Re: Tredjepartsfälgar
Postat: 29 mar 2015 11:01
Jag är också nyfiken! Ska snart beställa fälgar till min S85 som kommer i slutet på maj.
Riktigt snygga fälgar. Är själv sugen på dessa, dock inte sugen på att tvätta dem.....Kersey skrev:Enligt denna tråd;
http://my.teslamotors.com/no_NO/forum/f ... new-wheels
funkar 21x9 ET38 fram med 245/35 - jag kör samma men ET35.
Bak kör han 21x10.5 ET40 med 285x30 - jag kör samma däck men 10 isf 10.5 och ET38.
Fälgarna är Breyton LS.
En norrman kör med 21x9 runt om, se bild;
http://www.teslamotorsclub.com/attachme ... 1399992689
Återkommer med passningsinfo.
Jag hör dighybris skrev:Vossen 22".... Big like!
För de fälgarna behöver du navringar för att de ska passa på Teslans nav. Har själv beställt fälgar med samma CB-mått fast 21". Vad är det för offset på fälgarna?Pontus skrev:Känns som frågan kanske har besvarats tidigare men ändå, passar en fälg med följande mått: 9X20 5/120 CB72.6?
ET40, antar att det är lämpligt då TM har det på alla sina fälgar.Jelasto skrev:För de fälgarna behöver du navringar för att de ska passa på Teslans nav. Har själv beställt fälgar med samma CB-mått fast 21". Vad är det för offset på fälgarna?Pontus skrev:Känns som frågan kanske har besvarats tidigare men ändå, passar en fälg med följande mått: 9X20 5/120 CB72.6?
Såg också dessa däck men har ingen erfarenhet av dessa någon annan som provat Dunlop och kan man lita på den ljudnivån de anger eller är det mycket fusk där?z balata skrev:Tack för detta det var ju bra info. Problemet nu är att det finns inte 8,0 x 20 att köpa utan det måste bli 8,5 x 20. Sedan är de allra flesta med ET 35 mm. Vågar man ha det? Eller är det väsentligt med de 5 millimetrarna?
En annan fundering. Ni som har P85+, ni har väl bredare fälg bak? 9-tum?
Teslas 21-tum med fälg kostar f ö 50 000 kr. Rätt blodigt. Dubbelt mot allt jämförbart.
När det gäller däck så tänkte jag välja Dunlop Sp Sport Maxx GT. De har både lägst ljudnivå och lägst energiförbrukning. F C 68 dB
Om fälgarna har ET 35 istället för ET 40 så kommer de väl längre in, med risk för att hjulen tar i något på insidan? Men tack för infon. Jag lär mig mer och mer.12man skrev:distansringar
om du menar spacer så kommer du att få fälgen ännu längre från bilcentrum med resulterande et 30 med en 5 mm spacer
om du menar nav-/centerings-ring så behövs det troligen då de flesta fälgar med 120/5 är avsedda för bmw's med oftast större cb(centerbore) än tesla's 64?mm
sen tror jag det finns spacers kombinerade med navring kanske en 2mm spacer kan göras, finns en firma manton? örebro? som gör sånt
men jag tror jag skulle leva med fälgarna 5mm längre ut på varje sida, inget bilprovningen när det är så dags lär ha nån åsikt om
Du kan kolla beräkningarna på http://www.1010tires.com/Tools/Wheel-Offset-Calculator#. Tänk även på att det måste finnas urfräsning på insidan (anläggningsytan) för bulten som sitter i navet.Pontus skrev:Har hittat ett par fälgar som finns i följande dimensioner:
A: 20"x9,5" 5x120 ET40
B: 20"x8,5" 5x120 ET47
Yttre delen på fälgarna borde ju hamna som följer räknat ifrån monteringsytan:
A: 9,5" / 2 - 40mm = 80,65mm
B: 8,5" / 2 - 47mm = 60.95mm
Org. fram: 8,5" / 2 - 40mm = 67,95mm
Org. bak: 9,0" / 2 - 40mm = 74,30mm
Inner delen på fälgarna borde ju hamna som följer räknat ifrån monteringsytan:
A: 9,5" / 2 + 40mm = 160,65mm
B: 8,5" / 2 + 47mm = 154,95mm
Org. fram: 8,5" / 2 + 40mm = 147,95mm
Org. bak: 9,0" / 2 + 40mm = 154,30mm
Fungerar båda?
Tack för kalkylatorn men den räknar tyvärr fel. När det gäller bredden på däcken räknar den rätt, men offset räknar den åt fel håll. DÅLIGTironjack skrev:Du kan kolla beräkningarna på http://www.1010tires.com/Tools/Wheel-Offset-Calculator#. Tänk även på att det måste finnas urfräsning på insidan (anläggningsytan) för bulten som sitter i navet.Pontus skrev:Har hittat ett par fälgar som finns i följande dimensioner:
A: 20"x9,5" 5x120 ET40
B: 20"x8,5" 5x120 ET47
Yttre delen på fälgarna borde ju hamna som följer räknat ifrån monteringsytan:
A: 9,5" / 2 - 40mm = 80,65mm
B: 8,5" / 2 - 47mm = 60.95mm
Org. fram: 8,5" / 2 - 40mm = 67,95mm
Org. bak: 9,0" / 2 - 40mm = 74,30mm
Inner delen på fälgarna borde ju hamna som följer räknat ifrån monteringsytan:
A: 9,5" / 2 + 40mm = 160,65mm
B: 8,5" / 2 + 47mm = 154,95mm
Org. fram: 8,5" / 2 + 40mm = 147,95mm
Org. bak: 9,0" / 2 + 40mm = 154,30mm
Fungerar båda?
Är Centrom Bore 66,1mm på teslas fälgar? Exemplet här har CB 72,6mm.ironjack skrev:Du kan kolla beräkningarna på http://www.1010tires.com/Tools/Wheel-Offset-Calculator#. Tänk även på att det måste finnas urfräsning på insidan (anläggningsytan) för bulten som sitter i navet.Pontus skrev:Har hittat ett par fälgar som finns i följande dimensioner:
A: 20"x9,5" 5x120 ET40
B: 20"x8,5" 5x120 ET47
Yttre delen på fälgarna borde ju hamna som följer räknat ifrån monteringsytan:
A: 9,5" / 2 - 40mm = 80,65mm
B: 8,5" / 2 - 47mm = 60.95mm
Org. fram: 8,5" / 2 - 40mm = 67,95mm
Org. bak: 9,0" / 2 - 40mm = 74,30mm
Inner delen på fälgarna borde ju hamna som följer räknat ifrån monteringsytan:
A: 9,5" / 2 + 40mm = 160,65mm
B: 8,5" / 2 + 47mm = 154,95mm
Org. fram: 8,5" / 2 + 40mm = 147,95mm
Org. bak: 9,0" / 2 + 40mm = 154,30mm
Fungerar båda?