Sida 2 av 2

Re: Vem ska självkörande bilar skydda i en olycka?

Postat: 15 nov 2018 09:15
av gellerstam
kler skrev:
Barnvagnar är ju inte så farliga att köra över, det är ju bara materiella ting.
Här misstar du sannolikt dig. Majoriteten i undersökningen tänker troligen enligt följande resonemang: Människor och djur är mjuka och ger bucklor som är lättare att fixa än bucklor från hårda föremål så som barnvagnar. Då barnvagnar även lätt repar lacken så krävs det oftast även omlackering efter närkontakt med barnvagn, vilket i många fall kan undvikas efter närkontakt med mjuka objekt.

:? :roll:

Re: Vem ska självkörande bilar skydda i en olycka?

Postat: 15 nov 2018 11:19
av Svenssons
Märks ju av denna undersökning att de flesta antagligen kommer bli säkrare när datorer tar över körningen. Människor i allmänhet verkar ju vara sexistiska, rasistiska och åldersdiskriminerande plus kanske även egoistiska. Människor verkar lägga mer tid på att fundera på vem och hur som skall köras över istället för som självkörande bilar försöka undvika olycka genom att köra lagligt och sänka farten så gott det går när olyckan är ett faktum.

Re: Vem ska självkörande bilar skydda i en olycka?

Postat: 15 nov 2018 12:59
av Jeppe_E
Jag tycker inte bilen skall skydda någon. Alla ska dö, lika för alla! Kön, etnicitet, ålder, handikapp, klädsel, inkomst. Vi vill ju inte riskera att någon blir kränkt!

Re: Vem ska självkörande bilar skydda i en olycka?

Postat: 15 nov 2018 13:05
av OfarligTesla
Svenssons skrev:
Märks ju av denna undersökning att de flesta antagligen kommer bli säkrare när datorer tar över körningen. Människor i allmänhet verkar ju vara sexistiska, rasistiska och åldersdiskriminerande plus kanske även egoistiska. Människor verkar lägga mer tid på att fundera på vem och hur som skall köras över istället för som självkörande bilar försöka undvika olycka genom att köra lagligt och sänka farten så gott det går när olyckan är ett faktum.
Det roligaste är ju att folk tror att de kan sitta och tänka efter vem de själva skulle köra över. I verkligheten skulle 99% av befolkningen inte ens kunna reagera optimalt för att försöka undvika olyckan utan skulle mest få panik och ratta/trycka på något och hoppas på det bästa. Sen är det ju så att olyckor förebyggs bäst genom att minimera risken från början, dvs eliminera trötta, bakfulla, stressade, arga, distraherade förare (med flera) så en datorstyrd bil kommer inte ens hamna i många av situationerna vi människor hamnar i.

Re: Vem ska självkörande bilar skydda i en olycka?

Postat: 15 nov 2018 13:09
av Mickep
Tror det stod i texten att förlaget är att bilen INTE skall ta hänsyn till ålder, brottsbelastning

"Ministern fick sina moralregler, formulerade i 20 punkter. Människor ska alltid skyddas framför egendom och framför husdjur. System ska byggas för ökad säkerhet. Och så ett förbud: När en olycka inte kan avstyras får ingen hänsyn tas till personers egenskaper, som ålder eller kön. Det är ”strikt förbjudet”, skriver kommittén bakom de föreslagna reglerna."

Re: Vem ska självkörande bilar skydda i en olycka?

Postat: 15 nov 2018 13:51
av Jeppe_E
OfarligTesla skrev:
Svenssons skrev:
Märks ju av denna undersökning att de flesta antagligen kommer bli säkrare när datorer tar över körningen. Människor i allmänhet verkar ju vara sexistiska, rasistiska och åldersdiskriminerande plus kanske även egoistiska. Människor verkar lägga mer tid på att fundera på vem och hur som skall köras över istället för som självkörande bilar försöka undvika olycka genom att köra lagligt och sänka farten så gott det går när olyckan är ett faktum.
Det roligaste är ju att folk tror att de kan sitta och tänka efter vem de själva skulle köra över. I verkligheten skulle 99% av befolkningen inte ens kunna reagera optimalt för att försöka undvika olyckan utan skulle mest få panik och ratta/trycka på något och hoppas på det bästa. Sen är det ju så att olyckor förebyggs bäst genom att minimera risken från början, dvs eliminera trötta, bakfulla, stressade, arga, distraherade förare (med flera) så en datorstyrd bil kommer inte ens hamna i många av situationerna vi människor hamnar i.
Nä, men däremot kan den hamna i situationer som vi människor aldrig hamnar i :lol: :lol: :lol:

Man får inte glömma att vi pratar ettor och nollor. Inte AI, inte än ivf. Det är ju därför som navigation på AP inte fungerar som människorna som kör bilen.

Re: Vem ska självkörande bilar skydda i en olycka?

Postat: 15 nov 2018 14:25
av bylund
gellerstam skrev:
kler skrev:
Barnvagnar är ju inte så farliga att köra över, det är ju bara materiella ting.
Här misstar du sannolikt dig. Majoriteten i undersökningen tänker troligen enligt följande resonemang: Människor och djur är mjuka och ger bucklor som är lättare att fixa än bucklor från hårda föremål så som barnvagnar. Då barnvagnar även lätt repar lacken så krävs det oftast även omlackering efter närkontakt med barnvagn, vilket i många fall kan undvikas efter närkontakt med mjuka objekt.

:? :roll:
Ah, förklarar även katt vs kriminell hund, såvida det inte rör sig om tjuvaktiga chihuahuor.

Re: Vem ska självkörande bilar skydda i en olycka?

Postat: 15 nov 2018 14:43
av gellerstam
bylund skrev:
gellerstam skrev:
kler skrev:
Barnvagnar är ju inte så farliga att köra över, det är ju bara materiella ting.
Här misstar du sannolikt dig. Majoriteten i undersökningen tänker troligen enligt följande resonemang: Människor och djur är mjuka och ger bucklor som är lättare att fixa än bucklor från hårda föremål så som barnvagnar. Då barnvagnar även lätt repar lacken så krävs det oftast även omlackering efter närkontakt med barnvagn, vilket i många fall kan undvikas efter närkontakt med mjuka objekt.

:? :roll:
Ah, förklarar även katt vs kriminell hund, såvida det inte rör sig om tjuvaktiga chihuahuor.
Yepp, och gravida kvinnor är som regel större än läkare. Pojkar och flickor bär runt på stenar och pinnar. Ajajaj

:shock: