Sida 2 av 3

Re: Autopilot-versioner

Postat: 08 maj 2018 23:34
av Svenssons
SAB skrev:

Alltså, jag uppfattade i earnings utfrågningen som att det var Tesla Network som skulle komma i slutet nästa år. Inte fsd. Men nu har jag läst på fler ställen att det är självkörningen..
Ingen som har stenkoll?
Tesla Network bygger på självkörningen. De hänger ihop.

Re: Autopilot-versioner

Postat: 09 maj 2018 06:56
av dstr
Svenssons skrev:
SAB skrev:

Alltså, jag uppfattade i earnings utfrågningen som att det var Tesla Network som skulle komma i slutet nästa år. Inte fsd. Men nu har jag läst på fler ställen att det är självkörningen..
Ingen som har stenkoll?
Tesla Network bygger på självkörningen. De hänger ihop.
Eller så blir Tesla Network 1.0 som Car2go och 2.0 som Uber.

Re: Autopilot-versioner

Postat: 09 maj 2018 15:02
av Verdi
dstr skrev:
Kulingen skrev:
Men är det inte så att det ser fult ut utåt om en biltillverkare tillåter bilen att bryta mot lagen genom att åka mer än 10kmh för fort med AP:n inkopplad?
För formens skull (och för att kunna jämföra) så är det egentligen farthållaren vi pratar om här.

Tesla tillåter väl upp till 30km/h i offset? I min gamla Ford hade jag kunna åka farthållare i 130km/h förbi 30-sträcka vid en skola.

Med det resonemanget kanske vi inte ska tillåta farthållare öht.

Vadå? Kan man inte sätta farthållaren mer än +30?`

För övrigt läser AP1 visst skyltar. Har sett att den förstår temporära skyltar vid vägarbeten o dyl. Däremot tror jag inte att den läser ljusskyltar. Finns en vid västra infarten till Örsundsbro och den struntar bilen fullkomligt i fast den liknar en vanlig skylt i formen.

Re: Autopilot-versioner

Postat: 09 maj 2018 15:44
av Svenssons
Verdi skrev:
dstr skrev:


Vadå? Kan man inte sätta farthållaren mer än +30?`

För övrigt läser AP1 visst skyltar. Har sett att den förstår temporära skyltar vid vägarbeten o dyl. Däremot tror jag inte att den läser ljusskyltar. Finns en vid västra infarten till Örsundsbro och den struntar bilen fullkomligt i fast den liknar en vanlig skylt i formen.
Farthållaren har väl bara begränsning till 150 km/h Autopilot är begränsad till max +-10 km/h mot maxhastigheten på de begränsade vägar (i princip alla vägar med möten och där maxfarten är under 90km/h). På motorväg går det att köra i max 150 km/h med AP.

Re: Autopilot-versioner

Postat: 09 maj 2018 16:16
av Pontus
Nicklas skrev:
stefan007 skrev:
Gissar att bara de som betalar för full självkörning får de uppgraderade datorerna. Bara en bråkdel av de redan sålda bilarna som betalat för det och i priset för uppgradering i efterhand finns det höjd för den extra kostnaden.
Alltså kommer det inte att bli dom summorna som nämns i artikeln.
Precis, och om de vid det tillfället höjer kostnaden för FSD i efterhand till att täcka kostnaden för retrofit på äldre bilar är det inget större problem för Tesla... Priser kan ju förändras när som helst, bland annat därför valde jag att köpa FSD direkt: om/när det kommer vet jag vad det kostar mig (inget).
- man vet ju inte vad FSD kommer kosta i framtiden, och den lilla extra pengen jag behövde lägga tidigt var lätt värt den "tryggheten" :)
Men när man beställer bilen står det ju att man i efterhand kan lägga till FSD och priset står ju också. Vet någon om det i de finstilta står hur länge Tesla lovar hålla det priset eller står det bara att dom har rätt att ändra det när som helst?
Vad händer om ryktena går att det behövs hårdvaru uppgradering och att eftermarknadspriset kan gå upp samt att FSD kommer snart, kastar sig folk på och köper direkt då?
En annan sak är väl att Tesla sagt att alla bilar som säljs nu har den nödvändiga hårdvaran för FSD. Då verkar det ju som en ganska svårt att börja ta betalt för nödvändig uppgradering.

Re: Autopilot-versioner

Postat: 09 maj 2018 20:12
av bylund
Pontus skrev:
Men när man beställer bilen står det ju att man i efterhand kan lägga till FSD och priset står ju också. Vet någon om det i de finstilta står hur länge Tesla lovar hålla det priset eller står det bara att dom har rätt att ändra det när som helst?
Vad händer om ryktena går att det behövs hårdvaru uppgradering och att eftermarknadspriset kan gå upp samt att FSD kommer snart, kastar sig folk på och köper direkt då?
En annan sak är väl att Tesla sagt att alla bilar som säljs nu har den nödvändiga hårdvaran för FSD. Då verkar det ju som en ganska svårt att börja ta betalt för nödvändig uppgradering.
De lovar väl inte att hålla några priser en viss tid i prislistan. 21"-hjul kan de väl ändra när de de vill t ex.

Re: Autopilot-versioner

Postat: 09 maj 2018 21:21
av dstr
bylund skrev:
De lovar väl inte att hålla några priser en viss tid i prislistan. 21"-hjul kan de väl ändra när de de vill t ex.
Precis. Prislistan på tillbehör kan mycket väl ändras imorgon, även om du köpt bilen idag.

Re: Autopilot-versioner

Postat: 09 maj 2018 22:42
av Pontus
dstr skrev:
bylund skrev:
De lovar väl inte att hålla några priser en viss tid i prislistan. 21"-hjul kan de väl ändra när de de vill t ex.
Precis. Prislistan på tillbehör kan mycket väl ändras imorgon, även om du köpt bilen idag.
Det kan den ju göra men om det finns minsta antydan till att detta skulle bero på att man måste uppdatera hårdvaran så kommer det nog bli många advokater inblandade eftersom man sagt att bilen som kunden köper redan har all hårdvara som behövs för full självkörning. Ingen garanti för att dom inte skulle försöka med detta men jag tror att Tesla försöker låta bli att göra så.

Re: Autopilot-versioner

Postat: 09 maj 2018 22:46
av danni
Pontus skrev:
dstr skrev:
bylund skrev:
De lovar väl inte att hålla några priser en viss tid i prislistan. 21"-hjul kan de väl ändra när de de vill t ex.
Precis. Prislistan på tillbehör kan mycket väl ändras imorgon, även om du köpt bilen idag.
Det kan den ju göra men om det finns minsta antydan till att detta skulle bero på att man måste uppdatera hårdvaran så kommer det nog bli många advokater inblandade eftersom man sagt att bilen som kunden köper redan har all hårdvara som behövs för full självkörning. Ingen garanti för att dom inte skulle försöka med detta men jag tror att Tesla försöker låta bli att göra så.
Jag tror inte det håller. Har du inte köpt FSD-paketet så har du ju inte köpt en bil som ska bli självkörande, utan en bil som ska kunna uppgraderas till självkörande mot en kostnad. Om den kostnaden går upp får du ju skylla dig själv som inte köpte det från början.

Re: Autopilot-versioner

Postat: 09 maj 2018 22:52
av Svenssons
Pontus skrev:
dstr skrev:
bylund skrev:
De lovar väl inte att hålla några priser en viss tid i prislistan. 21"-hjul kan de väl ändra när de de vill t ex.
Precis. Prislistan på tillbehör kan mycket väl ändras imorgon, även om du köpt bilen idag.
Det kan den ju göra men om det finns minsta antydan till att detta skulle bero på att man måste uppdatera hårdvaran så kommer det nog bli många advokater inblandade eftersom man sagt att bilen som kunden köper redan har all hårdvara som behövs för full självkörning. Ingen garanti för att dom inte skulle försöka med detta men jag tror att Tesla försöker låta bli att göra så.
Tror knappast att Tesla kommer att dra sig för att korrigera priset för total självkörningsförmåga för de som inte köpt till detta från start men som vill köpa till det senare.

Re: Autopilot-versioner

Postat: 10 maj 2018 07:39
av HelectriC
Jag tror ingen behöver vara orolig för FSD, det kommer med största säkerhet varken bli tillåtet eller fungera på minst 10år och då är bilarna skrotade ändå.

Re: Autopilot-versioner

Postat: 10 maj 2018 09:23
av OfarligTesla
Heller med, lär inte finnas någon helt självkörning under bilens livslängd. Däremot kanske de börjar lägga in små godbitar som endast bilar med FSD har. Om dessa kräver uppgraderad processor eller liknande för att kunna fungera så är jag rätt säker på att de kommer ta de 43k eller vad det nu är och säger att "alla får hårdvaran när de aktiverar FSD". Det blir oavsett gratispengar för dem, hårdvaran lär inte vara svindyr för dem och de får fortfarande 20-30k bara för att trycka på en knapp, samt inga missnöjda kunder.

Re: Autopilot-versioner

Postat: 10 maj 2018 09:50
av Svenssons
Ja, det är nog hög tid att ge lite funktioner till de som har betalat för full självkörning. En funktion skulle kanske kunna vara att styra bilen med hjälp av mobilen, alltså inte enbart framåt och bakåt.

Re: Autopilot-versioner

Postat: 10 maj 2018 13:07
av HelectriC
Svenssons skrev:
Ja, det är nog hög tid att ge lite funktioner till de som har betalat för full självkörning. En funktion skulle kanske kunna vara att styra bilen med hjälp av mobilen, alltså inte enbart framåt och bakåt.
Eller kanske helt enkelt summon på samma sätt som den fungerar i USA med enbart foben och som även BMW och Merca har i Europa. Jag fattar inte varför man ska envisas med den löjliga opålitliga lösningen som vi i Europa måste acceptera.

Re: Autopilot-versioner

Postat: 10 maj 2018 13:23
av e5m1r
danni skrev:
Pontus skrev:
dstr skrev:
bylund skrev:
De lovar väl inte att hålla några priser en viss tid i prislistan. 21"-hjul kan de väl ändra när de de vill t ex.
Precis. Prislistan på tillbehör kan mycket väl ändras imorgon, även om du köpt bilen idag.
Det kan den ju göra men om det finns minsta antydan till att detta skulle bero på att man måste uppdatera hårdvaran så kommer det nog bli många advokater inblandade eftersom man sagt att bilen som kunden köper redan har all hårdvara som behövs för full självkörning. Ingen garanti för att dom inte skulle försöka med detta men jag tror att Tesla försöker låta bli att göra så.
Jag tror inte det håller. Har du inte köpt FSD-paketet så har du ju inte köpt en bil som ska bli självkörande, utan en bil som ska kunna uppgraderas till självkörande mot en kostnad. Om den kostnaden går upp får du ju skylla dig själv som inte köpte det från början.
Håller med det är nog så det kommer funka

Re: Autopilot-versioner

Postat: 10 maj 2018 21:39
av Pontus
danni skrev:
Pontus skrev:
dst7r skrev:
bylund skrev:
De lovar väl inte att hålla några priser en viss tid i prislistan. 21"-hjul kan de väl ändra när de de vill t ex.
Precis. Prislistan på tillbehör kan mycket väl ändras imorgon, även om du köpt bilen idag.
Det kan den ju göra men om det finns minsta antydan till att detta skulle bero på att man måste uppdatera hårdvaran så kommer det nog bli många advokater inblandade eftersom man sagt att bilen som kunden köper redan har all hårdvara som behövs för full självkörning. Ingen garanti för att dom inte skulle försöka med detta men jag tror att Tesla försöker låta bli att göra så.
Jag tror inte det håller. Har du inte köpt FSD-paketet så har du ju inte köpt en bil som ska bli självkörande, utan en bil som ska kunna uppgraderas till självkörande mot en kostnad. Om den kostnaden går upp får du ju skylla dig själv som inte köpte det från början.
Menar bara att om kostnaden går upp pga att dom måste byta något som inte klarar av vad dom sa att det skulle klara av när jag köpte bilen då kan det bli problem. Bilen som jag har köpt ska ju ha hårdvara som klarar av självkörning oavsett om jag köpt mjukvaran från början eller inte.
Kan ju vara svårt att bevisa varför dom höjer priset men det brukar ju inte en stämning eller två i USA.

Re: Autopilot-versioner

Postat: 10 maj 2018 21:48
av danni
Fast du har ju inte köpt en fullt självkörande bil om du inte betalade för det paketet. Då har du bara köpt en bil som ska kunna uppgraderas till att bli fullt självkörande mot en avgift. Eller hur?

Re: Autopilot-versioner

Postat: 10 maj 2018 21:53
av OfarligTesla
Pontus skrev:
Menar bara att om kostnaden går upp pga att dom måste byta något som inte klarar av vad dom sa att det skulle klara av när jag köpte bilen då kan det bli problem. Bilen som jag har köpt ska ju ha hårdvara som klarar av självkörning oavsett om jag köpt mjukvaran från början eller inte.
Kan ju vara svårt att bevisa varför dom höjer priset men det brukar ju inte en stämning eller två i USA.
Jag tror som sagt de löser problemet genom att ta samma kostnad för efteraktivering av FSD som de sagt från början och inkludera eventuell hårdvara i det priset, tror priset har marginal för att täcka hårdvara och lämna vinst kvar för Tesla. Att göra det på det sättet ger dem enkla pengar och mycket bra PR.

Re: Autopilot-versioner

Postat: 10 maj 2018 22:18
av Pontus
danni skrev:
Fast du har ju inte köpt en fullt självkörande bil om du inte betalade för det paketet. Då har du bara köpt en bil som ska kunna uppgraderas till att bli fullt självkörande mot en avgift. Eller hur?
Jag har inte köpt en bil som är fullt självkörande MEN jag har köpt en bil vars hårdvara ska klara full självkörning.
Om dom då höjer priset pga att hårdvaran inte klarar full självkörning och måste bytas då har ju inte jag fått vad jag betalade för från början och får betala för samma sak TVÅ gånger. Det är där Tesla skulle kunna få problem tror jag.

Re: Autopilot-versioner

Postat: 10 maj 2018 22:20
av danni
Pontus skrev:
danni skrev:
Fast du har ju inte köpt en fullt självkörande bil om du inte betalade för det paketet. Då har du bara köpt en bil som ska kunna uppgraderas till att bli fullt självkörande mot en avgift. Eller hur?
Jag har inte köpt en bil som är fullt självkörande MEN jag har köpt en bil vars hårdvara ska klara full självkörning.
Om dom då höjer priset pga att hårdvaran inte klarar full självkörning och måste bytas då har ju inte jag fått vad jag betalade för från början och får betala för samma sak TVÅ gånger. Det är där Tesla skulle kunna få problem tror jag.
Det har du väl inte alls det. Du har köpt en bil som ska gå att uppgradera till full självkörning i framtiden mot en avgift. Det är en rätt stor skillnad. Avgiften är relativt låg idag men kan såklart komma att ändras.

Re: Autopilot-versioner

Postat: 10 maj 2018 23:42
av rockard
danni skrev:
Pontus skrev:
danni skrev:
Fast du har ju inte köpt en fullt självkörande bil om du inte betalade för det paketet. Då har du bara köpt en bil som ska kunna uppgraderas till att bli fullt självkörande mot en avgift. Eller hur?
Jag har inte köpt en bil som är fullt självkörande MEN jag har köpt en bil vars hårdvara ska klara full självkörning.
Om dom då höjer priset pga att hårdvaran inte klarar full självkörning och måste bytas då har ju inte jag fått vad jag betalade för från början och får betala för samma sak TVÅ gånger. Det är där Tesla skulle kunna få problem tror jag.
Det har du väl inte alls det. Du har köpt en bil som ska gå att uppgradera till full självkörning i framtiden mot en avgift. Det är en rätt stor skillnad. Avgiften är relativt låg idag men kan såklart komma att ändras.
Det har vi visst. Det stod supertydligt när jag köpte min bil att den hade hårdvara som klarar full självkörning. Jag har inte betalt för mjukvaran, men jag har betalt för hårdvaran, det är inte ens nära att vara öppet för diskussion eller tolkning.

Re: Autopilot-versioner

Postat: 10 maj 2018 23:56
av danni
rockard skrev:
danni skrev:
Pontus skrev:
danni skrev:
Fast du har ju inte köpt en fullt självkörande bil om du inte betalade för det paketet. Då har du bara köpt en bil som ska kunna uppgraderas till att bli fullt självkörande mot en avgift. Eller hur?
Jag har inte köpt en bil som är fullt självkörande MEN jag har köpt en bil vars hårdvara ska klara full självkörning.
Om dom då höjer priset pga att hårdvaran inte klarar full självkörning och måste bytas då har ju inte jag fått vad jag betalade för från början och får betala för samma sak TVÅ gånger. Det är där Tesla skulle kunna få problem tror jag.
Det har du väl inte alls det. Du har köpt en bil som ska gå att uppgradera till full självkörning i framtiden mot en avgift. Det är en rätt stor skillnad. Avgiften är relativt låg idag men kan såklart komma att ändras.
Det har vi visst. Det stod supertydligt när jag köpte min bil att den hade hårdvara som klarar full självkörning. Jag har inte betalt för mjukvaran, men jag har betalt för hårdvaran, det är inte ens nära att vara öppet för diskussion eller tolkning.
Jag får backa på den här punkten. Jag har tittat noga på allt som står i Teslas Design Studio, alltså beställningssidan, samt allt som står i alla papper, dokument och avtal jag har, och där nämns det inte. Däremot hade jag inte tittat på själva produktsidan för bilarna, för den är jag nästan aldrig inne på. Men nu gick jag in där och där står det såhär:
modelxselfdriving.png
Och ja, har de skrivit sådär då blir det faktiskt svårt att ta betalt för mer hårdvara i efterhand. Det kan bli väldigt svettigt för Tesla, det.

Re: Autopilot-versioner

Postat: 11 maj 2018 05:19
av Svenssons
Priset kan fortfarande skilja sig mot vad som står i Design Studion. Priset för uppgradering är ju inte hugget i sten. Dock kan de inte motivera eventuell prishöjning med att hårdvara måste bytas. När de byter hårdvara så får de också reservdel för de som inte köper till full självkörning. Dock kan jag tänka mig att det blir rätt många som kan tänka sig att köpa till paketet och att behovet av dagens hårdvara lär inte vara så stort.

Re: Autopilot-versioner

Postat: 11 maj 2018 07:47
av Wir
Tesla tar ju 43k för FSD i efterskott, det bör väl täcka rätt mycket hårdvara.

Re: Autopilot-versioner

Postat: 11 maj 2018 12:26
av frippe
Det finns säkert någon paragraf i det finstilta där de inte kan hållas ansvariga för ev. nya regelkrav eller andra behov på hårdvara i kommande självkörningsstandard.