Sida 2 av 2
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Postat: 31 okt 2018 18:52
av Pontus
Jeppe_E skrev:ellerstrom skrev:
Här är en som testar den iaf. Tyvärr är det en rätt trist och lång video, men om ni spolar tillbaka till början (får inte till det just nu) så kör AP:n om relativt tidigt in i klippet:
Jag tycker det verkar väldigt tveksamt. Bilen blinkar som att den skall gå ut, men anser inte att det är fritt. Detta i sin tur skapar osäkerhet för bilisterna i ytterfilen. Den mänskliga hjärnan (och så som vi lär oss) är ju blicken-pilen-filen
I Teslas version är det pilen-blicken-filen ju. Det skapar otydlighet. Bilen borde ju inte blinka förens det är fritt att gå ut?
Slår vad om att Audi kommer med en version som inte blinkar alls...
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Postat: 01 nov 2018 05:33
av Kalle
gellerstam skrev:
10M miles stod det. Men det går ju rätt fort med tanke på antalet bilar.
Hmm, ja finns det 100’000 AP2 bilar på vägarna så räcker de ju me 100 miles/bil i snitt. De borde gå lätt innom en månad
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Postat: 28 nov 2018 22:10
av Kalle
Kalle skrev:gellerstam skrev:
10M miles stod det. Men det går ju rätt fort med tanke på antalet bilar.
Hmm, ja finns det 100’000 AP2 bilar på vägarna så räcker de ju me 100 miles/bil i snitt. De borde gå lätt innom en månad
Och i dag gick de ut att de kört längre en så, me råge..
1’000’000’000 miles på AP.
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Postat: 28 nov 2018 23:42
av jeppe_sthlm
Nicke Nyfiken skrev:ellerstrom skrev:
Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren, så kommer man kunna välja det i inställningarna (vilket jag tycker är ett stort steg i utvecklingen av AP).
Jag tvivlar starkt på att filbyte någonsin kommer att göras helt automatiskt med tanke på att bilarna saknar radar bakåt.
Den funderade jag också på. Kommer det någon farande i 200 bakifrån i ytterfilen, så är frågan om kamerorna hinner/kan detektera det i tid för att inte göra omkörningen?
Autobahn blir nog en svår nöt att knäcka..
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Postat: 29 nov 2018 05:51
av Kalle
jeppe_sthlm skrev:Nicke Nyfiken skrev:ellerstrom skrev:
Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren, så kommer man kunna välja det i inställningarna (vilket jag tycker är ett stort steg i utvecklingen av AP).
Jag tvivlar starkt på att filbyte någonsin kommer att göras helt automatiskt med tanke på att bilarna saknar radar bakåt.
Den funderade jag också på. Kommer det någon farande i 200 bakifrån i ytterfilen, så är frågan om kamerorna hinner/kan detektera det i tid för att inte göra omkörningen?
Autobahn blir nog en svår nöt att knäcka..
Kan du se om en bil kommer fort? Om vi kan de me enbart våra optiska ögon så förstår ja inte varför inte en dator skull kunna det.
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Postat: 29 nov 2018 06:37
av mati
Kalle skrev:jeppe_sthlm skrev:Nicke Nyfiken skrev:ellerstrom skrev:
Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren, så kommer man kunna välja det i inställningarna (vilket jag tycker är ett stort steg i utvecklingen av AP).
Jag tvivlar starkt på att filbyte någonsin kommer att göras helt automatiskt med tanke på att bilarna saknar radar bakåt.
Den funderade jag också på. Kommer det någon farande i 200 bakifrån i ytterfilen, så är frågan om kamerorna hinner/kan detektera det i tid för att inte göra omkörningen?
Autobahn blir nog en svår nöt att knäcka..
Kan du se om en bil kommer fort? Om vi kan de me enbart våra optiska ögon så förstår ja inte varför inte en dator skull kunna det.
Våra ögon är utomordentligt bra på sånt. De blir inte skitiga heller i regn och snöslask. Backkameran har en väldigt stor vidvinkel dessutom. En bil som är 50m bort blir inte många pixlar. En bil som kommer farandes i 200 knyck bakifrån måste upptäckas minst 200m meter i förväg för att undvika farliga situationer. Det är därför de flesta andra bilar har radar bakåt.
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Postat: 29 nov 2018 14:31
av ippii
mati skrev:Kalle skrev:jeppe_sthlm skrev:Nicke Nyfiken skrev:ellerstrom skrev:
Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren, så kommer man kunna välja det i inställningarna (vilket jag tycker är ett stort steg i utvecklingen av AP).
Jag tvivlar starkt på att filbyte någonsin kommer att göras helt automatiskt med tanke på att bilarna saknar radar bakåt.
Den funderade jag också på. Kommer det någon farande i 200 bakifrån i ytterfilen, så är frågan om kamerorna hinner/kan detektera det i tid för att inte göra omkörningen?
Autobahn blir nog en svår nöt att knäcka..
Kan du se om en bil kommer fort? Om vi kan de me enbart våra optiska ögon så förstår ja inte varför inte en dator skull kunna det.
Våra ögon är utomordentligt bra på sånt. De blir inte skitiga heller i regn och snöslask. Backkameran har en väldigt stor vidvinkel dessutom. En bil som är 50m bort blir inte många pixlar. En bil som kommer farandes i 200 knyck bakifrån måste upptäckas minst 200m meter i förväg för att undvika farliga situationer. Det är därför de flesta andra bilar har radar bakåt.
Då hjälper antagligen det 500% - 2000% snabbare chipet som kommer nästa år. Ska kunna hantera 2000 fps.
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Postat: 29 nov 2018 19:15
av Segelflygaren
Hyrde en trea när vi var i USA för några veckor sedan. Navigate on autopilot var fantastiskt smidigt. Man skrev bara in vart man skulle så behövde man bara blinka för att byta fil enligt bilens direktiv på motorvägen (grymt smidigt på de femfiliga vägarna). Vid avfart både blinkade och svängde bilen själv. Den höll även koll på de snabbaste filerna. Dessutom försökte den endast döda oss en gång på de fyra dagarna vi hade bilen. Vår X här hemma gör detta ca en gång varje tur (använder autopilot överallt där det är möjligt).
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Postat: 29 nov 2018 19:34
av kler
Haha, grymt bra betyg xD
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Postat: 29 nov 2018 19:42
av Pontus
Jeppe_E skrev:ippii skrev:_TonyV skrev:Vad jag förstod så man aktiverar det på påfarten upp på motorväg och sen kör bilen på autopilot och tar avfart när man kommit till sin inknappade destination?
Den tiden det tar köra på och av motorväg är eventuellt försvinnande kort jämfört med sträckkörningen, är det nåt att hurra över?
Förutom att det kanske tekniskt är ett jättekliv.
Det är väl också så att den fixar ett byte mellan två olika motorvägar helt själv?
Jätteanvändbart....?

I USA är det en betydligt vanligare företelse än i Europa.
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Postat: 29 nov 2018 19:44
av Pontus
ellerstrom skrev:_TonyV skrev:Vad jag förstod så man aktiverar det på påfarten upp på motorväg och sen kör bilen på autopilot och tar avfart när man kommit till sin inknappade destination?
Den tiden det tar köra på och av motorväg är eventuellt försvinnande kort jämfört med sträckkörningen, är det nåt att hurra över?
Förutom att det kanske tekniskt är ett jättekliv.
Jo, det är mer av ett tekniskt kliv (som dessutom är riktigt häftigt i min mening). Med Navigate on Autopilot så kör bilen i princip helt själv på motorvägen. Den byter fil själv om man närmar sig ett fordon som kör långsammare, ser till att ligga i rätt fil där det är dags att köra på avfarten och klarar avfarter och påfarter mellan olika motorvägar.
Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren, så kommer man kunna välja det i inställningarna (vilket jag tycker är ett stort steg i utvecklingen av AP).
Om det är så mycket bättre/skönare än nuvarande AP? Avfarterna är mer tekniskt imponerande kanske, medan att köra om långsammare fordon är en stor förbättring i bekvämlighet tycker jag.
Det är bara omkörningar eller filbyten på motorvägen som man måste verifiera. När avfarten kommer börjar bilen blinka och svänger av själv utan verifiering.
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Postat: 29 nov 2018 22:16
av ellerstrom
Pontus skrev:
Det är bara omkörningar eller filbyten på motorvägen som man måste verifiera. När avfarten kommer börjar bilen blinka och svänger av själv utan verifiering.
Coolt! Då lärde jag mig något nytt idag. Hoppas att detta kommer till Europa snart.
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Postat: 30 nov 2018 01:16
av Pontus
ellerstrom skrev:Pontus skrev:
Det är bara omkörningar eller filbyten på motorvägen som man måste verifiera. När avfarten kommer börjar bilen blinka och svänger av själv utan verifiering.
Coolt! Då lärde jag mig något nytt idag. Hoppas att detta kommer till Europa snart.
Hoppas. Som flera sagt är det väl ett större tekniskt kliv än praktiskt men håller med om att det är coolt. Jag var på en motorväg och skulle fortsätta på en annan, bilen blinkade höger svängde av och fortsatte på den nya motorvägen utan att jag gjorde någonting. Extra coolt då detta var första gången jag provade och tittade mer på trafiken än kartan så jag hade kanske missat avfarten annars

Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Postat: 30 nov 2018 13:20
av ippii
Pontus skrev:ellerstrom skrev:Pontus skrev:
Det är bara omkörningar eller filbyten på motorvägen som man måste verifiera. När avfarten kommer börjar bilen blinka och svänger av själv utan verifiering.
Coolt! Då lärde jag mig något nytt idag. Hoppas att detta kommer till Europa snart.
Hoppas. Som flera sagt är det väl ett större tekniskt kliv än praktiskt men håller med om att det är coolt. Jag var på en motorväg och skulle fortsätta på en annan, bilen blinkade höger svängde av och fortsatte på den nya motorvägen utan att jag gjorde någonting. Extra coolt då detta var första gången jag provade och tittade mer på trafiken än kartan så jag hade kanske missat avfarten annars

Hur skarpa svängar klarar den på en motorvägsramp? Kan den fixa typ en sån kvarts-snurr och sedan fortsätta på nästa motorväg?
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Postat: 30 nov 2018 13:46
av Franz
Teslas kameror tar 2 bilder i taget. Det är väldigt kort tid mellan de 2 bilderna. Genom att jämföra bilderna i paret beräknar man sedan riktning och hastighet. Det finns ett väldigt bra pod-avsnitt som går igenom det här:
http://techcastdaily.com/2018/10/29/int ... -10-29-18/
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Postat: 30 nov 2018 13:56
av Jeppe_E
Pontus skrev:Jeppe_E skrev:ippii skrev:_TonyV skrev:Vad jag förstod så man aktiverar det på påfarten upp på motorväg och sen kör bilen på autopilot och tar avfart när man kommit till sin inknappade destination?
Den tiden det tar köra på och av motorväg är eventuellt försvinnande kort jämfört med sträckkörningen, är det nåt att hurra över?
Förutom att det kanske tekniskt är ett jättekliv.
Det är väl också så att den fixar ett byte mellan två olika motorvägar helt själv?
Jätteanvändbart....?

I USA är det en betydligt vanligare företelse än i Europa.
Absolut! Jag pratar mer ur ett Svenskt/EU-perspektiv. I Sverige har vi ju inte sådär jättemånga motorvägar. Speciellt inte som man byter mellan
Ibland undrar jag vad det är vi egentligen lägger fokus och energi på

Men detta är ju bara ett steg närmre mot självkörande bilar.
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Postat: 30 nov 2018 17:00
av vigge50
mati skrev:Kalle skrev:jeppe_sthlm skrev:Nicke Nyfiken skrev:ellerstrom skrev:
Tyvärr, eller för säkerhetsskull, så måste man i nuvarande release själv verifiera vad bilen vill göra genom att använda blinkers (manuellt). Men när Tesla bedömer att det AP klarar detta själv, utan inblandning av föraren, så kommer man kunna välja det i inställningarna (vilket jag tycker är ett stort steg i utvecklingen av AP).
Jag tvivlar starkt på att filbyte någonsin kommer att göras helt automatiskt med tanke på att bilarna saknar radar bakåt.
Den funderade jag också på. Kommer det någon farande i 200 bakifrån i ytterfilen, så är frågan om kamerorna hinner/kan detektera det i tid för att inte göra omkörningen?
Autobahn blir nog en svår nöt att knäcka..
Kan du se om en bil kommer fort? Om vi kan de me enbart våra optiska ögon så förstår ja inte varför inte en dator skull kunna det.
Våra ögon är utomordentligt bra på sånt. De blir inte skitiga heller i regn och snöslask. Backkameran har en väldigt stor vidvinkel dessutom. En bil som är 50m bort blir inte många pixlar. En bil som kommer farandes i 200 knyck bakifrån måste upptäckas minst 200m meter i förväg för att undvika farliga situationer. Det är därför de flesta andra bilar har radar bakåt.
Backkameran har som du säger väldigt vid vinkel men även ganska kort räckvidd. När det kommer till att hålla koll bakåt vid omkörning så har den dock två kameror på sidorna som tittar bakåt och som inte har lika stor vidvinkel. Kanske är det helt fel enligt Teslas grafik men enligt Tesla så ska dessa kameror överlappa varandra bakom bilen.
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Postat: 30 nov 2018 21:01
av bylund
Jeppe_E skrev:
Absolut! Jag pratar mer ur ett Svenskt/EU-perspektiv. I Sverige har vi ju inte sådär jättemånga motorvägar. Speciellt inte som man byter mellan
Ibland undrar jag vad det är vi egentligen lägger fokus och energi på

Men detta är ju bara ett steg närmre mot självkörande bilar.
Åtminstone E18/E4, 265/E4, E20/E4, E4/75 i Stockholm, E4/E6 i Helsingborg, och E20/E6 i Göteborg.
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Postat: 30 nov 2018 21:37
av Jeppe_E
bylund skrev:Jeppe_E skrev:
Absolut! Jag pratar mer ur ett Svenskt/EU-perspektiv. I Sverige har vi ju inte sådär jättemånga motorvägar. Speciellt inte som man byter mellan
Ibland undrar jag vad det är vi egentligen lägger fokus och energi på

Men detta är ju bara ett steg närmre mot självkörande bilar.
Åtminstone E18/E4, 265/E4, E20/E4, E4/75 i Stockholm, E4/E6 i Helsingborg, och E20/E6 i Göteborg.
Ja, bor man så att man passerar dessa så är det naturligtvis jättebra, men för de andra 95% då?
Jag menade mer att det kanske finns andra saker som är viktigare att prioritera, men som sagt det är väl bara ett av stegen framåt.
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Postat: 02 dec 2018 06:58
av Kalle
bylund skrev:Jeppe_E skrev:
Absolut! Jag pratar mer ur ett Svenskt/EU-perspektiv. I Sverige har vi ju inte sådär jättemånga motorvägar. Speciellt inte som man byter mellan
Ibland undrar jag vad det är vi egentligen lägger fokus och energi på

Men detta är ju bara ett steg närmre mot självkörande bilar.
Åtminstone E18/E4, 265/E4, E20/E4, E4/75 i Stockholm, E4/E6 i Helsingborg, och E20/E6 i Göteborg.
Jag kör sträckan ornö-linköping varge hälg, så för mig borde ja kunna köra AP från nynäsvägen 73, in till södra länken, ut på e4an och sen hela vägen ner

Så två motorvägsbyten på den sträckan
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Postat: 13 mar 2019 14:47
av thomas76
Tesla nämnt någon månad eller år då NoA kommer till Europa ?
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Postat: 13 mar 2019 14:49
av helix
thomas76 skrev:Tesla nämnt någon månad eller år då NoA kommer till Europa ?
NoA finns i Norge sedan någon vecka tillbaka så det är nog på gång snart även här i Sverige och övriga Europa.
Re: Navigate on Autopilot i tid till Europa
Postat: 13 mar 2019 18:50
av larsw
bylund skrev:
Åtminstone E18/E4, 265/E4, E20/E4, E4/75 i Stockholm, E4/E6 i Helsingborg, och E20/E6 i Göteborg.
Riksväg 40/E4 i Jönköping. Riksväg 40/E6 i Göteborg.
Dock, dessa går utmärkt att köra med befintliga autopiloten kan jag intyga, då man kan hantera eventuella behov av filbyte med blinkersen, alternativt köra rakt fram. Har även kört E20/E4 på autopilot och blinkers. Andra exempel är väl Essingeleden-Södra länken, går också utmärkt på nuvarande autopilot. Även ovan nämnda E18/E4 går utmärkt med nuvarande AP.