Re: AP 3.0 (nya datorn) på M3:orna till EU?
Postat: 01 feb 2019 18:44
Men den behövs ju inte. Och då får man den stora glädjen av att ha sparat 55000kr
Det är ju högst personligt. Kan tänka mig att den är grymt bekväm att ha i kötrafik.I princip varje morgon när jag kör till jobbet så får jag bromsa och koppla in farthållaren flertalet gånger. Det hade varit skönt att slippa det. I-lands problem, jag vet. Men det är många funktioner som bilköpare efterfrågar som är just I-landsproblem.Smutt skrev:Men den behövs ju inte. Och då får man den stora glädjen av att ha sparat 55000kr
Tja, det är väl mer ärligt än att du är tvungen att välja massa grejer för att överhuvudtaget få välja till adaptiv farthållare. Ska du ha det till eTron, så måste du upp en hel utrustningsbivå till proline som är 69 000 dyrare än standard. Ska du ha det till Ipace måste du välja minst SE som är 85 000kr dyrare än standardversionen. Så jag vet inte om jag tycker Tesla är så farliga när det gäller prissättningen.Jeppe_E skrev:Mjo, det som är "problemet" är ju att den adaptiva farthållaren kostar 55000kr. Det är det ingen annan tillverkare som tar. Tesla borde erbjuda denna funktionen för 10.000kr typ. Det borde vara en smal sak för dem att styra det via mjukvaran.HelectriC skrev:Det är väl ganska få dyra bilar man får adaptiv farthållare som standard? Mest de billiga bilarna som skickar med det på köpet. Inte standard varken på Tesla (ingen modell), Ipace, eTron.chaffis75 skrev:Jo de är lite pinsamt att de är allt man får som standard i en bil för över en halv miljon.Jeppe_E skrev:Problemet är ju att om du inte väljer AP så får du bara konstantfarthållare á la 2010.chaffis75 skrev:Då ska jag inte provköra än, har provat en s tidigare den hade inte heller ap.. Ska jag eventuellt betala 55000 för en ap så måste jag prova innan.
Sen helt ärligt så är jag redan övertygad om att bilen är fantastisk att köra, de är andra saker som gör att jag tvekar.
HelectriC skrev:
Tja, det är väl mer ärligt än att du är tvungen att välja massa grejer för att överhuvudtaget få välja till adaptiv farthållare. Ska du ha det till eTron, så måste du upp en hel utrustningsbivå till proline som är 69 000 dyrare än standard. Ska du ha det till Ipace måste du välja minst SE som är 85 000kr dyrare än standardversionen. Så jag vet inte om jag tycker Tesla är så farliga när det gäller prissättningen.
Type-o?Pontus skrev:Det vore intressant att veta av anledningen att webbläsaren nu är skitkass, 9 av 10 gånger kommer aldrig den sida upp som man skriver in.
HelectriC skrev:Tja, det är väl mer ärligt än att du är tvungen att välja massa grejer för att överhuvudtaget få välja till adaptiv farthållare. Ska du ha det till eTron, så måste du upp en hel utrustningsbivå till proline som är 69 000 dyrare än standard. Ska du ha det till Ipace måste du välja minst SE som är 85 000kr dyrare än standardversionen. Så jag vet inte om jag tycker Tesla är så farliga när det gäller prissättningen.Jeppe_E skrev:Mjo, det som är "problemet" är ju att den adaptiva farthållaren kostar 55000kr. Det är det ingen annan tillverkare som tar. Tesla borde erbjuda denna funktionen för 10.000kr typ. Det borde vara en smal sak för dem att styra det via mjukvaran.HelectriC skrev:Det är väl ganska få dyra bilar man får adaptiv farthållare som standard? Mest de billiga bilarna som skickar med det på köpet. Inte standard varken på Tesla (ingen modell), Ipace, eTron.chaffis75 skrev:Jo de är lite pinsamt att de är allt man får som standard i en bil för över en halv miljon.Jeppe_E skrev:
Problemet är ju att om du inte väljer AP så får du bara konstantfarthållare á la 2010.
Mjo, det som är "problemet" är ju att den adaptiva farthållaren kostar 55000kr. Det är det ingen annan tillverkare som tar. Tesla borde erbjuda denna funktionen för 10.000kr typ. Det borde vara en smal sak för dem att styra det via mjukvaran.[/quote]HelectriC skrev:Det är väl ganska få dyra bilar man får adaptiv farthållare som standard? Mest de billiga bilarna som skickar med det på köpet. Inte standard varken på Tesla (ingen modell), Ipace, eTron.Jeppe_E skrev:Jo de är lite pinsamt att de är allt man får som standard i en bil för över en halv miljon.HelectriC skrev:Problemet är ju att om du inte väljer AP så får du bara konstantfarthållare á la 2010.chaffis75 skrev:Sen helt ärligt så är jag redan övertygad om att bilen är fantastisk att köra, de är andra saker som gör att jag tvekar.
helix skrev:Intressant tråd på reddit som kan vara en ytterligare indikation på att bilar producerade i januari har nya hårdvaran för Autopilot och att 3:or i Europa får denna från början![]()
Jag tror inte de tog USA-bilar med USA-VIN och gjorde om till Europa-bilar. De som går till Europa är garanterat byggda för Europa. Är andra skillnader så som laddport, säten och mer?Liibo skrev:helix skrev:Intressant tråd på reddit som kan vara en ytterligare indikation på att bilar producerade i januari har nya hårdvaran för Autopilot och att 3:or i Europa får denna från början![]()
Men dom första bilarna som kommer till Europa är ju väl tillverkade förra året? För dom hade ju nästan 10 000 bilar över eftersom försäljningen blev så mycket mindre än dom planerat för i USA.
Sen om du ska ha tillgång till 3.0, så måste du köpa till FSD, annars kommer du inte få ut något av det
Nja, jag tror ju inte att Tesla skeppar tillbaka de bilarna till fabriken och byter ut laddporten på dem. Betydligt effektivare att sälja dem i USA. Dessutom tyder siffrorna på att det var 14k bilar som de hade om man jämför tillverkade vs sålda.Liibo skrev:helix skrev:Intressant tråd på reddit som kan vara en ytterligare indikation på att bilar producerade i januari har nya hårdvaran för Autopilot och att 3:or i Europa får denna från början![]()
Men dom första bilarna som kommer till Europa är ju väl tillverkade förra året? För dom hade ju nästan 10 000 bilar över eftersom försäljningen blev så mycket mindre än dom planerat för i USA.
Sen om du ska ha tillgång till 3.0, så måste du köpa till FSD, annars kommer du inte få ut något av det
Fullt FSD är väldigt långt bort. Men har svårt att tro att Tesla låter kunder betala för 33 000 för en sak, och så får dom inte ens 1 procent användning av det innan FSD är fullt fungerande.Jeppe_E skrev:Nja, jag tror ju inte att Tesla skeppar tillbaka de bilarna till fabriken och byter ut laddporten på dem. Betydligt effektivare att sälja dem i USA. Dessutom tyder siffrorna på att det var 14k bilar som de hade om man jämför tillverkade vs sålda.Liibo skrev:helix skrev:Intressant tråd på reddit som kan vara en ytterligare indikation på att bilar producerade i januari har nya hårdvaran för Autopilot och att 3:or i Europa får denna från början![]()
Men dom första bilarna som kommer till Europa är ju väl tillverkade förra året? För dom hade ju nästan 10 000 bilar över eftersom försäljningen blev så mycket mindre än dom planerat för i USA.
Sen om du ska ha tillgång till 3.0, så måste du köpa till FSD, annars kommer du inte få ut något av det
Även om du köper FSD så har du ingen nytta av det förens Tesla trycker ut funktionaliteten via en OTA. Det lär inte hända än på ett tag, eftersom det inte är regulatoriskt godkänt. Vi har väl inte ens fått navigering med autopilot i Europa än?
Uhm? Det var ju precis det som Tesla gjorde tidigare. Där kunde man välja till FSD som option. Med det tillägget att det skulle aktiveras vid ett senare tillfälle. Det har ju varit debatt om detta i USA, där kunder betalt för något som de nu inte kan få, på t.ex. AP1? och AP2-bilar. Det var ju därför som Tesla tog bort det från tillvalen, så nog har Tesla låtit kunderna betala för det.Liibo skrev:
Fullt FSD är väldigt långt bort. Men har svårt att tro att Tesla låter kunder betala för 33 000 för en sak, och så får dom inte ens 1 procent användning av det innan FSD är fullt fungerande.
Har ju tagits upp en utökad summon sak tex, samt att om du har FSD så kommer du kunna använda autopilot 3.0, vilket du inte kommer kunna använda utan även om du har hårdvaran.
Så det är inte svart eller vitt bara, utan dom kommer ju inte sätta på full FSD från ena dagen till andra.
Jeppe_E skrev:Uhm? Det var ju precis det som Tesla gjorde tidigare. Där kunde man välja till FSD som option. Med det tillägget att det skulle aktiveras vid ett senare tillfälle. Det har ju varit debatt om detta i USA, där kunder betalt för något som de nu inte kan få, på t.ex. AP1? och AP2-bilar. Det var ju därför som Tesla tog bort det från tillvalen, så nog har Tesla låtit kunderna betala för det.Liibo skrev:
Fullt FSD är väldigt långt bort. Men har svårt att tro att Tesla låter kunder betala för 33 000 för en sak, och så får dom inte ens 1 procent användning av det innan FSD är fullt fungerande.
Har ju tagits upp en utökad summon sak tex, samt att om du har FSD så kommer du kunna använda autopilot 3.0, vilket du inte kommer kunna använda utan även om du har hårdvaran.
Så det är inte svart eller vitt bara, utan dom kommer ju inte sätta på full FSD från ena dagen till andra.
Återigen, det är en snåskog i och med det regulatoriska godkännandet. Tesla har ju inte ens lyckats få igenom NAP i Europa än. FSD är en helt annan utmaning och även om de kan ta det stegvis så tror jag att det ligger långt bort. Vi pratar kanske till och med AP4.
Ja, det var ju svepskälet ja, sanningen var ju mer att kunderna betalade för något som Tesla inte med säkerhet kunde leverera.Liibo skrev:Jeppe_E skrev:Uhm? Det var ju precis det som Tesla gjorde tidigare. Där kunde man välja till FSD som option. Med det tillägget att det skulle aktiveras vid ett senare tillfälle. Det har ju varit debatt om detta i USA, där kunder betalt för något som de nu inte kan få, på t.ex. AP1? och AP2-bilar. Det var ju därför som Tesla tog bort det från tillvalen, så nog har Tesla låtit kunderna betala för det.Liibo skrev:
Fullt FSD är väldigt långt bort. Men har svårt att tro att Tesla låter kunder betala för 33 000 för en sak, och så får dom inte ens 1 procent användning av det innan FSD är fullt fungerande.
Har ju tagits upp en utökad summon sak tex, samt att om du har FSD så kommer du kunna använda autopilot 3.0, vilket du inte kommer kunna använda utan även om du har hårdvaran.
Så det är inte svart eller vitt bara, utan dom kommer ju inte sätta på full FSD från ena dagen till andra.
Återigen, det är en snåskog i och med det regulatoriska godkännandet. Tesla har ju inte ens lyckats få igenom NAP i Europa än. FSD är en helt annan utmaning och även om de kan ta det stegvis så tror jag att det ligger långt bort. Vi pratar kanske till och med AP4.
Nej dom tog bort det från konfigen, för att det skapade för mycket förvirring. Folk förstod inte skillnade mellan autopilot och FSD, och därför tog dom bort det.
Vet att du är en den största motståndaren till FSD på detta forum, men är det för att du har en tesla med Ap1 eller något annat?
Ap1, har väl aldrig varit prat om att dom kan få FSD, eftersom dom inte har den hårdvaran installerad?
Ingen autopilot på Model 3? What? På provkörningen skyllde de på att autopiloten inte var kalibrerad. Bilen är ju byggd för att köras med EAP, hoppas det här löser sig snart!
Det twitter-kontot har jag blockerat sedan tidigare, minns inte varför, men troligen är han en shorter som skrivit dumheter förr.Klintan skrev:Ingen autopilot på Model 3? What? På provkörningen skyllde de på att autopiloten inte var kalibrerad. Bilen är ju byggd för att köras med EAP, hoppas det här löser sig snart!
Ja han hatar Tesla i alla fall, skriver bara negativt om dem.andersjo skrev:Det twitter-kontot har jag blockerat sedan tidigare, minns inte varför, men troligen är han en shorter som skrivit dumheter förr.Klintan skrev:Ingen autopilot på Model 3? What? På provkörningen skyllde de på att autopiloten inte var kalibrerad. Bilen är ju byggd för att köras med EAP, hoppas det här löser sig snart!
Man hoppas ju att det är AP 3.0 i Europeiska M3. Om jag gissar lite så skulle det ju kunna vara så att de jobbar med att justera mjukvaran till AP 3.0 och att det är därför den inte är aktiverad. Är det samma dator för AP i M3 som i S & X? I såfall skulle ju EAP i M3 fungera lika bra i Europa som S & X gör?Klintan skrev:Ingen autopilot på Model 3? What? På provkörningen skyllde de på att autopiloten inte var kalibrerad. Bilen är ju byggd för att köras med EAP, hoppas det här löser sig snart!
Jag äger ingen Tesla, men jag förstår inte vad det har med saken att göra?Liibo skrev:Jeppe_e.
Vilken tesla har du och vilken årsmodell?
För att detta är ett tesla forum som heter Tesla?Jeppe_E skrev:Jag äger ingen Tesla, men jag förstår inte vad det har med saken att göra?Liibo skrev:Jeppe_e.
Vilken tesla har du och vilken årsmodell?