Sida 2 av 2

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Postat: 26 dec 2017 19:59
av Baretta
X75D, 21 mil, 5-7 grader, 100-120 km/h, 54 kWh, 255 Wh/km.
Duggregn och blöta vägbanor i början av resan. Varmt batteri från början och range mode av.

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Postat: 27 dec 2017 18:05
av teslaTobster
Modell s 85 årsmodell 2014.
Körde sthlm-Gävle igår. Regn hela vägen och hade Thule takräcke och skidhållare med 4 skidor på. Temperatur 2 grader. 162km, 45kWh, Drog i snitt 279 Wh/km. Körde ca 105-110 km/h. Odubbade 19 tum vinterhjul.

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Postat: 28 dec 2017 23:23
av Simon
Bil: Modell S 85 från 2014
Sträcka: 102 km
Hastighet: mestadels 80 km/h
Förbrukning: 193 Wh/km
Temperatur: +2°C
Höjdskillnad: +80 meter
Väglag: fuktigt
Däck: odubbade vinter
Fälg: 19"
Range mode: nej
Rage mode: nej, försiktig körning

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Postat: 28 dec 2017 23:45
av mattiasottosson
Bil: Modell S75D - 17
Sträcka: 72.1 mil (Stockholm -> Hemsedal)
Hastighet: Ej dokumenterat, runt fartgränserna.
Range mode: on, förutom när det var som absolut kyligast.
Chill mode: on
Förbrukning: 214 Wh/km
Temperatur: +1 – -18
Väglag: Slask / blött / snö.
Däck: Odubbade vinter
Fälg: 19"

Total förbrukning för resan T-o-R (143 mil): 206 Wh/km.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_5d4f.png

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Postat: 30 dec 2017 12:43
av Monark1954
303 Wh/km i medel.
390 km.
Snöbelagd vinterväg i huvudsak, dock plogat. ca - 8 ute. 28/12.
300 Wh/km vid 110 km/h och 110% hastighet i ABRP räckte inte de första 24 milen innan första laddning i Storuman. Långa sträckor gick det bara köra 100% hastighet.
Upplevde att vi körde minst 15 mil innan förbrukningen gick ner något trots timmar med förvärmning och hemma laddning.

Normal vinterinställning på snöfria vintervägar är 280 Wh/km för längre körningar, testat på mer än 1.000 mil.
Sommar, 250 Wh/km vid 110 km/h.

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Postat: 30 dec 2017 15:21
av Remuz
En sak jag har märkt är att jag har marginellt bättre räckvidd med min 90 än jag hade med 60 (X). Anledningen är helt enkelt att när abrp säger att jag har mer än en procent kvar så höjer jag farten. Med 60 fick man köra precis på skyltad hastighet, vid regn och motvind tom något under. Med 90 kan man ev addera moms om man så skulle vilja.

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Postat: 30 dec 2017 16:31
av per
Mattiasottosson åker fram och tillbaka till Hemsedal med 206 Wh/km, och range mode on.
Kan värmeelementet påverka?

När man kör i 100 km/h med fullt värmeelement 3 kW så innebär detta 30 Wh/km i extra förbrukning.

Om jag kör omkring med fläkten på lågt varvtal för att hålla ljudnivån nere, kan det då vara så att värmeelementet kämpar på full effekt 3 kW för att få in värme i kupén?

/Per

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Postat: 31 dec 2017 00:42
av mattiasottosson
per skrev:
Mattiasottosson åker fram och tillbaka till Hemsedal med 206 Wh/km, och range mode on.
Kan värmeelementet påverka?
Snålade ganska mycket på värmen den här resan faktiskt. Hade s.k. "sportklädsel" på mig eftersom det var en skidresa, dvs merinounderställ och tunn fleece hela vägen. Körde lägre värme från klimatanläggningen, men desto högre stolsvärme. Stolsvärmen är väldigt effektiv energimässigt, största problemet är att det lätt blir kallt om fötterna. Löses enkelt med värmesulor från Biltema :lol:

Såg också till att förvärma både kabin och batteri innan avfärd. Laddade ett par timmar på 11kw-stolpe innan hemfärd.

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Postat: 31 dec 2017 01:10
av Corvus
Jag åkte från Småland till Uppland i går kväll. Startade med 98% vid SuC Tindered och kom hem till Järlåsa 297 km senare med 14% laddning kvar.

Bil: Model S 85D 2015
Sträcka: 29,7 mil
Förbrukad energi: 61,2 kWh, 206 Wh/km
Range mode: On
Chill mode: Off
Temperatur: +2 till -1C
Hastighet: 80-110 km/h
Kupétemp: 23C
Väglag: våt vägbana
image.jpeg

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Postat: 31 dec 2017 01:20
av mattiasottosson
Corvus skrev:
Startade med 98% vid SuC Tindered
98%? Hur lång tid tog den laddningen? :shock:

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Postat: 31 dec 2017 10:17
av Corvus
mattiasottosson skrev:
Corvus skrev:
Startade med 98% vid SuC Tindered
98%? Hur lång tid tog den laddningen? :shock:
Det tog låååång tid. Nästan en timme från 78% till 98%. :|

Det var dock första gången jag åkte den vägen och ville vara på den säkra sidan. För min del blir det perfekt när SuC i Strängnäs öppnar. :P

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Postat: 31 dec 2017 10:59
av Kulingen
Corvus skrev:
mattiasottosson skrev:
Corvus skrev:
Startade med 98% vid SuC Tindered
98%? Hur lång tid tog den laddningen? :shock:
Det tog låååång tid. Nästan en timme från 78% till 98%. :|

Det var dock första gången jag åkte den vägen och ville vara på den säkra sidan. För min del blir det perfekt när SuC i Strängnäs öppnar. :P
Jag laddade min Tesla S75D från 1% till 100% på 68 minuter.

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Postat: 31 dec 2017 12:29
av mattiasottosson
Kulingen skrev:
Jag laddade min Tesla S75D från 1% till 100% på 68 minuter.
400 volts-fusket! Gravt avundsjuk på ditt 85-pack, aka "vinnarbatteriet".

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Postat: 31 dec 2017 12:42
av mattiasottosson
Corvus skrev:
Det var dock första gången jag åkte den vägen och ville vara på den säkra sidan. För min del blir det perfekt när SuC i Strängnäs öppnar. :P
Aha. Men hade förmodligen gått snabbare att följa E4:an uppåt och kört Tystberga -> Strängnäs -> Järlåsa och toppat upp lite i Sillekrog, trots omvägen?

Var började resan?

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Postat: 31 dec 2017 15:15
av Corvus
mattiasottosson skrev:
Corvus skrev:
Det var dock första gången jag åkte den vägen och ville vara på den säkra sidan. För min del blir det perfekt när SuC i Strängnäs öppnar. :P
Aha. Men hade förmodligen gått snabbare att följa E4:an uppåt och kört Tystberga -> Strängnäs -> Järlåsa och toppat upp lite i Sillekrog, trots omvägen?

Var började resan?
Japp, jag brukar ta just den vägen och det hade gått snabbare, men nu vet jag att jag inte behöver ladda till mer än till ca 90% för att komma fram och då går det betydligt fortare. Jag tänkte att jag måste våga ta närmaste vägen någon gång.

Resan startade i Loftahammar.

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Postat: 01 jan 2018 18:04
av Monark1954
Vad händer om ni stannar bilen över natten -15 grader och laddning saknas?

Efter 12 mil kom vi fram med 56% i batteriet, prognosen av att vända tillbaka på en gång så skulle vi ha över 20% kvar.

På morgonen efter är det 47 % kvar i batteriet,
tappat 9% över natten utan någon förvärmning av något slag.

Tillbaka dag 2 där vi startade hade vi 3% kvar inte över 20%.
Startade dag 2 helt utan förvärmning för att inte tappa energi.

Max fart 70 km/h där det var tillåtet och gick.
Snöbelagd väg. -15 grader ute.
270 Wh/km Startade med 2 timmars förvärmning och ett batteri med 3*10 A tillgängligt i uttaget.
12 mil.
171231_1.JPG
Morgonen efter, efter några km.
Tappat 9% över natten.
180101_1.JPG
Startade helt utan förvärmning dag 2.
Medelförbrukning över 24 mil med ett nattstopp i kyla 279 Wh/km.
Maxfart 70 km/h där det gick. Ca - 5 grader i medel dag 2.
180101_2.JPG
Reservalternativet hade vi denna gång dag 2:s morgon. Åka förbi Ensamheten och vidare till Storuman och ladda. Men det var 8 mil extra på vår körsträcka. Fanns även typ 2 uttag 2 mil från mål så vi for och det gick.

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Postat: 07 jan 2018 22:45
av Simon
Nya siffror:

Bil: Modell S 85 från 2014
Sträcka: 153,9 km
Väglag: fuktigt
Temperatur: 0°C
Snittförbrukning: 201 Wh/km
Snitthastighet: 81 km/h
Mätning med helt nyladdade batterier.

Re: Ännu en förbrukningstråd. Data långa sträckor vintertid

Postat: 11 jan 2018 09:36
av Kraftverksdoktorn
Jag har haft runt 2,3 kWh/mil med normala vintertemperaturer (-5 till -15).

Nu var det -24 till -28 igår och då blev det 2,8 kWh/mil över 18 mil trots väl förvärmd bil.
Klimat på +18 och Range mode ON.
Underlag hård is.
Hastighet 80-90 km/h.

Det var lite oväntat stor skillnad tyckte jag, värt att tänka på i fortsättningen.