Sida 2 av 2
Re: Den stora konspirationen(?)
Postat: 11 dec 2017 14:33
av chaffis75
frippe skrev:
Problemet är inte köparna, utan tillverkarna, som inte gör bilar som efterfrågas och snarare tvingar in köpare i bilval de kanske hade undivkit, om de haft möjligheten.
Ja precis detta tror jag är en väldigt viktig anledning till varför de inte går snabbare fram med försäljningen av elbilar...
Re: Den stora konspirationen(?)
Postat: 11 dec 2017 15:34
av vigge50
frippe skrev:vigge50 skrev:Eller så kollar de på verkligheten och inte bubblan vi här är i?
I både Europa och USA så säljs det fler plug-in hybrider än rena elbilar och totalt har de en andel på 1% tillsammans samtidigt som BMW under oktober hade nästan 5% laddbara bilar, alltså långt över marknaden i stort. Deras stora planer som skrevs om en annan tråd idag visar var marknaden visar, än så länge köper väldigt få rena elbilar men de förväntas öka rejält framöver och de är då BMW tänker komma med sina elbilar. Då har deras mindre satsningar på elektrifierad bilar tillsammans med andra tillverkare dragit ner kostnaderna på elmotorer, batterier mm och det är lättare att ha de vinstmarginaler som BMW vill ha på sina elbilar.
https://insideevs.com/bmw-sold-over-940 ... ber-up-60/
Även om Tesla skulle lyckas nå 1 miljon bilar 2020 så är det bara 1,25% av totala marknaden, det kommer alltså finnas gått om utrymme kvar att sälja både andra elbilar och fossilbilar.
Fast, det går inte att köpa något som inte finns. Att så få köper rena elbilar beror på att det inte produceras tillräckligt med intressanta elbilar, eller att de som finns är så svåra att få möjlighet att testa.
Jag är ganska så övertygad om att om Vokswagen hade producerat en e-Passat i kombiutförande för strax över 600tkr med snabbladdning och räckvidd på runt 30mil, hade den sålt som smör i solsken. En Passat GTE kostar kostar från 430tkr och har då en onödig besninmotor istoppad, lite till i kostnad och en elbil hade kunnat räknas hem på många sätt, både av tillverkare och köpare, tror jag.
Problemet är inte köparna, utan tillverkarna, som inte gör bilar som efterfrågas och snarare tvingar in köpare i bilval de kanske hade undivkit, om de haft möjligheten.
Frågan är hur många som betalat 600 00 kr för en eldriven Passat. Under oktober så såldes det nästan lika många E-golf i Europa som det såldes Golf i Sverige, en väldigt stor skillnad alltså. Om leveranstiden på E-golf varit en vecka, tror du att alla 3000 golf som såldes i Sverige skulle vara eGolf även om de kostar dubbelt så mycket som fossilvarianten? Du ska köra jävligt mycket för att spara in över 100 00 kr på bränsle och service. Självklart så skulle priset kunna sänkas på eGolf om produktionen ökade rejält men nog inte jättemycket. Samma sak gäller Zoe, en bil för 300 000 kr och elektriska fönsterhissar bak är extrautrustning...En Zoe Life med 40 kWh batteri kostar 200 000 kr mer än en Clio Life, det är dubbelt så mycket även efter nya supermiljöbilspremien. Är det orimligt att köpare väljer Clio istället?
Re: Den stora konspirationen(?)
Postat: 11 dec 2017 15:48
av Jerker
Hela elbilsövergången är ju ett enda stort moment 22, hönan eller ägget osv. Så länge elbilarna är för dyra är det få köpare och så länge få köper dem som finns vågar inte tillverkarna satsa fullt ut, och så länge de inte satsar fullt ut så fortsätter bilarna att vara dyra osv.
Men ändå: Kineserna. Och andra uppstickare som Sono Sion. Jag tror att det kommer fler såna exempel inom kort. Om ett par år finns det kanske några riktigt billiga elbilar att köpa. Vad händer då?
Re: Den stora konspirationen(?)
Postat: 11 dec 2017 15:54
av frippe
vigge50 skrev:Frågan är hur många som betalat 600 00 kr för en eldriven Passat. Under oktober så såldes det nästan lika många E-golf i Europa som det såldes Golf i Sverige, en väldigt stor skillnad alltså. Om leveranstiden på E-golf varit en vecka, tror du att alla 3000 golf som såldes i Sverige skulle vara eGolf även om de kostar dubbelt så mycket som fossilvarianten? Du ska köra jävligt mycket för att spara in över 100 00 kr på bränsle och service. Självklart så skulle priset kunna sänkas på eGolf om produktionen ökade rejält men nog inte jättemycket. Samma sak gäller Zoe, en bil för 300 000 kr och elektriska fönsterhissar bak är extrautrustning...En Zoe Life med 40 kWh batteri kostar 200 000 kr mer än en Clio Life, det är dubbelt så mycket även efter nya supermiljöbilspremien. Är det orimligt att köpare väljer Clio istället?
Du kommer troligen inte köpa en bil du inte kan testa eller ens se på. I min stad finns inte ens en e-golf att testa hos återförsäljaren. Hur ska då intresset uppstå hos köparen? Om fler hade fått testa tror jag att fler hade valt elbil istället för fossildriven bil, de hade sett möjligheten att det faktiskt går på ett helt annat sätt och erbjuder en helt annan körkänsla. Om du hade klivit in i bilhallen, och först sett alla ebilar, sedan längst in hade det funnits lite diesel/bensinbilar, då hade så klart köpmönstret varit annorlunda. Nu får du nästan leta efter elbilar eller ens leta efter en säljare som kan något om dem.
Sedan är e-golf och en passat en bil som attraherar lite olika klientel. Passaten är stor hos främst företag och som tjänstebil, det tippar jag att golfen inte är på samma sätt. Med ett bra förmånsvärde hade en e-passat sålt bra. Och sedan hade en mängd begagnade elbilar kommit ut på 2:ahandsmarknaden.
Men givet är det lite av ett moment 22, det finns inte tillräckligt med elbilsmodeller för att köpare ska kunna få upp intresset för dem, och eftersom det inte finns ett intresse byggs inte tillräckligt med elbilar, eller tas fram, eller tas in av återförsäljare.
Re: Den stora konspirationen(?)
Postat: 11 dec 2017 16:07
av vigge50
Jerker skrev:Hela elbilsövergången är ju ett enda stort moment 22, hönan eller ägget osv. Så länge elbilarna är för dyra är det få köpare och så länge få köper dem som finns vågar inte tillverkarna satsa fullt ut, och så länge de inte satsar fullt ut så fortsätter bilarna att vara dyra osv.
Självklart är det så men jag tror inte att även om Renault hade producerat 1 miljon Zoe om året att den skulle vara lika billig som Clio, batterier kostar och råvarupriserna för vissa av metallerna i batterier har gått upp kraftigt den senaste tiden vilket gör att besparingarna med större produktion äts upp till viss del av detta.
Re: Den stora konspirationen(?)
Postat: 11 dec 2017 16:12
av Jerker
vigge50 skrev:Jerker skrev:Hela elbilsövergången är ju ett enda stort moment 22, hönan eller ägget osv. Så länge elbilarna är för dyra är det få köpare och så länge få köper dem som finns vågar inte tillverkarna satsa fullt ut, och så länge de inte satsar fullt ut så fortsätter bilarna att vara dyra osv.
Självklart är det så men jag tror inte att även om Renault hade producerat 1 miljon Zoe om året att den skulle vara lika billig som Clio, batterier kostar och råvarupriserna för vissa av metallerna i batterier har gått upp kraftigt den senaste tiden vilket gör att besparingarna med större produktion äts upp till viss del av detta.
Men ändå lyckas Sono plocka ihop en bil av massproducerade standarddelar, ett vattenkylt batteri på 35 kWh, utrusta den med dragkrog och 7,5 kvm solceller till ett pris av SEK 210000 inkl. moms. Jag får inte det att gå ihop. Renault är en jättestor tillverkare och borde kunna göra det ännu billigare.
Re: Den stora konspirationen(?)
Postat: 11 dec 2017 17:36
av nek0
vigge50 skrev:Jerker skrev:Hela elbilsövergången är ju ett enda stort moment 22, hönan eller ägget osv. Så länge elbilarna är för dyra är det få köpare och så länge få köper dem som finns vågar inte tillverkarna satsa fullt ut, och så länge de inte satsar fullt ut så fortsätter bilarna att vara dyra osv.
Självklart är det så men jag tror inte att även om Renault hade producerat 1 miljon Zoe om året att den skulle vara lika billig som Clio, batterier kostar och råvarupriserna för vissa av metallerna i batterier har gått upp kraftigt den senaste tiden vilket gör att besparingarna med större produktion äts upp till viss del av detta.
Frågan är då om intresse för elbilar är så stor som många här tror.
Någon skrev att 70% svarat att deras nästa bil blir eldriven men visst det svarar jag med. Det gjorde jag för 3 år sedan också och beställde en fossilare för en månad sedan ändå.
Läser ni något mer en Tesla forum?
Jag är själv på Skoda och VW forum och där pratar ingen om elbilar.
Så länge man måste vänta på en fossilare i 8 månader blir det inga elbilar att tala om

.
De stora drakarna väntar på att någon annan bygger ut laddstationer så de slipper denna kostnaden. Sedan vet ingen vilka batterier vinner och det kan bli kostsamt välja fel teknik.
Re: Den stora konspirationen(?)
Postat: 11 dec 2017 18:37
av mati
nek0 skrev:
Jag är själv på Skoda och VW forum och där pratar ingen om elbilar.
Exakt. Vi lever i en liten rosa bubbla och tror att världen håller på att förändras jättesnabbt. Och vi sitter i första raden. Tror vi.
Men riktigt så enkelt är det inte. När det kommer till kritan skulle de allra allra flesta köpa en fossilbil igen. Jag tror inte heller riktigt på de där 70%. Vi som har elbil betraktas i bästa fall som lite udda fåglar som har för mycket pengar. I värsta fall blir vi idiotförklarade och folk tror att vi har tappat förståndet eller nåt.
Re: Den stora konspirationen(?)
Postat: 11 dec 2017 19:03
av LarsL
Det är bra om det tar tid, då kommer förmånerna räcka längre och skatterna dröja.
Re: Den stora konspirationen(?)
Postat: 11 dec 2017 20:24
av Verdi
mati skrev:nek0 skrev:
Jag är själv på Skoda och VW forum och där pratar ingen om elbilar.
Exakt. Vi lever i en liten rosa bubbla och tror att världen håller på att förändras jättesnabbt. Och vi sitter i första raden. Tror vi.
Men riktigt så enkelt är det inte. När det kommer till kritan skulle de allra allra flesta köpa en fossilbil igen. Jag tror inte heller riktigt på de där 70%. Vi som har elbil betraktas i bästa fall som lite udda fåglar som har för mycket pengar. I värsta fall blir vi idiotförklarade och folk tror att vi har tappat förståndet eller nåt.
På BMW forumet snackas det dock elbil. Inte så mycket men en del. Vissa är dock väldigt skeptiska men en rätt stor andel är ändå försiktigt positiva. Flera som har en i3 som komplement även bland de motorintresserade. Och så har vi en handfull gamla regulars från Autopower här numera. En bekant som byter väldigt ofta provkörde en släktings Tesla i Florida och jag har sett att han besökt Tesla butiken både i Täby och MOS. Bara en tidsfråga alltså.

Re: Den stora konspirationen(?)
Postat: 11 dec 2017 20:28
av Bjelke
LarsL skrev:Det är bra om det tar tid, då kommer förmånerna räcka längre och skatterna dröja.
Hehe sant...

Re: Den stora konspirationen(?)
Postat: 11 dec 2017 21:17
av Off Grid Byggaren
Åt lunch på Bilia idag, hamnade vid tre Volvosäljare.
Passade på att höra mig för vad de trodde om elbilar och om kunderna efterfrågade BEV. De svarade att tyvärr hade de ju inga BEV att erbjuda, och Volvo är väldigt hemliga med vad som kan komma i framtiden.
Laddhybriderna XC 90 T8 och XC60 T8 säljer tydligen bra, årets tilldelning är redan slutsåld fast tre veckor återstår. Så nu säljs det bara diesel och bensinbilar för fullt.
Men alla tre säljarna tyckte det var alldeles för liten bensintank i dessa T8 laddhybrider, det gick ju bara att köra 35 mil på 50 liters tanken innan varningslampan tänds upp.
Diesel skulle det vara, då kan man ju köra 100 mil på en tankning.
Frågade om Tesla var en konkurrent till Volvo, om de tog köpare från dem. Det kunde nog tänkas att några kunder valt Tesla istället, men de hade också några Teslaägare som bytt till laddhybriderna XC60 T8 och XC90 T8.
Berättade att mitt företag arbetar med elbesiktningar och det vore bra marknadsföring med en riktig BEV. De föreslog då BMW i3 eller vänta några år så kanske Volvo XC40 kommer som BEV.
Eftermiddagens uppdrag var faktiskt en liten föreläsning om elbilar och laddplatser för en kund, de hade precis nu beställt tre Nissan e-nv200 och ska bygga egna laddplatser.
Re: Den stora konspirationen(?)
Postat: 11 dec 2017 21:19
av Simon
LarsL skrev:Det är bra om det tar tid, då kommer förmånerna räcka längre och skatterna dröja.
Vinnaren är den som har mest pengar när jorden går under.
Re: Den stora konspirationen(?)
Postat: 11 dec 2017 21:38
av Jerker
Simon skrev:LarsL skrev:Det är bra om det tar tid, då kommer förmånerna räcka längre och skatterna dröja.
Vinnaren är den som har mest pengar när jorden går under.
+1000
Den formuleringen är briljant!
Re: Den stora konspirationen(?)
Postat: 11 dec 2017 22:06
av unumlapis
bonath skrev:Kolla "Who killed the electrical car" på Youtube.
Var ju rätt intressant och har aldrig tidigare hört talas om GM EV1! Hittade denna
artikel på Business Insider som var rätt så intressant med tekniska detaljer och gott om bilder på EV1.

Re: Den stora konspirationen(?)
Postat: 11 dec 2017 23:02
av Beigler
Om det nu är ett moment 22 så måste politikerna in och styra ordentligt. Förbjud försäljning av ICE.
Se vad som hände med glödlampor. Bar två-tre år efter att man förbjöd klassiska glödlampor har vi nu ledlampor som både är snyggare, håller längre och drar en bråkdel av den energi som glödlampan gjorde. Dessutom är de inte ens dyra längre. Även om de tillät tillverkning av glödlampor idag skulle jag aldrig köpa en igen.
Re: Den stora konspirationen(?)
Postat: 11 dec 2017 23:09
av Jerker
Beigler skrev:Om det nu är ett moment 22 så måste politikerna in och styra ordentligt. Förbjud försäljning av ICE.
Se vad som hände med glödlampor. Bar två-tre år efter att man förbjöd klassiska glödlampor har vi nu ledlampor som både är snyggare, håller längre och drar en bråkdel av den energi som glödlampan gjorde. Dessutom är de inte ens dyra längre. Även om de tillät tillverkning av glödlampor idag skulle jag aldrig köpa en igen.
Ja, se på Norge! Rejäla subventioner gör susen!
Re: Den stora konspirationen(?)
Postat: 12 dec 2017 06:25
av Bjelke
Jerker skrev:Simon skrev:LarsL skrev:Det är bra om det tar tid, då kommer förmånerna räcka längre och skatterna dröja.
Vinnaren är den som har mest pengar när jorden går under.
+1000
Den formuleringen är briljant!
Kult-tröjan är ju "Flest prylar när man dör vinner" tror den dök upp på typ 90-talet

Re: Den stora konspirationen(?)
Postat: 12 dec 2017 08:56
av Jerker
Bjelke skrev:Jerker skrev:Simon skrev:LarsL skrev:Det är bra om det tar tid, då kommer förmånerna räcka längre och skatterna dröja.
Vinnaren är den som har mest pengar när jorden går under.
+1000
Den formuleringen är briljant!
Kult-tröjan är ju "Flest prylar när man dör vinner" tror den dök upp på typ 90-talet

Jodå, men nu sammanknippade jag det med just elbilssubventioner. Kanske måste formuleras om för att förtydliga just den kopplingen.
Re: Den stora konspirationen(?)
Postat: 12 dec 2017 20:40
av wing
Det är inte helt enkelt så att traditionella biltillverkare består av massa mekanikingenjörer som inte behövs i ett elbilsföretag, medans allt elektroniskt har köpts in av underleverantörer? Så de kan helt enkelt inte bygga elbilar än och har dessutom en stor del av organisationen som inte gillar den här förändringen.
Däremot tror jag inte elbilens låga servicekostnad är ett skäl. Jag har fått uppfattningen att även om man tjänar massa pengar där, så är det inte någon prestigeuppdrag att jobba med service eller reservdelar. Företagens DNA är att vara duktiga på att ta fram nya, säljande bilmodeller.
Re: Den stora konspirationen(?)
Postat: 12 dec 2017 20:54
av mati
Det här bekräftar konspirationsteorin. Jag letade lite omkring på
http://chademo-map.com som Tibors nyhetsartiklel länkar till idag. Och så hamnade jag på mitt gamla universitet som uppenbarligen har en (något klen) ChaDeMo-laddare. Den står roligt nog hos institutionen för förbränningsteknik, och den är naturligtvis ur funktion. Vilket sammanträffande. Hur skulle de annars kunna hävda att elbilar inte går att ladda nånstans...
Re: Den stora konspirationen(?)
Postat: 13 dec 2017 06:27
av Bjelke
Dom kan skicka den hem till mig istället för det är ju precis en sån CHAdeMO man vill ha hemma ju (om man har en Leaf iaf)
(fast det är nog eg en helt vanlig CHAdeMO men inställd på just 20kW och inte en sån budget-variant, men jag kan ta den iaf, gratis såklart)
Re: Den stora konspirationen(?)
Postat: 13 dec 2017 06:38
av LarsL
Ja, men där har vi ett exempel till på varför de gamla industrierna inte hänger med. De köper in sig eller testar en teknik tidigt, de vill ju ha koll på utvecklingen. Men de tidiga laddarna och batterierna med för den delen håller dålig kvalite så de tänker äsch detta är ju inget att satsa på. Då blir det omöjligt att få investeringar till fortsatt utveckling och de missar att utvecklingen går rasande fort.