Re: Mercedes EQC
Postat: 06 maj 2019 14:09
Oj vilken rörig sida och vad mycket tillval. Försöker hitta fakta om dragvikt. Någon som vet det?
Snyggt att den är elektriskt infällbar. Det kommer jag sakna med e-tron.Magnus71 skrev:1800kg dragvikt
Märklig funktionsmässigt också. Vad man än ändrar så byts det paket/tillval hejvilt. Kan vara en så enkel sak som färg på bilen.Beigler skrev:Oj vilken rörig sida och vad mycket tillval.
110 kW är inget problem så länge det finns laddare överallt. De med 75-batteri klarar sig på ännu mindre. Det som bekymrar mig är som alltid SUV-formen med dess höga förbrukning och sämre köregenskaper.Laban skrev:Märklig funktionsmässigt också. Vad man än ändrar så byts det paket/tillval hejvilt. Kan vara en så enkel sak som färg på bilen.Beigler skrev:Oj vilken rörig sida och vad mycket tillval.
Fick i alla fall ihop en bil för ca 850k. Dragkrok. nåt paket med elinställd förarstol och annat smått och gott. Känns för mig ganska ointressant måste jag säga. För gammaldags interiör och gissningsvis relativt kort räckvidd. Max 110 kW laddning känns dåligt i jämförelse med e-Tron, Model 3, nya S/X.
Den är specad för 19,7-20,8 Wh/km. Så om batteriet har en användbar kapacitet på 75 kW? Så skulle det innebära runt 375 km.LarsL skrev:Vad blir 440 km i WLTP? 300 km typ? Det är ganska dåligt för 80 kWh batteri.
Bra med drag. Men vad kostar bilen egentligen? Jag hamnar direkt upp på 8-900 kkr, vilket är vad en Model X går för på inventarie sidorna.
WLTP-siffrorna ser ut så här enligt deras svenska broschyr:Jeppe_E skrev:Den är specad för 19,7-20,8 Wh/km. Så om batteriet har en användbar kapacitet på 75 kW? Så skulle det innebära runt 375 km.LarsL skrev:Vad blir 440 km i WLTP? 300 km typ? Det är ganska dåligt för 80 kWh batteri.
Bra med drag. Men vad kostar bilen egentligen? Jag hamnar direkt upp på 8-900 kkr, vilket är vad en Model X går för på inventarie sidorna.
Ja det verkar rimligt med den karossformen (tyvärr)...Jeppe_E skrev:Oj, tuffa siffror om den drar säg 2,4 kWh/ mil. Det är runt 30 mil i effektiv räckvidd.
Det bör påpekas att WLTP förbrukningen är räknat från ladduttaget, alltså försvinner en del i laddförluster.Jeppe_E skrev:Oj, tuffa siffror om den drar säg 2,4 kWh/ mil. Det är runt 30 mil i effektiv räckvidd.
Gissningsvis är energiförbrukningen 2,1 kWh per mil utan laddförluster.vigge50 skrev:Det bör påpekas att WLTP förbrukningen är räknat från ladduttaget, alltså försvinner en del i laddförluster.Jeppe_E skrev:Oj, tuffa siffror om den drar säg 2,4 kWh/ mil. Det är runt 30 mil i effektiv räckvidd.
Ska man köpa en eldriven SUV så finns det bara några få modeller att välja mellan. Ser då inte problemet att jämföra dessa. Det viktiga är väl att man gör en rättvis jämförelse. Tar med alla aspekter. Storlek, räckvidd, laddning, pris osv. Sen är det tyvärr ofta så att det brister på dessa punkter. Speciellt hos de mer traditionella biljournalisterna.Nilp skrev:Kul att det kommer fler elbilar på marknaden och med det fler alternativ.
Men förstår inte varför det oftast ska jämföras mot varandra i subgruppen elbil. Att jämföra EQC med E-Tron, model X eller model S blir konstigt då det är olika typer av bilar och variera kraftigt i storlek.
Nu har jag bäst koll på E-Tron då det är den jag ör mest intresserad av. EQC är 150mm kortare och och 50mm smalare. Bästa storleksjämförelsen är BMW X5 och X3. Sällan man ser rubriker i media som ”BMW X3 blir billigare än X5” då det känns ganska logiskt.
Jag tycker EQC är mer lik i-pace om man ska ge sig på en elbils jämförelse. Och då ligger dom väl också mer lika i pris i grundutförande?
Och varför skulle de ange något annat än WLTP förbrukning?Ric skrev:Gissningsvis är energiförbrukningen 2,1 kWh per mil utan laddförluster.vigge50 skrev:Det bör påpekas att WLTP förbrukningen är räknat från ladduttaget, alltså försvinner en del i laddförluster.Jeppe_E skrev:Oj, tuffa siffror om den drar säg 2,4 kWh/ mil. Det är runt 30 mil i effektiv räckvidd.
https://www.vda.de/en/topics/environmen ... sured.htmlThe measurement is carried out as prescribed in the previous fuel consumption measurement specification: the battery must be fully charged at the start of test bench test. Immediately after testing, test engineers reconnect the vehicle to a charger. The cable is equipped with an electricity meter. This meter measures the total amount of current, which has the advantage that the battery’s energy losses during charging are detected as well. The resulting value is divided by the range determined in test bench testing.
håller med dig att man bör jämföra äpplen med äpplen. Den ständiga jämförelsen som var i samband med att ipace kom ut var ju bara pinsam. ipace och Model X blir som att jämföra en elefant med en häst.Nilp skrev:Kul att det kommer fler elbilar på marknaden och med det fler alternativ.
Men förstår inte varför det oftast ska jämföras mot varandra i subgruppen elbil. Att jämföra EQC med E-Tron, model X eller model S blir konstigt då det är olika typer av bilar och variera kraftigt i storlek.
Nu har jag bäst koll på E-Tron då det är den jag ör mest intresserad av. EQC är 150mm kortare och och 50mm smalare. Bästa storleksjämförelsen är BMW X5 och X3. Sällan man ser rubriker i media som ”BMW X3 blir billigare än X5” då det känns ganska logiskt.
Jag tycker EQC är mer lik i-pace om man ska ge sig på en elbils jämförelse. Och då ligger dom väl också mer lika i pris i grundutförande?
Vad jag sett finns ingen frunk i den utan bara en stor kåpa som täcker motorn med dess kylning osv.HelectriC skrev:håller med dig att man bör jämföra äpplen med äpplen. Den ständiga jämförelsen som var i samband med att ipace kom ut var ju bara pinsam. ipace och Model X blir som att jämföra en elefant med en häst.Nilp skrev:Kul att det kommer fler elbilar på marknaden och med det fler alternativ.
Men förstår inte varför det oftast ska jämföras mot varandra i subgruppen elbil. Att jämföra EQC med E-Tron, model X eller model S blir konstigt då det är olika typer av bilar och variera kraftigt i storlek.
Nu har jag bäst koll på E-Tron då det är den jag ör mest intresserad av. EQC är 150mm kortare och och 50mm smalare. Bästa storleksjämförelsen är BMW X5 och X3. Sällan man ser rubriker i media som ”BMW X3 blir billigare än X5” då det känns ganska logiskt.
Jag tycker EQC är mer lik i-pace om man ska ge sig på en elbils jämförelse. Och då ligger dom väl också mer lika i pris i grundutförande?
När det gäller EQC, så verkar det som den jämförs med Mercas egna GLC och den är ju ungefär på storlek med ipace. Etron hamnar lite över i storlek, men ingen av de kommer upp i MX-storlek. Man ska inte vara för snabb att döma innan man faktisk suttit/lastat i bilen i fråga. Innan ipace kom ut, så trodde jag den skulle vara ganska stor, men visade sig ganska kompakt. Speciellt saknat var plats under bagagegolvet och en frunk som kan användas till mer än en laptop. Kanske blir det samma med EQC eller inte, vi får se!
Jag tycker fronten på EQC är lite för säregen för min smak, men det är iaf bra det kommer fler alternativ på marknaden.
Fast problemet är väl inte jämförelsen i sig utan att man inte tar med alla aspekter och/alternativt väljer en specifik aspekt som avgörande trots att bilarna är så olika. Ex som i i-Pace vs Model X fallet där körglädjen ofta togs upp som avgörande faktor. Något som blir lite märkligt med tanke på storleksskillnaden på bilarna.HelectriC skrev:Den ständiga jämförelsen som var i samband med att ipace kom ut var ju bara pinsam. ipace och Model X blir som att jämföra en elefant med en häst.
En EQC är väl en eldriven GLC? Det enda som skiljer exteriört är väl fronten?HelectriC skrev:håller med dig att man bör jämföra äpplen med äpplen. Den ständiga jämförelsen som var i samband med att ipace kom ut var ju bara pinsam. ipace och Model X blir som att jämföra en elefant med en häst.Nilp skrev:Kul att det kommer fler elbilar på marknaden och med det fler alternativ.
Men förstår inte varför det oftast ska jämföras mot varandra i subgruppen elbil. Att jämföra EQC med E-Tron, model X eller model S blir konstigt då det är olika typer av bilar och variera kraftigt i storlek.
Nu har jag bäst koll på E-Tron då det är den jag ör mest intresserad av. EQC är 150mm kortare och och 50mm smalare. Bästa storleksjämförelsen är BMW X5 och X3. Sällan man ser rubriker i media som ”BMW X3 blir billigare än X5” då det känns ganska logiskt.
Jag tycker EQC är mer lik i-pace om man ska ge sig på en elbils jämförelse. Och då ligger dom väl också mer lika i pris i grundutförande?
När det gäller EQC, så verkar det som den jämförs med Mercas egna GLC och den är ju ungefär på storlek med ipace. Etron hamnar lite över i storlek, men ingen av de kommer upp i MX-storlek. Man ska inte vara för snabb att döma innan man faktisk suttit/lastat i bilen i fråga. Innan ipace kom ut, så trodde jag den skulle vara ganska stor, men visade sig ganska kompakt. Speciellt saknat var plats under bagagegolvet och en frunk som kan användas till mer än en laptop. Kanske blir det samma med EQC eller inte, vi får se!
Jag tycker fronten på EQC är lite för säregen för min smak, men det är iaf bra det kommer fler alternativ på marknaden.
och grova rör som ska? simulera? en motor? vid krockStevvee skrev:Vad jag sett finns ingen frunk i den utan bara en stor kåpa som täcker motorn med dess kylning osv.