Sida 2 av 2
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Postat: 20 maj 2018 10:19
av Remuz
Har läst min X-manual igen nu och där står det att om man pillar på batteriet så slutar garantin att gälla men detta handlar om högspänningsbatteriet, 12V hittade jag inget om
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Postat: 20 maj 2018 13:29
av Stefan T
undras vad eu reglerna säger om detta, det finns ju något som kallas fri konkurance
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Postat: 20 maj 2018 14:26
av Teslaspolen
Låter nästan lite som Apple fasoner, usch! Självklart ska man få reparera sådant relativt enkelt själv/på verkstad.
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Postat: 20 maj 2018 19:48
av Lessmog
Men vänta nu. Om produkten inte fungerar som utlovat (för att 12V-batteriet har torkat) och leverantören inte kan lösa problemet på rimliga villkor, vad är det som hindrar att man häver köpet? Inför domstol om det krävs. Väldigt dålig reklam i så fall.
Och väldigt dåligt för mina aktier!
Hoppas på ett bättre utfall.

Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Postat: 21 maj 2018 01:14
av bylund
Gustafsson skrev:Bättre att Tesla talar om vilka krav 12V batteriet måste uppfylla så man kan byta själv.
Släpp servicemanualerna till en rimlig peng!
De är släppta, och vad jag förstår för rätt ok priser för branschen:
https://service.teslamotors.com/
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Postat: 21 maj 2018 07:50
av mati
Är inte det lite märkligt ändå? Att inte serva bilen alls är helt ok och man tappar inte garantin heller. Men så fort man gör nånting med bilen själv eller låter en annan verkstad göra det så ryker garantin? Det känns fel liksom. Vad pratar vi om här? Ett rymdskepp?
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Postat: 21 maj 2018 08:12
av zyax
mati skrev:Är inte det lite märkligt ändå? Att inte serva bilen alls är helt ok och man tappar inte garantin heller. Men så fort man gör nånting med bilen själv eller låter en annan verkstad göra det så ryker garantin? Det känns fel liksom. Vad pratar vi om här? Ett rymdskepp?
Vad sade Elon om Moats?
Det här känns som en sådan.
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Postat: 21 maj 2018 08:23
av e5m1r
Att de släppte kravet på service har å göra med att bilen självdiagnosticerar och kontaktar tesla vid fel och då blir du inkallad en sådan kan du inte strunta i
Som nämnt tidigare kan man orsaka följdfel om man pillar med batteriet på ett felaktigt sätt
Säg att MCU går strax efter tillfällighet eller följdfel osv osv
Jag förstår att de drar åt sig som de gör bilen är översvämmad med elektriska komponenter som kan ta skada
Nu säger jag inte att det är så men det skulle kunna vara som så att FWD behöver kalibereras efter 12V byte ( total strömbortfall ) och du byter själv och skadar dörrar genom att de öppnar för högt i garaget
Det som tesla behöver göra ör informera bättre och ha delar på hylla
Utöka med ranger service osv
Utan att veta mer om specifikt fel på bromsar så ör det bara spekulationer men bromsar är elektriska på teslan liksom allt annat
Säger teala att fel på bromsar uppstod pga batteri ? Kan de ha stöd för påståendet ? I så fall helt legitimt annars väldigt fyrkantigt och håller inte i rätten
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Postat: 21 maj 2018 12:26
av lator
Detta är absolut det som jag tycker är sämst med Tesla. De vill låsa upp kunden totalt och sätta priserna utan konkurrens... För mig är det självklart att jag byter ett 12-volts batteri själv när det innebär en resa på långt över 100 mil för att få det gjort, även om jag har garanti på grejerna. Kan man begära att en ranger ska åka 70 mil enkel resa för att byta ett batteri? Med en dieselbuss dessutom??? Nej, Tesla får tänka till här annars kan det slå stopp för många presumtiva kunder.
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Postat: 21 maj 2018 13:13
av frippe
lator skrev:Detta är absolut det som jag tycker är sämst med Tesla. De vill låsa upp kunden totalt och sätta priserna utan konkurrens... För mig är det självklart att jag byter ett 12-volts batteri själv när det innebär en resa på långt över 100 mil för att få det gjort, även om jag har garanti på grejerna. Kan man begära att en ranger ska åka 70 mil enkel resa för att byta ett batteri? Med en dieselbuss dessutom??? Nej, Tesla får tänka till här annars kan det slå stopp för många presumtiva kunder.
Fasat, det är väl inget Teslaspecifikt att vilja göra det. Alla biltillverkare vill låsa upp sina kunder så mycket det bara går eftersom det i eftermarknaden finns väldigt gott om stålar att tjäna.
Fosiltillverkande bilföretag vill helst att enbart service på deras egna centers ska räknas vid garantidiskussion, helst ställa krav på flera olika saker. Som tur är har EU till viss del satt ned foten även om det går att göra mer.
Avståndet till SC, är däremot Tesla ensamma om att ha som problem.
Fast, där verkar det som om Tesla är påväg att utöka servicemöjligheterna med rullande serviceenheter. Åtminstone om vi ska tro Elons twittrande.
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Postat: 21 maj 2018 14:08
av erkap
Nu kapar jag tråden lite men blir orolig när jag läser om garantin.
Är det någon som bytt något mindre, tex lampor interiört eller liknande som vet om garantin inte gäller för hela bilen längre?
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Postat: 21 maj 2018 14:34
av e5m1r
erkap skrev:Nu kapar jag tråden lite men blir orolig när jag läser om garantin.
Är det någon som bytt något mindre, tex lampor interiört eller liknande som vet om garantin inte gäller för hela bilen längre?
Har bytt lampor har dashcam kör på tredjeparts hjul och har ej haft några problem med garantier
Å andra sidan kunde ingen av garaniäranden kopplas till tredjeparts grejer
Har tex inte haft problem med hjulinställning
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Postat: 21 maj 2018 16:30
av Generalbogge
frippe skrev:lator skrev:Detta är absolut det som jag tycker är sämst med Tesla. De vill låsa upp kunden totalt och sätta priserna utan konkurrens... För mig är det självklart att jag byter ett 12-volts batteri själv när det innebär en resa på långt över 100 mil för att få det gjort, även om jag har garanti på grejerna. Kan man begära att en ranger ska åka 70 mil enkel resa för att byta ett batteri? Med en dieselbuss dessutom??? Nej, Tesla får tänka till här annars kan det slå stopp för många presumtiva kunder.
Fasat, det är väl inget Teslaspecifikt att vilja göra det. Alla biltillverkare vill låsa upp sina kunder så mycket det bara går eftersom det i eftermarknaden finns väldigt gott om stålar att tjäna.
Fosiltillverkande bilföretag vill helst att enbart service på deras egna centers ska räknas vid garantidiskussion, helst ställa krav på flera olika saker. Som tur är har EU till viss del satt ned foten även om det går att göra mer.
Avståndet till SC, är däremot Tesla ensamma om att ha som problem.
Fast, där verkar det som om Tesla är påväg att utöka servicemöjligheterna med rullande serviceenheter. Åtminstone om vi ska tro Elons twittrande.
Rullande serviceenheter finns redan. Malmö SC har t.ex två stycken.
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Postat: 24 maj 2018 23:32
av kontakten2
Jag sitter i samma sits men Tesla Malmö hävdar dom inte har några batterier hemma.

Anmälde felet vid 9800mil (har norsk garanti till 10000)
Nu är 10k passerat så vi får se om dom kryper till korset.
Annars kan ni se att ni kan koppla in ett extrabatteri parallellt och få bort problemet. Polerna ligger bakom noskonen på modeller innan den släta varianten kom.
Mitt dåliga 12v ligger på 12.6 utan laddning och 13.4 när bilen är igång.
IMG_20180524_214809.jpg
IMG_20180524_214410.jpg
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Postat: 25 maj 2018 10:27
av Splfredde
kontakten2 skrev:Jag sitter i samma sits men Tesla Malmö hävdar dom inte har några batterier hemma.

Anmälde felet vid 9800mil (har norsk garanti till 10000)
Nu är 10k passerat så vi får se om dom kryper till korset.
Annars kan ni se att ni kan koppla in ett extrabatteri parallellt och få bort problemet. Polerna ligger bakom noskonen på modeller innan den släta varianten kom.
Mitt dåliga 12v ligger på 12.6 utan laddning och 13.4 när bilen är igång.
IMG_20180524_214809.jpg
IMG_20180524_214410.jpg
Ska tillägga då jag ser att du är lika ljudintresserad som en annan, att jag också hade extra ljud inkopplat vilket SC Malmö inte heller godkände.
De har nu ändrat sig från att inte röra bilen till att jag skulle byta till originalbatteri och koppla ur ljudanläggningen om garantin ska gälla........
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Postat: 25 maj 2018 10:36
av Pro-Z
Konstigt.
När jag (Autoskadestuen) monterade dragkrok för cyklar, baslåda och tilläggsisolerade hjulhusen så fick jag skriva på nedan dokument från Tesla så att dom kan friskriva sig gällande allt som skulle kunna hända med hänsyn till modifieringarna. Inga konstigheter i övrigt...
https://www.dropbox.com/s/5e4dy69mnvh0s ... .docx?dl=0
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Postat: 25 maj 2018 13:18
av kontakten2
Stämmer ja. Dom ville få det till att baslådan slagit ut backkamera via canbusen. Jag undrade om det var rätt man på rätt plats
Fick tid nu den 7e iaf.

Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Postat: 03 jun 2018 00:50
av ulfboss
Har nu väntat i snart 2 månader på nytt 12V batteri. Hur svårt ska det vara att få hem ett batteri?
Dessutom går det inte att installera ny programvara så länge jag har det gamla batteriet.
Och varje gång jag ringer Tesla så är det på gång. Man börjar undra om Tesla inte har betalat sin
underleverantör och därför ej får några leveranser.
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Postat: 03 jun 2018 01:15
av Bjelke
Eller att sjukt många har strul med det batteriet...
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Postat: 27 okt 2018 14:49
av Remuz
Har någon av er andra mätt spänningen i batteriet? Min X60D hade 12.8V, min X90D hade 12.8V, min P100D har 12.3V. Är det olika 12V-batteri i bilarna?
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Postat: 02 nov 2018 22:47
av Vimmerby
Om jag tittar tekniskt sett på detta med batteriet (lågvolt) så kan jag inte se hur det ska eller kan orsaka
skada i bilen.
Lågvoltssystemet får matning från högvoltssystemet via omvandlaren på torpedväggen.
när bilen ”är igång”
Jag har kört en av mina testbilar med lågvoltsbatteriet urkopplat... varning framgår alltid i displayen.
Har även av misstag kopplat fel med ett extra batteri till lågvolt dvs fel plus till minus och det hände inget i bilen.
Jag har kört slut på lågvoltssystemet 30-40 gånger dvs tills batteriet är totalt dött och inte drar igång elektroniken... allt fungerar efteråt.
Jag vet inte om det är okunskap eller hård styrning av Tesla att orginal batteri måste sitta i för att garanti ska gälla.
Givetvis förespråkar jag ju att man ska följa teslas rekommendationer!
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Postat: 03 nov 2018 08:24
av Svenssons
Först funderade jag på hur tusan du råkat ut för alla dessa problem med 12V men sedan kollade jag användarnamnet och förstod varför

Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Postat: 03 nov 2018 09:07
av Remuz
Vimmerby bildemontering levererar! Tack för info
Re: Byt inte 12V-batteri till tredjeparts :(
Postat: 03 nov 2018 11:28
av bullen
Mitt batteri varnade 9 mån efter att SC bytt ut det. Men som tur är fick jag det på garanti trots att den egentligen gått ut. Enligt SC har dom bytt till "bättre batterier" under året.