På mina resor genom Europa har haft för avsikt att skriva en liten reseberättelse för att dela med min om mina upplevelser och ibland de problem som kan uppstå. Personligen gillar jag inte att sitta 5 timmar eller mer i samma ställning i ett bilsäte, så jag ser fram emot att komma till ett laddstopp och ”röra på benen”. Att stanna 50 min. med toabesök och skriva en del om upplevelserna var bara spännande. Ibland räckte tiden inte till.
Under sommaren 2016 gjorde hela familjen en resa till Italien som sammanlagt blev 8020 km. genom 8 länder. Vi försökte få så få stopp som möljligt och ville därför ladda lite längre tid. Med 70 kWh innebar det oftast 60-70 min. på varje plats. Var det dags för matstopp, blev det utmärkt tid. Var det mellan mattiderna, blev det istället promenader, samtal med utländska Tesla-förare och sökande efter toaletter.
Denna sommaren (2018) var målet Baskien och det blev över 7000 km., där målet istället var att göra så korta stopp som möjligt. För att maximera laddhastigheten stannade vi oftast 20-30 min. med 70% i batteriet för att fortsätta. Den tiden går fort om du bara sticker in huvudet på den närliggande macken, väljer en glass och står i kö för att betala. Pling, så säger appen att det är dags att fortsätta till nästa SuC. 150 km. längre bort.
Jag tycker alla förslag i tråden är riktigt bra. Prickskytte och smide var kanske inte mina första val, men ljudböcker, skriva reseberättelse, ringa kollegor eller familj/vänner, kolla in vad som finns på nästa stopp mm. är saker som är kul att göra.
Så länge jag slipper smutsa ned mina händer med illaluktande brandfarliga vätskor och betala närmare 1000 kr. för detta (tanken i förra bilen rymde 89 liter => 1300:-), ja då ser jag fram emot ett stopp var tredje timme.
Placeringens en del SuCs kan diskuteras. McDonalds eller omvägar är inte mina favoriter, men alla pauser kan inte erbjuda hälsosammare sallader i naturskön miljö alldeles intill motorvägen. (Ska det fortfarande heta motorväg? Ska vi anamma Expressway eller Freeway istället, när vi inte längre har en ICE under huven?)

Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.