Sida 2 av 4

Re: Flera upptäcker nu Tesla

Postat: 11 jun 2018 12:49
av Verdi
StefL skrev:
JonasAnd skrev:
Plus att jag faktiskt inte har några direkta laddningsmöjligheter hemma, även om jag bor i villa med eget garage har jag inte engagerat mig i frågan om laddning, jag räknar med att ladda på stan om tillfälle ges och köra på bensin resten av tiden.
Menar du alltså att du bor i en villa med garage, och inte har ett vanligt 220V-uttag i garaget? För det är ju faktiskt det enda du behöver för att ladda batteriet fullt över natten.

Och så ska jag slänga in en brandfackla i den pågående OT-diskussionen om ordval - utan avsikt att trampa någon på tårna men jag vill ändå förtydliga:
Den korrekta rubriken på denna tråd borde vara 'FLER upptäcker nu Tesla', inte FLERA. Ordet FLER uttrycker nämligen en allmän ökning vilket detta handlar om, medan FLERA handlar om en specifik grupp eller mängd som är "flera stycken", dvs fler än några få.

Exakt. Det här med att "ladda på stan" är jobbigt och något jag i princip aldrig gör. Att ladda hemma är däremot enkelt.

Re: Flera upptäcker nu Tesla

Postat: 11 jun 2018 13:02
av danni
JonasAnd skrev:
Delta skrev:
Intresset är stort, men att ge en dryg miljon, nej det går ju inte, det har man inte råd med. Det hjälper inta med 60k från staten, servicefrihet, klippa bensinkortet, högt andrahandsvärde, överlägset låg miljöpåverkan. Nej det blir en törstig V90 med Twin engine för 700kkr hos den lokala handlaren. Hur kan Volvo kalla sina Hybrider för Twin Engine? En elmotor är väl ingen maskin?
Jag känner mig träffad eftersom jag ska hämta min Volvo Twin Engine efter lunchen:) Tesla M3 hade varit ett alternativ, men den...ja den finns ju inte (än). Den är aktuell när Volvon ska bytas, förhoppningsvis.

Det skiljer över 200.000 mellan den och billigaste Teslan just nu, så för mig var den sistnämnda inte aktuell med hänsyn till kostnaden för företaget. Förmånsvärdet är ungefär detsamma på dem. Servicefrihet och allt det där påverkar inte mig eftersom de är en förmånsbil och visst hade det varit skönt att klippa bensinkortet, men det är ingen viktig faktor. Plus att jag faktiskt inte har några direkta laddningsmöjligheter hemma, även om jag bor i villa med eget garage har jag inte engagerat mig i frågan om laddning, jag räknar med att ladda på stan om tillfälle ges och köra på bensin resten av tiden.
Även med 200k emellan så är jag rätt säker på att en Model S 75D hade blivit billigare för dig, totalt sett. Särskilt om du tänkt köra hybriden på bensin istället för att ladda den. Laddning hemma om man bor i villa måste väl vara det enklaste i världen att lösa...?

För min del är det helt fine om du faktiskt föredrar Volvon. Det kan jag inte för mitt liv förstå, men det är en åsikt man självklart har rätt att ha. Men om man pratar om kostnadsskäl har man inte räknat efter ordentligt.

Re: Flera upptäcker nu Tesla

Postat: 11 jun 2018 13:38
av zyax
JonasAnd skrev:
Delta skrev:
Intresset är stort, men att ge en dryg miljon, nej det går ju inte, det har man inte råd med. Det hjälper inta med 60k från staten, servicefrihet, klippa bensinkortet, högt andrahandsvärde, överlägset låg miljöpåverkan. Nej det blir en törstig V90 med Twin engine för 700kkr hos den lokala handlaren. Hur kan Volvo kalla sina Hybrider för Twin Engine? En elmotor är väl ingen maskin?
Jag känner mig träffad eftersom jag ska hämta min Volvo Twin Engine efter lunchen:) Tesla M3 hade varit ett alternativ, men den...ja den finns ju inte (än). Den är aktuell när Volvon ska bytas, förhoppningsvis.

Det skiljer över 200.000 mellan den och billigaste Teslan just nu, så för mig var den sistnämnda inte aktuell med hänsyn till kostnaden för företaget. Förmånsvärdet är ungefär detsamma på dem. Servicefrihet och allt det där påverkar inte mig eftersom de är en förmånsbil och visst hade det varit skönt att klippa bensinkortet, men det är ingen viktig faktor. Plus att jag faktiskt inte har några direkta laddningsmöjligheter hemma, även om jag bor i villa med eget garage har jag inte engagerat mig i frågan om laddning, jag räknar med att ladda på stan om tillfälle ges och köra på bensin resten av tiden.
Ursäkta, men hur får du ihop, inte direkta laddningsmöjligheter hemma och villa? Har ni vedspis då eller?

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Postat: 11 jun 2018 14:14
av TeslaTissel
Angående språkförbistring så kan vi väl hoppa över det nu?

Tråkigt ämnen spårar ut okontrollerat. Men grejen och ämnet var faktiskt -
FLER! Upptäcker nu Tesla.

Apropå några intressanta kommentarer är just att unga har stenkoll, det är dem vi som (kanske är lite av inspiratörer), och de av oss som har möjligheten i varje fall vara lite steget före, - få fler att nappa på den rätt tydliga omställningen.
Sedan finns det förstås vissa som skiter fullständigt i om de bidrar till klimatnytta. (Bara grannen blir avis). Haha.

Incitamentet är ju att en elbil är totalt sett, otroligt mycket billigare i drift.
Som jag skrev inledningsvis, min granne frågade hur man lägger reservation på Tesla Model 3.
Vips så var det klart. - Väntan på den kan familjen stå ut med då de insåg vad det ger.

Re: Flera upptäcker nu Tesla

Postat: 11 jun 2018 17:48
av JonasAnd
danni skrev:
JonasAnd skrev:
Delta skrev:
Intresset är stort, men att ge en dryg miljon, nej det går ju inte, det har man inte råd med. Det hjälper inta med 60k från staten, servicefrihet, klippa bensinkortet, högt andrahandsvärde, överlägset låg miljöpåverkan. Nej det blir en törstig V90 med Twin engine för 700kkr hos den lokala handlaren. Hur kan Volvo kalla sina Hybrider för Twin Engine? En elmotor är väl ingen maskin?
Jag känner mig träffad eftersom jag ska hämta min Volvo Twin Engine efter lunchen:) Tesla M3 hade varit ett alternativ, men den...ja den finns ju inte (än). Den är aktuell när Volvon ska bytas, förhoppningsvis.

Det skiljer över 200.000 mellan den och billigaste Teslan just nu, så för mig var den sistnämnda inte aktuell med hänsyn till kostnaden för företaget. Förmånsvärdet är ungefär detsamma på dem. Servicefrihet och allt det där påverkar inte mig eftersom de är en förmånsbil och visst hade det varit skönt att klippa bensinkortet, men det är ingen viktig faktor. Plus att jag faktiskt inte har några direkta laddningsmöjligheter hemma, även om jag bor i villa med eget garage har jag inte engagerat mig i frågan om laddning, jag räknar med att ladda på stan om tillfälle ges och köra på bensin resten av tiden.
Även med 200k emellan så är jag rätt säker på att en Model S 75D hade blivit billigare för dig, totalt sett. Särskilt om du tänkt köra hybriden på bensin istället för att ladda den. Laddning hemma om man bor i villa måste väl vara det enklaste i världen att lösa...?

För min del är det helt fine om du faktiskt föredrar Volvon. Det kan jag inte för mitt liv förstå, men det är en åsikt man självklart har rätt att ha. Men om man pratar om kostnadsskäl har man inte räknat efter ordentligt.
Jag är anställd, hade jag haft ett eget företag så hade det nog varit en annan sak men som anställd får man ju anpassa sig efter företagets regler vad gäller inköpspris etc. Laddning går såklart att ordna här hemma, det är väl bara att ringa en elektriker, men eftersom jag kommande tre år kommer kunna köra på bensin så... ja då slipper jag det. Däremot kommer jag förstås ladda när tillfälle ges.

Nåväl, min poäng var i alla fall att det finns många skäl till att man väljer en annan bil än en Tesla, där priset är förstås en tungt vägande faktor. Jag tror och hoppas att det blir en Modell 3 vid nästa byte, om kalkylen går ihop, för mig måste en elbil vara i vart fall kostnadsneutral för att vara aktuell, Tesla M3 hade antagligen varit det men den får man tyvärr vänta på ytterligare några år.

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Postat: 11 jun 2018 18:09
av Niklas Z
Har du inte ett enda fungerande uttag hemma som sitter tillräckligt nära bilen?

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Postat: 11 jun 2018 19:36
av gellerstam
Jag laddar hemma och på jobbet. Jag kör ALL min närkörning på el. Ju mer på el du kör desto mer vill du ha.

Räkna en gång till på det så kommer du komma fram till att du VILL ladda varje dag i veckan. Handlar om mellan 1500-2000kr/månad för mig på att ta tio sekunder på sig att koppla in kabeln när jag parkerar. (Det ger mig en timlön på 12000kr/h för att koppla in bilen. :lol: )

* Ekonomin.
* Det är underbart att köra de första milen på EL. Ljudnivån, avsaknaden av motor vibrationer, slippa växlingar, Vridet från stilla stående, ...
* Miljön (Verkar inte vara så viktig för dig ännu, men när du väl blivit smittad så kommer även det... :-)

Om du inte får köpa en BEV idag så tycker jag verkligen att du skall ha en PHEV och sen låta cheferna få smaka på el ... Så att nästa bil kan få bli en BEV. :-)

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Postat: 11 jun 2018 19:50
av Smutt
Är inte volvon väldigt slö?

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Postat: 11 jun 2018 20:37
av JonasAnd
Niklas Z skrev:
Har du inte ett enda fungerande uttag hemma som sitter tillräckligt nära bilen?
Finns el i garaget men känner jag mig själv så...men vi får se om jag kan få till laddare på jobbet.

Jag lånade en Nissan Evalia en vecka och just laddningen tyckte jag var lite jobbig, inte jättejobbig men lite.
Smutt skrev:
Är inte volvon väldigt slö?
Det tycker jag inte, den upplevs tyvärr lite trött eftersom den inte har någon motor som reagerar som man är van vid men även om fabrikssiffrorna skulle ljuga friskt, så är det fortfarande en ganska snabb bil. Jag har en hobbybil som för tjugo år sedan betraktades som seriöst snabb, men den är ju långt mycket långsammare än Volvo T8.

Jämfört med en Tesla är den säkert ”slö”, det är ju dit du vill komma, men jämfört med nästan alla andra bilar som rullar på vägarna är den verkligen helt ok. I prisklassen suv:ar under 700.000kr tror jag den står sig ganska bra.

Men jag hade ju hellre haft en Tesla, men det är inte värt att ställa till tjafs med chefen, eller öppna plånboken privat. Och vanliga elbilar är helt uteslutna.

Re: Flera upptäcker nu Tesla

Postat: 11 jun 2018 21:49
av danni
JonasAnd skrev:
danni skrev:
JonasAnd skrev:
Delta skrev:
Intresset är stort, men att ge en dryg miljon, nej det går ju inte, det har man inte råd med. Det hjälper inta med 60k från staten, servicefrihet, klippa bensinkortet, högt andrahandsvärde, överlägset låg miljöpåverkan. Nej det blir en törstig V90 med Twin engine för 700kkr hos den lokala handlaren. Hur kan Volvo kalla sina Hybrider för Twin Engine? En elmotor är väl ingen maskin?
Jag känner mig träffad eftersom jag ska hämta min Volvo Twin Engine efter lunchen:) Tesla M3 hade varit ett alternativ, men den...ja den finns ju inte (än). Den är aktuell när Volvon ska bytas, förhoppningsvis.

Det skiljer över 200.000 mellan den och billigaste Teslan just nu, så för mig var den sistnämnda inte aktuell med hänsyn till kostnaden för företaget. Förmånsvärdet är ungefär detsamma på dem. Servicefrihet och allt det där påverkar inte mig eftersom de är en förmånsbil och visst hade det varit skönt att klippa bensinkortet, men det är ingen viktig faktor. Plus att jag faktiskt inte har några direkta laddningsmöjligheter hemma, även om jag bor i villa med eget garage har jag inte engagerat mig i frågan om laddning, jag räknar med att ladda på stan om tillfälle ges och köra på bensin resten av tiden.
Även med 200k emellan så är jag rätt säker på att en Model S 75D hade blivit billigare för dig, totalt sett. Särskilt om du tänkt köra hybriden på bensin istället för att ladda den. Laddning hemma om man bor i villa måste väl vara det enklaste i världen att lösa...?

För min del är det helt fine om du faktiskt föredrar Volvon. Det kan jag inte för mitt liv förstå, men det är en åsikt man självklart har rätt att ha. Men om man pratar om kostnadsskäl har man inte räknat efter ordentligt.
Jag är anställd, hade jag haft ett eget företag så hade det nog varit en annan sak men som anställd får man ju anpassa sig efter företagets regler vad gäller inköpspris etc. Laddning går såklart att ordna här hemma, det är väl bara att ringa en elektriker, men eftersom jag kommande tre år kommer kunna köra på bensin så... ja då slipper jag det. Däremot kommer jag förstås ladda när tillfälle ges.

Nåväl, min poäng var i alla fall att det finns många skäl till att man väljer en annan bil än en Tesla, där priset är förstås en tungt vägande faktor. Jag tror och hoppas att det blir en Modell 3 vid nästa byte, om kalkylen går ihop, för mig måste en elbil vara i vart fall kostnadsneutral för att vara aktuell, Tesla M3 hade antagligen varit det men den får man tyvärr vänta på ytterligare några år.
Har de strikta regler så har de, och då är det inte mycket att göra åt saken. Men handlar det bara om ekonomi för företaget, så kan man ju göra en deal med bruttolöneavdrag. Det blir fortfarande billigare för en själv.

Vad gäller laddningen så fattar jag fortfarande inte. Varför ska du ringa elektriker? Om du bor i villa måste du väl för sjutton på något sätt kunna lösa ett uttag? Jag tycker verkligen du borde ladda en laddhybrid hemma, både för din skull och för miljöns skull. Det kan väl verkligen inte vara så svårt? Min erfarenhet av laddhybrider är att när man väl vant sig vid att köra på el vill man göra det så mycket som möjligt.

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Postat: 11 jun 2018 21:53
av Smutt
JonasAnd skrev:
Niklas Z skrev:
Har du inte ett enda fungerande uttag hemma som sitter tillräckligt nära bilen?
Finns el i garaget men känner jag mig själv så...men vi får se om jag kan få till laddare på jobbet.

Jag lånade en Nissan Evalia en vecka och just laddningen tyckte jag var lite jobbig, inte jättejobbig men lite.
Smutt skrev:
Är inte volvon väldigt slö?
Det tycker jag inte, den upplevs tyvärr lite trött eftersom den inte har någon motor som reagerar som man är van vid men även om fabrikssiffrorna skulle ljuga friskt, så är det fortfarande en ganska snabb bil. Jag har en hobbybil som för tjugo år sedan betraktades som seriöst snabb, men den är ju långt mycket långsammare än Volvo T8.

Jämfört med en Tesla är den säkert ”slö”, det är ju dit du vill komma, men jämfört med nästan alla andra bilar som rullar på vägarna är den verkligen helt ok. I prisklassen suv:ar under 700.000kr tror jag den står sig ganska bra.

Men jag hade ju hellre haft en Tesla, men det är inte värt att ställa till tjafs med chefen, eller öppna plånboken privat. Och vanliga elbilar är helt uteslutna.
Ja jag retas lite hoppas det är okej :)

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Postat: 11 jun 2018 23:21
av vigge50
JonasAnd skrev:
Niklas Z skrev:
Har du inte ett enda fungerande uttag hemma som sitter tillräckligt nära bilen?
Finns el i garaget men känner jag mig själv så...men vi får se om jag kan få till laddare på jobbet.

Jag lånade en Nissan Evalia en vecka och just laddningen tyckte jag var lite jobbig, inte jättejobbig men lite.
Smutt skrev:
Är inte volvon väldigt slö?
Det tycker jag inte, den upplevs tyvärr lite trött eftersom den inte har någon motor som reagerar som man är van vid men även om fabrikssiffrorna skulle ljuga friskt, så är det fortfarande en ganska snabb bil. Jag har en hobbybil som för tjugo år sedan betraktades som seriöst snabb, men den är ju långt mycket långsammare än Volvo T8.

Jämfört med en Tesla är den säkert ”slö”, det är ju dit du vill komma, men jämfört med nästan alla andra bilar som rullar på vägarna är den verkligen helt ok. I prisklassen suv:ar under 700.000kr tror jag den står sig ganska bra.

Men jag hade ju hellre haft en Tesla, men det är inte värt att ställa till tjafs med chefen, eller öppna plånboken privat. Och vanliga elbilar är helt uteslutna.
Får man fråga varför du valde plug-in hybriden om du inte tänker ladda? Är det bara för att den har lägre förmånsvärde så d3t blir billigare för dig? K9m ihåg att en plug-in hybrid som inte laddas oftast drar mer bens8n än motsvarande bil med endast bensinmotor.

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Postat: 12 jun 2018 06:31
av Bjelke
Av nån outgrundlig anledning så kommer jag att tänka på GustavT just nu :lol:

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Postat: 12 jun 2018 07:03
av LarsL
Vad är det för mening med en laddhybrid om man inte laddar den? Det blir som etanolbilarna som ändå bara körs på bensin, meningslöst.

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Postat: 12 jun 2018 07:11
av zyax
LarsL skrev:
Vad är det för mening med en laddhybrid om man inte laddar den? Det blir som etanolbilarna som ändå bara körs på bensin, meningslöst.
Jag tycker liknelsen var väldigt fin.

Själv var jag ute och åkte i långt med fossilbilen i helgen. Jag var tvungen att besöka en mack, det känns verkligen inte som om man vill det när man laddar hemma, förstår verkligen inte problematiken att offra 10 sekunder extra varje gång istället för att åka till en mack och offra tid. OM man väljer macken före laddningen så är man helt klart en som väljer att stå i kön i affären också, istället för att glida förbi i självscanningskön.

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Postat: 12 jun 2018 07:51
av olarsson
Det finns en särskild plats i helvetet för de som tar ut en laddhybrid som tjänstebil för att den har ett trevligt förmånsvärde men sen är för slöa att ladda den hemma i sitt eget garage och hellre tankar fossilt.

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Postat: 12 jun 2018 08:39
av mati
LarsL skrev:
Vad är det för mening med en laddhybrid om man inte laddar den? Det blir som etanolbilarna som ändå bara körs på bensin, meningslöst.
Det är en bra beskrivning, men det är faktiskt värre än så. En etanolmotor är ju bara en moddad bensinmotor, same but different.
Men en laddhybrid är en halv elbil, dvs den har en elektrisk drivlina med ett batteri som inte är försumbart i storlek. Vi alla vet att batterier har en viss miljöpåverkan, det är ju det elbilar beskylls för hela tiden. Enda sättet att kompensera för det är att köra den på så ren el så mycket som möjligt. En laddhybrid som inte laddas är inte bara slöseri med resurser, det är en stor miljöbov dessutom. Då är det faktiskt bättre att köpa en vanlig bensinbil istället.

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Postat: 12 jun 2018 08:50
av Gustafsson
olarsson skrev:
Det finns en särskild plats i helvetet för de som tar ut en laddhybrid som tjänstebil för att den har ett trevligt förmånsvärde men sen är för slöa att ladda den hemma i sitt eget garage och hellre tankar fossilt.
De här bilarna är dock snålare som rena hybrider än sina bensinkollegor. Så även om de inte laddas så drar de fortfarande mindre än om de gick på bensin och det gäller speciellt i svår miljö som stadskörning där de är mycket snålare än vanlig bensinbil. Fast de blir ju betydligt trevligare om de laddas...

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Postat: 12 jun 2018 09:25
av vigge50
Gustafsson skrev:
olarsson skrev:
Det finns en särskild plats i helvetet för de som tar ut en laddhybrid som tjänstebil för att den har ett trevligt förmånsvärde men sen är för slöa att ladda den hemma i sitt eget garage och hellre tankar fossilt.
De här bilarna är dock snålare som rena hybrider än sina bensinkollegor. Så även om de inte laddas så drar de fortfarande mindre än om de gick på bensin och det gäller speciellt i svår miljö som stadskörning där de är mycket snålare än vanlig bensinbil. Fast de blir ju betydligt trevligare om de laddas...
Vanliga hybrider ja, men om vi pratar laddhybrider så är viktökningen såpass stor att om den inte laddas så ökar förbrukningen. Tror jag läste ett test där Volvo XC90 testades med en laddhybrid och en vanlig bensin. Trots fulladdat batteri så hade bilarna förbrukat lika mycket bränsle efter ungefär 15-20 mil, efter det kan du nog gissa vilken som drog mest.
Nu är det såklart skillnad på motorvägskörning och stadskörning så under endast stadskörning kanske en oladdad plug-in hybrid är snålare men jag skulle inte ta det för givet.

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Postat: 12 jun 2018 09:37
av danni
Jag skulle tippa på att en laddhybrid överlag är vida överlägsen en bensinbil i stadstrafik. Jag hade ju en Outlander PHEV för ett par år sen, och den var markant mycket snålare i stadstrafik än på motorväg. Men den hade ju ett seriehybridläge där den kunde köra bensinmotorn på optimalt varvtal en stund för att generera ström, och sen stänga av motorn, och den använde alltid bara elmotorerna för framdrivning i stadstrafik. Volvos hybrider är ju dock rena parallellhybrider, så de kanske inte är lika effektiva under sådana omständigheter, men det borde ändå gå att få lite extra effektivitet om man låter generatorn lägga extra last på bensinmotorn när den går och stänger av den så fort den inte behövs.

Re: Flera upptäcker nu Tesla

Postat: 12 jun 2018 09:40
av Arild
Smutt skrev:
Jag kan inte köra förbi en klunga ungar utan att nån av dom pekar eller gör tummen upp, har jag fönstret nere ropar dom komplimanger

Så nästa generations köpare vet vad som är Coolt!
Precis samma sak hände mig på besök i Nacka under helgen. 9-åriga killar håller upp tummarna och ropar ”Cool bil!”.

- Tack, det var kul att höra! :P

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Postat: 12 jun 2018 09:46
av Arild
olarsson skrev:
Det finns en särskild plats i helvetet för de som tar ut en laddhybrid som tjänstebil för att den har ett trevligt förmånsvärde men sen är för slöa att ladda den hemma i sitt eget garage och hellre tankar fossilt.
Eller,
Ta bort sänkningen av förmånsvärdet om bilen inte kan gå minst 100 km. på enbart el.
En seriell hybrid (gamla Opel Ampera/Chevrolet Volt och i3 REx) är per definition elbilar med hjälpmotor. De borde kunna kvala in för bidrag som hybrider, men dagens GTE som körs på bensin är ett allt för lätt sätt att fuska med lägre skatter.

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Postat: 12 jun 2018 10:01
av StefL
JonasAnd skrev:
Finns el i garaget men känner jag mig själv så...men vi får se om jag kan få till laddare på jobbet.
Jag hajar inte vad problemet är i så fall? Köra in bilen, kliva ur, sätta i sladden - och du får även nästa dag sätta dig i en uppladdad bil och uppleva körning på el, och dessutom spara en rejäl slant på kuppen.

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Postat: 12 jun 2018 10:07
av danni
StefL skrev:
JonasAnd skrev:
Finns el i garaget men känner jag mig själv så...men vi får se om jag kan få till laddare på jobbet.
Jag hajar inte vad problemet är i så fall? Köra in bilen, kliva ur, sätta i sladden - och du får även nästa dag sätta dig i en uppladdad bil och uppleva körning på el, och dessutom spara en rejäl slant på kuppen.
Det kan ju vara så att JonasAnd tror att man måste installera en laddstolpe för att kunna ladda. Det är ju faktiskt inte alla som vet att det räcker med vilket eluttag som helst.

Re: FLER! Upptäcker nu Tesla

Postat: 12 jun 2018 10:36
av StefL
danni skrev:
StefL skrev:
JonasAnd skrev:
Finns el i garaget men känner jag mig själv så...men vi får se om jag kan få till laddare på jobbet.
Jag hajar inte vad problemet är i så fall? Köra in bilen, kliva ur, sätta i sladden - och du får även nästa dag sätta dig i en uppladdad bil och uppleva körning på el, och dessutom spara en rejäl slant på kuppen.
Det kan ju vara så att JonasAnd tror att man måste installera en laddstolpe för att kunna ladda. Det är ju faktiskt inte alla som vet att det räcker med vilket eluttag som helst.
Det kan tänkas förstås. I så fall hoppas jag han blir glad över att höra att även Volvo skickar med en UMC-försedd laddkabel som kan anslutas i vilket 220V-uttag som helst. Det såg jag alldeles nyligen när jag besökte en släkting som precis fått ut en XC60 T8 som tjänstebil och hade den på laddning på sin uppfart - från just ett vanligt uttag. Inga som helst problem att ladda hemma alltså :D