TESLA S120D lanseras 1 september?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Re: TESLA S120D lanseras 1 september?

Inlägg av Gustafsson »

Laban skrev:
´
Gustafsson skrev:
Finns det någon med 100 batteri som inte tycker att det räcker ?
Jag tycker 70 är tillräckligt, men lite bekvämare med 100 kanske.. 120 ? Varför då ?
Gemene husvagnsägare lär inte vara nöjda förrän vi har 200 kWh batteripack. För de som inte har det behovet beror det väl på priset och det finns indikationer på att det kommer att sjunka drastiskt inom 2-3 år.
Pontus skrev:
M3 motorer kanske är effektivare men inte lika starka. Byter dom så kommer prestandan i S få lida tror jag. Kanske inte något man vill göra då det säkert är en viktig del när det kommer till försäljningen.
Jag tror inte prestandan är något problem. Man kan alltid göra som i nya Roadstern och sätta två motorer bak.
Tycker man kan vara tydlig med att mer än 100 kWh är meningslöst såvida man inte har en husvagn att släpa på, vilket då bara gäller en liten del av teslaägarna, dvs de som har modell X och samtidigt är ivriga husvagnsanvändare. Kanske inte riktigt optimalt med elbil där ännu. Personligen tycker jag detta oförståeliga fokus på extrem räckvidd tar bort fokus från diskussion om betydligt viktigare egenskaper hos en bil i den här prisklassen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Gustafsson skrev:
Laban skrev:
´
Gustafsson skrev:
Finns det någon med 100 batteri som inte tycker att det räcker ?
Jag tycker 70 är tillräckligt, men lite bekvämare med 100 kanske.. 120 ? Varför då ?
Gemene husvagnsägare lär inte vara nöjda förrän vi har 200 kWh batteripack. För de som inte har det behovet beror det väl på priset och det finns indikationer på att det kommer att sjunka drastiskt inom 2-3 år.
Pontus skrev:
M3 motorer kanske är effektivare men inte lika starka. Byter dom så kommer prestandan i S få lida tror jag. Kanske inte något man vill göra då det säkert är en viktig del när det kommer till försäljningen.
Jag tror inte prestandan är något problem. Man kan alltid göra som i nya Roadstern och sätta två motorer bak.
Tycker man kan vara tydlig med att mer än 100 kWh är meningslöst såvida man inte har en husvagn att släpa på, vilket då bara gäller en liten del av teslaägarna, dvs de som har modell X och samtidigt är ivriga husvagnsanvändare. Kanske inte riktigt optimalt med elbil där ännu. Personligen tycker jag detta oförståeliga fokus på extrem räckvidd tar bort fokus från diskussion om betydligt viktigare egenskaper hos en bil i den här prisklassen.
Jag tycker att biltillverkaren ska lämna över beslutet till kunden om hur stort batteriet ska vara.
Vet en som idag kör en Ford Ranger med 3,5tons dragvikt, kör med tungt släp mest hela tiden.
Han betalar idag ca 100.000kr i dieselkostnader per år..

Om han kunde köpa en pickup med 400kWh batteri så skulle han tjäna väldigt mycket på minskade bränslekostnader.
Han kanske skulle få 150 mils räckvidd utan släp och 75 mil med ett 3,5 tons släp.

http://www.solidenergysystems.com/
Har batterier med 1,2kWh per liter, vilket gör att ett batteri på 400Kwh har en volym på 333 liter.
Helt OK på en pickup.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:

Jag tycker att biltillverkaren ska lämna över beslutet till kunden om hur stort batteriet ska vara.
Vet en som idag kör en Ford Ranger med 3,5tons dragvikt, kör med tungt släp mest hela tiden.
Han betalar idag ca 100.000kr i dieselkostnader per år..

Om han kunde köpa en pickup med 400kWh batteri så skulle han tjäna väldigt mycket på minskade bränslekostnader.
Han kanske skulle få 150 mils räckvidd utan släp och 75 mil med ett 3,5 tons släp.

http://www.solidenergysystems.com/
Har batterier med 1,2kWh per liter, vilket gör att ett batteri på 400Kwh har en volym på 333 liter.
Helt OK på en pickup.
Ett sådant batteripack skulle dock väga kring ett ton med kylning och sedan vet vi inget om hur lämpligt just den kemin är för elbilar. Vid utveckling av bilmodellen så tas ju beslut om utrymme, vikt och kylmöjligheter för bilen och det är inte särskilt lätt att tillverka en bil som både är kostnadseffektiv och som har möjlighet att ha ett batteripack på mellan 70 kWh-400 kWh t.ex. Modellen med 70 kWh lär både kosta mer och vara tyngre än nödvändigt bara för att ha möjligheten till att sätta i batteripack på 400 kWh.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Precis. Jag förespråkar inte att alla bilar ska ha 200 kWh batterier, jag vill se Dacia Sandero klass bilar med 30 kWh för 100 000 :- och i andra änden S/X klass med 100 till 200 kWh, pickuper osv.

Om räckvidd är billigt, låt säga <= $100/kWh ut till kund (Semin, Hyundai Kona...), så kommer gissningsvis ingen att köpa Model S/X 75. Alternativen blir då:

1 Tesla stannar på 100 kWh, låter konkurrenterna passera förbi samtidigt som man ger mindre incitament för nuvarande S/X ägare att byta bil.

2. Man gör ett lite större batteripack som grund med ett betydligt större alternativ på topp, minst 120 kWh och inom 2-3 år närmare Roadsterns 200 kWh, eventuellt då som 3:e alternativ. Driver vidare "hardcore smackdown on gas-powered cars" temat från Roadstern/Semin. Ger befintliga kunder incitament för att byta bil samt nya kunder mer räckvidd för pengarna.

För mig känns alternativ 2 betydligt mer troligt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Laban skrev:
Zalman3 skrev:
Precis. Jag förespråkar inte att alla bilar ska ha 200 kWh batterier, jag vill se Dacia Sandero klass bilar med 30 kWh för 100 000 :- och i andra änden S/X klass med 100 till 200 kWh, pickuper osv.

Om räckvidd är billigt, låt säga <= $100/kWh ut till kund (Semin, Hyundai Kona...), så kommer gissningsvis ingen att köpa Model S/X 75. Alternativen blir då:

1 Tesla stannar på 100 kWh, låter konkurrenterna passera förbi samtidigt som man ger mindre incitament för nuvarande S/X ägare att byta bil.

2. Man gör ett lite större batteripack som grund med ett betydligt större alternativ på topp, minst 120 kWh och inom 2-3 år närmare Roadsterns 200 kWh, eventuellt då som 3:e alternativ. Driver vidare "hardcore smackdown on gas-powered cars" temat från Roadstern/Semin. Ger befintliga kunder incitament för att byta bil samt nya kunder mer räckvidd för pengarna.

För mig känns alternativ 2 betydligt mer troligt.

Du förutsätter att andra tillverkare kommer öka på storleken markant, det tror jag inte då man nog hellre tar fördelar som lägre pris/högre marginaler/högre materialkvalité/lägre vikt/minskad volym på batteripaketet osv. Varför har vi inte bensintankar på 200 liter i prestandabilar? En S100D kommer längre på en laddning än många bensinbilar med krut i gör på en tank.

Tror som sagt vi snarare kommer få se effektivisering för stt dra ned förbrukningen kombinerat med snabbare laddning genom framgångar av batterikemin med mera. Det är inte räckvidd i sig som är problemet för de flesta utan laddtider. Att erbjuda valet med väldigt mycket batteri blir kontraproduktiv ur PR syfte då det framstår som att det behövs för att ersätta bensinbilen. Det är även dyrt att designa bilen för att kunna ha det paketet och man blir mindre fri i designen.

Jag säger inte att just gränsen är 100 kWh men jag tror inte den hamnar så långt över för vanliga bilar (sportbilar för 2 miljoner däremot är en annan femma där det än så länge krävs för effektuttaget). Skulle säga att vi är väldigt nära den gräns för räckvidd som krävs ur ett batteri för de allra flesta konsumenter och det handlar mer om laddhastighet nu. Det är helt enkelt bättre att sälja två bilar istället för en med dubbla batteristorleken.

EDIT: Bör tillägga att jag pratar i närtid, vad som händer om 10+ år kan man ju knappt spekulera om då batterier med annan teknik som kostar mer eller mindre inget kan ha kommit. Då kanske batterier väger mindre och är mindre så vi kan stoppa in 500 kWh utan några nackdelar alls.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

Tror också att laddhastigheten är det som det kommer jobbas mest på. Tror snarare att det kommer bli ett race kring laddtid än räckvidd.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

OfarligTesla skrev:
Du förutsätter att andra tillverkare kommer öka på storleken markant, det tror jag inte då man nog hellre tar fördelar som lägre pris/högre marginaler/högre materialkvalité/lägre vikt/minskad volym på batteripaketet osv. Varför har vi inte bensintankar på 200 liter i prestandabilar? En S100D kommer längre på en laddning än många bensinbilar med krut i gör på en tank.
För att det inte finns något större behov av det i en prestandabil. Däremot finns det ett stort behov i Volvo V90, XC 90 klassen för de som ofta kör riktigt långa sträckor samt då som nämnts de som drar husvagn, tunga släp.
Tror som sagt vi snarare kommer få se effektivisering för stt dra ned förbrukningen kombinerat med snabbare laddning genom framgångar av batterikemin med mera. Det är inte räckvidd i sig som är problemet för de flesta utan laddtider. Att erbjuda valet med väldigt mycket batteri blir kontraproduktiv ur PR syfte då det framstår som att det behövs för att ersätta bensinbilen. Det är även dyrt att designa bilen för att kunna ha det paketet och man blir mindre fri i designen.
En elbil är fruktansvärt effektiv så jag tror inte det finns så mycket att hämta där. Sen kan jag hålla med om designproblematiken, jag förutsätter att detta låter sig göras tack vara högre energidensitet samt eventuellt dubbla lager batterier på väl valda positioner:

Bild
Skulle säga att vi är väldigt nära den gräns för räckvidd som krävs ur ett batteri för de allra flesta konsumenter och det handlar mer om laddhastighet nu. Det är helt enkelt bättre att sälja två bilar istället för en med dubbla batteristorleken.
Elon fick frågan om Porsches 350 kW laddning och vad Tesla kommer att göra för att konkurrera med det. Han drog liknelsen med en mobiltelefon, något i stil med "would you rather have a 5 minute charging time that lasts 2 hours or a 1h charge time that lasts 2 days ?"

OBS att jag inte säger att Golf klassen (mest sålda typen av bilar) kommer få 200 kWh batteripack, det här gäller Model S/X osv. Dacia får gärna göra en 30 kWh elbil för 100k, tror den hade sålt som smör. Hmm, kanske borde starta en omröstning här. Hade varit intressant att veta vad nuvarande S/X ägare tänker om detta.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Laban skrev:
För att det inte finns något större behov av det i en prestandabil. Däremot finns det ett stort behov i Volvo V90, XC 90 klassen för de som ofta kör riktigt långa sträckor samt då som nämnts de som drar husvagn, tunga släp.
När jag säger prestandabil menar jag ingen sportbil utan motsvarande Model S/X eller till och med sämre. Hade t.ex. en Audi S3 som drog 1-1,2 liter milen och hade 54 liters tank, dvs kom jag ca 45 mil på en tank i den bilen innan man började jaga bensinstation med lykta.

Ja men det är ju smala kundgrupper som kör så långa sträckor och inte kan stanna till för att ladda 10-15-20 minuter efter 30-40-50 mil eller drar släp. Internationellt sätt är inte släpdragning med vanliga personbilar speciellt vanligt alls.
Laban skrev:
En elbil är fruktansvärt effektiv så jag tror inte det finns så mycket att hämta där. Sen kan jag hålla med om designproblematiken, jag förutsätter att detta låter sig göras tack vara högre energidensitet samt eventuellt dubbla lager batterier på väl valda positioner
Hur kommer det sig att Model 3 drar så pass mycket mindre än Model S om det nu inte finns så mycket att hämta i effektivisering? Bredd osv på bilen är mer eller mindre densamma, vikten är lägre såklart och där spelar ju batteripaketets vikt en stor roll om de har högre energidensitet, sen har du effektivare motorer osv. Samma förbrukning (eller strax över) som en Model 3 fast med ett 100 kWh batteri och vi pratar 60+ mil i faktisk räckvidd på en laddning.

Om energidensiteten ökar och vi kan ändra om batterierna kvarstår samma problem, vill man ha högre frihet i hur man bygger bilen kan man inte räkna med att bilen skall levereras med X-4X kWh batteripaket bara för att några få vill köpa de med 4X paket. På samma sätt som vi inte kan konfigurera bilar med bensintankar på 200 liter.
Laban skrev:
Elon fick frågan om Porsches 350 kW laddning och vad Tesla kommer att göra för att konkurrera med det. Han drog liknelsen med en mobiltelefon, något i stil med "would you rather have a 5 minute charging time that lasts 2 hours or a 1h charge time that lasts 2 days ?"

OBS att jag inte säger att Golf klassen (mest sålda typen av bilar) kommer få 200 kWh batteripack, det här gäller Model S/X osv. Dacia får gärna göra en 30 kWh elbil för 100k, tror den hade sålt som smör. Hmm, kanske borde starta en omröstning här. Hade varit intressant att veta vad nuvarande S/X ägare tänker om detta.
Ja och Elon har en poäng, det går inte att ha hur hög laddhastighet som helst samtidigt som batteriet även är optimerat för räckvidd. Det har nödvändigtvis inget att göra med att han ser att vi kommer ha 200 kWh batteripaket i alla bilar då det bara är en beskrivning av hur man optimerar batterikemin för olika saker. Han har ju dock även kallat 350 kW för "children's toy" och sagt att de inte har några planer alls på mer än 100 kWh batteri så om man letar i hans uttlanden kan man hitta stöd för det mesta.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

OfarligTesla skrev:
Hur kommer det sig att Model 3 drar så pass mycket mindre än Model S om det nu inte finns så mycket att hämta i effektivisering? Bredd osv på bilen är mer eller mindre densamma, vikten är lägre såklart och där spelar ju batteripaketets vikt en stor roll om de har högre energidensitet, sen har du effektivare motorer osv. Samma förbrukning (eller strax över) som en Model 3 fast med ett 100 kWh batteri och vi pratar 60+ mil i faktisk räckvidd på en laddning.
Model S har asynkronmotorer, medan Model 3 har permanentmagnetmotorer. De senare är effektivare i lägre hastigheter, men tappar effektivitet i högre hastigheter och är inte lika lämpade för de extrema prestanda som Model S har.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

OfarligTesla skrev:
Ja men det är ju smala kundgrupper som kör så långa sträckor och inte kan stanna till för att ladda 10-15-20 minuter efter 30-40-50 mil eller drar släp. Internationellt sätt är inte släpdragning med vanliga personbilar speciellt vanligt alls.
På plats 1, 2 och 4 över världens mest sålda bilar har vi Toyota Corolla, Hyundai Elantra samt Ford Focus och vi kan nog vara överens om att i den klassen kommer vi inte se några 200 kWh batteripack. Där tror jag att dagens 60 kWh (Niro, Kona...) kan bli normen. Även som jag nämnde små batteripack på låt säga 30 kWh, åtminstone i ett globalt perspektiv. För Model S/X ser det lite annorlunda ut.
Den har lite lägre Cd samt är smalare och väger ~400kg mindre. OBS att bredden utan backspeglarna är 185 cm vs 196 cm så det skiljer ändå en del. Men visst, motorerna gör nog en liten del också. Frågan är hur mycket det finns att hämta där efter Model 3. Vi pratar trots allt om ~90% effektivitet på motorsidan.
Ja och Elon har en poäng, det går inte att ha hur hög laddhastighet som helst samtidigt som batteriet även är optimerat för räckvidd. Det har nödvändigtvis inget att göra med att han ser att vi kommer ha 200 kWh batteripaket i alla bilar då det bara är en beskrivning av hur man optimerar batterikemin för olika saker. Han har ju dock även kallat 350 kW för "children's toy" och sagt att de inte har några planer alls på mer än 100 kWh batteri så om man letar i hans uttlanden kan man hitta stöd för det mesta.
100 kWh batteri uttalandet är väl rätt gammalt vid det här laget och 350 kW - "Childrens toy" handlade gissningsvis om Semi laddarna.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Laban skrev:
Den har lite lägre Cd samt är smalare och väger ~400kg mindre. OBS att bredden utan backspeglarna är 185 cm vs 196 cm så det skiljer ändå en del. Men visst, motorerna gör nog en liten del också. Frågan är hur mycket det finns att hämta där efter Model 3. Vi pratar trots allt om ~90% effektivitet på motorsidan.
Var hittar du de siffrorna på Model 3? Teslas hemsida säger 193 vs 196 cm med vikta speglar, vad jag vet sticker inte speglarna ut utanför resten av bilen när de är invikta. Jag tror stor del av differensens i energiförbrukning kommer från vikten och motorer vilket ju är precis det jag talar om. Även den nya helt stängda fronten som Model 3 har lär göra en del.

Det är som sagt bara spekulation från alla håll just nu, ingen vet vad framtiden kommer bringa. Lite skoj är det dock att leva i en tid där vi gissningsvis står inför ett stort skifte i bilindustrin.
Laban skrev:
100 kWh batteri uttalandet är väl rätt gammalt vid det här laget och 350 kW - "Childrens toy" handlade gissningsvis om Semi laddarna.
Ja, men man kan inte "cherry-picka" ospecifika uttalanden och tolka dem på sitt sätt och säga att "Elon sa" för att hävda sin poäng, det var lite det jag försökte få fram. Han säger mycket och det är svårt att förstå exakt vilken aspekt han menade när han gjorde uttalandet. Vi kan ju självklart spekulera om vad han uttalanden betyder men säkert blir det ju aldrig.
danni skrev:
Model S har asynkronmotorer, medan Model 3 har permanentmagnetmotorer. De senare är effektivare i lägre hastigheter, men tappar effektivitet i högre hastigheter och är inte lika lämpade för de extrema prestanda som Model S har.
Frågan är ju hur kurvorna för effektiviteten ser ut och var brytpunkten är. Något gör ju Model 3an markant effektivare även i högre hastigheter. Tror även vi kommer se en prestandamodell av Model 3 som kommer vara än värre än S100D även om den inte kommer slå P100D. Potentiella lösningar för en P100D kan ju vara saker som en motor för varje hjul och så vidare, jag tror helt klart det finns effektivisering att hämta.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

danni skrev:
men tappar effektivitet i högre hastigheter och är inte lika lämpade för de extrema prestanda som Model S har.

Det beror väl på vad man är ute efter. Så vitt jag vet har asynkronmotorn inte någon fördel om vi pratar om kontinuerligt effektuttag vilket är ett krav på bilar som ex Rimac och även nya Roadstern.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Laban skrev:
danni skrev:
men tappar effektivitet i högre hastigheter och är inte lika lämpade för de extrema prestanda som Model S har.

Det beror väl på vad man är ute efter. Så vitt jag vet har asynkronmotorn inte någon fördel om vi pratar om kontinuerligt effektuttag vilket är ett krav på bilar som ex Rimac och även nya Roadstern.
Så är det. Asynkronmotorns fördel är just att den klarar nästan extrem överbelastning i väldigt korta perioder på ett sätt som permanentmagnetmotorn inte gör. Så man kan få ut mer prestanda med mindre, så att säga, men inte på ett sätt som lämpar sig för en racingbil. Ska man ha såna prestanda ur en permanentmagnetmotor får man ha större eller fler motor, men i gengäld kommer man också ha mer pålitliga prestanda.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Var kan jag läsa om vilken verkningsgrad
Kraftelektroniken har?

I datorvärlden pratar man ju om 80+ Titanium
Powersupply.

Många här på forumet vill att bilen ska klara 11-22kW
3-fas AC laddning.
Optimerar man för 22kW 3-fas, Kan verkningsgraden
Bli mycket sämre vid 1-fas laddning.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

OfarligTesla skrev:
Var hittar du de siffrorna på Model 3? Teslas hemsida säger 193 vs 196 cm med vikta speglar, vad jag vet sticker inte speglarna ut utanför resten av bilen när de är invikta. Jag tror stor del av differensens i energiförbrukning kommer från vikten och motorer vilket ju är precis det jag talar om. Även den nya helt stängda fronten som Model 3 har lär göra en del.
Det kan ha varit gammalt, finns en hel del bilder med dessa uppgifter om man googlar lite. Men stämmer Teslas uppgifter (sannolikt :-)) så har du nog rätt. Det blir intressant att se om/när Model S/X får Model 3 motorteknologi så vi får en exakt jämförelse.
Det är som sagt bara spekulation från alla håll just nu, ingen vet vad framtiden kommer bringa. Lite skoj är det dock att leva i en tid där vi gissningsvis står inför ett stort skifte i bilindustrin.
Spekulation är väl vad man gör på denna typ av forum :-)
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Inlägg av Verdi »

I en permanentmagnetmotor så används även de berömda "sällsynta jordartsmetallerna". Tycker det är lite synd.

Apropå prestanda så är Model S onödigt snabb egentligen. Gillar inte att gasa fullt för i min bil vibrerar ratten och det knakar och brakar som att hela bilen ska gå sönder. Har varit till SC men de sa bara "det ska vara så här". Känns helt enkelt inte som att bilarna klarar av den höga effekten.

I övrigt så åker jag och många andra runt med battericeller som behövs ett tiotal ggr per år bara. Hade jag haft 200 kWh batteri hade hälften av cellerna behövts 2 ggr per år. Känns inte som ett effektivt utnyttjande av en begränsad resurs.

Vad gäller drag med personbilar så är det vanligt i Storbritannien åtminstone. Säkert också Tyskland och övriga norra Europa. Men inte så mycket i resten av världen skulle jag tro.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Finns massor med fördelar med stort batteri.
Längre räckvidd
Större strömuttag=högre effekt
Färre laddcykler=Längre livslängd

Dock så tar det större plats och kostar mer.
Folk surrar om bilpool.
De få gånger man behöver drag och
Jättelång räckvidd, lånar man den bilen.
Henrik Torphammar

Inlägg av Henrik Torphammar »

Zalman3 skrev:
Längre räckvidd
Finns otroligt många fördelar med mindre batteri också.

Mindre vikt att släpa på = snålare bil
Mindre vikt att släpa på = bättre väghållning
Mindre vikt att släpa på = mindre slitage på däck bussningar osv
Fler laddcykler gör att du verkligen kan använda upp ditt batteri, inte att det möglar bort
Mindre miljöpåverkan vid tillverkning
Billigare vid batteribyte
Mindre lagrad energi som kan brinna vid krock
Snabbare rotation vid laddstolpar på jobbet
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
I en permanentmagnetmotor så används även de berömda "sällsynta jordartsmetallerna". Tycker det är lite synd.
Det beror väl på mängden sällsynta jordartsmetaller kontra den vinst man gör i effektivitet, mindre batteripack samt energiförbrukning. Dessutom kan man återvinna metallerna.
I övrigt så åker jag och många andra runt med battericeller som behövs ett tiotal ggr per år bara. Hade jag haft 200 kWh batteri hade hälften av cellerna behövts 2 ggr per år. Känns inte som ett effektivt utnyttjande av en begränsad resurs.
Visst, vi kör 4-5 mil dagligen och hade klarat oss med en 24 kWh Nissan Leaf utan problem. Det är väl också ungefär vad svensken kör i genomsnitt. Jag hoppas på V2G personligen, även om JB/Elon har sagt att man inte tror på det.

Men Model S (jag inkluderar även X där) som tråden handlar om är ingen större del av marknaden så frågan är om det gör något att det är "slöseri". Nästa fråga är vad som händer med våran dagliga körning då självkörande bilar (taxi) tar över. Kvar är kanske bara 200 kWh/husvagnsägarna :-)
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verdi

Inlägg av Verdi »

Självkörande bilar tar över när jag är död och begraven. Bryr mig inte så mycket om det. Känns långt borta.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

Verdi skrev:
Självkörande bilar tar över när jag är död och begraven. Bryr mig inte så mycket om det. Känns långt borta.
Sett till senaste tiden låter det snarare som det är tvärt om :D
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Laban skrev:
Jag hoppas på V2G personligen, även om JB/Elon har sagt att man inte tror på det.
Samma här!
Jag skulle till och med kunna tänka mig att skippa Tesla den dagen som någon annan tillverkare av elbilar kan erbjuda ett stort V2G batteri.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

+46 skrev:
Laban skrev:
Jag hoppas på V2G personligen, även om JB/Elon har sagt att man inte tror på det.
Samma här!
Jag skulle till och med kunna tänka mig att skippa Tesla den dagen som någon annan tillverkare av elbilar kan erbjuda ett stort V2G batteri.
Tycker också det vore coolt. Frågan är väl främst om man verkligen skulle acceptera ökad degradering för att få tillgång till det.

För de flesta blir det väl ganska svårt att få användning för det i praktiken också? Det är ju mest på dagtid när elen är dyr man skulle vilja ladda ur batteriet och det är ju då man oftast är ute och kör med bilen.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Legato skrev:
Tycker också det vore coolt. Frågan är väl främst om man verkligen skulle acceptera ökad degradering för att få tillgång till det.
Kanske spelar roll med ett 60 kWh batteri men har man 150-200 kWh så tror jag degraderingen är irrelevant. Den illa degradering som nu sker med tanke på storleken på batteriet och hur mycket vi kör dagligen normalt sett.
För de flesta blir det väl ganska svårt att få användning för det i praktiken också? Det är ju mest på dagtid när elen är dyr man skulle vilja ladda ur batteriet och det är ju då man oftast är ute och kör med bilen.
De allra flesta kör väl till jobbet och tillbaka , 1h/dags körning. Resterande tid står den i garaget på jobbet eller i hemmet. Man kan ladda el under natten då den är billigare och leverera under dagen.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Henrik Torphammar skrev:
Zalman3 skrev:
Längre räckvidd
Finns otroligt många fördelar med mindre batteri också.

Mindre vikt att släpa på = snålare bil
Mindre vikt att släpa på = bättre väghållning
Mindre vikt att släpa på = mindre slitage på däck bussningar osv
Fler laddcykler gör att du verkligen kan använda upp ditt batteri, inte att det möglar bort
Mindre miljöpåverkan vid tillverkning
Billigare vid batteribyte
Mindre lagrad energi som kan brinna vid krock
Snabbare rotation vid laddstolpar på jobbet
Den sista hängde jag inte med på. Vad jag har upplevt är att folk inte har tid, orkar eller glömmer flytta bilen när den är fulladdad. Då är det bättre med ett större batteri och bara ladda två gånger i veckan ordentligt sedan stå på en vanlig plats eller vid en långsam laddare.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar