Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Inlägg av Svenssons »

joel80 skrev:
Gränsen för bonusen är max 25% av bilens nypris.

Så kostar elbilen mindre än 240k blir bonusen också mindre än 60k.
Detta kommer troligen tyvärr göra att det dröjer innan vi får se elbilar under 240kkr. Konsumenter kommer troligen tycka att de borde maxa bonusen och bilförsäljarna vill inte gå ut med att man får "lägre" bonus för vissa modeller. Skulle bilen kosta 200 kkr så får man ju bara 50kkr i bonus mot normala 60 kkr, då går man ju miste om 10 kkr...

Först när det börjar pratas om bonus som procent av priset kommer det ändras. Man får ju 25% återbetalat som bonus för bilen som kostar 200 kkr men man får bara 20% i bonus för bilen som kostar 300 kkr och för en ny Tesla så får man ju mindre än 7%, kanske så lite som 3% tillbaka.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Inlägg av jonas »

Elbilar under 250 kommer nog aldrig inträffa. Om man vill behålla samma std som normalbilen idag.

Det intressanta är ju kostnaden per mil inte kostnaden i inköp.
Det brukar bli ungefär samma milkostnad för en dubbelt så dyr elbil om man kör ca 3000 mil per år jmf med fossilbilen.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4497
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Inlägg av nek0 »

jonas skrev:
Jag ville ha en bil som går minst 200 mil per tank och den skall ha plats för minst 7 personer kunna köra nordslingan på högst 8 min. Inte för att jag måste men jag vill.
Det slutade i att jag fick skaffa olika bilar: En gammal racebil en gammal dragbil och en beg Tesla. Kravet på 200 mil har jag skippat och inser att jag inte saknar det ett dugg. Det blev också betydligt billigare än om jag haft en bil som klarade allt. Den bil som används mest är Teslan med bara 5 platser och med fjäderlätt fartfot 35mil, De andra bilarna står mest och jag har fortfarande inte lyckats köra nordslingan under 8 min trots att det är möjligt i teorin. Lite redundans fick jag också med flera bilar. Teslan går 4500 mil per år och de andra bilarna bara några 100 mil/år.

Allt detta tack vare att jag INTE höll fast vid mina krav jag hade från början. Tycker det blev mycket bättre och roligare.

Nu inser jag att även 35 mil/laddning skulle jag kunna minska. Tesla m3 med 40-50kWh skulle räcka gott för mig. tror det är den optimala storleken på batteri om man inte är i behov att köra 100 mil dagligen. Jag kör bara ett 20 tal resor om året som är över 50 mil per dag. På onsdag är en sådan då jag kör till Piteå 100 mil drygt. Ladda 5-6ggr, man laddar ju sällan fullt annat än den gång man passar på att luncha på stoppet. Resan får bli en del av upplevelsen.

Andra i min umgängeskrets som skulle ha allt, där blev det inget, eller jo det blev en fuskwagen GTE eller liknande. I deras fall är den där långresan som sker 2ggr per år det enda som bättre men jag är nöjd alla de andra gångerna istället.
Jag vet inte riktigt vad du ville säga men tror du menar att man får sänka kraven.
Just detta gjorde jag ju . Skippade elbilen och det räckte för att jag blir nästan nöjd för tillfället.
Har redan skrivit att jag vill ha lång räckvidd och att det var mitt problem. Varför har du problem med detta???
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4497
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Inlägg av nek0 »

e5m1r skrev:
nek0 skrev:
Remuz skrev:
Hade Vi fått ha Nissan leaf som förmånsbil hade jag plockat en sån till min fru direkt trots att hon inte ens har körkort. Blir minimalt förmånsvärde och löjligt billig leasing. Skulle nog klara sig med en 22kWh om vi hade haft bättre möjligheter till hemmaladdning
Jag förstår att det fungerar får en del men det fungerar inte för andra. Om jag behövde pendlarbil så hade den funkat hur bra som helst för mig med som andra bil .
Jag behöver en bil med lång räckvidd, stor bil från typ Octavia och uppåt, dragkrok och vill inte betala mer än en motsvarande diesel kostar.
Innan någon börjar med uppmaningar att man inte behöver lång räckvidd vill jag säga att jag vill ha det . Om jag behöver det eller inte är mina problem :)
Du vill ha ”octavia” till priset av ”dacia”
Kommer aldrig hända
Tesla kostar idag som motsvarande diesel titta på BMW 640D GC med motsvarande utrustning :)
Allt är relativt och man jämför nästan alltid päron och äpplen och alla kan få vatten på sin kvarn Bild
Esmire är du blind???
Jag skrev "Jag behöver en bil med lång räckvidd, stor bil från typ Octavia och uppåt, dragkrok och vill inte betala mer än en motsvarande diesel kostar."
Skrev aldrig att jag vill ha en Porsche Panamera 4 E-Hybrid till pris av en Yugo Koral 45 :)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4497
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
nek0 skrev:
Jag bara frågade hur du räknade.
Jag körde i lumpen en Ural lastbil som drog 10 l/mil ska vi ta det i jämförelse?
Vet inte vad som ingår i bilsvars beräkningen men bränslet till min Skoda Superb tdi automat kostar 8 kr milen.
Vi har ju räknat här på forumet när en Zoe blir billigare än en Clio och det visade sig att det aldrig inträffar. Tror att det blir liknande om man jämför en Pulsar och en Leaf
Det är inte särskilt svårt att räkna ungefär...

Han antog 3000 mil per år. Om du nu klarar dig på 8:- per mil vilket låter optimistiskt så betalar du 6:- mer per mil för drivmedel än Leaf-ägaren.

3000*6:- = 18.000:- per år.

Om vi antar att Leafen tappar 45% av sitt värde på 3 år om den körs 3000 mil per år så tappar den ganska exakt 35.000:- per år de första tre åren.

Tappar din Superb mer än 17.000:- per år om den körs 3000 mil per år? Svar ja (förutsatt att den inte är riktigt gammal...).

Alltså, allt annat lika så är Leafen billigare. Utöver det tillkommer skattebesparingen med Leafen, samt troligen något billigare försäkring och service.

Antagandet att en fossilbil ska kosta hälften för att få samma totalkostnad är nog tom generöst för fossilbilen i denna prisklass förutsatt 3000 mil/år (bara bränslebesparingen ovan blir mer än halva värdefallet...).
Du räknar alltid som du vill :) . I det här fallet frågade jag hur han räknade och fick det till att fossil bilen inte fick kosta mer än 115 000.
Skrev vad det kostar att tanka bilen jag kör och då menar jag att om min Jätte bil klarar 1mil för 8kr då måste en mindre bil vara ännu billigare att köra.
Om han räknade som du skrev då kan man lätt köpa en bil för 170 000 kr och åka lika billigt (fast bekvämare) som med Leafen
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:
Jag bara frågade hur du räknade.
Jag körde i lumpen en Ural lastbil som drog 10 l/mil ska vi ta det i jämförelse?
Vet inte vad som ingår i bilsvars beräkningen men bränslet till min Skoda Superb tdi automat kostar 8 kr milen.
Vi har ju räknat här på forumet när en Zoe blir billigare än en Clio och det visade sig att det aldrig inträffar. Tror att det blir liknande om man jämför en Pulsar och en Leaf
Det är inte särskilt svårt att räkna ungefär...

Han antog 3000 mil per år. Om du nu klarar dig på 8:- per mil vilket låter optimistiskt så betalar du 6:- mer per mil för drivmedel än Leaf-ägaren.

3000*6:- = 18.000:- per år.

Om vi antar att Leafen tappar 45% av sitt värde på 3 år om den körs 3000 mil per år så tappar den ganska exakt 35.000:- per år de första tre åren.

Tappar din Superb mer än 17.000:- per år om den körs 3000 mil per år? Svar ja (förutsatt att den inte är riktigt gammal...).

Alltså, allt annat lika så är Leafen billigare. Utöver det tillkommer skattebesparingen med Leafen, samt troligen något billigare försäkring och service.

Antagandet att en fossilbil ska kosta hälften för att få samma totalkostnad är nog tom generöst för fossilbilen i denna prisklass förutsatt 3000 mil/år (bara bränslebesparingen ovan blir mer än halva värdefallet...).
Du räknar alltid som du vill :) . I det här fallet frågade jag hur han räknade och fick det till att fossil bilen inte fick kosta mer än 115 000.
Skrev vad det kostar att tanka bilen jag kör och då menar jag att om min Jätte bil klarar 1mil för 8kr då måste en mindre bil vara ännu billigare att köra.
Om han räknade som du skrev då kan man lätt köpa en bil för 170 000 kr och åka lika billigt (fast bekvämare) som med Leafen
"Som jag vill" = rätt menar du? Du är välkommen att påpeka något du anser vara fel i beräkningen om du vill...

Nej det kan man inte. Som jag räknade på i nästa exempel med Dacian så blir tom den bilen för 115.000:- dyrare att äga än en Leaf förutsatt att man kör 3000 mil per år.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4497
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:
Jag bara frågade hur du räknade.
Jag körde i lumpen en Ural lastbil som drog 10 l/mil ska vi ta det i jämförelse?
Vet inte vad som ingår i bilsvars beräkningen men bränslet till min Skoda Superb tdi automat kostar 8 kr milen.
Vi har ju räknat här på forumet när en Zoe blir billigare än en Clio och det visade sig att det aldrig inträffar. Tror att det blir liknande om man jämför en Pulsar och en Leaf
Det är inte särskilt svårt att räkna ungefär...

Han antog 3000 mil per år. Om du nu klarar dig på 8:- per mil vilket låter optimistiskt så betalar du 6:- mer per mil för drivmedel än Leaf-ägaren.

3000*6:- = 18.000:- per år.

Om vi antar att Leafen tappar 45% av sitt värde på 3 år om den körs 3000 mil per år så tappar den ganska exakt 35.000:- per år de första tre åren.

Tappar din Superb mer än 17.000:- per år om den körs 3000 mil per år? Svar ja (förutsatt att den inte är riktigt gammal...).

Alltså, allt annat lika så är Leafen billigare. Utöver det tillkommer skattebesparingen med Leafen, samt troligen något billigare försäkring och service.

Antagandet att en fossilbil ska kosta hälften för att få samma totalkostnad är nog tom generöst för fossilbilen i denna prisklass förutsatt 3000 mil/år (bara bränslebesparingen ovan blir mer än halva värdefallet...).
Du räknar alltid som du vill :) . I det här fallet frågade jag hur han räknade och fick det till att fossil bilen inte fick kosta mer än 115 000.
Skrev vad det kostar att tanka bilen jag kör och då menar jag att om min Jätte bil klarar 1mil för 8kr då måste en mindre bil vara ännu billigare att köra.
Om han räknade som du skrev då kan man lätt köpa en bil för 170 000 kr och åka lika billigt (fast bekvämare) som med Leafen
"Som jag vill" = rätt menar du? Du är välkommen att påpeka något du anser vara fel i beräkningen om du vill...

Nej det kan man inte. Som jag räknade på i nästa exempel med Dacian så blir tom den bilen för 115.000:- dyrare att äga än en Leaf förutsatt att man kör 3000 mil per år.
170 000 +54 000 = 224 000 Om jag inte missminner mig så är 224 000 mindre än 230 000 och då har jag använt din beräkning på min Superbs förbrukning. En mindre bil som kostar 170 000 drar mindre bränsle än min Superb
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Inlägg av e5m1r »

nek0 skrev:
e5m1r skrev:
nek0 skrev:
Remuz skrev:
Hade Vi fått ha Nissan leaf som förmånsbil hade jag plockat en sån till min fru direkt trots att hon inte ens har körkort. Blir minimalt förmånsvärde och löjligt billig leasing. Skulle nog klara sig med en 22kWh om vi hade haft bättre möjligheter till hemmaladdning
Jag förstår att det fungerar får en del men det fungerar inte för andra. Om jag behövde pendlarbil så hade den funkat hur bra som helst för mig med som andra bil .
Jag behöver en bil med lång räckvidd, stor bil från typ Octavia och uppåt, dragkrok och vill inte betala mer än en motsvarande diesel kostar.
Innan någon börjar med uppmaningar att man inte behöver lång räckvidd vill jag säga att jag vill ha det . Om jag behöver det eller inte är mina problem :)
Du vill ha ”octavia” till priset av ”dacia”
Kommer aldrig hända
Tesla kostar idag som motsvarande diesel titta på BMW 640D GC med motsvarande utrustning :)
Allt är relativt och man jämför nästan alltid päron och äpplen och alla kan få vatten på sin kvarn Bild
Esmire är du blind???
Jag skrev "Jag behöver en bil med lång räckvidd, stor bil från typ Octavia och uppåt, dragkrok och vill inte betala mer än en motsvarande diesel kostar."
Skrev aldrig att jag vill ha en Porsche Panamera 4 E-Hybrid till pris av en Yugo Koral 45 :)
Jag säger att allt är relativt och för mig motsvarande bil teslan är just BMW som jag nämnde och tittade på panameran också för den delen
Problemet är att du vill ha stor bekväm bil med ny teknik till priset av en bil med gammal teknik och det är först när tekniken blir gamal som du kommer dit
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:
Jag bara frågade hur du räknade.
Jag körde i lumpen en Ural lastbil som drog 10 l/mil ska vi ta det i jämförelse?
Vet inte vad som ingår i bilsvars beräkningen men bränslet till min Skoda Superb tdi automat kostar 8 kr milen.
Vi har ju räknat här på forumet när en Zoe blir billigare än en Clio och det visade sig att det aldrig inträffar. Tror att det blir liknande om man jämför en Pulsar och en Leaf
Det är inte särskilt svårt att räkna ungefär...

Han antog 3000 mil per år. Om du nu klarar dig på 8:- per mil vilket låter optimistiskt så betalar du 6:- mer per mil för drivmedel än Leaf-ägaren.

3000*6:- = 18.000:- per år.

Om vi antar att Leafen tappar 45% av sitt värde på 3 år om den körs 3000 mil per år så tappar den ganska exakt 35.000:- per år de första tre åren.

Tappar din Superb mer än 17.000:- per år om den körs 3000 mil per år? Svar ja (förutsatt att den inte är riktigt gammal...).

Alltså, allt annat lika så är Leafen billigare. Utöver det tillkommer skattebesparingen med Leafen, samt troligen något billigare försäkring och service.

Antagandet att en fossilbil ska kosta hälften för att få samma totalkostnad är nog tom generöst för fossilbilen i denna prisklass förutsatt 3000 mil/år (bara bränslebesparingen ovan blir mer än halva värdefallet...).
Du räknar alltid som du vill :) . I det här fallet frågade jag hur han räknade och fick det till att fossil bilen inte fick kosta mer än 115 000.
Skrev vad det kostar att tanka bilen jag kör och då menar jag att om min Jätte bil klarar 1mil för 8kr då måste en mindre bil vara ännu billigare att köra.
Om han räknade som du skrev då kan man lätt köpa en bil för 170 000 kr och åka lika billigt (fast bekvämare) som med Leafen
"Som jag vill" = rätt menar du? Du är välkommen att påpeka något du anser vara fel i beräkningen om du vill...

Nej det kan man inte. Som jag räknade på i nästa exempel med Dacian så blir tom den bilen för 115.000:- dyrare att äga än en Leaf förutsatt att man kör 3000 mil per år.
170 000 +54 000 = 224 000 Om jag inte missminner mig så är 224 000 mindre än 230 000 och då har jag använt din beräkning på min Superbs förbrukning. En mindre bil som kostar 170 000 drar mindre bränsle än min Superb
170000? Vad pratar du om nu?

Det jag visade var med beräkningen att så länge din Superb tappar mer än 17.000:- per år i värde om den körs 3000 mil så är den dyrare att äga än Leafen. Om din Superb inte är riktigt gammal så tappar den självklart mer än 17.000:- per år i värde och är därmed dyrare att äga.

Som sagt tom Dacian för 115.000:- blir dyrare att äga än Leafen förutsatt att man kör 3000 mil per år. Om du har synpunkter på beräkningen så tala om konkret vad du anser vara fel...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2465
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Inlägg av mans71 »

nek0 skrev:
jonas skrev:
Jag ville ha en bil som går minst 200 mil per tank och den skall ha plats för minst 7 personer kunna köra nordslingan på högst 8 min. Inte för att jag måste men jag vill.
Det slutade i att jag fick skaffa olika bilar: En gammal racebil en gammal dragbil och en beg Tesla. Kravet på 200 mil har jag skippat och inser att jag inte saknar det ett dugg. Det blev också betydligt billigare än om jag haft en bil som klarade allt. Den bil som används mest är Teslan med bara 5 platser och med fjäderlätt fartfot 35mil, De andra bilarna står mest och jag har fortfarande inte lyckats köra nordslingan under 8 min trots att det är möjligt i teorin. Lite redundans fick jag också med flera bilar. Teslan går 4500 mil per år och de andra bilarna bara några 100 mil/år.

Allt detta tack vare att jag INTE höll fast vid mina krav jag hade från början. Tycker det blev mycket bättre och roligare.

Nu inser jag att även 35 mil/laddning skulle jag kunna minska. Tesla m3 med 40-50kWh skulle räcka gott för mig. tror det är den optimala storleken på batteri om man inte är i behov att köra 100 mil dagligen. Jag kör bara ett 20 tal resor om året som är över 50 mil per dag. På onsdag är en sådan då jag kör till Piteå 100 mil drygt. Ladda 5-6ggr, man laddar ju sällan fullt annat än den gång man passar på att luncha på stoppet. Resan får bli en del av upplevelsen.

Andra i min umgängeskrets som skulle ha allt, där blev det inget, eller jo det blev en fuskwagen GTE eller liknande. I deras fall är den där långresan som sker 2ggr per år det enda som bättre men jag är nöjd alla de andra gångerna istället.
Jag vet inte riktigt vad du ville säga men tror du menar att man får sänka kraven.
Just detta gjorde jag ju . Skippade elbilen och det räckte för att jag blir nästan nöjd för tillfället.
Har redan skrivit att jag vill ha lång räckvidd och att det var mitt problem. Varför har du problem med detta???
Vet inte om du noterade det, nek0, men jonas skrev just kanske årets bästa inlägg på det här forumet.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4497
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Inlägg av nek0 »

e5m1r skrev:
nek0 skrev:
e5m1r skrev:
nek0 skrev:
Remuz skrev:
Hade Vi fått ha Nissan leaf som förmånsbil hade jag plockat en sån till min fru direkt trots att hon inte ens har körkort. Blir minimalt förmånsvärde och löjligt billig leasing. Skulle nog klara sig med en 22kWh om vi hade haft bättre möjligheter till hemmaladdning
Jag förstår att det fungerar får en del men det fungerar inte för andra. Om jag behövde pendlarbil så hade den funkat hur bra som helst för mig med som andra bil .
Jag behöver en bil med lång räckvidd, stor bil från typ Octavia och uppåt, dragkrok och vill inte betala mer än en motsvarande diesel kostar.
Innan någon börjar med uppmaningar att man inte behöver lång räckvidd vill jag säga att jag vill ha det . Om jag behöver det eller inte är mina problem :)
Du vill ha ”octavia” till priset av ”dacia”
Kommer aldrig hända
Tesla kostar idag som motsvarande diesel titta på BMW 640D GC med motsvarande utrustning :)
Allt är relativt och man jämför nästan alltid päron och äpplen och alla kan få vatten på sin kvarn Bild
Esmire är du blind???
Jag skrev "Jag behöver en bil med lång räckvidd, stor bil från typ Octavia och uppåt, dragkrok och vill inte betala mer än en motsvarande diesel kostar."
Skrev aldrig att jag vill ha en Porsche Panamera 4 E-Hybrid till pris av en Yugo Koral 45 :)
Jag säger att allt är relativt och för mig motsvarande bil teslan är just BMW som jag nämnde och tittade på panameran också för den delen
Problemet är att du vill ha stor bekväm bil med ny teknik till priset av en bil med gammal teknik och det är först när tekniken blir gamal som du kommer dit
Jo du har rätt,men hur många gånger har vi läst här på forumet om att elbilar är billigare att tillverka,har färre delar ...... Jag vill bara få lika mycket för pengarna . Tänker inte betala mer för mindre :) .
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4497
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:


Det är inte särskilt svårt att räkna ungefär...

Han antog 3000 mil per år. Om du nu klarar dig på 8:- per mil vilket låter optimistiskt så betalar du 6:- mer per mil för drivmedel än Leaf-ägaren.

3000*6:- = 18.000:- per år.

Om vi antar att Leafen tappar 45% av sitt värde på 3 år om den körs 3000 mil per år så tappar den ganska exakt 35.000:- per år de första tre åren.

Tappar din Superb mer än 17.000:- per år om den körs 3000 mil per år? Svar ja (förutsatt att den inte är riktigt gammal...).

Alltså, allt annat lika så är Leafen billigare. Utöver det tillkommer skattebesparingen med Leafen, samt troligen något billigare försäkring och service.

Antagandet att en fossilbil ska kosta hälften för att få samma totalkostnad är nog tom generöst för fossilbilen i denna prisklass förutsatt 3000 mil/år (bara bränslebesparingen ovan blir mer än halva värdefallet...).
Du räknar alltid som du vill :) . I det här fallet frågade jag hur han räknade och fick det till att fossil bilen inte fick kosta mer än 115 000.
Skrev vad det kostar att tanka bilen jag kör och då menar jag att om min Jätte bil klarar 1mil för 8kr då måste en mindre bil vara ännu billigare att köra.
Om han räknade som du skrev då kan man lätt köpa en bil för 170 000 kr och åka lika billigt (fast bekvämare) som med Leafen
"Som jag vill" = rätt menar du? Du är välkommen att påpeka något du anser vara fel i beräkningen om du vill...

Nej det kan man inte. Som jag räknade på i nästa exempel med Dacian så blir tom den bilen för 115.000:- dyrare att äga än en Leaf förutsatt att man kör 3000 mil per år.
170 000 +54 000 = 224 000 Om jag inte missminner mig så är 224 000 mindre än 230 000 och då har jag använt din beräkning på min Superbs förbrukning. En mindre bil som kostar 170 000 drar mindre bränsle än min Superb
170000? Vad pratar du om nu?

Det jag visade var med beräkningen att så länge din Superb tappar mer än 17.000:- per år i värde om den körs 3000 mil så är den dyrare att äga än Leafen. Om din Superb inte är riktigt gammal så tappar den självklart mer än 17.000:- per år i värde och är därmed dyrare att äga.

Som sagt tom Dacian för 115.000:- blir dyrare att äga än Leafen förutsatt att man kör 3000 mil per år. Om du har synpunkter på beräkningen så tala om konkret vad du anser vara fel...
170 000 är en bil som kostar 170 000 och drar lika mycket som min Superb 54000 kr i bränsle 3x18 000 . Du räknade att din Leaf behåller sitt värde och andra bilar tappar 36 000 per år. Sluta skoja
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4497
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Inlägg av nek0 »

mans71 skrev:
nek0 skrev:
jonas skrev:
Jag ville ha en bil som går minst 200 mil per tank och den skall ha plats för minst 7 personer kunna köra nordslingan på högst 8 min. Inte för att jag måste men jag vill.
Det slutade i att jag fick skaffa olika bilar: En gammal racebil en gammal dragbil och en beg Tesla. Kravet på 200 mil har jag skippat och inser att jag inte saknar det ett dugg. Det blev också betydligt billigare än om jag haft en bil som klarade allt. Den bil som används mest är Teslan med bara 5 platser och med fjäderlätt fartfot 35mil, De andra bilarna står mest och jag har fortfarande inte lyckats köra nordslingan under 8 min trots att det är möjligt i teorin. Lite redundans fick jag också med flera bilar. Teslan går 4500 mil per år och de andra bilarna bara några 100 mil/år.

Allt detta tack vare att jag INTE höll fast vid mina krav jag hade från början. Tycker det blev mycket bättre och roligare.

Nu inser jag att även 35 mil/laddning skulle jag kunna minska. Tesla m3 med 40-50kWh skulle räcka gott för mig. tror det är den optimala storleken på batteri om man inte är i behov att köra 100 mil dagligen. Jag kör bara ett 20 tal resor om året som är över 50 mil per dag. På onsdag är en sådan då jag kör till Piteå 100 mil drygt. Ladda 5-6ggr, man laddar ju sällan fullt annat än den gång man passar på att luncha på stoppet. Resan får bli en del av upplevelsen.

Andra i min umgängeskrets som skulle ha allt, där blev det inget, eller jo det blev en fuskwagen GTE eller liknande. I deras fall är den där långresan som sker 2ggr per år det enda som bättre men jag är nöjd alla de andra gångerna istället.
Jag vet inte riktigt vad du ville säga men tror du menar att man får sänka kraven.
Just detta gjorde jag ju . Skippade elbilen och det räckte för att jag blir nästan nöjd för tillfället.
Har redan skrivit att jag vill ha lång räckvidd och att det var mitt problem. Varför har du problem med detta???
Vet inte om du noterade det, nek0, men jonas skrev just kanske årets bästa inlägg på det här forumet.
Nej har faktiskt inte noterat det :(
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Inlägg av vigge50 »

nek0 skrev:
Legato skrev:

170000? Vad pratar du om nu?

Det jag visade var med beräkningen att så länge din Superb tappar mer än 17.000:- per år i värde om den körs 3000 mil så är den dyrare att äga än Leafen. Om din Superb inte är riktigt gammal så tappar den självklart mer än 17.000:- per år i värde och är därmed dyrare att äga.

Som sagt tom Dacian för 115.000:- blir dyrare att äga än Leafen förutsatt att man kör 3000 mil per år. Om du har synpunkter på beräkningen så tala om konkret vad du anser vara fel...
170 000 är en bil som kostar 170 000 och drar lika mycket som min Superb 54000 kr i bränsle 3x18 000 . Du räknade att din Leaf behåller sitt värde och andra bilar tappar 36 000 per år. Sluta skoja
Du kanske ska läsa hans inlägg med uträkningen? Han har räknat med att Leaf tappar 35000 kr per år.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Inlägg av Legato »

vigge50 skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:

170000? Vad pratar du om nu?

Det jag visade var med beräkningen att så länge din Superb tappar mer än 17.000:- per år i värde om den körs 3000 mil så är den dyrare att äga än Leafen. Om din Superb inte är riktigt gammal så tappar den självklart mer än 17.000:- per år i värde och är därmed dyrare att äga.

Som sagt tom Dacian för 115.000:- blir dyrare att äga än Leafen förutsatt att man kör 3000 mil per år. Om du har synpunkter på beräkningen så tala om konkret vad du anser vara fel...
170 000 är en bil som kostar 170 000 och drar lika mycket som min Superb 54000 kr i bränsle 3x18 000 . Du räknade att din Leaf behåller sitt värde och andra bilar tappar 36 000 per år. Sluta skoja
Du kanske ska läsa hans inlägg med uträkningen? Han har räknat med att Leaf tappar 35000 kr per år.
Jag borde lärt mig från förra gången att inte ens försöka... :roll:
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4497
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Inlägg av nek0 »

vigge50 skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:

170000? Vad pratar du om nu?

Det jag visade var med beräkningen att så länge din Superb tappar mer än 17.000:- per år i värde om den körs 3000 mil så är den dyrare att äga än Leafen. Om din Superb inte är riktigt gammal så tappar den självklart mer än 17.000:- per år i värde och är därmed dyrare att äga.

Som sagt tom Dacian för 115.000:- blir dyrare att äga än Leafen förutsatt att man kör 3000 mil per år. Om du har synpunkter på beräkningen så tala om konkret vad du anser vara fel...
170 000 är en bil som kostar 170 000 och drar lika mycket som min Superb 54000 kr i bränsle 3x18 000 . Du räknade att din Leaf behåller sitt värde och andra bilar tappar 36 000 per år. Sluta skoja
Du kanske ska läsa hans inlägg med uträkningen? Han har räknat med att Leaf tappar 35000 kr per år.
Jo jag har läst detta men han påstår att det ändå bli billigare att ha en Leaf än en Dacia .Sedan räknar han med hemmaladdning och gratis laddning. Alla har inte den möjligheten och då blir det inte 2kr/milen :)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:
vigge50 skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:

170000? Vad pratar du om nu?

Det jag visade var med beräkningen att så länge din Superb tappar mer än 17.000:- per år i värde om den körs 3000 mil så är den dyrare att äga än Leafen. Om din Superb inte är riktigt gammal så tappar den självklart mer än 17.000:- per år i värde och är därmed dyrare att äga.

Som sagt tom Dacian för 115.000:- blir dyrare att äga än Leafen förutsatt att man kör 3000 mil per år. Om du har synpunkter på beräkningen så tala om konkret vad du anser vara fel...
170 000 är en bil som kostar 170 000 och drar lika mycket som min Superb 54000 kr i bränsle 3x18 000 . Du räknade att din Leaf behåller sitt värde och andra bilar tappar 36 000 per år. Sluta skoja
Du kanske ska läsa hans inlägg med uträkningen? Han har räknat med att Leaf tappar 35000 kr per år.
Jo jag har läst detta men han påstår att det ändå bli billigare att ha en Leaf än en Dacia .Sedan räknar han med hemmaladdning och gratis laddning. Alla har inte den möjligheten och då blir det inte 2kr/milen :)
Du har läst det? Ändå skrev du "Du räknade att din Leaf behåller sitt värde och andra bilar tappar 36 000 per år. " Båda påståendena var helt felaktiga. Varför läser du inlägg och påstår sedan att man skrivit något helt annat än det man skrivit? Du skriver ofta här att du tycker folk är orättvisa mot dig osv, men sanningen är ju den exakt omvända. Du envisas med att vägra att läsa vad folk faktiskt skriver och hittar istället på en massa dumheter.

Vidare... Nej jag räknade inte med någon gratisladdning, laddar man en del gratis så kan man enkelt komma under 6000:- också. Kan man inte ladda hemma så kostar det 7200:- att ladda fritt på Clevers laddare under ett år... Så har du inte möjlighet att ladda hemma blir milkostnaden 2,40:- istället för 2:- och Leafen blir fortfarande klart billigare än Dacian för 115.000:-.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Inlägg av Swede1 »

Nu får ni ger er off topic tjafs. Elbilarna blir bättre och billigare och allt mer folk märker att de inte behöver 100 kWh batteri och åka 50 mil i sträck. Jag gissar att det blir en rejäl s kurva och tippning point om ca två år här, ungefär som i Norge nu med 50 % laddbara bilar. ( Grattis oljeproducenter! )
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4497
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
nek0 skrev:
vigge50 skrev:
nek0 skrev:
Legato skrev:

170000? Vad pratar du om nu?

Det jag visade var med beräkningen att så länge din Superb tappar mer än 17.000:- per år i värde om den körs 3000 mil så är den dyrare att äga än Leafen. Om din Superb inte är riktigt gammal så tappar den självklart mer än 17.000:- per år i värde och är därmed dyrare att äga.

Som sagt tom Dacian för 115.000:- blir dyrare att äga än Leafen förutsatt att man kör 3000 mil per år. Om du har synpunkter på beräkningen så tala om konkret vad du anser vara fel...
170 000 är en bil som kostar 170 000 och drar lika mycket som min Superb 54000 kr i bränsle 3x18 000 . Du räknade att din Leaf behåller sitt värde och andra bilar tappar 36 000 per år. Sluta skoja
Du kanske ska läsa hans inlägg med uträkningen? Han har räknat med att Leaf tappar 35000 kr per år.
Jo jag har läst detta men han påstår att det ändå bli billigare att ha en Leaf än en Dacia .Sedan räknar han med hemmaladdning och gratis laddning. Alla har inte den möjligheten och då blir det inte 2kr/milen :)
Du har läst det? Ändå skrev du "Du räknade att din Leaf behåller sitt värde och andra bilar tappar 36 000 per år. " Båda påståendena var helt felaktiga. Varför läser du inlägg och påstår sedan att man skrivit något helt annat än det man skrivit? Du skriver ofta här att du tycker folk är orättvisa mot dig osv, men sanningen är ju den exakt omvända. Du envisas med att vägra att läsa vad folk faktiskt skriver och hittar istället på en massa dumheter.

Vidare... Nej jag räknade inte med någon gratisladdning, laddar man en del gratis så kan man enkelt komma under 6000:- också. Kan man inte ladda hemma så kostar det 7200:- att ladda fritt på Clevers laddare under ett år... Så har du inte möjlighet att ladda hemma blir milkostnaden 2,40:- istället för 2:- och Leafen blir fortfarande klart billigare än Dacian för 115.000:-.
Hur många inlägg behöver jag skriva här för att du ska förklara hur du menar att Dacian blir dyrare??? Jag kan inte få det ihop. Pratar vi om 3 år eller 33 år . Är det så svårt att förklara hur du räknar. Jag byter bil efter 3-4 år eller 10 000 mil . Hur ska jag få en Leaf att bli billigare än en Kia eller någon annan bil som kostar 170 000. Kan inte ladda hemma och går till jobbet. Närmaste snabbladdare är ca 3 km bort . Snälla förklara vad du menar ,är inte ute efter bråk , fattar bara inte hur du får det ihop.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4497
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Inlägg av nek0 »

Swede1 skrev:
Nu får ni ger er off topic tjafs. Elbilarna blir bättre och billigare och allt mer folk märker att de inte behöver 100 kWh batteri och åka 50 mil i sträck. Jag gissar att det blir en rejäl s kurva och tippning point om ca två år här, ungefär som i Norge nu med 50 % laddbara bilar. ( Grattis oljeproducenter! )
Vi tjafsar inte och vi pratar om idag ,inte om imorgon eller om 2........ år
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:
Hur många inlägg behöver jag skriva här för att du ska förklara hur du menar att Dacian blir dyrare??? Jag kan inte få det ihop. Pratar vi om 3 år eller 33 år . Är det så svårt att förklara hur du räknar. Jag byter bil efter 3-4 år eller 10 000 mil . Hur ska jag få en Leaf att bli billigare än en Kia eller någon annan bil som kostar 170 000. Kan inte ladda hemma och går till jobbet. Närmaste snabbladdare är ca 3 km bort . Snälla förklara vad du menar ,är inte ute efter bråk , fattar bara inte hur du får det ihop.
Du har inte bett om någon förklaring förrän nu...

Det var återigen en väldigt enkel kalkyl. Jag skrev tidigare att jag räknade på tre år. Läs nedanstående noga. Har justerat till betald laddning via Clever.

Jämför vi med en ny Dacia Sandero Stepway som kostar mindre än hälften (117.900:-) av en Leaf och förutsätter samma procentuella värdefall (45% över tre år) så har vi följande genomsnittliga årskostnad förutsatt 3000 mil körsträcka per år:

Dacia Sandero Stepway:
Värdefall: 17.685:-
Skatt: 1.100:-
Bränsle 25.200:- (antagen förbrukning 0,6 liter per mil och bränslekostnad 14:- per liter)

Total Kostnad Dacia per år (exklusive service och försäkring): 43.985:-

Nissan Leaf Visio 40kWh:
Värdefall: 34.975:-
Bränsle: 7.200:- (Laddkort Clever Komplett, fri laddning för 599:-/månad)

Total Kostnad Nissan per år (exklusive service och försäkring): 42.175:-

Gissar att service är ganska likvärdig. Försäkringen kanske är något billigare på Dacian, men inte så det uppväger för 1800:- diff.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4497
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
nek0 skrev:
Hur många inlägg behöver jag skriva här för att du ska förklara hur du menar att Dacian blir dyrare??? Jag kan inte få det ihop. Pratar vi om 3 år eller 33 år . Är det så svårt att förklara hur du räknar. Jag byter bil efter 3-4 år eller 10 000 mil . Hur ska jag få en Leaf att bli billigare än en Kia eller någon annan bil som kostar 170 000. Kan inte ladda hemma och går till jobbet. Närmaste snabbladdare är ca 3 km bort . Snälla förklara vad du menar ,är inte ute efter bråk , fattar bara inte hur du får det ihop.
Du har inte bett om någon förklaring förrän nu...

Det var återigen en väldigt enkel kalkyl. Jag skrev tidigare att jag räknade på tre år. Läs nedanstående noga. Har justerat till betald laddning via Clever.

Jämför vi med en ny Dacia Sandero Stepway som kostar mindre än hälften (117.900:-) av en Leaf och förutsätter samma procentuella värdefall (45% över tre år) så har vi följande genomsnittliga årskostnad förutsatt 3000 mil körsträcka per år:

Dacia Sandero Stepway:
Värdefall: 17.685:-
Skatt: 1.100:-
Bränsle 25.200:- (antagen förbrukning 0,6 liter per mil och bränslekostnad 14:- per liter)

Total Kostnad Dacia per år (exklusive service och försäkring): 43.985:-

Nissan Leaf Visio 40kWh:
Värdefall: 34.975:-
Bränsle: 7.200:- (Laddkort Clever Komplett, fri laddning för 599:-/månad)

Total Kostnad Nissan per år (exklusive service och försäkring): 42.175:-

Gissar att service är ganska likvärdig. Försäkringen kanske är något billigare på Dacian, men inte så det uppväger för 1800:- diff.
Ok en bil som kostar 170 000 Kia Ceed crdi
Pris: 169900kr
Värdefall: 25 470kr
Bränsle:19 575 1l =14:50kr
Skatt:1 168
Total kostnad per år (exklusive service och försäkring):46 213kr.
Hur länge måste man köra för att spara in mellanskillnaden på 60 100 kr 230 000 Nissan - 169900 Kia (mellanskillnaden måste räknas för att få rättvis kalkyl)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:


Ok en bil som kostar 170 000 Kia Ceed crdi
Pris: 169900kr
Värdefall: 25 470kr
Bränsle:19 575 1l =14:50kr
Skatt:1 168
Total kostnad per år (exklusive service och försäkring):46 213kr.
Hur länge måste man köra för att spara in mellanskillnaden på 60 100 kr 230 000 Nissan - 169900 Kia (mellanskillnaden måste räknas för att få rättvis kalkyl)
I din kalkyl har du räknat med 0,45 liter per mil i verklig förbrukning. Det är den specade förbrukningen. Om man vill veta vad en bil drar i verkligheten så rekommenderas:
https://www.spritmonitor.de/en/overview ... model=crdi

Enligt den landar vi på 0,58 liter per mil... Det ökar den årliga kostnaden med 5655:- till 51.868:-.

Gällande mellanskillnaden så nej, den behöver du inte räkna in. Vi har ju räknat på värdefallet i absoluta tal. Allt annat får du ju tillbaka vid försäljning (exklusive eventuell ränta).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4497
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Inlägg av nek0 »

Legato skrev:
nek0 skrev:


Ok en bil som kostar 170 000 Kia Ceed crdi
Pris: 169900kr
Värdefall: 25 470kr
Bränsle:19 575 1l =14:50kr
Skatt:1 168
Total kostnad per år (exklusive service och försäkring):46 213kr.
Hur länge måste man köra för att spara in mellanskillnaden på 60 100 kr 230 000 Nissan - 169900 Kia (mellanskillnaden måste räknas för att få rättvis kalkyl)
I din kalkyl har du räknat med 0,45 liter per mil i verklig förbrukning. Det är den specade förbrukningen. Om man vill veta vad en bil drar i verkligheten så rekommenderas:
https://www.spritmonitor.de/en/overview ... model=crdi

Enligt den landar vi på 0,58 liter per mil... Det ökar kostnaden med 5655:- till 51.868:-.

Gällande mellanskillnaden så nej, den behöver du inte räkna in. Vi har ju räknat på värdefallet i absoluta tal. Allt annat får du ju tillbaka vid försäljning (exklusive eventuell ränta).
Vet inte verklig förbrukning, det är det jag hittade på nätet, har aldrig kört Kian.
Vi måste räkna mellanskillnaden för utan de pengarna kan man inte köpa Nissan och det kostar 2000 i månaden de första 3 åren. Jag ser det som kostnad . Leva på kredit och hopp är inte min stil.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Priskrig på 40kWh elbilar med pris under 240.000kr

Inlägg av Legato »

nek0 skrev:
Legato skrev:
nek0 skrev:


Ok en bil som kostar 170 000 Kia Ceed crdi
Pris: 169900kr
Värdefall: 25 470kr
Bränsle:19 575 1l =14:50kr
Skatt:1 168
Total kostnad per år (exklusive service och försäkring):46 213kr.
Hur länge måste man köra för att spara in mellanskillnaden på 60 100 kr 230 000 Nissan - 169900 Kia (mellanskillnaden måste räknas för att få rättvis kalkyl)
I din kalkyl har du räknat med 0,45 liter per mil i verklig förbrukning. Det är den specade förbrukningen. Om man vill veta vad en bil drar i verkligheten så rekommenderas:
https://www.spritmonitor.de/en/overview ... model=crdi

Enligt den landar vi på 0,58 liter per mil... Det ökar kostnaden med 5655:- till 51.868:-.

Gällande mellanskillnaden så nej, den behöver du inte räkna in. Vi har ju räknat på värdefallet i absoluta tal. Allt annat får du ju tillbaka vid försäljning (exklusive eventuell ränta).
Vet inte verklig förbrukning, det är det jag hittade på nätet, har aldrig kört Kian.
Vi måste räkna mellanskillnaden för utan de pengarna kan man inte köpa Nissan och det kostar 2000 i månaden de första 3 åren. Jag ser det som kostnad . Leva på kredit och hopp är inte min stil.
Japp, jag såg att specad förbrukning var 0,45. Men vi vet ju alla att den aldrig stämmer. Därför är sidan jag postade väldigt bra med tusentals verkliga datapunkter på örbrukning för varje modell...

Ca 35000:- per år, dvs nästan 3000:- i månaden är ju just värdefallet på Nissanen. Det är med i kalkylen. Eventuell räntekostnad är dock inte med, blir ju dock rätt marginellt i dagens läge...

Om du av princip vägrar låna pengar och ej har pengarna själv är ju en annan femma. Om du inte har lån överhuvudtaget är det väl bara att säga grattis. Jag känner nog ingen sådan överhuvudtaget (som inte har bolstadsån, studielån, kreditkort eller konsumtionslån)
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar