Sida 2 av 2

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Postat: 16 mar 2019 09:15
av Laban
nek0 skrev:
Vilken ID jämför dom med? Jag kan inte se att det är Neo.
Produktionsversionen av Neo visas till hösten så rimligen är det Neo de pratar om. Crozz vet vi så vitt jag vet inte vad den kommer kosta eller när den släpps på marknaden. När de dessutom nämner Kona i samma artikel så känns det ganska tydligt att det är Neo de pratar om, för den kommer av allt att döma bli ungefär i samma storleksklass som Kona, dvs, Golf klassen.

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Postat: 16 mar 2019 09:21
av nek0
Laban skrev:
nek0 skrev:
Vilken ID jämför dom med? Jag kan inte se att det är Neo.
Produktionsversionen av Neo visas till hösten så rimligen är det Neo de pratar om. Crozz vet vi så vitt jag vet inte vad den kommer kosta eller när den släpps på marknaden. När de dessutom nämner Kona i samma artikel så känns det ganska tydligt att det är Neo de pratar om, för den kommer av allt att döma bli ungefär i samma storleksklass som Kona, dvs, Golf klassen.
Tycker ändå att man ska jämföra Model Y med Crozz
https://teknikensvarld.se/volkswagen-i- ... ad-469776/

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Postat: 16 mar 2019 09:26
av Laban
nek0 skrev:
Tycker ändå att man ska jämföra Model Y med Crozz
https://teknikensvarld.se/volkswagen-i- ... ad-469776/
Givetvis, vilket väl var precis det jag var ute efter.

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Postat: 16 mar 2019 09:40
av LarsL
Det är väl rimligt att jämföra Model Y med I-Pace, e-Tron och EQC då de är i samma storleksklass. KIA e-Niro mfl är ju i en betydligt mindre storleksklass, alltså Leaf- eller Golf-klassen. Så Tesla arbetar sig ner mot de andra medan de försöker ta sig uppåt och där de möts kan vi jämföra dem. Då ligger konkurrenterna till Tesla något över i pris med något före i tid, om de nu kan leverera i massor... vilket Tesla kan.

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Postat: 16 mar 2019 09:40
av Laban
Jeppe_E skrev:
Problemet är väl mer att i-Pace och e-Tron positionerar sig mer mot MX när det gäller utrustning/design men inte utrymme. Så det är lika fel att jämföra dessa med MY. Att jämföra MY med Kona/e-niro är lika fel :)
Har svårt att se hur i-Pace designmässigt positionerar sig mot Model X. Det är samma storleksskillnad som V 60 cross country vs XC 90.

Kan heller inte förstå varför det skulle vara fel att jämföra Model Y med i-Pace, Model Y är längre, högre, har samma eller bättre prestanda beroende på modell. Den kan laddas med 250 kW, i-Pace max 100 kW. Betydligt modernare infotainment system/GUI där i-Pace enligt de flesta recensionerna är en katastrof. Model Y kanske saknar en del saker som i-Pace erbjuder (vad ?), men samma gäller även åt andra hållet.

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Postat: 16 mar 2019 09:46
av Legato
Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:

Vad är egentligen den officiella storleken (VDA) på bagageutrymme i Model X med fem sittplatser tillgängliga? Tesla verkar ju bara redovisa siffror när alla säten förutom framsätena är fällda.
500 liter enligt teknikens värld

https://teknikensvarld.se/provkorning-a ... 0d-357490/
Allvarligt talat... Har du aldrig ens sett Model X bagage? Man får ha bra uselt ögonmått om man tror att det är 500 liter med bakersta raden fälld.

Och nej, det är inte heller 500 liter enligt Teknikens värld. Det står ju klart och tydligt att det är det minsta utrymmet, dvs med 6 eller 7 sittplatser.

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Postat: 16 mar 2019 09:51
av Henrik Torphammar
LarsL skrev:
Det är väl rimligt att jämföra Model Y med I-Pace, e-Tron och EQC då de är i samma storleksklass. KIA e-Niro mfl är ju i en betydligt mindre storleksklass, alltså Leaf- eller Golf-klassen.
Ja, nu snart kan man börja jämföra eldrivna bilar i samma storleksklass. Hitintills har det ju bara varit just eldriften som sammanlänkat när man jämfört Tesla mot e-Golf, Niro mot X osv.

Re: Model Y vs e-Tron, i-Pace, EQC, iX3

Postat: 17 mar 2019 11:54
av Sabbe
En liten jämförelse finns här: