Vill vi ha artificiellt motorljud?
Moderator: Redaktion
Re: Vill vi ha artificiellt motorljud?
när det pratats om aktiv brusreducering i många år... och nu detta, är människan så förändringsobenägen
ms 76132 "Eleamore"
Artificiellt motorljud, ja om det ska låta äkta så får det vara en väldigt bra ljudanläggning i bilen,
Jag jobbar med ljud och skulle då hellre sätta in motljud för att släcka ut däckbuller och vindljud så bilen blir tystare invändigt.
Detta är en teknik som finns och används till bla. fläktar och ventilation.
Och också på flyg kan man idag använda hörlurar som släcker ned flygbuller med motljud, alltså ljud i motfas mot den frekvens man inte vill höra.
Dessa hörlurar kan nog fungera mot däckbuller i bil.
Jag jobbar med ljud och skulle då hellre sätta in motljud för att släcka ut däckbuller och vindljud så bilen blir tystare invändigt.
Detta är en teknik som finns och används till bla. fläktar och ventilation.
Och också på flyg kan man idag använda hörlurar som släcker ned flygbuller med motljud, alltså ljud i motfas mot den frekvens man inte vill höra.
Dessa hörlurar kan nog fungera mot däckbuller i bil.
När jag nyss träffat min sambo så skulle ho se vad jag hade för coola cdskivor i bilen. När Flyghistoriskförenings skiva " Toner i det blå. vol2 " hittades funderade hon alvarligt på att byta ut mig 
Det hade varit lite skoj med en 12 cylindrig Merlinmotor som kallstartar vid rödljuset☺

Det hade varit lite skoj med en 12 cylindrig Merlinmotor som kallstartar vid rödljuset☺
ja djävlar..med öppna rör... då räcker inte ultrahifi ens..
körde med hörlurar tidigt åttiotal, i en ford granada, två korsningar, sen åkte de av fullständigt galet, absolut livsfarligt, och jag hade gjort en snygg installation med hängare till lurar och uttag och annat
mina ungar får inte cykla med bägge öronproppar istoppade
körde med hörlurar tidigt åttiotal, i en ford granada, två korsningar, sen åkte de av fullständigt galet, absolut livsfarligt, och jag hade gjort en snygg installation med hängare till lurar och uttag och annat
ms 76132 "Eleamore"
12man skrev:ja djävlar..med öppna rör... då räcker inte ultrahifi ens..
På flyget när jag använder dessa hörlurar som släcker ut flygbullret så kan jag mycket tydligare höra och prata med medpassagerare och flygpersonal.
Tidigt 80-tal fanns inte den här typen av brus/bullerdämpande lurar, dom stängde ut allt ljud om det var av den täta typen.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag har ett par riktigt bra slutna hörlurar med aktiv brusreducering, Sennheiser Momentum Wireless, och de fungerar riktigt bra. Men jag skulle aldrig i hela livet drömma om att ha dem på mig medan jag kör bil, livsfarligt ju.
Däremot finns det biltillverkare som har aktiv brusreducering via bilens ljudsystem. Audi och Infiniti vad jag vet, kanske någon mer. Men jag kan tänka mig att det är svårt att få det lika effektivt som i hörlurar. Med hörlurar vet man exakt hur högtalaren är placerad i relation till örat, och det är korta vägar med lite övrig störning längs vägen. Men jag kan tänka mig att fokus är mer på att dränka ut monotona, likartade ljud som är relativt oförändrade från en sekund till en annan, typ däck- och vindbrus, och det borde ju gå att göra.
Däremot finns det biltillverkare som har aktiv brusreducering via bilens ljudsystem. Audi och Infiniti vad jag vet, kanske någon mer. Men jag kan tänka mig att det är svårt att få det lika effektivt som i hörlurar. Med hörlurar vet man exakt hur högtalaren är placerad i relation till örat, och det är korta vägar med lite övrig störning längs vägen. Men jag kan tänka mig att fokus är mer på att dränka ut monotona, likartade ljud som är relativt oförändrade från en sekund till en annan, typ däck- och vindbrus, och det borde ju gå att göra.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Teslaspolen
- Teslaägare
Nix. Förbränningsmotorer är löjlig. 

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Härliga kommentarer
Förstår nu varför BMW i8 behöver ha det med tanke på deras lilla tre cylindriga motor.
Tror precis som ni på aktiv brusredusering för att få ännu tystare.

Tror precis som ni på aktiv brusredusering för att få ännu tystare.
2015 P85D svart, 21 tums fälg silver, ljusbrun läder
Nej, det känns bara gammaldags idag.
Model S P85 2014
Model S Plaid 2023
Model S Plaid 2023
Minns gamla Commodore-demos där det lät som man skrev på skrivmaskin när man skrev in text samt att vagnretur verkligen var en vagnretur... Varför är inte det inte så nu när jag skriver på forumet? Varför vill ingen ha den funktionen idag? (Var det Mahoney & Kaktus?)
Varför hör jag inte en massa sprakande och plingande när jag kopplar upp mig mot BBS:en, förlåt Internet? Varför är detta ljud borta nu?
Varför hör jag inte en massa sprakande och plingande när jag kopplar upp mig mot BBS:en, förlåt Internet? Varför är detta ljud borta nu?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Löjligt
om det skulle vara ljud så skulle det vara utanför bilen så det skrämmer övriga trafikanter
(blöjor anbefalles)
om det skulle vara ljud så skulle det vara utanför bilen så det skrämmer övriga trafikanter
(blöjor anbefalles)
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 

- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Varsågod, här kan du uppleva alla gyllene gamla dagar från förr på nytt: http://www.secretgeometry.com/apps/cathode/Svenssons skrev:Minns gamla Commodore-demos där det lät som man skrev på skrivmaskin när man skrev in text samt att vagnretur verkligen var en vagnretur... Varför är inte det inte så nu när jag skriver på forumet? Varför vill ingen ha den funktionen idag? (Var det Mahoney & Kaktus?)
- Andreas Welin
- Teslaägare
Nix. Hybris idé köper jag dock. Glassbilen, Wagner, whatever. Det vore... insane.
Det är ju bara att lära sig detta så har man ljudet om det skulle kännas att det fattas ljud i bilen 
https://www.youtube.com/watch?v=IF5rMU5rDXE

https://www.youtube.com/watch?v=IF5rMU5rDXE
Fel OS... Kanske skulle skaffa en sådan här istället:danni skrev:Varsågod, här kan du uppleva alla gyllene gamla dagar från förr på nytt: http://www.secretgeometry.com/apps/cathode/Svenssons skrev:Minns gamla Commodore-demos där det lät som man skrev på skrivmaskin när man skrev in text samt att vagnretur verkligen var en vagnretur... Varför är inte det inte så nu när jag skriver på forumet? Varför vill ingen ha den funktionen idag? (Var det Mahoney & Kaktus?)
Alternativt så skippar jag ljuden när jag skriver. Tror inte att kollegan skulle gilla ljudet när jag skriver och undra hur det skulle vara att ha 20-30 stycken som skriver med ljud från skrivmaskin...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Hittade en firma Larte Design som har artificiellt motorljud på Tesla både inne i kupen och utanför. De säger att amerikanska regeringen har sponsat det hela för att elbilar är för tysta.
2015 P85D svart, 21 tums fälg silver, ljusbrun läder
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Ptjae, säkerhetsaspekten kan jag ändå förstå. Det är bra att höra när bilar kommer. Min bil ger ifrån sig ett artificiellt ljud utanför bilen vid låga hastigheter (tror det är under 30) på eldrift, som inte är hörbart i bilen, åtminstone inte utomhus med rutorna stängda. Det går dock stänga av med en knapp om man vill.
Eller så kan man ha en man som går före med en bälra och flagga... Nej, det var förra paradigmshiftet.
Förra året lekte jag faktiskt med tanken att spela in lite hästhovsklapper för att ha när man smyger fram på en promenadfartsgata bland glassätare och andra barn. Tanken är väl inte helt död, men väntar ännu på bilen - saknade den där miljonen just då
Därför är det lite uppåt att TSLA steg 5% i dag
mera sånt!

Därför är det lite uppåt att TSLA steg 5% i dag

jag har alltid ønskat en elbilstuta i tillægg till den vanliga tutan. kan vara en egen knapp som man kan anvænda før att varna folk som håller på att gå eller cykla framfør bilen. hænder ofta att folk hoppar ut framfør bilen eftersom dom inte hør att jag kommer. blir lite påstridigt att dra igång den vanliga tutan bara før att gøra folk uppmærksamma på att man kommer, inte helt ok kanske.
alternativ ær att spela så høg musik att ALLA hør nær man kommer;-)
alternativ ær att spela så høg musik att ALLA hør nær man kommer;-)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Någon på amerikanska forumet hade lagt in en trådlös dörrklocka i framluckan och hade knappen inne i kupén så kunde han plinga på fotgängare. Inte så dumt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Kan ha varit jag. Eller någon annan. Flera själar, en bra tankebylund skrev:Någon på amerikanska forumet hade lagt in en trådlös dörrklocka i framluckan och hade knappen inne i kupén så kunde han plinga på fotgängare. Inte så dumt.

Vad kostar en sån - 100 spänn?
Undrar vad man har tuten i ratten till? Man kan enkelt tuta lite snällt till attt lögga sig på den... Behöver ingen fånig dörrklocka.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
+++hybris skrev:Undrar vad man har tuten i ratten till? Man kan enkelt tuta lite snällt till attt lögga sig på den... Behöver ingen fånig dörrklocka.
Exakt lär er använda tutan. Har sett bilar som är på väg att bli överkörda av lastbilar som byter fil, men tutar de? Nej

- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Jag har elbil med artificiell ljud, en Leaf.
Totalt oanvändbart. Folk hör ändå inte att man kommer. Folk hör inte ens om man kommer med bensinbil - förrän man duttar till på gasen så motorn morrar till.
Så artificiell ljud nej tack. Men gärna en liten "chirp" som tex Chevy Volt har, som är en diskretare tuta man kan tuta med. Istället för en FLYTTAPÅREJ tuta är den mer "ursäkta". Sen har man vanlig tuta också.
Totalt oanvändbart. Folk hör ändå inte att man kommer. Folk hör inte ens om man kommer med bensinbil - förrän man duttar till på gasen så motorn morrar till.
Så artificiell ljud nej tack. Men gärna en liten "chirp" som tex Chevy Volt har, som är en diskretare tuta man kan tuta med. Istället för en FLYTTAPÅREJ tuta är den mer "ursäkta". Sen har man vanlig tuta också.