Re: Pelarlyft
Postat: 25 jan 2019 09:52
Nu är lyft fixad!
Härligt!Tars skrev:Japp. Mjukvaran uppgraderas.Pontus skrev:Men för att få prestandan måste väl mer än batteri bytas? Minst mjukvaran i varje fall.
Batteriet kommer från en p100d, så allt hårdvarumässigt är klart för att montera dit.
Planerat är att få i det nya paketet installerat på tisdag.
Kommer självklart att dokumentera detta med mycket bilder.
Detta är som sagt var ett elbilsnördforum.
Jag undrar hur/om detta skall räknas in i förmånsvärdet?Tars skrev:Det ligger på 220.000 inkl jobb och då tar de hand om ditt gamla batteri.
Om det bara rör sig om större batteri så ska det nog inte skilja något, så är det ju tex på S75D och S100D, dom har samma värde, lika på flerfth skrev:Jag undrar hur/om detta skall räknas in i förmånsvärdet?Tars skrev:Det ligger på 220.000 inkl jobb och då tar de hand om ditt gamla batteri.
Betraktar man det som extrautrustning så höjs ju förmånsvärdet rejält...![]()
Finns det någon praxis för detta när man trimmar/uppgraderar avgasbilar?
/fth
Tack!+46 skrev:Härligt!Tars skrev:Japp. Mjukvaran uppgraderas.Pontus skrev:Men för att få prestandan måste väl mer än batteri bytas? Minst mjukvaran i varje fall.
Batteriet kommer från en p100d, så allt hårdvarumässigt är klart för att montera dit.
Planerat är att få i det nya paketet installerat på tisdag.
Kommer självklart att dokumentera detta med mycket bilder.
Detta är som sagt var ett elbilsnördforum.
Du behövs mer än någonsin på forumet!
I så fall är det ju ännu mer intressant, och jag håller med om resonemanget, jag gissar att man inte skulle höja förmånsvärdet hos en avgasbil om man installerade en större tank.Bjelke skrev:Om det bara rör sig om större batteri så ska det nog inte skilja något, så är det ju tex på S75D och S100D, dom har samma värde, lika på fler
modeller så länge det inte skiljer i övrigt...
Så en P85D till en P100D på samma årsmodell borde få samma värde...
Även kablage mellan batteri och inverter/motor ska skilja på P90D V2/3 och P100D jämfört med tidigare PDL bilar.Bjelke skrev:Om det bara rör sig om större batteri så ska det nog inte skilja något, så är det ju tex på S75D och S100D, dom har samma värde, lika på flerfth skrev:Jag undrar hur/om detta skall räknas in i förmånsvärdet?Tars skrev:Det ligger på 220.000 inkl jobb och då tar de hand om ditt gamla batteri.
Betraktar man det som extrautrustning så höjs ju förmånsvärdet rejält...![]()
Finns det någon praxis för detta när man trimmar/uppgraderar avgasbilar?
/fth
modeller så länge det inte skiljer i övrigt...
Så en P85D till en P100D på samma årsmodell borde få samma värde...
För förmånsvärdet borde väl endast de ändringar som de facto ger prestandaförändring påverka?jpetters skrev:Även kablage mellan batteri och inverter/motor ska skilja på P90D V2/3 och P100D jämfört med tidigare PDL bilar.
Så jag antar att det också byts ut.
Det finns de som har avverkat frågan, men har bilen privat.fth skrev:Jag undrar hur/om detta skall räknas in i förmånsvärdet?Tars skrev:Det ligger på 220.000 inkl jobb och då tar de hand om ditt gamla batteri.
Betraktar man det som extrautrustning så höjs ju förmånsvärdet rejält...![]()
Finns det någon praxis för detta när man trimmar/uppgraderar avgasbilar?
/fth
Vet du hur dom som har avverkat frågan gjorde ?Tars skrev:Det finns de som har avverkat frågan, men har bilen privat.
Det Bjelke skrev tycker jag ger en vettig förklaring.fth skrev:Vet du hur dom som har avverkat frågan gjorde ?Tars skrev:Det finns de som har avverkat frågan, men har bilen privat.
/fth
Det tycker jag också!Tars skrev:Det Bjelke skrev tycker jag ger en vettig förklaring.
Låter som ett bra val och behålla bilen och uppgradera batteriet.fth skrev:Det tycker jag också!Tars skrev:Det Bjelke skrev tycker jag ger en vettig förklaring.![]()
Jag är ju väldigt nöjd med min X90D och har så smått börjat fundera på hur jag skall göra när leasing-avtalet löper ut om c:a 1 år.
Det enda jag egentligen saknar på min bil är 100-batteriet och AP2/3, inget annat har ju egentligen tillkommit på nyare modeller, och jag föredrar monopost före nya andra raden, även om det inte är lika praktiskt.
AP1 har ju varit överlägset AP2+ större delen av tiden som jag har haft bilen, men nu börjar det bli mer och mer tydligt att det inte kommer att hända så mycket mer där. En uppgradering av AP är förstås betydligt mer komplicerad och omfattande än batteribyte, och Tesla har ju varit tydliga med att det inte kommer att erbjudas, så det känns ju orealistiskt.
Skulle jag kunna byta till 100-batteri till en rimlig kostnad så skulle jag nog iaf ha svårt att motivera ett byte, åtminstone tills FSD har kommit på riktigt.
/fth
Egentligen "behöver" jag ju inte 100-batteriet heller, räknar man i ABRP så ger det ju minimala vinster i tid även på långresor.Tars skrev:Låter som ett bra val och behålla bilen och uppgradera batteriet.
fth skrev:Egentligen "behöver" jag ju inte 100-batteriet heller, räknar man i ABRP så ger det ju minimala vinster i tid även på långresor.Tars skrev:Låter som ett bra val och behålla bilen och uppgradera batteriet.![]()
För Stockholm-Berlin (land-/brovägen) tjänar man t.ex. endast 26 minuter, iofs endast fem laddstopp mot åtta, men knappast värt pengarna.
20% större kapacitet och väsentligt bättre laddkurva verkar alltså ge mindre faktiskt nytta än vad jag hade gissat.
Skulle det komma ett batteri 120+ blir det ju en annan sak, men det kommer väl att dröja innan det finns begagnade sådana...
/fth
Tror du garantin på drivlinan påverkas, det är ju "bara" batteriet man byter, resten är ju orört?Verdi skrev:Nu är jag en party pooper men att låta tredje part byta batteriet är ekonomiskt vansinne. Jag tror faktiskt att det sänker värdet på bilen i och med att man dels förbrukar garantin på drivlinan och dels väcker en del frågetecken kring hur bra arbetet är utfört, hur bilen beter sig vid kommande OTA-uppdateringar osv osv.
Jo, det är ju sant, men för mig med 90-batteri skulle skillnaden "bara" vara 20% tillgänglig kapacitet, det är lite svårt att motivera 220KSEK då.Leo skrev:Stort batteri gör betydligt ökade möjligheter då man kör mer oplanerad Sightseeing!
På en semesterresa i Norge med vår P85 fick vi ofta välja BORT önskade omvägar då det trots allt inte sitter SuC överallt, ens där!
Kom ofta till ”vägval” där SuC låg åt fel håll. Hade då tex 80% laddning vilket var liiiite för kort för omvägen. Är ändå van att utnyttja ända neremot 0% vid behov. Samt att köra långsammare. Men i Norge med okända vägar och stora höjdskillnader var man inte lika kaxig.
Att då åka tex 5mil, (45min) fylla på 70-100%, (30min?) köra tillbaka (45min) för att stå vid samma korsning med 90% laddning 2 timmar senare kändes ofta som ett dåligt alternativ. Blev då ofta att vi tyvärr valde att hoppa över den trevliga omvägen.
Så visst på långresa längs SuC-stråk är en sak där ”abrp” visar på små skillnader men ibland är det andra förutsättningar där inget slår ett stort batteri.
fth skrev:Tror du garantin på drivlinan påverkas, det är ju "bara" batteriet man byter, resten är ju orört?Verdi skrev:Nu är jag en party pooper men att låta tredje part byta batteriet är ekonomiskt vansinne. Jag tror faktiskt att det sänker värdet på bilen i och med att man dels förbrukar garantin på drivlinan och dels väcker en del frågetecken kring hur bra arbetet är utfört, hur bilen beter sig vid kommande OTA-uppdateringar osv osv.
/fth
Nej, det förstås, men om t.ex. drivaxlarna behöver bytas (igen...) så spelar det väl ingen roll att batteriet är ett "fulhack"?Verdi skrev:Du lär ju knappast få ett nytt batteri om det du sätter in ger upp t ex...