Sida 2 av 4

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Postat: 09 apr 2018 20:19
av OlleBack
Förstår inte riktigt tanken kring att man tycker
det är okej att köra så pass mycket för fort.

Man applicerar nån sorts pseudu science om att man är nånsorts proffschafför och ser det som sin rätt att ligga i vänsterfilen och köra 150 när man samtidigt utsätter andra för ökad fara.

Är ju rätt så belagt att fart och allvarliga olyckor har ett starkt samband.

”Gud nåde den söndagsbilist som råkar försöka köra om någon som ligger i 100 på 110-väg. Dom har inget i vänsterfilen att göra.
Är ju livsfarligt när jag kommer i 150 bakifrån. Dom hinner ju inte ens se mig, hur tänker dom!”

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Postat: 09 apr 2018 20:44
av OfarligTesla
Skulle vi gå på statistiken för att hitta saker som påverkar risken på olyckor skulle varken unga människor eller män få köra bil. Frågan är ju snarare vad för faktorer vi har som kan påverka risken för olycka i stort och vad den faktiska risken skulle vara för en given hastighet.

En 55-60 åring kommer t.ex. ha en markant längre reaktionstid än en 25-30 åring, en individ som sovit 5-6 timmar kommer på samma sätt ha längre reaktionstid än en individ som sovit 7-8 timmar, har man spelat mycket datorspel i ung ålder har man dessutom lägre reaktionsförmåga osv osv. Pratar vi dessutom ålder har vi saker som längre tid till att fokusera mellan nära/långt bort som innebär att varje titt på hastighetsmätaren/GPS kostar mer tid bort från den konstanta riskbedömningen genom rutan. Vissa tycker ju även att det är okej att dricka alkohol tidigare på dagen och köra senare, eller röja runt på kvällen och köra på morgonen.

Det finns massvis med faktorer som spelar in. Egentligen är det väl datorspelande kvinnor i typ 25-30 års åldern vi vill se på vägarna om vi skall ta det till sin spets att vi skall minimera risken för allvarliga olyckor.

Skylten är en hastighet som är satt för ett genomsnitt i alla möjliga situationer. Så nej, jag tycker inte man skall skämmas för att man kör snabbare ibland när man är utvilad, alert och gynnsamma förhållanden råder. Skulle mer oroa sig för 60 åringen som tog ett glas vin till maten och ska köra hem på kvällen och kanske hade en dålig natts sömn om vi pratar risk.

Men ja, vore rätt intressant att snickra på riskmodeller för just bilkörning och göra lite analyser. Behöver dock mycket data som inte samlas idag av försäkringsbolagen, biltillverkarna sitter dock på en hel del.

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Postat: 09 apr 2018 20:52
av TeslaX Anders
OfarligTesla skrev:
Skulle vi gå på statistiken för att hitta saker som påverkar risken på olyckor skulle varken unga människor eller män få köra bil. Frågan är ju snarare vad för faktorer vi har som kan påverka risken för olycka i stort och vad den faktiska risken skulle vara för en given hastighet.

En 55-60 åring kommer t.ex. ha en markant längre reaktionstid än en 25-30 åring, en individ som sovit 5-6 timmar kommer på samma sätt ha längre reaktionstid än en individ som sovit 7-8 timmar, har man spelat mycket datorspel i ung ålder har man dessutom lägre reaktionsförmåga osv osv. Pratar vi dessutom ålder har vi saker som längre tid till att fokusera mellan nära/långt bort som innebär att varje titt på hastighetsmätaren/GPS kostar mer tid bort från den konstanta riskbedömningen genom rutan. Vissa tycker ju även att det är okej att dricka alkohol tidigare på dagen och köra senare, eller röja runt på kvällen och köra på morgonen.

Det finns massvis med faktorer som spelar in. Egentligen är det väl datorspelande kvinnor i typ 25-30 års åldern vi vill se på vägarna om vi skall ta det till sin spets att vi skall minimera risken för allvarliga olyckor.

Skylten är en hastighet som är satt för ett genomsnitt i alla möjliga situationer. Så nej, jag tycker inte man skall skämmas för att man kör snabbare ibland när man är utvilad, alert och gynnsamma förhållanden råder. Skulle mer oroa sig för 60 åringen som tog ett glas vin till maten och ska köra hem på kvällen och kanske hade en dålig natts sömn om vi pratar risk.

Men ja, vore rätt intressant att snickra på riskmodeller för just bilkörning och göra lite analyser. Behöver dock mycket data som inte samlas idag av försäkringsbolagen, biltillverkarna sitter dock på en hel del.
Mycket märklig inställning och kommentarer. När jag tog körkort lärde jag mig att angiven hastighet är högsta tillåtna hastighet. Det var en "nyhet" för mig att skylten visar medelhastighet??!!
Nej du hela ditt resonemang haltar betänkligt.

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Postat: 09 apr 2018 21:00
av OfarligTesla
TeslaX Anders skrev:
Mycket märklig inställning och kommentarer. När jag tog körkort lärde jag mig att angiven hastighet är högsta tillåtna hastighet. Det var en "nyhet" för mig att skylten visar medelhastighet??!!
Nej du hela ditt resonemang haltar betänkligt.
Var skrev jag att det var en medelhastighet? Jag skrev att hastigheten var satt för ett genomsnitt, dvs av de individerna som är på vägen. Bland alla trötta, alerta, unga, gamla, de med perfekt syn, de utan perfekt syn så är det en hastighet som passar tillräckligt många för att vara rimlig. Vissa skulle i vissa situationer behöva köra 90 för att vara lika säkra som de som kör 110 medan andra skulle kunna köra 130. Det är inte så att 110 är en magisk gräns där alla i trafiken har lika hög risk för olyckor oavsett deras förutsättningar eller förhållanden.

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Postat: 09 apr 2018 21:09
av OlleBack
OfarligTesla skrev:
TeslaX Anders skrev:
Mycket märklig inställning och kommentarer. När jag tog körkort lärde jag mig att angiven hastighet är högsta tillåtna hastighet. Det var en "nyhet" för mig att skylten visar medelhastighet??!!
Nej du hela ditt resonemang haltar betänkligt.
Var skrev jag att det var en medelhastighet? Jag skrev att hastigheten var satt för ett genomsnitt, dvs av de individerna som är på vägen. Bland alla trötta, alerta, unga, gamla, de med perfekt syn, de utan perfekt syn så är det en hastighet som passar tillräckligt många för att vara rimlig. Vissa skulle i vissa situationer behöva köra 90 för att vara lika säkra som de som kör 110 medan andra skulle kunna köra 130. Det är inte så att 110 är en magisk gräns där alla i trafiken har lika hög risk för olyckor oavsett deras förutsättningar eller förhållanden.
Och samma sak säger väl 60 åringen kan jag tänka mig. ”Jag skämms inte för att jag kör för fort, jag har erfarenhet, de där 25 åringarna däremot...” i mina öron låter det bara som nått man kokat ihop för att få fortsätta bete sig tvivelaktigt, oavsett vilken persona av de du radade upp man är. ”Jag kan men alla andra...”, tror du i ärlighetens namn inte att du kommer byta ursäkt när du blir äldre? :)

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Postat: 09 apr 2018 21:17
av OfarligTesla
OlleBack skrev:
OfarligTesla skrev:
TeslaX Anders skrev:
Mycket märklig inställning och kommentarer. När jag tog körkort lärde jag mig att angiven hastighet är högsta tillåtna hastighet. Det var en "nyhet" för mig att skylten visar medelhastighet??!!
Nej du hela ditt resonemang haltar betänkligt.
Var skrev jag att det var en medelhastighet? Jag skrev att hastigheten var satt för ett genomsnitt, dvs av de individerna som är på vägen. Bland alla trötta, alerta, unga, gamla, de med perfekt syn, de utan perfekt syn så är det en hastighet som passar tillräckligt många för att vara rimlig. Vissa skulle i vissa situationer behöva köra 90 för att vara lika säkra som de som kör 110 medan andra skulle kunna köra 130. Det är inte så att 110 är en magisk gräns där alla i trafiken har lika hög risk för olyckor oavsett deras förutsättningar eller förhållanden.
Och samma sak säger väl 60 åringen kan jag tänka mig. ”Jag skämms inte för att jag kör för fort, jag har erfarenhet, de där 25 åringarna däremot...” i mina öron låter det bara som nått man kokat ihop för att få fortsätta bete sig tvivelaktigt, oavsett vilken persona av de du radade upp man är. ”Jag kan men alla andra...”, tror du i ärlighetens namn inte att du kommer byta ursäkt när du blir äldre? :)
Var säger jag att det borde vara åldersstyrt? Jag säger att förutsättningarna får styra och man får bedöma risken. Pigg och alert en varm torr sommardag med få trafikanter på vägen, på en dubbelfilig motorväg? Ja då kan man nog lägga på lite fart, den situationen är den som brukar råda för mig på långresorna. Känner jag mig trött idag? Ja då får jag ta det lugnt, kanske ligga i 100 i högerfilen bakom någon annan?

Jag kör aldrig bil om jag druckit tidigare under dagen då jag vet att det ökar reaktionstiden och minskar vakenheten, trots det ser man det överallt nu för tiden. "Ett glas vin till maten är ju okej, jag är under gränsen senare". Det handlar inte om att "jag kan men alla andra", det handlar om att se på förutsättningarna för dagen och därefter göra en bedömning.

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Postat: 09 apr 2018 22:22
av Jerka
Så det bästa argumentet för att det skulle vara okej att köra för fort är att det finns annat som också är dåligt för trafiksäkerheten?

Jag ska inte låtsas som att jag aldrig kör för fort, men det går faktiskt inte att försvara.

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Postat: 09 apr 2018 22:52
av OfarligTesla
Om det är vad du fick ut av det föreslår jag att du läser igen. Sen handlar det inte om att försvara eller ej utan mer se på det ur andra synvinklar och inte bara titta på en aspekt.

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Postat: 09 apr 2018 23:26
av cnyb
Kör ibland så jag skäms jag med men... eftersom INGEN kan förutse allt som kan ske i trafiken så handlar det ju om att minimera konsekvenserna av ens egna och andras misstag.
Hastigheten lär ju vara en ganska stor del i det?
Spelar liksom ingen roll att du är världens bästa förare som kan hålla 200 lite överallt när någon annans misstag gjort att du avlider pga det höga krockvåldet som kommer med hastighet.

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Postat: 10 apr 2018 00:01
av OfarligTesla
Ja men det är ju lite det jag menar, värdet på risken kommer ju lite förenklat vara en sannolikhet att något inträffar multiplicerat med utfallet vid dt inträffade, sen har man ju en drös variabler såklart med massa utfall men det är den ekvationen som skall balanseras. Min poäng är att man skall utifrån dagens förhållanden och sina egna förutsättningar just nu göra en riskbedömning, finns det bra omständigheter kan ekvationen ge samma resultat som innan trots högre hastighet.

Sen kan man ju blanda in etiska aspekter som huruvida det någonsin är okej att inte göra sitt yttersta för att minimera allt detta såklart.

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Postat: 10 apr 2018 07:02
av LarsL
Hua! När man läser här om alla som tror att de är bättre förare än alla andra när de beviserligen är sämre... :roll:

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Postat: 10 apr 2018 07:21
av bylund
LarsL skrev:
Hua! När man läser här om alla som tror att de är bättre förare än alla andra när de beviserligen är sämre... :roll:
Det sägs ju att 90 % av bilförarna tror sig vara bland de 10 % bästa. Alla andra kör som idioter.

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Postat: 10 apr 2018 09:07
av Bjorn N
Om man ökar hastigheten från 110 till 150 ökar rörelseenergin och allt som beror av den (bromssträcka, krockvåld, väggrepp som behövs för att göra en undanmanöver m.m.) med 86%, (kombinerat med att reaktionssträckan har ökat med 36%). Om det då händer något oförutsett är det inte troligt att kattlika reflexer hjälper så mycket....
Alla vet egentligen att bromssträckan är proportionell mot kvadraten av hastigheten, för det har man lärt sig både i högstadiefysiken och på körskolan, men det är lätt att glömma vad det faktiskt innebär när man ska intala sig att det nog är ok att köra fort.

Det har t.ex. inte hindrat mig från att göra det många gånger, men med stigande ålder (och ansvar för barn) så är det i alla fall mer och mer sällan jag kan intala mig att det är värt det.

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Postat: 10 apr 2018 10:37
av Teslaspolen
Elbil gav raka motsatta effekten för oss. Jag har alltid kört som det står på skyltarna; men resten av familjen har gillat att "blåsa på" då dom skulle på resa långt någonstans. Nu med el så får man feedback mer direkt om hur mycket mer energi som går åt vid ökad hastighet.

Själv som kör mest Leaf 24 kWh, jag ligger oftast lagligt som hastighetsmätaren visar, vilket då blir i runda slängar 10% långsammare i verkligheten. Man kommer (relativt) låååångt då! :lol:

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Postat: 10 apr 2018 12:05
av bonath
Teslaspolen skrev:
Elbil gav raka motsatta effekten för oss. Jag har alltid kört som det står på skyltarna; men resten av familjen har gillat att "blåsa på" då dom skulle på resa långt någonstans. Nu med el så får man feedback mer direkt om hur mycket mer energi som går åt vid ökad hastighet.

Själv som kör mest Leaf 24 kWh, jag ligger oftast lagligt som hastighetsmätaren visar, vilket då blir i runda slängar 10% långsammare i verkligheten. Man kommer (relativt) låååångt då! :lol:
"Långa köer idag"...
"Ja, men vi ligger i alla fall först"... :D :D

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Postat: 10 apr 2018 13:36
av Kulingen
Teslaspolen skrev:
Elbil gav raka motsatta effekten för oss. Jag har alltid kört som det står på skyltarna; men resten av familjen har gillat att "blåsa på" då dom skulle på resa långt någonstans. Nu med el så får man feedback mer direkt om hur mycket mer energi som går åt vid ökad hastighet.

Själv som kör mest Leaf 24 kWh, jag ligger oftast lagligt som hastighetsmätaren visar, vilket då blir i runda slängar 10% långsammare i verkligheten. Man kommer (relativt) låååångt då! :lol:
Feedbacken på hur mycket mee bilen drar finns ju även på alla fosilare :lol:

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Postat: 10 apr 2018 13:46
av Teslaspolen
bonath skrev:
Teslaspolen skrev:
Elbil gav raka motsatta effekten för oss. Jag har alltid kört som det står på skyltarna; men resten av familjen har gillat att "blåsa på" då dom skulle på resa långt någonstans. Nu med el så får man feedback mer direkt om hur mycket mer energi som går åt vid ökad hastighet.

Själv som kör mest Leaf 24 kWh, jag ligger oftast lagligt som hastighetsmätaren visar, vilket då blir i runda slängar 10% långsammare i verkligheten. Man kommer (relativt) låååångt då! :lol:
"Långa köer idag"...
"Ja, men vi ligger i alla fall först"... :D :D
Haha, nä. Är bara landsväg som jag kör så pass långt på. Motorväg finns inte här ikring! Kör så klart inte FÖR långsamt så att det blir kö.

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Postat: 10 apr 2018 17:10
av nek0
Kulingen skrev:
Teslaspolen skrev:
Elbil gav raka motsatta effekten för oss. Jag har alltid kört som det står på skyltarna; men resten av familjen har gillat att "blåsa på" då dom skulle på resa långt någonstans. Nu med el så får man feedback mer direkt om hur mycket mer energi som går åt vid ökad hastighet.

Själv som kör mest Leaf 24 kWh, jag ligger oftast lagligt som hastighetsmätaren visar, vilket då blir i runda slängar 10% långsammare i verkligheten. Man kommer (relativt) låååångt då! :lol:
Feedbacken på hur mycket mee bilen drar finns ju även på alla fosilare :lol:
Jo men det är lätt att läsa fel. Körde i förrgår 73km och snitt farten var 73 km/h förbrukningen blev 4,1l/100km
Igår körde jag 158km snitt farten 62 km/h förbrukningen blev 4,4l/100km
Tydligen måste man öka farten på en diesel för att sänka förbrukningen . Logiskt eller hur? :D

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Postat: 10 apr 2018 19:05
av Teslaspolen
Kulingen skrev:
Teslaspolen skrev:
Elbil gav raka motsatta effekten för oss. Jag har alltid kört som det står på skyltarna; men resten av familjen har gillat att "blåsa på" då dom skulle på resa långt någonstans. Nu med el så får man feedback mer direkt om hur mycket mer energi som går åt vid ökad hastighet.

Själv som kör mest Leaf 24 kWh, jag ligger oftast lagligt som hastighetsmätaren visar, vilket då blir i runda slängar 10% långsammare i verkligheten. Man kommer (relativt) låååångt då! :lol:
Feedbacken på hur mycket mee bilen drar finns ju även på alla fosilare :lol:
Egentligen inte. Inte med konkreta % siffror. Att ena dagen drog det X% och andra Y% till jobbet eller mataffären, osv.

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Postat: 11 apr 2018 13:11
av _TonyV
tack för ännu en podd med trevlig lyssning.
Om man får klaga lite så tycker jag att ni klankar ner på övrig icke Supercharger snabbladdning väl mycket.
Oftast när det kommer upp på tal så är det krångligt, osäkert och långsamt. Låter som det är plågsamt att behöva ta till en Chademo.
För oss icke Tesla ägare så är dessa DC laddare otroligt bra, de som möjliggör länge körningar när man lämnat tryggheten med hemmaladdning.
Då tror jag att även om ni är väldigt Tesla inriktade fortfarande så lägg av att problematisera 50 kwh laddare om ni ska verka för en elektrifiering
av transporter. Det hjälper det inte att vara så negativ då. Det finns en värld utanför 75-90-100 kwh och autopilot. Tack för ordet. :-)

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Postat: 11 apr 2018 19:00
av mans71
Passande bild som råkade visas i Teslan när man lyssnade :D
utan-sladd.jpg

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Postat: 11 apr 2018 22:40
av tehjimos
_TonyV skrev:
tack för ännu en podd med trevlig lyssning.
Om man får klaga lite så tycker jag att ni klankar ner på övrig icke Supercharger snabbladdning väl mycket.
Oftast när det kommer upp på tal så är det krångligt, osäkert och långsamt. Låter som det är plågsamt att behöva ta till en Chademo.
För oss icke Tesla ägare så är dessa DC laddare otroligt bra, de som möjliggör länge körningar när man lämnat tryggheten med hemmaladdning.
Då tror jag att även om ni är väldigt Tesla inriktade fortfarande så lägg av att problematisera 50 kwh laddare om ni ska verka för en elektrifiering
av transporter. Det hjälper det inte att vara så negativ då. Det finns en värld utanför 75-90-100 kwh och autopilot. Tack för ordet. :-)
Men ej-Teslas DC laddning är ofta krånligt. Har nog kanske strul 35% av gångerna med ej Tesla laddare... med Teslas laddare, ALDRIG. Under totalt 12 000mil och 2.5 år med Tesla så har den aldrig strulat, och då har jag besökt över 100st superladdare i Europa.

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Postat: 11 apr 2018 23:54
av Nyren
tehjimos skrev:
_TonyV skrev:
tack för ännu en podd med trevlig lyssning.
Om man får klaga lite så tycker jag att ni klankar ner på övrig icke Supercharger snabbladdning väl mycket.
Oftast när det kommer upp på tal så är det krångligt, osäkert och långsamt. Låter som det är plågsamt att behöva ta till en Chademo.
För oss icke Tesla ägare så är dessa DC laddare otroligt bra, de som möjliggör länge körningar när man lämnat tryggheten med hemmaladdning.
Då tror jag att även om ni är väldigt Tesla inriktade fortfarande så lägg av att problematisera 50 kwh laddare om ni ska verka för en elektrifiering
av transporter. Det hjälper det inte att vara så negativ då. Det finns en värld utanför 75-90-100 kwh och autopilot. Tack för ordet. :-)
Men ej-Teslas DC laddning är ofta krånligt. Har nog kanske strul 35% av gångerna med ej Tesla laddare... med Teslas laddare, ALDRIG. Under totalt 12 000mil och 2.5 år med Tesla så har den aldrig strulat, och då har jag besökt över 100st superladdare i Europa.
Hände tyvärr mig i Tanum idag. Kom dit med ganska lågt SOC, ca 5%. Då ville inte laddningen starta ordentligt och gick mellan 0 och 10kW hela tiden. Så jag kopplade in mig på en AC laddare intill i 10 min för att testa. Då gick det bra men skulle ta 5 timmar, så jag provade en (tredje) SUC. Fick meddelande att laddning inte kunde starta och att jag skulle dra ut pluggen och prova igen. Då funkade det till slut - i 10 minuter! Sen fick jag meddelande att laddningen stoppats. Så jag sprang tillbaka till bilen, bara för att se att det hade startats igen av sig själv. Sen funkade det, men jäkla stressigt när jag hade en tid att passa!

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Postat: 12 apr 2018 02:07
av Legato
Nyren skrev:
tehjimos skrev:
_TonyV skrev:
tack för ännu en podd med trevlig lyssning.
Om man får klaga lite så tycker jag att ni klankar ner på övrig icke Supercharger snabbladdning väl mycket.
Oftast när det kommer upp på tal så är det krångligt, osäkert och långsamt. Låter som det är plågsamt att behöva ta till en Chademo.
För oss icke Tesla ägare så är dessa DC laddare otroligt bra, de som möjliggör länge körningar när man lämnat tryggheten med hemmaladdning.
Då tror jag att även om ni är väldigt Tesla inriktade fortfarande så lägg av att problematisera 50 kwh laddare om ni ska verka för en elektrifiering
av transporter. Det hjälper det inte att vara så negativ då. Det finns en värld utanför 75-90-100 kwh och autopilot. Tack för ordet. :-)
Men ej-Teslas DC laddning är ofta krånligt. Har nog kanske strul 35% av gångerna med ej Tesla laddare... med Teslas laddare, ALDRIG. Under totalt 12 000mil och 2.5 år med Tesla så har den aldrig strulat, och då har jag besökt över 100st superladdare i Europa.
Hände tyvärr mig i Tanum idag. Kom dit med ganska lågt SOC, ca 5%. Då ville inte laddningen starta ordentligt och gick mellan 0 och 10kW hela tiden. Så jag kopplade in mig på en AC laddare intill i 10 min för att testa. Då gick det bra men skulle ta 5 timmar, så jag provade en (tredje) SUC. Fick meddelande att laddning inte kunde starta och att jag skulle dra ut pluggen och prova igen. Då funkade det till slut - i 10 minuter! Sen fick jag meddelande att laddningen stoppats. Så jag sprang tillbaka till bilen, bara för att se att det hade startats igen av sig själv. Sen funkade det, men jäkla stressigt när jag hade en tid att passa!
Inte säkert det var fel på laddaren. Om du kom till SUCen med kallt batteri (framförallt risk om du använt range mode) och med låg SOC så tar det lång tid. Ibland går det inte alls. Samma vid andra snabbladdare typ Chademo. AC-laddare funkar dock oavsett batteritemp och soc (dock värmer den ju batteriet först så kan ta en stund innan laddningen påbörjas).

Om du hade stått lite längre vid AC-laddaren och värmt batteriet så hade nog SUCen funkat fint sen...

Re: BMS S0E06: Överlever Tesla skandalerna?

Postat: 12 apr 2018 05:03
av Jerker
Googlade lite angående diskussionen om olycksrisker och fann denna intressanta artikel:

BMW-förare tio gånger mer olycksdrabbade än Toyota-förare
folksam-olycksdrabbade-bilmarken-980x498.jpg
Det visade sig också att risken för att vara inblandad i en olycka är som minst när man är i min ålder 8-)