Ladd-dramatik
Efter snart tre veckor i Baskien, har resan och laddningar gått förhållandevis bra. Under tio dagar i en villa försökte vi ett flertal gånger ladda med franskt jordat uttag till Teslans UMC, men troligen är min UMC låst till den svenska standarden för jordning. Jag har hört av andra Teslaägare att deras UMC accepterar också fransk standard (TT), men de har också nyare bilar. Skulle det möjligen fungera med en jordfelsbrytare på kabeln?
Har du erfarenheter av detta får du gärna skriva här.
Villan låg mellan Pau och Bayonne, så passade på att ladda på lite på dessa SuC när vi passerade. När vi däremot flyttade till ett Mobile Home (som en större ”Villavagn”) blev det inte lika lätt. Vi har gjort utflykter till Spanska Baskien och de laddpunkter som visas i ChargeMap och PlugShare visar sig vara för boende, enbart för CarSharing (IBIL.es) eller ur funktion (Destination Charger, Hotel Maria Christina, San Sebastian). Sista utvägen för att komma tillbaka var en Destination Charger i ett köpcentrum långt utanför centrum. Där fanns två Wall Chargers, en ut funktion, MEN, den andra fungerade. Tre timmar senare kunde vi sent omsider resa hem igen.
På franska sidan hittade jag en ledig Typ-2-laddare i St. Jean de Luz och hade redan konto hos Reveò. Fyra timmar i stan så blev bilen fylld igen.
Igår har vi gjort en resa till Bilbao med besök på Guggenheim museet. Vi hade 290 km. i batteriet viket skulle räcka precis. Dock kan vi inte ladda på campingplatsen med äldre UMC.
Efter många samtal med Iberdrola i Bilbao trodde vi att vi skulle kunna nyttja deras nya och kostnadsfria snabbladdare. Visserligen enbart med 11kW AC, men ett par timmar skulle räcka. Efter långa diskussioner i över 30 min. ville de fortfarande inte starta den kostnadsfria laddningen om vi inte hade en adress i Spanien och ett elkontrakt med företaget. ”Men ni säger ju att det är kostnadsfritt!?” Inte utan kontrakt!
Efter mycket sökande och en blodsockerhöjande lunch, hittade vi till slut en destinationsladdare på El Corte ingles, i P-garaget. Fyra och en halv timme senare kunde vi vända tillbaka med nästan fullt batteri. Familjens stressnivå var dämpar och jag kunde släppa vidare sökande efter Typ-2 uttag.