Typical brukar ligga på 190 för en 90D. Om man med typical menar Teslas benämning (i motsats till rated vilket anger NEDC-förbrukning). Denna förbrukningssiffra är hårdkodad och ändras inte, oavsett yttre omständigheter.
Du säger den brukar ligga på 190 för en 90D, Är den olika på olika individer av samma modell? När jag kollat på siffran som anger förbrukning sen senaste laddning och delar den med förbrukade "typical km" så brukar jag typiskt hamna på 175-180 på min 90D. Då har jag mätt på längre turer och de relativa siffrorna några mil in på resan i händelse att energimätaren inte räknar in förbrukningspuckeln vid start på resan.
Har inte kollat dessa på sommaren men tycker inte det borde spela någon roll.
Tycker det är irriterande lågt värde på typical, jag kan leva med huvudräkningen att få om typical till verkliga men det är en svår pedagogik när man försöker förklara för andra som är med under längre turer. Att låta den visa procent är iofs ärligare men den gillar jag inte heller, hade nog varit bäst om den bara visat hur många kwh man har kvar.
På sommaren stämmer typical ganska bra om man mest kör landsväg. På 100% SOC (81,8 kWh) så visar min typical range på ca 450 km. Det är 182 Wh/km och inte omöjligt att nå med lugn körning vid ~20C och med 19" slipstream-fälgar. 21" turbin ska enligt en del dra 10-15% mer. Motorvägsfart lägger också på en del. Hoppas kunna snitta runt 210 Wh/km på sommaren med mina 21". Med min gamla 75D på 19" fälgar så hade jag 190 Wh/km vid vanlig vardagskörning. Hyfsat blandat. Iaf så länge det var varmt. När det började bli kallar på morgnarna i september så ökade förbrukningen till över 200 Wh/km. En dag för inte så länge sen så hade jag lyckats slå av värmen i kupén av misstag. Då drog bilen bara 185 Wh/km istället för ~240 Wh/km ner till stan (15 km). Förvärmd bil och rätt milt väder så jag märkte inte först att jag inte hade nån värme.
Jag ligger just nu runt 235 i snitt sedan november, då är det blandad körning stad och motorväg. Till jobbet 5 mil på 110/90-vägar kommer jag ner till 230 till jobbet och 200 hem från jobbet vid fint väder. Vid snö, regn och rusk så ökar givetvis förbrukningen. Ska bli spännande att följa utvecklingen i sommar. Och inte minst nu när det snart vankas autobahnpremiär ner till Österrike.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Kanske ett tips till Elon om att låta användaren själ definiera/ändra typical, eller lägga till ytterligare ett val "typical user consumption"?
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Kanske ett tips till Elon om att låta användaren själ definiera/ändra typical, eller lägga till ytterligare ett val "typical user consumption"?
Varför inte bara använda "projected" även i instrumenklustret? Så funkar det ju på fossilbilar. Den räknar inte ut räckvidden med antal liter i tanke ggr angiven förbrukning direkt...
Ligger väl inte åt Teslas håll att låta användaren bestämma, dom är lite för amerikanska för det känns det som.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Ligger väl inte åt Teslas håll att låta användaren bestämma, dom är lite för amerikanska för det känns det som.
Antagligen inte. Hade gillat det för egen del men annars tycker jag de kunde få ha uppe den prognostiserade räckvidden man ser i energiappen istället. Trots allt bättre än nuvarande typical.
Antagligen inte. Hade gillat det för egen del men annars tycker jag de kunde få ha uppe den prognostiserade räckvidden man ser i energiappen istället. Trots allt bättre än nuvarande typical.
Båda värdena är ju najs, då kan man förutom att se räckvidden utifrån nuvarande förbrukning även se räckvidden om man sänker farten...typ. Inte perfekt men lite bättre iaf
Eller man skulle iaf ha något att relatera till, det är ju så man ser det om man har energiappen framme...
Alltså hur kör ni
Jag har svårt att hålla under 200 på sommaren vinter är 250-270
Kör som jag brukar köra
Det är klart att jag kan få lägre och det har jag gjort när det behövts men till vardagskörning finns inte under 200 på kartan
Jag kör normal hastighet enlig skyltarna och låter bilen bromsa och ladda batteriet, att mina resor till jobbet är 6.5 mil enkel resa så gör väl det att det sjunker. Fick bilen den 6 september ska bli roligt att testa den mera i sommar hur den beter sig.
P.s. Du har väl inte bagaget fullt med bly?
Blyet har nog hamnat på pedalen längst till höger misstänker jag...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.