Sida 2 av 26

Re: Mercedes EQC

Postat: 06 maj 2019 14:09
av Beigler
Oj vilken rörig sida och vad mycket tillval. Försöker hitta fakta om dragvikt. Någon som vet det?

Re: Mercedes EQC

Postat: 06 maj 2019 14:13
av Magnus71
1800kg dragvikt

Re: Mercedes EQC

Postat: 06 maj 2019 14:43
av HelectriC
jag tycker bilen verkar ganska schysst. Undrar om 80kWh är netto eller brutto, det påverkar ju ganska mycket.

Re: Mercedes EQC

Postat: 06 maj 2019 14:51
av Bankiren
Finns en del att läsa hos Teknikens värld:

https://teknikensvarld.se/svenskt-pris- ... 00-4matic/

Re: Mercedes EQC

Postat: 06 maj 2019 15:03
av Mr S
Magnus71 skrev:
1800kg dragvikt
Snyggt att den är elektriskt infällbar. Det kommer jag sakna med e-tron.

Re: Mercedes EQC

Postat: 06 maj 2019 17:57
av Laban
Beigler skrev:
Oj vilken rörig sida och vad mycket tillval.
Märklig funktionsmässigt också. Vad man än ändrar så byts det paket/tillval hejvilt. Kan vara en så enkel sak som färg på bilen.

Fick i alla fall ihop en bil för ca 850k. Dragkrok. nåt paket med elinställd förarstol och annat smått och gott. Känns för mig ganska ointressant måste jag säga. För gammaldags interiör och gissningsvis relativt kort räckvidd. Max 110 kW laddning känns dåligt i jämförelse med e-Tron, Model 3, nya S/X.

Re: Mercedes EQC

Postat: 06 maj 2019 19:40
av Verdi
Laban skrev:
Beigler skrev:
Oj vilken rörig sida och vad mycket tillval.
Märklig funktionsmässigt också. Vad man än ändrar så byts det paket/tillval hejvilt. Kan vara en så enkel sak som färg på bilen.

Fick i alla fall ihop en bil för ca 850k. Dragkrok. nåt paket med elinställd förarstol och annat smått och gott. Känns för mig ganska ointressant måste jag säga. För gammaldags interiör och gissningsvis relativt kort räckvidd. Max 110 kW laddning känns dåligt i jämförelse med e-Tron, Model 3, nya S/X.
110 kW är inget problem så länge det finns laddare överallt. De med 75-batteri klarar sig på ännu mindre. Det som bekymrar mig är som alltid SUV-formen med dess höga förbrukning och sämre köregenskaper.

Re: Mercedes EQC

Postat: 06 maj 2019 21:20
av Jeppe_E
*klick* *klick* *klick* 1 miljon :lol:

Varför har de använt NEDC? Ger WLTP alldeles för låga siffror?

Re: Mercedes EQC

Postat: 06 maj 2019 22:38
av LarsL
Vad blir 440 km i WLTP? 300 km typ? Det är ganska dåligt för 80 kWh batteri.

Bra med drag. Men vad kostar bilen egentligen? Jag hamnar direkt upp på 8-900 kkr, vilket är vad en Model X går för på inventarie sidorna.

Re: Mercedes EQC

Postat: 06 maj 2019 22:58
av Jeppe_E
LarsL skrev:
Vad blir 440 km i WLTP? 300 km typ? Det är ganska dåligt för 80 kWh batteri.

Bra med drag. Men vad kostar bilen egentligen? Jag hamnar direkt upp på 8-900 kkr, vilket är vad en Model X går för på inventarie sidorna.
Den är specad för 19,7-20,8 Wh/km. Så om batteriet har en användbar kapacitet på 75 kW? Så skulle det innebära runt 375 km.

Re: Mercedes EQC

Postat: 06 maj 2019 23:09
av helix
Jeppe_E skrev:
LarsL skrev:
Vad blir 440 km i WLTP? 300 km typ? Det är ganska dåligt för 80 kWh batteri.

Bra med drag. Men vad kostar bilen egentligen? Jag hamnar direkt upp på 8-900 kkr, vilket är vad en Model X går för på inventarie sidorna.
Den är specad för 19,7-20,8 Wh/km. Så om batteriet har en användbar kapacitet på 75 kW? Så skulle det innebära runt 375 km.
WLTP-siffrorna ser ut så här enligt deras svenska broschyr:
eqc2.png

Re: Mercedes EQC

Postat: 07 maj 2019 00:05
av Jeppe_E
Oj, tuffa siffror om den drar säg 2,4 kWh/ mil. Det är runt 30 mil i effektiv räckvidd.

Re: Mercedes EQC

Postat: 07 maj 2019 06:40
av Bjelke
Jeppe_E skrev:
Oj, tuffa siffror om den drar säg 2,4 kWh/ mil. Det är runt 30 mil i effektiv räckvidd.
Ja det verkar rimligt med den karossformen (tyvärr)...

Re: Mercedes EQC

Postat: 07 maj 2019 06:48
av vigge50
Jeppe_E skrev:
Oj, tuffa siffror om den drar säg 2,4 kWh/ mil. Det är runt 30 mil i effektiv räckvidd.
Det bör påpekas att WLTP förbrukningen är räknat från ladduttaget, alltså försvinner en del i laddförluster.

Re: Mercedes EQC

Postat: 07 maj 2019 09:01
av gellerstam
Har någon sett siffror på bagagevolym?

Varför har den endast två-fas laddning? SUCK

Re: Mercedes EQC

Postat: 07 maj 2019 09:02
av Nilp
Kul att det kommer fler elbilar på marknaden och med det fler alternativ.

Men förstår inte varför det oftast ska jämföras mot varandra i subgruppen elbil. Att jämföra EQC med E-Tron, model X eller model S blir konstigt då det är olika typer av bilar och variera kraftigt i storlek.

Nu har jag bäst koll på E-Tron då det är den jag ör mest intresserad av. EQC är 150mm kortare och och 50mm smalare. Bästa storleksjämförelsen är BMW X5 och X3. Sällan man ser rubriker i media som ”BMW X3 blir billigare än X5” då det känns ganska logiskt.

Jag tycker EQC är mer lik i-pace om man ska ge sig på en elbils jämförelse. Och då ligger dom väl också mer lika i pris i grundutförande?

Re: Mercedes EQC

Postat: 07 maj 2019 09:04
av Ric
vigge50 skrev:
Jeppe_E skrev:
Oj, tuffa siffror om den drar säg 2,4 kWh/ mil. Det är runt 30 mil i effektiv räckvidd.
Det bör påpekas att WLTP förbrukningen är räknat från ladduttaget, alltså försvinner en del i laddförluster.
Gissningsvis är energiförbrukningen 2,1 kWh per mil utan laddförluster.

Re: Mercedes EQC

Postat: 07 maj 2019 09:17
av Laban
Nilp skrev:
Kul att det kommer fler elbilar på marknaden och med det fler alternativ.

Men förstår inte varför det oftast ska jämföras mot varandra i subgruppen elbil. Att jämföra EQC med E-Tron, model X eller model S blir konstigt då det är olika typer av bilar och variera kraftigt i storlek.

Nu har jag bäst koll på E-Tron då det är den jag ör mest intresserad av. EQC är 150mm kortare och och 50mm smalare. Bästa storleksjämförelsen är BMW X5 och X3. Sällan man ser rubriker i media som ”BMW X3 blir billigare än X5” då det känns ganska logiskt.

Jag tycker EQC är mer lik i-pace om man ska ge sig på en elbils jämförelse. Och då ligger dom väl också mer lika i pris i grundutförande?
Ska man köpa en eldriven SUV så finns det bara några få modeller att välja mellan. Ser då inte problemet att jämföra dessa. Det viktiga är väl att man gör en rättvis jämförelse. Tar med alla aspekter. Storlek, räckvidd, laddning, pris osv. Sen är det tyvärr ofta så att det brister på dessa punkter. Speciellt hos de mer traditionella biljournalisterna.

Re: Mercedes EQC

Postat: 07 maj 2019 09:38
av vigge50
Ric skrev:
vigge50 skrev:
Jeppe_E skrev:
Oj, tuffa siffror om den drar säg 2,4 kWh/ mil. Det är runt 30 mil i effektiv räckvidd.
Det bör påpekas att WLTP förbrukningen är räknat från ladduttaget, alltså försvinner en del i laddförluster.
Gissningsvis är energiförbrukningen 2,1 kWh per mil utan laddförluster.
Och varför skulle de ange något annat än WLTP förbrukning?
The measurement is carried out as prescribed in the previous fuel consumption measurement specification: the battery must be fully charged at the start of test bench test. Immediately after testing, test engineers reconnect the vehicle to a charger. The cable is equipped with an electricity meter. This meter measures the total amount of current, which has the advantage that the battery’s energy losses during charging are detected as well. The resulting value is divided by the range determined in test bench testing.
https://www.vda.de/en/topics/environmen ... sured.html

Re: Mercedes EQC

Postat: 07 maj 2019 10:22
av HelectriC
Nilp skrev:
Kul att det kommer fler elbilar på marknaden och med det fler alternativ.

Men förstår inte varför det oftast ska jämföras mot varandra i subgruppen elbil. Att jämföra EQC med E-Tron, model X eller model S blir konstigt då det är olika typer av bilar och variera kraftigt i storlek.

Nu har jag bäst koll på E-Tron då det är den jag ör mest intresserad av. EQC är 150mm kortare och och 50mm smalare. Bästa storleksjämförelsen är BMW X5 och X3. Sällan man ser rubriker i media som ”BMW X3 blir billigare än X5” då det känns ganska logiskt.

Jag tycker EQC är mer lik i-pace om man ska ge sig på en elbils jämförelse. Och då ligger dom väl också mer lika i pris i grundutförande?
håller med dig att man bör jämföra äpplen med äpplen. Den ständiga jämförelsen som var i samband med att ipace kom ut var ju bara pinsam. ipace och Model X blir som att jämföra en elefant med en häst.
När det gäller EQC, så verkar det som den jämförs med Mercas egna GLC och den är ju ungefär på storlek med ipace. Etron hamnar lite över i storlek, men ingen av de kommer upp i MX-storlek. Man ska inte vara för snabb att döma innan man faktisk suttit/lastat i bilen i fråga. Innan ipace kom ut, så trodde jag den skulle vara ganska stor, men visade sig ganska kompakt. Speciellt saknat var plats under bagagegolvet och en frunk som kan användas till mer än en laptop. Kanske blir det samma med EQC eller inte, vi får se!
Jag tycker fronten på EQC är lite för säregen för min smak, men det är iaf bra det kommer fler alternativ på marknaden.

Re: Mercedes EQC

Postat: 07 maj 2019 10:37
av Bankiren
Jag tycker att EQC är ett bra första försök av Mercedes. Jag är Mercedes-frälst, men nästa bil blir en Model 3 för min del. Supercharger-nätverket är väldigt bra, men så småningom är väl IONITY ett likvärdigt alternativ.

Re: Mercedes EQC

Postat: 07 maj 2019 10:58
av Stevvee
HelectriC skrev:
Nilp skrev:
Kul att det kommer fler elbilar på marknaden och med det fler alternativ.

Men förstår inte varför det oftast ska jämföras mot varandra i subgruppen elbil. Att jämföra EQC med E-Tron, model X eller model S blir konstigt då det är olika typer av bilar och variera kraftigt i storlek.

Nu har jag bäst koll på E-Tron då det är den jag ör mest intresserad av. EQC är 150mm kortare och och 50mm smalare. Bästa storleksjämförelsen är BMW X5 och X3. Sällan man ser rubriker i media som ”BMW X3 blir billigare än X5” då det känns ganska logiskt.

Jag tycker EQC är mer lik i-pace om man ska ge sig på en elbils jämförelse. Och då ligger dom väl också mer lika i pris i grundutförande?
håller med dig att man bör jämföra äpplen med äpplen. Den ständiga jämförelsen som var i samband med att ipace kom ut var ju bara pinsam. ipace och Model X blir som att jämföra en elefant med en häst.
När det gäller EQC, så verkar det som den jämförs med Mercas egna GLC och den är ju ungefär på storlek med ipace. Etron hamnar lite över i storlek, men ingen av de kommer upp i MX-storlek. Man ska inte vara för snabb att döma innan man faktisk suttit/lastat i bilen i fråga. Innan ipace kom ut, så trodde jag den skulle vara ganska stor, men visade sig ganska kompakt. Speciellt saknat var plats under bagagegolvet och en frunk som kan användas till mer än en laptop. Kanske blir det samma med EQC eller inte, vi får se!
Jag tycker fronten på EQC är lite för säregen för min smak, men det är iaf bra det kommer fler alternativ på marknaden.
Vad jag sett finns ingen frunk i den utan bara en stor kåpa som täcker motorn med dess kylning osv.

Re: Mercedes EQC

Postat: 07 maj 2019 11:02
av Laban
HelectriC skrev:
Den ständiga jämförelsen som var i samband med att ipace kom ut var ju bara pinsam. ipace och Model X blir som att jämföra en elefant med en häst.
Fast problemet är väl inte jämförelsen i sig utan att man inte tar med alla aspekter och/alternativt väljer en specifik aspekt som avgörande trots att bilarna är så olika. Ex som i i-Pace vs Model X fallet där körglädjen ofta togs upp som avgörande faktor. Något som blir lite märkligt med tanke på storleksskillnaden på bilarna.

Re: Mercedes EQC

Postat: 07 maj 2019 11:08
av Verdi
HelectriC skrev:
Nilp skrev:
Kul att det kommer fler elbilar på marknaden och med det fler alternativ.

Men förstår inte varför det oftast ska jämföras mot varandra i subgruppen elbil. Att jämföra EQC med E-Tron, model X eller model S blir konstigt då det är olika typer av bilar och variera kraftigt i storlek.

Nu har jag bäst koll på E-Tron då det är den jag ör mest intresserad av. EQC är 150mm kortare och och 50mm smalare. Bästa storleksjämförelsen är BMW X5 och X3. Sällan man ser rubriker i media som ”BMW X3 blir billigare än X5” då det känns ganska logiskt.

Jag tycker EQC är mer lik i-pace om man ska ge sig på en elbils jämförelse. Och då ligger dom väl också mer lika i pris i grundutförande?
håller med dig att man bör jämföra äpplen med äpplen. Den ständiga jämförelsen som var i samband med att ipace kom ut var ju bara pinsam. ipace och Model X blir som att jämföra en elefant med en häst.
När det gäller EQC, så verkar det som den jämförs med Mercas egna GLC och den är ju ungefär på storlek med ipace. Etron hamnar lite över i storlek, men ingen av de kommer upp i MX-storlek. Man ska inte vara för snabb att döma innan man faktisk suttit/lastat i bilen i fråga. Innan ipace kom ut, så trodde jag den skulle vara ganska stor, men visade sig ganska kompakt. Speciellt saknat var plats under bagagegolvet och en frunk som kan användas till mer än en laptop. Kanske blir det samma med EQC eller inte, vi får se!
Jag tycker fronten på EQC är lite för säregen för min smak, men det är iaf bra det kommer fler alternativ på marknaden.
En EQC är väl en eldriven GLC? Det enda som skiljer exteriört är väl fronten?

För min del så EQC mest till för märkestrogna Mercedes-fantaster. Precis som den eldrivna X3:an blir för BMW-fantaster först och främst.

Vad gäller jämförelsen med Tesla så haltar det både här och där. Hade gärna tagit en Mercedes med Teslas drivlina och laddnätverk. Man kan faktiskt undra om det inte vore det allra bästa för Tesla på lite sikt, att gå över till att bli underleverantör till de andra tillverkarna alltså?

Re: Mercedes EQC

Postat: 07 maj 2019 11:18
av 12man
Stevvee skrev:
Vad jag sett finns ingen frunk i den utan bara en stor kåpa som täcker motorn med dess kylning osv.
och grova rör som ska? simulera? en motor? vid krock
grova_rör.png