Sida 2 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 apr 2018 14:07
av Svenssons
fth skrev:
Remuz skrev:
Man får vara bra lätt på foten med en X90D om man ska klara Stockholm Ödeshög utan Sille. Jag brukar ta en femminutare där och sedan komma med 0 till Ödeshög
Jag har en X90D och har aldrig haft något problem att nå Ödeshög från Stockholm utan Sille.

När jag ska på längre resa brukar jag ladda till 100% (70% till vardags, ad modum Jeff Dahn), och har då 15-20% kvar i Ödeshög.

/fth
Med min Model X P90D på 22"-fälgar så bör jag konstant ligga en bit under 100 för att kunna köra Stockholm-Ödeshög utan att ladda vid Sillekrog. Misstänker att det går bättre med 20"-fälgar.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 apr 2018 14:56
av fth
Svenssons skrev:
Med min Model X P90D på 22"-fälgar så bör jag konstant ligga en bit under 100 för att kunna köra Stockholm-Ödeshög utan att ladda vid Sillekrog. Misstänker att det går bättre med 20"-fälgar.
Ah, då förstår jag, jag hade ju 22" i början men bytte snabbt till 20", jag har nog aldrig kört Stockholm-Ödeshög med 22"

Det låter iofs fortfarande som tämligen hög förbrukning, pluggar man in sträckan i ABRP (sommar, Reference Speed=100%, Goal Arrival = 1%) så måste man peta upp 110km/h-förbrukningen till 293 Wh/km innan den svänger in vid Sillekrog och tankar, så mycket drar den väl ändå inte? Det skulle motsvara nästan 30% högre förbrukning än vad jag har på mina 20"...

/fth

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 apr 2018 15:15
av Svenssons
fth skrev:
Svenssons skrev:
Med min Model X P90D på 22"-fälgar så bör jag konstant ligga en bit under 100 för att kunna köra Stockholm-Ödeshög utan att ladda vid Sillekrog. Misstänker att det går bättre med 20"-fälgar.
Ah, då förstår jag, jag hade ju 22" i början men bytte snabbt till 20", jag har nog aldrig kört Stockholm-Ödeshög med 22"

Det låter iofs fortfarande som tämligen hög förbrukning, pluggar man in sträckan i ABRP (sommar, Reference Speed=100%, Goal Arrival = 1%) så måste man peta upp 110km/h-förbrukningen till 293 Wh/km innan den svänger in vid Sillekrog och tankar, så mycket drar den väl ändå inte? Det skulle motsvara nästan 30% högre förbrukning än vad jag har på mina 20"...

/fth
Jag har ganska exakt 300Wh/km i genomsnittsförbrukning under 2 säsonger med 22"... 293 Wh/km i 110 km/h tycker jag låter lågt, i alla fall för en XP90D....

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 apr 2018 15:23
av fth
Svenssons skrev:
Jag har ganska exakt 300Wh/km i genomsnittsförbrukning under 2 säsonger med 22"... 293 Wh/km i 110 km/h tycker jag låter lågt, i alla fall för en XP90D....
ABRP räknar med 260 Wh/km som default för XP90D och 250 Wh/km för X90D.

På torr väg i sommartemperaturer har jag själv under 240 Wh/km ( X90D på 20" slipstream), på Tyska/Europeiska vägar ännu lägre.

/fth

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 apr 2018 15:28
av Verdi
fth skrev:
Svenssons skrev:
Jag har ganska exakt 300Wh/km i genomsnittsförbrukning under 2 säsonger med 22"... 293 Wh/km i 110 km/h tycker jag låter lågt, i alla fall för en XP90D....
ABRP räknar med 260 Wh/km som default för XP90D och 250 Wh/km för X90D.

På torr väg i sommartemperaturer har jag själv under 240 Wh/km ( X90D på 20" slipstream), på Tyska/Europeiska vägar ännu lägre.

/fth

Höjer inte 22":arna förbrukningen med 15-20% på en X? Då hamnar man nära 300...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 apr 2018 15:44
av fth
Verdi skrev:
Höjer inte 22":arna förbrukningen med 15-20% på en X? Då hamnar man nära 300...
På dynamo är skillnaden 22.5% enligt Teslas egna mätningar tydligen, men i faktiskt körning "bara" 10-15%.

I dessa hastigheter borde väl skillnaden också vara ännu mindre eftersom luftmotståndet utgör en större andel av förbrukningen, och för det spelar väl däcksprofilen ingen roll? Eller ger 22" högre totalt luftmotstånd också?

/fth

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 apr 2018 15:47
av Geni87
fth skrev:
Verdi skrev:
Höjer inte 22":arna förbrukningen med 15-20% på en X? Då hamnar man nära 300...
På dynamo är skillnaden 22.5% enligt Teslas egna mätningar tydligen, men i faktiskt körning "bara" 10-15%.

I dessa hastigheter borde väl skillnaden också vara ännu mindre eftersom luftmotståndet utgör en större andel av förbrukningen, och för det spelar väl däcksprofilen ingen roll? Eller ger 22" högre totalt luftmotstånd också?

/fth
22" bör skapa mer turbulens och då ge ett högre luftmotstånd.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 apr 2018 15:58
av Verdi
fth skrev:
Verdi skrev:
Höjer inte 22":arna förbrukningen med 15-20% på en X? Då hamnar man nära 300...
På dynamo är skillnaden 22.5% enligt Teslas egna mätningar tydligen, men i faktiskt körning "bara" 10-15%.

I dessa hastigheter borde väl skillnaden också vara ännu mindre eftersom luftmotståndet utgör en större andel av förbrukningen, och för det spelar väl däcksprofilen ingen roll? Eller ger 22" högre totalt luftmotstånd också?

/fth

Det är luftmotståndet som höjer förbrukningen. Den högre vikten är nog försumbar i sammanhanget.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 apr 2018 15:59
av Verdi
Geni87 skrev:
fth skrev:
Verdi skrev:
Höjer inte 22":arna förbrukningen med 15-20% på en X? Då hamnar man nära 300...
På dynamo är skillnaden 22.5% enligt Teslas egna mätningar tydligen, men i faktiskt körning "bara" 10-15%.

I dessa hastigheter borde väl skillnaden också vara ännu mindre eftersom luftmotståndet utgör en större andel av förbrukningen, och för det spelar väl däcksprofilen ingen roll? Eller ger 22" högre totalt luftmotstånd också?

/fth
22" bör skapa mer turbulens och då ge ett högre luftmotstånd.

Exakt. Slipstream-fälgarna är inte bara mindre. De är nog betydligt mer aerodynamiska också.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 apr 2018 19:05
av chaffis75
https://electrek.co/2018/04/30/ionity-l ... g-station/

Ytterligare en öppnad... Detta känns bra. Ser betydligt snyggare ut även om de kan ske inte är de viktigaste.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 apr 2018 19:49
av mati
chaffis75 skrev:
https://electrek.co/2018/04/30/ionity-l ... g-station/

Ytterligare en öppnad... Detta känns bra. Ser betydligt snyggare ut även om de kan ske inte är de viktigaste.
Ja, det tar fart nu. Och det måste det göra om de vill bli klara med 100 stationer fram till årsskiftet. Det är en station varannan dag. Känns ambitiöst.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 apr 2018 20:03
av chaffis75
mati skrev:
chaffis75 skrev:
https://electrek.co/2018/04/30/ionity-l ... g-station/

Ytterligare en öppnad... Detta känns bra. Ser betydligt snyggare ut även om de kan ske inte är de viktigaste.
Ja, det tar fart nu. Och det måste det göra om de vill bli klara med 100 stationer fram till årsskiftet. Det är en station varannan dag. Känns ambitiöst.
De där låter väldigt tufft men eftersom de är elbilar de handlar om så kanske de gäller elon tid här också. :D 8-)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 apr 2018 20:25
av mati
chaffis75 skrev:
mati skrev:
chaffis75 skrev:
https://electrek.co/2018/04/30/ionity-l ... g-station/

Ytterligare en öppnad... Detta känns bra. Ser betydligt snyggare ut även om de kan ske inte är de viktigaste.
Ja, det tar fart nu. Och det måste det göra om de vill bli klara med 100 stationer fram till årsskiftet. Det är en station varannan dag. Känns ambitiöst.
De där låter väldigt tufft men eftersom de är elbilar de handlar om så kanske de gäller elon tid här också. :D 8-)
Det ska ju bli 400 stationer till slutet av nästa år. Utav dessa byggs 100 i Tyskland. Om utbyggnadstakten är hyfsat jämnfördelad över Europa borde det bli runt 25 stationer i Tyskland i år. Och där har det hittills utfärdats 20 eller så bygglov. Det är iaf så jag tolkar det. De menar alltså allvar. Det är kanske inte Elon tid då.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 apr 2018 21:18
av HelectriC
Möjligt att jag läste lite fort, men när jag kollade igenom användarvillkoren för ionity, så verkar det som att så fort man startar laddningen så reserveras 50€ på det kort man har registrerat för betalning. Det tar sen upp till 30 dagar innan korrekt summa registreras och kortet släpper differensen upp till 50€. Verkar helt sjukt om det ska vara så för varje laddning. Kan ju bli extremt mycket pengar reserverade på kortet om man tex kör på semester och laddar säg 10-20 gånger under några veckor.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 apr 2018 21:29
av vigge50
HelectriC skrev:
Möjligt att jag läste lite fort, men när jag kollade igenom användarvillkoren för ionity, så verkar det som att så fort man startar laddningen så reserveras 50€ på det kort man har registrerat för betalning. Det tar sen upp till 30 dagar innan korrekt summa registreras och kortet släpper differensen upp till 50€. Verkar helt sjukt om det ska vara så för varje laddning. Kan ju bli extremt mycket pengar reserverade på kortet om man tex kör på semester och laddar säg 10-20 gånger under några veckor.
Upp till 30 dagar låter väldigt länge men att reservera pengarna är tyvärr inget nytt, började ske på bensinmackar i februari för att förhindra smitningar.

http://teknikensvarld.se/bensinbolagen- ... de-585678/

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 30 apr 2018 22:05
av HelectriC
vigge50 skrev:
HelectriC skrev:
Möjligt att jag läste lite fort, men när jag kollade igenom användarvillkoren för ionity, så verkar det som att så fort man startar laddningen så reserveras 50€ på det kort man har registrerat för betalning. Det tar sen upp till 30 dagar innan korrekt summa registreras och kortet släpper differensen upp till 50€. Verkar helt sjukt om det ska vara så för varje laddning. Kan ju bli extremt mycket pengar reserverade på kortet om man tex kör på semester och laddar säg 10-20 gånger under några veckor.
Upp till 30 dagar låter väldigt länge men att reservera pengarna är tyvärr inget nytt, började ske på bensinmackar i februari för att förhindra smitningar.

http://teknikensvarld.se/bensinbolagen- ... de-585678/
Ja, fast har du väl fått igång laddningen så har du ju redan identifierat dig, inte riktigt samma som att hämta med sig en fysisk vätska från en underjordisk tank :D dessutom så är det ju väldigt sällan det kostar 50€ att ladda, men det kanske är nivån de har tänkt ta betalt för +150kW som ju Porsche har yttrat.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 maj 2018 14:52
av EnTraktor


"Tesla Supercharger network reached 400 stations in Europe yesterday. Ionity, the Fast charging Network that BMW, Daimler AG, Ford, VW, Audi and Porsche rely on has currently 1 station in Brohltal Ost. So if you're a fan of one of the upcoming "Tesla killers" plan accordingly"

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 maj 2018 15:55
av Verdi
EnTraktor skrev:


"Tesla Supercharger network reached 400 stations in Europe yesterday. Ionity, the Fast charging Network that BMW, Daimler AG, Ford, VW, Audi and Porsche rely on has currently 1 station in Brohltal Ost. So if you're a fan of one of the upcoming "Tesla killers" plan accordingly"

Skrattar bäst som skrattar sist...

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 maj 2018 18:18
av mati
Verdi skrev:
EnTraktor skrev:


"Tesla Supercharger network reached 400 stations in Europe yesterday. Ionity, the Fast charging Network that BMW, Daimler AG, Ford, VW, Audi and Porsche rely on has currently 1 station in Brohltal Ost. So if you're a fan of one of the upcoming "Tesla killers" plan accordingly"

Skrattar bäst som skrattar sist...
Utvecklingen av laddinfrastruktur i Europa
20180524_181235.png

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 maj 2018 18:20
av mati
...och i Tyskland
20180524_181011.png

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 maj 2018 18:22
av vigge50
Är det dock inte vanligt i Tyskland att CCS är på typ 20 kW?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 maj 2018 19:34
av mati
vigge50 skrev:
Är det dock inte vanligt i Tyskland att CCS är på typ 20 kW?
Ingen aning. Jag har aldrig sett en sådan. De finns säkert men vanliga är de nog inte.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 24 maj 2018 20:09
av evilirish
Tyskarna förbjöd väl dessutom Tesla att sätta upp fler laddare i landet för att de inte erbjöd CCS samtidigt, om jag inte minns fel.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 maj 2018 08:37
av Hedman
Tror inte att Tyskland har förbjudit Tesla att sätta upp nya Laddare. Nu i mars tillkom ny plats och 14 laddare i Belitz sydväst om Berlin.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 25 maj 2018 08:48
av evilirish
Jo, de förbjöd nybyggnation av Superchargers.
Enligt https://de.wikipedia.org/wiki/Lades%C3%A4ulenverordnung trädde den s.k Ladesäulenverordnung i kraft mars 2016.

Om inte minnet sviker så kringgick Tesla den lagen med det senaste bygget genom att se till att den "inte var tillgänglig för allmänheten". I praktiken inhägna marken, sätta en grind med skylt att bara tesla bilar får köra in på området. Sen råkade där finnas Superchargers på det inhägnade området spelar ingen roll då, för det är inte allmän plats.