BMW M5 -15. Så teslan har en del att leva upp till. Framförallt så känns det som att turerna till Tyskland inte kommer att vara samma sak längre. Det får det vara värt! Står ej i kö för garage just nu, finns inga tillräckligt nära. Någon lösning ska vi dock hitta!Legato skrev:Blir nyfiken... Bättre prestanda? Om vi inte pratar Porsche 918 eller liknande så tror jag du kommer uppleva Model 3 mycket snabbare. Med appen kan du inte bara värma utan även kyla din Model 3 och det går snabbare än i fossilen.M3apan skrev:Själv så har jag fortfarande lite ångest över att jag byter bort en bil med bättre prestanda och bättre range än den beställda M3. Nuvarande bil har HUD, jag kan styra kupévärmen från app, den har "tysk finnish", osv, osv... Dvs man kan lugnt påstå att jag byter ner mig i vissa anseenden. Dock värt det. Det är dags att lämna fossila bränslen bakom sig. Elbilar är framtiden. Ah och jag har inte ens en bra lösning för hemmaladdning heller då jag bor i lght i Sthlm... Så man kan väl säga att jag ser fram emot att se hur jag löser det lilla problemet...
Står du i kö för garage? Stockholm Parkering mfl brukar ha att man kan betala lite högre hyra för plats där de installerar laddbox. Resten tror jag du kommer finna överlägset med Teslan, men laddning på natten är en stor fördel att ha.
Blivande Model 3-ägare, vad ser ni mest fram emot?
Moderator: Redaktion
Re: Blivande Model 3-ägare, vad ser ni mest fram emot?
- UrbanL
- Teslaägare
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/urban10026
Re: Blivande Model 3-ägare, vad ser ni mest fram emot?
Jag ser fram emot en ren inredning, där jag inte behöver leta runt i hela kupén efter någon obskyr knapp eller på vilken liten extradisplay man hittar yttertemeratur eller annan info.
Längtar efter att bilen reagerar direkt när jag trycker på acceleratorpedalen, utan att det ska stånkas o varva upp under vad som känns som en evighet. Ingen risk för en motor som hostar till och dör för att fel växel råkar ligga i... Det börjar kännas som att ICE-bilen är lika modern och fail-safe som ett koks-eldat ånglokomotiv i sitt användargränssnitt...
Och en stor del är att model S/3 är bilen som jag väntat på sedan barnsben då man blev lovad coola teknolgier som bara skulle komma om fem-tio år (om och om igen). Teslaköpet är en tumme i ögat på tumrullarna hos de traditionella tillverkarna, och min lilla insats i att påskynda teknikskiftet.
Längtar efter att bilen reagerar direkt när jag trycker på acceleratorpedalen, utan att det ska stånkas o varva upp under vad som känns som en evighet. Ingen risk för en motor som hostar till och dör för att fel växel råkar ligga i... Det börjar kännas som att ICE-bilen är lika modern och fail-safe som ett koks-eldat ånglokomotiv i sitt användargränssnitt...
Och en stor del är att model S/3 är bilen som jag väntat på sedan barnsben då man blev lovad coola teknolgier som bara skulle komma om fem-tio år (om och om igen). Teslaköpet är en tumme i ögat på tumrullarna hos de traditionella tillverkarna, och min lilla insats i att påskynda teknikskiftet.
Re: Blivande Model 3-ägare, vad ser ni mest fram emot?
I daglig körning kommer troligen en Model 3 Performance kännas bra mycket kvickare, dvs i spannet 0-100 km/h. Ska du ner på autobahn och köra i 150+ så kommer M5 kännas snabbare.M3apan skrev:
BMW M5 -15. Så teslan har en del att leva upp till. Framförallt så känns det som att turerna till Tyskland inte kommer att vara samma sak längre. Det får det vara värt! Står ej i kö för garage just nu, finns inga tillräckligt nära. Någon lösning ska vi dock hitta!
Jag tröttnar aldrig på att på ett halv ögonblick ha kört iväg från trafikljuset och detta utan att bryta mot några trafikregler. Att kunna dra på kl 5 på morgonen utan att få samtal från sura grannar är också ett stort plus.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Blivande Model 3-ägare, vad ser ni mest fram emot?
Jag tror inte du kommer att bli besviken på den punkten. Har du provkört en Tesla?M3apan skrev:BMW M5 -15. Så teslan har en del att leva upp till. Framförallt så känns det som att turerna till Tyskland inte kommer att vara samma sak längre. Det får det vara värt! Står ej i kö för garage just nu, finns inga tillräckligt nära. Någon lösning ska vi dock hitta!
Nu vet jag inte vad du menar med turerna till Tyskland. Tänker du på att du behöver ladda på vägen eller menar du att det inte är samma sak att köra på autobahn?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Blivande Model 3-ägare, vad ser ni mest fram emot?
Ja exakt, att köra på autobahn kommer inte att vara detsamma. Jo hade tillgång till en model 3 (LR RWD) i ett par dygn vid resa till USA tidigare i år! Det är dock allt jag hunnit med när det gäller tesla, eller EV över huvudtaget. Mycket trevlig bekantskap måste jag säga och som jag förstår det så har AWD ännu lite bättre ax, vilket inte skadar!mati skrev:Jag tror inte du kommer att bli besviken på den punkten. Har du provkört en Tesla?M3apan skrev:BMW M5 -15. Så teslan har en del att leva upp till. Framförallt så känns det som att turerna till Tyskland inte kommer att vara samma sak längre. Det får det vara värt! Står ej i kö för garage just nu, finns inga tillräckligt nära. Någon lösning ska vi dock hitta!
Nu vet jag inte vad du menar med turerna till Tyskland. Tänker du på att du behöver ladda på vägen eller menar du att det inte är samma sak att köra på autobahn?
Re: Blivande Model 3-ägare, vad ser ni mest fram emot?
Just detta är ju något av det man ser fram emot! Samt "okynnesköra" lite mer med lite renare samvete.Svenssons skrev:Jag tröttnar aldrig på att på ett halv ögonblick ha kört iväg från trafikljuset och detta utan att bryta mot några trafikregler. Att kunna dra på kl 5 på morgonen utan att få samtal från sura grannar är också ett stort plus.
Re: Blivande Model 3-ägare, vad ser ni mest fram emot?
Ja om du med prestanda syftar på Autobahn så håller jag med, där kommer Model 3 kännas långsammare. I vardaglig körning tror jag dock du kommer tycka Model 3 känns snabbare. Jag hade en Jaguar F-Type S AWD och den kändes betydligt långsammare än mina Teslor, inklusive min X75D (som ju inte alls är lika rapp som 3an). Har även haft annat "kul" förr, som en M5-07, en Lexus ISF-09, för mig är gasresponsen i Teslan och det omedelbara vridmomentet något som inget annat kan matcha.M3apan skrev:BMW M5 -15. Så teslan har en del att leva upp till. Framförallt så känns det som att turerna till Tyskland inte kommer att vara samma sak längre. Det får det vara värt! Står ej i kö för garage just nu, finns inga tillräckligt nära. Någon lösning ska vi dock hitta!Legato skrev:Blir nyfiken... Bättre prestanda? Om vi inte pratar Porsche 918 eller liknande så tror jag du kommer uppleva Model 3 mycket snabbare. Med appen kan du inte bara värma utan även kyla din Model 3 och det går snabbare än i fossilen.M3apan skrev:Själv så har jag fortfarande lite ångest över att jag byter bort en bil med bättre prestanda och bättre range än den beställda M3. Nuvarande bil har HUD, jag kan styra kupévärmen från app, den har "tysk finnish", osv, osv... Dvs man kan lugnt påstå att jag byter ner mig i vissa anseenden. Dock värt det. Det är dags att lämna fossila bränslen bakom sig. Elbilar är framtiden. Ah och jag har inte ens en bra lösning för hemmaladdning heller då jag bor i lght i Sthlm... Så man kan väl säga att jag ser fram emot att se hur jag löser det lilla problemet...
Står du i kö för garage? Stockholm Parkering mfl brukar ha att man kan betala lite högre hyra för plats där de installerar laddbox. Resten tror jag du kommer finna överlägset med Teslan, men laddning på natten är en stor fördel att ha.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Blivande Model 3-ägare, vad ser ni mest fram emot?
När det kommer till accelerationen på inte helt perfekt underlag, blöt asfalt, kall asfalt , snö, grus, osv tycker jag att man verkligen upplever elbilar som piggajämfört med fossildrivna bilar.Legato skrev:Ja om du med prestanda syftar på Autobahn så håller jag med, där kommer Model 3 kännas långsammare. I vardaglig körning tror jag dock du kommer tycka Model 3 känns snabbare. Jag hade en Jaguar F-Type S AWD och den kändes betydligt långsammare än mina Teslor, inklusive min X75D (som ju inte alls är lika rapp som 3an). Har även haft annat "kul" förr, som en M5-07, en Lexus ISF-09, för mig är gasresponsen i Teslan och det omedelbara vridmomentet något som inget annat kan matcha.M3apan skrev:BMW M5 -15. Så teslan har en del att leva upp till. Framförallt så känns det som att turerna till Tyskland inte kommer att vara samma sak längre. Det får det vara värt! Står ej i kö för garage just nu, finns inga tillräckligt nära. Någon lösning ska vi dock hitta!Legato skrev:Blir nyfiken... Bättre prestanda? Om vi inte pratar Porsche 918 eller liknande så tror jag du kommer uppleva Model 3 mycket snabbare. Med appen kan du inte bara värma utan även kyla din Model 3 och det går snabbare än i fossilen.M3apan skrev:Själv så har jag fortfarande lite ångest över att jag byter bort en bil med bättre prestanda och bättre range än den beställda M3. Nuvarande bil har HUD, jag kan styra kupévärmen från app, den har "tysk finnish", osv, osv... Dvs man kan lugnt påstå att jag byter ner mig i vissa anseenden. Dock värt det. Det är dags att lämna fossila bränslen bakom sig. Elbilar är framtiden. Ah och jag har inte ens en bra lösning för hemmaladdning heller då jag bor i lght i Sthlm... Så man kan väl säga att jag ser fram emot att se hur jag löser det lilla problemet...
Står du i kö för garage? Stockholm Parkering mfl brukar ha att man kan betala lite högre hyra för plats där de installerar laddbox. Resten tror jag du kommer finna överlägset med Teslan, men laddning på natten är en stor fördel att ha.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2554
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Blivande Model 3-ägare, vad ser ni mest fram emot?
Sofie skrev:När det kommer till accelerationen på inte helt perfekt underlag, blöt asfalt, kall asfalt , snö, grus, osv tycker jag att man verkligen upplever elbilar som piggajämfört med fossildrivna bilar.Legato skrev:Ja om du med prestanda syftar på Autobahn så håller jag med, där kommer Model 3 kännas långsammare. I vardaglig körning tror jag dock du kommer tycka Model 3 känns snabbare. Jag hade en Jaguar F-Type S AWD och den kändes betydligt långsammare än mina Teslor, inklusive min X75D (som ju inte alls är lika rapp som 3an). Har även haft annat "kul" förr, som en M5-07, en Lexus ISF-09, för mig är gasresponsen i Teslan och det omedelbara vridmomentet något som inget annat kan matcha.M3apan skrev:BMW M5 -15. Så teslan har en del att leva upp till. Framförallt så känns det som att turerna till Tyskland inte kommer att vara samma sak längre. Det får det vara värt! Står ej i kö för garage just nu, finns inga tillräckligt nära. Någon lösning ska vi dock hitta!Legato skrev:Blir nyfiken... Bättre prestanda? Om vi inte pratar Porsche 918 eller liknande så tror jag du kommer uppleva Model 3 mycket snabbare. Med appen kan du inte bara värma utan även kyla din Model 3 och det går snabbare än i fossilen.M3apan skrev:Själv så har jag fortfarande lite ångest över att jag byter bort en bil med bättre prestanda och bättre range än den beställda M3. Nuvarande bil har HUD, jag kan styra kupévärmen från app, den har "tysk finnish", osv, osv... Dvs man kan lugnt påstå att jag byter ner mig i vissa anseenden. Dock värt det. Det är dags att lämna fossila bränslen bakom sig. Elbilar är framtiden. Ah och jag har inte ens en bra lösning för hemmaladdning heller då jag bor i lght i Sthlm... Så man kan väl säga att jag ser fram emot att se hur jag löser det lilla problemet...
Står du i kö för garage? Stockholm Parkering mfl brukar ha att man kan betala lite högre hyra för plats där de installerar laddbox. Resten tror jag du kommer finna överlägset med Teslan, men laddning på natten är en stor fördel att ha.
Ja effekten kommer direkt! Inga transmissioner som skall samarbeta fram till drivaxlarna alls.
I en förbränningsmotor har du hela ”kedjan” från koppling till drivaxlar att gå över. Och så skall växellägen ligga rätt dessutom vilket avhjälps med diverse mjukvaror, men lik förbaskat tar det både tid,- och ger energiförluster.
Re: Blivande Model 3-ägare, vad ser ni mest fram emot?
Just nu har jag en VW Vento från 92, så listan vad jag ser fram imot är väääldigt lång.
Såna saker som att slippa oroa mig om jag ska komma framm denna gången utan att panikmecka på nån rastplatts ligger ganska högt.
Autopiloten i kö, och på e4 mellan sthlm och linkan ser jag ochså fram imot endel.
Såna saker som att slippa oroa mig om jag ska komma framm denna gången utan att panikmecka på nån rastplatts ligger ganska högt.
Autopiloten i kö, och på e4 mellan sthlm och linkan ser jag ochså fram imot endel.
Re: Blivande Model 3-ägare, vad ser ni mest fram emot?
M3apan: Jag tror du över det stora hela kommer bli nöjd med en M3 speciellt om det är en M3 performance MEN, om man jämför med en M5 -15, så är inte prestandan det som är problemet utan det ”lilla” batteriet.
När man börjar pressa snabb motorvägskörning (170++) så räcker helt enkelt inte dagens elbilsbatterier till! Jag har en P85+ och riktig räckvidd på autobahn är runt 13-17 mil, det blir inte mer. Man orkar inte vänta på att batteriet ska bli fulladdat så man laddar 40 min och sedan kör man 30 min. Detta gäller när man har långa körsträckor att avverka dvs tex genom Tyskland. Annars kan man givetvis ladda längre och äta mm. Men det är ganska frustrerande att köra om bilar som ligger i 110km/h flera gånger bara för att man måste ladda. Men detta vet nog de flesta.
När man börjar pressa snabb motorvägskörning (170++) så räcker helt enkelt inte dagens elbilsbatterier till! Jag har en P85+ och riktig räckvidd på autobahn är runt 13-17 mil, det blir inte mer. Man orkar inte vänta på att batteriet ska bli fulladdat så man laddar 40 min och sedan kör man 30 min. Detta gäller när man har långa körsträckor att avverka dvs tex genom Tyskland. Annars kan man givetvis ladda längre och äta mm. Men det är ganska frustrerande att köra om bilar som ligger i 110km/h flera gånger bara för att man måste ladda. Men detta vet nog de flesta.
Re: Blivande Model 3-ägare, vad ser ni mest fram emot?
Det stämmer men jag tror det är väldigt få Teslaförare som väljer att köra så snabbt när man vet att det gör resan längre... Visst kan det vara kul att köra riktigt fort ibland, men att ligga konstant i hög fart gör iaf jag enbart för att komma fram snabbt.Richardk skrev:M3apan: Jag tror du över det stora hela kommer bli nöjd med en M3 speciellt om det är en M3 performance MEN, om man jämför med en M5 -15, så är inte prestandan det som är problemet utan det ”lilla” batteriet.
När man börjar pressa snabb motorvägskörning (170++) så räcker helt enkelt inte dagens elbilsbatterier till! Jag har en P85+ och riktig räckvidd på autobahn är runt 13-17 mil, det blir inte mer. Man orkar inte vänta på att batteriet ska bli fulladdat så man laddar 40 min och sedan kör man 30 min. Detta gäller när man har långa körsträckor att avverka dvs tex genom Tyskland. Annars kan man givetvis ladda längre och äta mm. Men det är ganska frustrerande att köra om bilar som ligger i 110km/h flera gånger bara för att man måste ladda. Men detta vet nog de flesta.
I en Model S kommer man fram snabbast i runt 150 km/h och den farten blir då naturlig på Autobahn för mig. Model 3 som laddar klart snabbare sett till km/h bör få en högre optimal hastighet (gissningsvis runt 180 km/h).
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Blivande Model 3-ägare, vad ser ni mest fram emot?
Legato skrev:I en Model S kommer man fram snabbast i runt 150 km/h och den farten blir då naturlig på Autobahn för mig. Model 3 som laddar klart snabbare sett till km/h bör få en högre optimal hastighet (gissningsvis runt 180 km/h).
Risken med det är förstås att du faktiskt inte kommer fram alls...
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- Syncronauten
- Teslaägare
- Inlägg: 206
- Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/svante12917
Re: Blivande Model 3-ägare, vad ser ni mest fram emot?
Slippa långsam dieselmotor med stressfläkt och automatlåda som tar lååång tid på sig att komma iväg.
Sluta spruta ut giftiga gaser på medmänniskorna i bilarna bakom.
Ladda med egen solel.
Kör egentligen alldeles för lite för att det skall vara ekonomiskt försvarbart och bilen är väl lite liten, dyr och saknar krok men nu har man väntat flera år på den så habegäret är för stort.
GE MIG BILEN NU!!!
Sluta spruta ut giftiga gaser på medmänniskorna i bilarna bakom.
Ladda med egen solel.
Kör egentligen alldeles för lite för att det skall vara ekonomiskt försvarbart och bilen är väl lite liten, dyr och saknar krok men nu har man väntat flera år på den så habegäret är för stort.
GE MIG BILEN NU!!!

Re: Blivande Model 3-ägare, vad ser ni mest fram emot?
Nej den risken finns inte på Autobahn. SUCarna ligger väldigt tätt, åtminstone i västra delen.Jeppe_E skrev:Legato skrev:I en Model S kommer man fram snabbast i runt 150 km/h och den farten blir då naturlig på Autobahn för mig. Model 3 som laddar klart snabbare sett till km/h bör få en högre optimal hastighet (gissningsvis runt 180 km/h).
Risken med det är förstås att du faktiskt inte kommer fram alls...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Blivande Model 3-ägare, vad ser ni mest fram emot?
Jaja, du tänkte så. Jag tänkte på något helt annat...när man på allvar tror att 180 km/h skulle vara en optimal hastighet.Legato skrev:Nej den risken finns inte på Autobahn. SUCarna ligger väldigt tätt, åtminstone i västra delen.Jeppe_E skrev:Legato skrev:I en Model S kommer man fram snabbast i runt 150 km/h och den farten blir då naturlig på Autobahn för mig. Model 3 som laddar klart snabbare sett till km/h bör få en högre optimal hastighet (gissningsvis runt 180 km/h).
Risken med det är förstås att du faktiskt inte kommer fram alls...
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Blivande Model 3-ägare, vad ser ni mest fram emot?
Enligt ABRP så skulle den optimala hastigheten för en resa på 100 mil ligga på 190km/h med en model 3 long range.Jeppe_E skrev:Jaja, du tänkte så. Jag tänkte på något helt annat...när man på allvar tror att 180 km/h skulle vara en optimal hastighet.Legato skrev:Nej den risken finns inte på Autobahn. SUCarna ligger väldigt tätt, åtminstone i västra delen.Jeppe_E skrev:Legato skrev:I en Model S kommer man fram snabbast i runt 150 km/h och den farten blir då naturlig på Autobahn för mig. Model 3 som laddar klart snabbare sett till km/h bör få en högre optimal hastighet (gissningsvis runt 180 km/h).
Risken med det är förstås att du faktiskt inte kommer fram alls...
(Model S 170km/h, Model X 150 km/h)
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Blivande Model 3-ägare, vad ser ni mest fram emot?
Bara ösa på då, om man tycker det är roligt.frippan skrev:Enligt ABRP så skulle den optimala hastigheten för en resa på 100 mil ligga på 190km/h med en model 3 long range.Jeppe_E skrev:Jaja, du tänkte så. Jag tänkte på något helt annat...när man på allvar tror att 180 km/h skulle vara en optimal hastighet.Legato skrev:Nej den risken finns inte på Autobahn. SUCarna ligger väldigt tätt, åtminstone i västra delen.Jeppe_E skrev:Legato skrev:I en Model S kommer man fram snabbast i runt 150 km/h och den farten blir då naturlig på Autobahn för mig. Model 3 som laddar klart snabbare sett till km/h bör få en högre optimal hastighet (gissningsvis runt 180 km/h).
Risken med det är förstås att du faktiskt inte kommer fram alls...
(Model S 170km/h, Model X 150 km/h)
Själv tycker jag det brukar bli så ryckigt när man försöker köra fort. Alltid nån som segar i vänsterfilen titt som tätt, galet irriterande.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Blivande Model 3-ägare, vad ser ni mest fram emot?
Gillar inte köra fort heller, är bara jobbigt och man tjänar så lite tid. Adaptiv farthållare i högerfilen och går det väldigt långsamt så kör jag om.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Blivande Model 3-ägare, vad ser ni mest fram emot?
Jag njuter sista tiden med min raka sexa och 326 bensinhästar tills det är dags för något helt annorlunda...
Jag är ganska lat av mig så jag kör överallt i princip även om man egentligen kan cykla eller ta bussen. Ska bli skönt att kunna fortsätta att göra så med ett lite bättre samvete. Även så ser jag fram emot några europaturer inom kort.
Jag ser mycket fram emot tekniken, Teslas lekfullhet när det gäller mjukvaran, syftar på fis-appen...
Jag är ganska lat av mig så jag kör överallt i princip även om man egentligen kan cykla eller ta bussen. Ska bli skönt att kunna fortsätta att göra så med ett lite bättre samvete. Även så ser jag fram emot några europaturer inom kort.
Jag ser mycket fram emot tekniken, Teslas lekfullhet när det gäller mjukvaran, syftar på fis-appen...

2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2554
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Blivande Model 3-ägare, vad ser ni mest fram emot?
Ser verkligen fram emot min Tesla Model 3 Performance 4-hjulsdrift och mest av allt ovanpå att annat fint med den modellen är ju att jag efter mycket vånda,- hit och dit. Valde Extended Auto pilot. Visade sig att det ändå inte påverkade kostnadsbilden särskilt mycket.
Skall bli oerhört intressant och förstås något helt annat än en förbränningsmotor där det mesta måste servas. Till ganska dyra pengar.
Skulle tro jag sluppit kostnader på 45-50 tkr då jag avstod bil redan i april!
Jag ville stoppa ”onödiga” utgifter på den historien.
Hyrde bil då det var nödvändigt under sommaren. Men nästa år blir det andra bullar!
Släkten lär få oväntat besök betydligt oftare!
Skall bli oerhört intressant och förstås något helt annat än en förbränningsmotor där det mesta måste servas. Till ganska dyra pengar.
Skulle tro jag sluppit kostnader på 45-50 tkr då jag avstod bil redan i april!
Jag ville stoppa ”onödiga” utgifter på den historien.
Hyrde bil då det var nödvändigt under sommaren. Men nästa år blir det andra bullar!
Släkten lär få oväntat besök betydligt oftare!
Re: Blivande Model 3-ägare, vad ser ni mest fram emot?
Just denna bit kan jag verkligen hålla med om. Ser fram emot lite fler spontana besök till föräldrarnaTeslaTissel skrev:Släkten lär få oväntat besök betydligt oftare!

- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
- Model 3 bokad 10/8-16
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2554
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Blivande Model 3-ägare, vad ser ni mest fram emot?
Martey skrev:Just denna bit kan jag verkligen hålla med om. Ser fram emot lite fler spontana besök till föräldrarnaTeslaTissel skrev:Släkten lär få oväntat besök betydligt oftare!
Härligt! En av de stora fördelarna med elbil. Extremt låga bränslekostnader, eh, energikostnad.
Re: Blivande Model 3-ägare, vad ser ni mest fram emot?
Tja, nu var ju min poäng den motsatta. Jag konstaterade att det är onödigt att åka i 200 km/h när man inte ens kommer fram snabbare i den farten än i 180 (eller 190).Jeppe_E skrev:Jaja, du tänkte så. Jag tänkte på något helt annat...när man på allvar tror att 180 km/h skulle vara en optimal hastighet.Legato skrev:Nej den risken finns inte på Autobahn. SUCarna ligger väldigt tätt, åtminstone i västra delen.Jeppe_E skrev:Legato skrev:I en Model S kommer man fram snabbast i runt 150 km/h och den farten blir då naturlig på Autobahn för mig. Model 3 som laddar klart snabbare sett till km/h bör få en högre optimal hastighet (gissningsvis runt 180 km/h).
Risken med det är förstås att du faktiskt inte kommer fram alls...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Blivande Model 3-ägare, vad ser ni mest fram emot?
Ja, någonstans där ligger det ju. Alla tre av dessa siffror låter dock aningen för höga som ett "generellt" svar imo.frippan skrev:Enligt ABRP så skulle den optimala hastigheten för en resa på 100 mil ligga på 190km/h med en model 3 long range.Jeppe_E skrev:Jaja, du tänkte så. Jag tänkte på något helt annat...när man på allvar tror att 180 km/h skulle vara en optimal hastighet.Legato skrev:Nej den risken finns inte på Autobahn. SUCarna ligger väldigt tätt, åtminstone i västra delen.Jeppe_E skrev:Legato skrev:I en Model S kommer man fram snabbast i runt 150 km/h och den farten blir då naturlig på Autobahn för mig. Model 3 som laddar klart snabbare sett till km/h bör få en högre optimal hastighet (gissningsvis runt 180 km/h).
Risken med det är förstås att du faktiskt inte kommer fram alls...
(Model S 170km/h, Model X 150 km/h)
Det finns ju en lång rad faktorer som påverkar:
Batteristorlek, temperatur, underlag, vind, avstånd mellan laddare, höjdskillnad, däck, fälg osv osv osv.
Jag skulle "guesstimera":
3: 160-200
S: 140-170
X: 120-150
Sen finns såklart scenariot att man inte behöver ladda alls och då är ju "optimal" hastighet = maxhastighet för bilen

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021