Bara skärmen sitter tillräckligt högt så man inte behöver titta ner så tycker jag nog den kan få sitta i mitten. Jag har aldrig kört en bil med HUD så jag har ingen åsikt om det. Navigationen är väl det som jag tycker är bra att ha i synfältet när man kör på svårnavigerade ställen med många märkliga avtagsvägar. Undrar vad de tänker visa på den nya lilla skärmen?
Re: Ny interiör till S och X
Postat: 31 jul 2018 19:08
av e5m1r
Nicke Nyfiken skrev:
MangeT skrev:
Är det inte så att vindrutetorkare sköts med spak till vänster? Har för mig att jag sett det i klipp.
Nej tyvärr är det inte så enkelt. Trycker man på knappen längst ut på blinkersspaken så får man bara ett svep med vindrutetorkarna.
Sätta igång/stänga av, ändra hastighet och intervall måste göras på mittskärmen. Och då måste man först välja ”vindrutetorkare” i huvudmenyn för att komma till sidan där det sedan går att kontrollera vindrutetorkarna.
Denna är riktigt gamal och numera funkar regnsensor på 3an med
Vem använder vindrutetorkare i manuell läge ?
Och funkar inte sensor så kan man få ett svep med knappen
Re: Ny interiör till S och X
Postat: 31 jul 2018 19:13
av Nicke Nyfiken
Funkar regnsensorn tillfredställande i din bil?
Det gör den inte i min. Måste nästan alltid starta den manuellt även om den står i automatiskt läge. Sedan den kommit igång brukar den funka hyggligt.
Re: Ny interiör till S och X
Postat: 31 jul 2018 21:00
av Remuz
Nicke Nyfiken skrev:
Funkar regnsensorn tillfredställande i din bil?
Det gör den inte i min. Måste nästan alltid starta den manuellt även om den står i automatiskt läge. Sedan den kommit igång brukar den funka hyggligt.
Min Ap2regngrej funkar skit trots att Ap2 funkar fint numera....
Re: Ny interiör till S och X
Postat: 31 jul 2018 21:29
av Svenssons
Nicke Nyfiken skrev:
Är det en hundkoja från 70-talet vi ska jämföra med för att hitta en annan bil med lika dåligt placerad instrumentering som Model 3?
Smaken är som baken, en del klarar av att köra utan att konstant kolla på hastigheten, andra kanske har svårare för det. Finns flera moderna bilar med hastigheten i mitten, ta tex Mini:
Smaken är som baken, en del klarar av att köra utan att konstant kolla på hastigheten, andra kanske har svårare för det. Finns flera moderna bilar med hastigheten i mitten, ta tex Mini:
Ännu ett exempel på ett missfoster till instrumentering. Om än 10 år gammalt.
Tror du på riktigt att det är förmågan att kunna köra utan att titta på hastighetsmätaren som avgör om det är praktiskt att ha all information avsides? Eller försöker du bara göra dig lustig?
Re: Ny interiör till S och X
Postat: 31 jul 2018 22:35
av Svenssons
Nicke Nyfiken skrev:
Svenssons skrev:
Smaken är som baken, en del klarar av att köra utan att konstant kolla på hastigheten, andra kanske har svårare för det. Finns flera moderna bilar med hastigheten i mitten, ta tex Mini:
Ännu ett exempel på ett missfoster till instrumentering. Om än 10 år gammalt.
Tror du på riktigt att det är förmågan att kunna köra utan att titta på hastighetsmätaren som avgör om det är praktiskt att ha all information avsides? Eller försöker du bara göra dig lustig?
Samma instrumentering finns på nyare Mini. Det är en instrumentering som har hållit i många år.
Det var inte om det var praktiskt eller ej som du argumenterade om. Du skriver att bilen är en trafikfara och helt anpassad till nivå 4 eller 5 i autonomi. Tror knappast att de modeller från andra tillverkare med liknande val har tänkt på autonomi även ifall Tesla gör det. Själv använder jag inte direkt hastighetsmätaren för min körning, jag använder främst trafikflödet och autopiloten eller ibland farthållaren. Att ha informationen mer centralt tror jag inte skulle påverka min körning över huvudtaget. Det är knappast så att jag konstant tittar rakt fram och rakt ner lite då och då. Jag tittar nog minst lika ofta lätt till höger, där gångare, cyklister, djur, trafikskyltar m.m. finns som jag tittar på filen rakt fram.
Smaken är dock som baken och Tesla gör de val de gör. Minns hur många sa att falkvingedörrarna på Model X var en trafikfara för cyklister, gångare och andra samt hur opraktiska de skulle vara. Dörrarna är troligtvis den bästa detaljen på min bil, passar mig utmärkt. De passar dock inte de som älskar takbox. Själv ogillar jag dock takboxar och tycker dessa är opraktiska.
Re: Ny interiör till S och X
Postat: 31 jul 2018 22:47
av lator
Inte för att jag förespråkar denna bil men det går inte att bortse från att det är en modern konstruktion...
Re: Ny interiör till S och X
Postat: 31 jul 2018 23:03
av rockard
Haha, smaken är som baken, sa Bull! De där fjantdörrarna är jag så omåttligt less på, jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan se något positivt med dem. Tycker det är så kul hur otroligt olika vi är, vi människor
Re: Ny interiör till S och X
Postat: 31 jul 2018 23:06
av Svenssons
rockard skrev:
Haha, smaken är som baken, sa Bull! De där fjantdörrarna är jag så omåttligt less på, jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan se något positivt med dem. Tycker det är så kul hur otroligt olika vi är, vi människor
Antar att du inte har mindre barn då. Haft Model X länge?
Re: Ny interiör till S och X
Postat: 31 jul 2018 23:07
av Remuz
Spårar ur vidare på dörrarna. Dom är anledningen till att jag skaffade X och inte en S med säten i bagaget. I och med barn är en plåga när man har en S-lånebil. Längtar tillbaka till sin X hela tiden.
Gällande topic så har tex Toyota Verso sina instrument i mitten men riktade mot föraren. Kalasbra när man kör på småvägar så man slipper kan se instrument samtidigt som man spanar efter vilt...
Re: Ny interiör till S och X
Postat: 31 jul 2018 23:08
av rockard
Svenssons skrev:
rockard skrev:
Haha, smaken är som baken, sa Bull! De där fjantdörrarna är jag så omåttligt less på, jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan se något positivt med dem. Tycker det är så kul hur otroligt olika vi är, vi människor
Antar att du inte har mindre barn då. Haft Model X länge?
Nä, men kör relativt ofta runt på små syskonbarn. Ett och ett halvt år har vi haft den, ganska prick!
EDIT: Men nej, min vardag är inte fylld av att få i och ur barn ur bilar om man säger så