Re: The New Aero "on tour"
Postat: 23 aug 2018 10:31
Om ni vill ha upp antalet beställda fälgar så ta en tur till Norge.
https://teslaclubsweden.se/forum/
Tack AGCF.AGCF skrev:En smidd fälg utgår från en aluminiumpuck, som pressas i en gigantisk hydraulpress flera gånger till en grov form av ett hjul. Ser nästan ut som ett hjul till ett tåg. Sedan fräser man bort större delen av allt material så att bara fälgen är kvar. Verktyg med olika diameter används för de sista finputsningarna.TeslaTissel skrev:Det vore intressant om ni förklarade då vad som menas med ”smidda” fälgar?AGCF skrev:Listpriset kommer att ligga på 45 000 kr för 4 fälgar. Det finns ett litet utrymme för rabatt, framförallt vid förbeställning. Men inga stora procentsatser.
Innan ni säger att det är dyrt, så vill jag poängtera att det är smidda fälgar. Normalt pris för smidda fälgar som är TÜV godkända är från ca 80 000 kr. Exempelvis min lokala däckverkstad har en smidd fälgmodell från AEZ som kostar 24 000 kr per st, alltså 96 000 kr för 4.
Man kan också jämföra med Teslas Turbinfälg spm är gjuten och ligger på runt 70 000 kr men då inklusive däck och tpms samt montering. Så den är bara något dyrare. Men eftersom den är gjuten är den egentligen inte helt jämförbar.
De är ju långt ifrån handgjorda!?
Tekniken att tillverka fälgar är ju heller inte särskilt svår idag?
Är det materialkostnader i råvaran som spökar, eller är det svårt få metallen att fylla ut alla ekrar, monteras centrumdelar separat eller görs allt av en robot i ett stycke?
För mig som inte förstår hur tredje-parts-tillverkare kan ta ut såda här höga priser, även om ni säger er ligga långt under andra, så behöver jag se hela bilden.
Är själv företagare och förstår också att ni har haft och har väldigt höga utvecklingskostnader.
Ni har vad jag förstår satsat hårt på de rätta expertis-kanalerna.
Men att fälg-branschen tar ut så mycket marginaler på konsument kan jag ändå inte riktigt stå ut med.
Kommer gärna och tittar, om jag får veta mer som förklarar prisbilden.
En gjuten fälg görs av aluminiumtackor som smälts ner och rinner in i en form, eller pumpas in.
Fälgbranschen fungerar traditionellt så att de finns generalagenter i varje land och däckverkstäder som ska lägga på sina marginaler. Vi köper direkt från fabrik och säljer direkt till kund. Därför har vi lägre pris.
Men om du hade sett tidigare inlägg så ser du att de inte har några officiella just nu.bonath skrev:Bilder skulle vara kul.
Hur gör man på ett enkelt sätt? OSXAKarlsson skrev:Vattenstämpla med mottagarens namn över bilden så riskerar du inte de kommer på vilovägar
Bildbehandlingsprogram.AGCF skrev:Hur gör man på ett enkelt sätt? OSXAKarlsson skrev:Vattenstämpla med mottagarens namn över bilden så riskerar du inte de kommer på vilovägar
Sväng förbi Ljungby och visa dom, om det nu är enklare än att bara lägga upp en bildAGCF skrev:Finns det något intresse i Västervik för övrigt? Eller Kalmar.. Jag funderar på att titta förbi Inzile i Västervik som gör en modulärt el-arbetsfordon..
Det där ser ju riktigt bra ut för 21"-areAGCF skrev:25 km motorväg 110 km/h inkl ”kallstart”, 24 km 70/80 väg, 1 km 50 väg. Från 45 meter över havet till 10 meter över havet. Sidvind 3 m/s. Bil S85D. Temp 22 grader. Däck Pirelli P-zero 245. Fälgar The New Aero prover 21x9”.
Produktionsversionen blir 21x8,5 och väger nästan 3 kg mindre per hjul än dessa.
Om jag får prova en Ljungby maskin l30..Henrik Torphammar skrev:Sväng förbi Ljungby och visa dom, om det nu är enklare än att bara lägga upp en bildAGCF skrev:Finns det något intresse i Västervik för övrigt? Eller Kalmar.. Jag funderar på att titta förbi Inzile i Västervik som gör en modulärt el-arbetsfordon..
Passerar du Kalmar är jag intresseradAGCF skrev:Finns det något intresse i Västervik för övrigt? Eller Kalmar.. Jag funderar på att titta förbi Inzile i Västervik som gör en modulärt el-arbetsfordon..
Om det där är resultatet med era fälgar ställer jag mig direkt på listan för intresse när Model 3 kommit.AGCF skrev:25 km motorväg 110 km/h inkl ”kallstart”, 24 km 70/80 väg, 1 km 50 väg. Från 45 meter över havet till 10 meter över havet. Sidvind 3 m/s. Bil S85D. Temp 22 grader. Däck Pirelli P-zero 245. Fälgar The New Aero prover 21x9”.
Produktionsversionen blir 21x8,5 och väger nästan 3 kg mindre per hjul än dessa.
Det var precis det jag tänkte. Hur i h*e är det möjligt att få så låg förbrukning med en Model S i 110?! Min brukar ligga runt 200Wh/km då. Med 19".Bjelke skrev:Det där ser ju riktigt bra ut för 21"-areAGCF skrev:25 km motorväg 110 km/h inkl ”kallstart”, 24 km 70/80 väg, 1 km 50 väg. Från 45 meter över havet till 10 meter över havet. Sidvind 3 m/s. Bil S85D. Temp 22 grader. Däck Pirelli P-zero 245. Fälgar The New Aero prover 21x9”.
Produktionsversionen blir 21x8,5 och väger nästan 3 kg mindre per hjul än dessa.
Tom bra för 19" ju
Det var halva sträckan som var i 110 km/h. Vill bara klargöra det. Andra halvan var i stort sett 70 och 80 väg men sista biten 50 väg.mati skrev:Det var precis det jag tänkte. Hur i h*e är det möjligt att få så låg förbrukning med en Model S i 110?! Min brukar ligga runt 200Wh/km då. Med 19".Bjelke skrev:Det där ser ju riktigt bra ut för 21"-areAGCF skrev:25 km motorväg 110 km/h inkl ”kallstart”, 24 km 70/80 väg, 1 km 50 väg. Från 45 meter över havet till 10 meter över havet. Sidvind 3 m/s. Bil S85D. Temp 22 grader. Däck Pirelli P-zero 245. Fälgar The New Aero prover 21x9”.
Produktionsversionen blir 21x8,5 och väger nästan 3 kg mindre per hjul än dessa.
Tom bra för 19" ju
Imponerande!