Sida 2 av 2

Re: Batteristatus

Postat: 04 dec 2018 16:20
av Verdi
MangeT skrev:
Stämmer nog men tänkte mer på balanseringen. Blir ju aldrig balanserat förrän den dag det låses upp till fulla kapaciteten eller?
Vissa säger ju att den där balanseringen är en myt. Någon som VET vad som är korrekt?

Re: Batteristatus

Postat: 04 dec 2018 20:24
av lator
Verdi skrev:
MangeT skrev:
Stämmer nog men tänkte mer på balanseringen. Blir ju aldrig balanserat förrän den dag det låses upp till fulla kapaciteten eller?
Vissa säger ju att den där balanseringen är en myt. Någon som VET vad som är korrekt?
Någon myt är det inte. Batterierna behöver balanseras ibland men du får ju inte mera kapacitet för det utan bara mera rättvisande instrument. Sen kan man ju diskutera om det är bättre att toppbalansera eller bottenbalansera... Jag föredrar att bottenbalansera då det är tråkigt om bilen plötsligt slår av när man tror man har 5 - 10% kvar. :shock:

Så svaret på frågan blir: Du kan inte toppbalansera en 60 gen 2 utan att låsa upp batteriet till 75 kWh så du får nöja dig med att bottenbalansera.

edit:
ps. Klockan kan visa lite tokigt då jag sitter på Azorerna och skriver detta... ds.

Re: Batteristatus

Postat: 04 dec 2018 20:41
av MangeT
Alright. Tack för svar. Bottenbalansera anta jag görs genom att i stort sett köra slut på batteriet och sedan ladda.

Re: Batteristatus

Postat: 04 dec 2018 21:01
av Remuz
Bottenbalensera gör man ju alltid på långresa, annars kör man ju långsammare än man kan?!?

Re: Batteristatus

Postat: 04 dec 2018 21:04
av MangeT
Har varit på 7% tror jag som lägst. Är inte så modig av mig när det gäller att köra på reserven.

Re: Batteristatus

Postat: 04 dec 2018 21:06
av Tars
MangeT skrev:
Har varit på 7% tror jag som lägst. Är inte så modig av mig när det gäller att köra på reserven.
You can do it!

Re: Batteristatus

Postat: 04 dec 2018 21:46
av MangeT
Blir väl ofrivilligt någon gång. :|