Fast det är väl knappast någon fördel med att mätta en marknad, jämfört med att sprida belastningen jämnt över de servicecenter som finns?Crappy skrev:Nja
Visst är Norge viktigt, men de kan mätta en hel marknad på en batch utan massa krångel som transporter och logistik.
Möjligen Norge först, om de skeppar direkt dit vilket så klart är en möjlighet antar jag?
Tror jag förstås, men hoppas jag har fel
Model 3, när kommer den hit och när får jag min?
Moderator: Redaktion
Re: Model 3, när kommer den hit och när får jag min?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Där har du en poäng såklart
Men servicecenter i alla fall Sverige klarar knappt det som är idag?
Man hör ofta om onåbara Teslamedarbetare?
Det är inget emot hur det är i Norge så det skulle i så fall tala emot Norge...Crappy skrev:Där har du en poäng såklart
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Betyder det att du köpte den?Verdi skrev:Taxin är såld...
Blev ganska sugen på den, men var allt för långsam.
Så i så fall rullar det nu ytterligare en Tesla här i byn? (för vist bor du också i Bälinge om jag mins rätt?).
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
FredrikR skrev:Betyder det att du köpte den?Verdi skrev:Taxin är såld...
Så i så fall rullar det nu ytterligare en Tesla här i byn? (för vist bor du också i Bälinge om jag mins rätt?).
Nej för fan. Tycker inte det är värt det. Dessutom gillar jag i3an också. Ska den bytas så blir det en Model 3 isf.
Japp. Har sett en till som brukar lämna barn med svart Tesla på Hagmarkens skola och så tror jag det finns en vit bland de där nybyggda husen vid fotbollsplanerna. Så några finns det ju.
Har även sett en del andra i3or faktiskt. En som är medlem i facebook-gruppen för i3 bor i Skuttunge.

Ps. En av kundmottagarna i Upplands Väsby letade hus här faktiskt. Och en verkstadstekniker där bor i Björklinge.

- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Bra Jerker!Jerker skrev:Alla får se rubriken som sin egen fundering, frågeställningen gäller alltså inte bara mig personligen.
Jag är ju i ett dilemma då leasingen på min Zoe går ut i mitten av januari. Jag kan få fortsätta leasa, men då är ju förmånerna med privatleasing borta, så jag vet inte om jag är så sugen på det. Ska jag köpa en begagnad elbil att ha tills jag får en elbil som jag vill ha? I så fall vad?
Nåväl, sånt går jag och funderar på, och det hänger ju mycket på när det kommer nån annan elbil som jag kan tänka mig att äga. Det är ju sjukt långa väntetider på alla (de få) hyggliga elbilar som finns att beställa nu, så Tesla 3 är ju ett frestande alternativ, även om den inte skulle få drag. Jag måste ju ha nåt att köra med och om jag ska ha en elbil som fortfarande inte uppfyller alla mina krav så kan det ju lika gärna vara en Tesla 3, bara den inte blir för dyr. Jag har ju trots allt köat för den i 2½ år och det finns inte så mycket annat att välja på.
Så till trådens frågeställning: När kan det tänkas att jag skulle kunna få leverans av en 3:a?
Jag har ju en hyfsat bra köplats även om alla Teslaägare kommer före mig. Elon planerar alltså att bygga en batch 3:or för Europa i januari och skeppa för leverans februari-mars. Hur många bilar kan det tänkas vara? Om de bygger bara EU-bilar under en månad, kan det bli 30000? Hur långt räcker det? Vi snackar hela Europa och Teslaägare som beställt en 3:a. Kan det bli några över till oss andra?
Och vilken spec blir det? Blir det bara LR-bilar, kanske? Om det bara blir LR-bilar kanske en del Teslaägare avstår och väljer att vänta till senare. Kan jag tänka mig att pröjsa 100000 för större batteri och kanske 50000 för fyrhjulsdrift för att få bilen några månader tidigare?
Hu! Det blir en svår vinter i år...
Grundfrågan här är ju NÄR de kommer,
- samt kommer de att räcka till?
Blir det några över till oss andra som stått i reservations-kö snart två år?
Och vilka specifikationer kan ”spekulanten” stå ut med ekonomiskt?
Som jag ser det är det väldigt få elbilsalternativ som ligger under de flestas smärtgräns, ännu färre unga har så pass mycket slantar att de kan drista sig till ett lån de säkert annars får äta upp i framtiden?
Frågan är väl om någon får sin model 3 i Sverige innan min blivit 1 år, 15 Mars?
Kunde inte låta bli.
Någon som vet hur fördelningen av befintliga Teslor ser ut i Europa idag? Kanske lån ge en hint hur stor del som kommer till Sverige.

Kunde inte låta bli.
Någon som vet hur fördelningen av befintliga Teslor ser ut i Europa idag? Kanske lån ge en hint hur stor del som kommer till Sverige.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Jag gissar att alla i Sverige som vill beställa en Long Range Model 3 lär kunna ha den till sommaren om de lägger en beställning så fort de kan oavsett när de reserverat bilen. Vill man ha en Model 3 för ca 400-500tkr så lär man behöva vänta till slutet av 2019 eller kanske lite längre oavsett när man lade reservationen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi skrev:FredrikR skrev:Betyder det att du köpte den?Verdi skrev:Taxin är såld...
Nej för fan. Tycker inte det är värt det. Dessutom gillar jag i3an också. Ska den bytas så blir det en Model 3 isf.
Japp. Har sett en till som brukar lämna barn med svart Tesla på Hagmarkens skola och så tror jag det finns en vit bland de där nybyggda husen vid fotbollsplanerna. Så några finns det ju.
Har även sett en del andra i3or faktiskt. En som är medlem i facebook-gruppen för i3 bor i Skuttunge.
Ps. En av kundmottagarna i Upplands Väsby letade hus här faktiskt. Och en verkstadstekniker där bor i Björklinge.
Går inte att dölja sig med en Tesla. Har ungefär samma observationer som dig. Finns en vit som jag vet står vid ett hus nära kyrkan. Sen är det en mörkblå som jag sett många gånger och borde ägas av någon i närheten.
Bor precis vid Hagmarkens och med tanke på din signatur här så har jag definitivt sett din förra bil (den röda) många gånger, men även din nya vid några tillfälle.
Men nu ska jag inte kapa den här tråden något mer.
Angående trådens ämne så tror jag som Svensson. Beställer man en Long Range, så borde även de som ställer sig i kö nu, få den i alla fall någon gång under sommaren. De billigare bilarna kommer nog dröja, men om man som många här inne har en tidig köplats borde den väl gå att få under Q4 2019 (om man vågar tro Elons uttalande om när den väntas komma i produktion).
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Jag tror faktiskt inte det. Pratade med en kille som var en av de första anställda på Tesla i Sverige. Han hävdade att Tesla ser hela Europa som en marknad (exklusive högerstyrda).Crappy skrev:Sannolikt får vi tragiskt nog vänta länge här i Sverige.
Tyskland, holland och mellan-Europa först. Enkel logistik.
Nästa lär bli Norge. Hur långt in på året har vi nått då, tror ni? Juni?
Jag tror man kommer börja leverera nästan samtidigt överallt. Dock är jag övertygad om att dyrast kommer först.
Här får ni facit

* P3D torsdag 27/6-2019.
* LR och MR torsdag 26/9-2019.
* Standard torsdag 25/6-2020.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jag håller nästan med om listan om det gäller leverans för en som beställer idag. P3D kan säkert levereras lite tidigare dock och även standard. De första leveranserna kommer vi nog kunna se här under första kvartalet nästa år. Då endast P3D och endast till anställda och de allra tidigaste teslaägarreservationerna.
Här får ni facitDatum för första leveranser:
* P3D torsdag 27/6-2019.
Tesla vill ju inte ha en dipp i leveranserna av P3D där marginalerna är som bäst. Därför måste de kanske ganska snart börja trycka ut dessa bilar till nya marknader.
26/9 2019 skulle passa utmärkt för mig.Svenssons skrev:Jag håller nästan med om listan om det gäller leverans för en som beställer idag. P3D kan säkert levereras lite tidigare dock och även standard. De första leveranserna kommer vi nog kunna se här under första kvartalet nästa år. Då endast P3D och endast till anställda och de allra tidigaste teslaägarreservationerna.
Här får ni facitDatum för första leveranser:
* P3D torsdag 27/6-2019.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Leasingen på min i3 går ut 27 mars 2020. Känns vältajmat just nu. 

För mig är beslutsångesten mellan följande alternativ:
* MSP100D (ny generation?) + Standard 3
eller
* P3D + befintlig X75d
eller
*P3D + befintlig S75d

* MSP100D (ny generation?) + Standard 3
eller
* P3D + befintlig X75d
eller
*P3D + befintlig S75d

https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Har säkert behandlats på forumet förut... men går det inte att ha en laddare som belastar 3 faser och sen gör om det till 1 fas utgående? Jag menar, det måste väl ändå vara möjligt?Bjelke skrev:Näe enfas suger
Tur den är pålitlig som attan iaf
Det finns det men om jag inte kommer ihåg fel så är det då lika bra att köpa en AC till DC laddare, ex:kler skrev:Har säkert behandlats på forumet förut... men går det inte att ha en laddare som belastar 3 faser och sen gör om det till 1 fas utgående? Jag menar, det måste väl ändå vara möjligt?Bjelke skrev:Näe enfas suger
http://setec-power.se/produkt/10kw-css- ... r-laddare/
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Min beslutsångest ligger i om jag ska behålla min Model S eller byta mot en Model 3. Har inte haft den speciellt länge och har definitivt inte tröttnat på den.
Har nybilsgaranti fram till Juni 2019, så egentligen har jag inte så brådis att bli av med den.
Vill ju inte direkt byta ned mig. Storleksmässigt blir det ju onekligen så, men vi behöver egentligen inte en så stor bil.
Oron är att när de billiga M3 börjar komma, så blir det svårt att sälja en beg. MS. Det blir det väl kanske redan när de första kommer, så det är väl kört ändå
Har nybilsgaranti fram till Juni 2019, så egentligen har jag inte så brådis att bli av med den.
Vill ju inte direkt byta ned mig. Storleksmässigt blir det ju onekligen så, men vi behöver egentligen inte en så stor bil.
Oron är att när de billiga M3 börjar komma, så blir det svårt att sälja en beg. MS. Det blir det väl kanske redan när de första kommer, så det är väl kört ändå

Model S Standard Range Raven
Nej då. Jag tror den totala efterfrågan på elbilar kommer öka och balansera ut de som tidigare valt Model S för att det inte fanns billigare/mindre alternativ. En äldre Model S med fri SuC kommer absolut locka många.jeppe_sthlm skrev:Min beslutsångest ligger i om jag ska behålla min Model S eller byta mot en Model 3. Har inte haft den speciellt länge och har definitivt inte tröttnat på den.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Jag funderar lite i samma banor även om jag bara haft min S i 7 månader nu. En P är både snabbare och har längre räckvidd än min S75D så den vore ett bra val på den fronten. En AWD är något långsammare men med längre räckvidd och mycket billigare. Att bilen är mindre gör det lättare att hitta parkering när vi ska ladda också.jeppe_sthlm skrev:Min beslutsångest ligger i om jag ska behålla min Model S eller byta mot en Model 3. Har inte haft den speciellt länge och har definitivt inte tröttnat på den.
Det jag oroar mig för är komforten, jag vill ha en bekväm och tyst bil helt enkelt. Kommer takräcke till Model 3 så jag kan sätta på takbox så löser det skidresorna också även om förbrukningen gissningsvis skjuter i höjden. Gissar dock att det inte går att sitta 2 bak med nedfällt säte som det gör i S.
Så har vi kört (Outlander PHEV) de senaste säsongerna. Men barnen börjar bli lite större nu och det är ganska mycket bråk när de tvingas sitta så nära varandra under en längre tid. Jag räknar med att Model 3 + takbox kommer vara betydligt bekvämare för alla inblandade. Sen för man förstås som du nämner leva med den höjda förbrukningen.OfarligTesla skrev:..
Gissar dock att det inte går att sitta 2 bak med nedfällt säte som det gör i S.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- OfarligTesla
- Teslaägare
I en S funkar det faktiskt riktigt bra, mycket på grund av att det är så mycket benutrymme men även för att en S är så jäkla bred. Jag som är 186 kan sitta bredvid en vän som är lika lång längre stunder utan problem. Är ju inte optimalt såklart och bekvämare om man inte fäller sätet men det är inte så att man sitter och knorrar över hur obekvämt det är.Laban skrev:Så har vi kört (Outlander PHEV) de senaste säsongerna. Men barnen börjar bli lite större nu och det är ganska mycket bråk när de tvingas sitta så nära varandra under en längre tid. Jag räknar med att Model 3 + takbox kommer vara betydligt bekvämare för alla inblandade. Sen för man förstås som du nämner leva med den höjda förbrukningen.OfarligTesla skrev:..
Gissar dock att det inte går att sitta 2 bak med nedfällt säte som det gör i S.
Förhoppningen är att en 3a inte kommer vara markant mer obekväm än S men tyvärr tror jag inte det kommer ske, definitivt inte P varianten allafall som är sänkt jämfört med AWD och gissningsvis även hårdare i fjädringen.
Det är lite komplicerat då du förmodligen måste gå till DC emellan.kler skrev:Har säkert behandlats på forumet förut... men går det inte att ha en laddare som belastar 3 faser och sen gör om det till 1 fas utgående? Jag menar, det måste väl ändå vara möjligt?Bjelke skrev:Näe enfas suger
Det går lite enklare att ladda från två faser istället. Spänningen mellan två faser är 400V och går då att transformera ner till 230V och därmed få högre ampere än vad de två ursprungliga faserna hade, effekten = spänning x ström.
Nja, slå ihop två faser till en finns det iaf:kler skrev:Har säkert behandlats på forumet förut... men går det inte att ha en laddare som belastar 3 faser och sen gör om det till 1 fas utgående? Jag menar, det måste väl ändå vara möjligt?Bjelke skrev:Näe enfas suger
http://pureelectric.se/laddbox/
I vårat fall handler det mer om närhet än utrymme för ben. Det är bra om det är några dm mellan barnen, för husfridens skullOfarligTesla skrev:I en S funkar det faktiskt riktigt bra, mycket på grund av att det är så mycket benutrymme men även för att en S är så jäkla bred. Jag som är 186 kan sitta bredvid en vän som är lika lång längre stunder utan problem. Är ju inte optimalt såklart och bekvämare om man inte fäller sätet men det är inte så att man sitter och knorrar över hur obekvämt det är

Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd