Re: Räckvidd Model S 75D
Postat: 04 dec 2017 21:31
Min har konsumerat 195 Wh / km i snitt på snart 8000 mil.
Jaha okej. Men då är det ju antagligen hyfsat rätt. Både mitt sätt att räkna och mitt minne om max range när bilen var ny.Verdi skrev:Som jämförelse: Min 90D som rullat 5300 mil visar 408 km vid 90%.
Motsvarar 453 km vid 100%. (Har aldrig laddat den full än)
Åksjuka barn. Jag körde 10 mil med två vuxna personer som båda vart åksjuka. Lugn och försiktigt gick det. Har sällan varit med om det i en annan bil. Undrar hur barnen reagera i Teslan?Becada skrev:Tack för alla svar!
Om det blir ett köp blir det en snålt utrustad 75D; förmodligen endast metallic och AP. Det är helt enkelt svårt att motivera en dyrare bil med tanke på hur lite jag förmodligen kommer att köra under de kommande tre åren. En 90D hade såklart varit trevligt men då kan man inte, antar jag, ta del av Teslas restvärdesgaranti och förmånliga ränta.
På grund av småbarn som blir åksjuka kör vi oftast sen kväll/natt när barnen sover. Därav ser jag hellre tre relativt korta laddstopp framför ett långt. Barnens åksjuka tvingar mig samtidigt att köra väldigt lugnt och försiktigt, vilket borde hålla nere förbrukningen. Med ca sex timmars körning i mörker skulle det vara grymt skönt att ha Autopiloten. Är det någon annan, med ny 75D, som ligger på ca 180 wh/km vid ca 110 km/h?
Nu gäller det bara att lura sig själv att man har råd, trots att ens förnuftiga jag säger att man borde invänta en 3:a, samt att övertyga familjen.
Bra val! Jag hade gjort samma val om jag bestllt ny bil idag. Det ingår många bra finesser nu redan i basmodellen som man fick betala extra för förr.Becada skrev:Tack för alla svar!
Om det blir ett köp blir det en snålt utrustad 75D; förmodligen endast metallic och AP.
Kikade på samma sak själv för nån månad sedan, tänkte ersätta en Nissan Leaf där leasingen just gått utBecada skrev:Tack för alla svar!
Om det blir ett köp blir det en snålt utrustad 75D; förmodligen endast metallic och AP. Det är helt enkelt svårt att motivera en dyrare bil med tanke på hur lite jag förmodligen kommer att köra under de kommande tre åren. En 90D hade såklart varit trevligt men då kan man inte, antar jag, ta del av Teslas restvärdesgaranti och förmånliga ränta.
På grund av småbarn som blir åksjuka kör vi oftast sen kväll/natt när barnen sover. Därav ser jag hellre tre relativt korta laddstopp framför ett långt. Barnens åksjuka tvingar mig samtidigt att köra väldigt lugnt och försiktigt, vilket borde hålla nere förbrukningen. Med ca sex timmars körning i mörker skulle det vara grymt skönt att ha Autopiloten. Är det någon annan, med ny 75D, som ligger på ca 180 wh/km vid ca 110 km/h?
Nu gäller det bara att lura sig själv att man har råd, trots att ens förnuftiga jag säger att man borde invänta en 3:a, samt att övertyga familjen.
Med 21" (antar att det är Tesla original) låter 30 mil rimligt. Med 19" Slipstream så kommer du nog de 35 mil du tänkte dig.RikardD skrev:Väcker liv i denna tråd då jag nyligen har köpt en Model s 75D från 2018. Bilen är alltså 3 år men har bara gått 2.800 mil.
Jag köpte den med tanke att kunna köra ca 35 mil, men jag kommer bara 30.
Jag har bara försökt ladda till 100% en gång men det gick inte utan den stannade på 96%, detta var hemmaladdare på 10A.
Om man räknar baklänges så motsvarar bilens uppskattade räckvidd vid 100% 372km vilket jag tycker känns lågt, på alla forum jag läst har folk skrivit 390-400km. (Jag har 21” fälgar om det har betydelse)
Har jag normala siffror eller år något tok? Kan man i så fall ta upp det med Tesla?
Med vår S75D som körde 19” så kom vi som absolut bäst 35 mil skulle jag säga, vid riktigt dåligt väder (mycket snö o kallt t.ex.) eller motorväg+moms med regn och eller motvind kunde man hamna kring 26 mil istället. Hade jag haft 21” fälgar hade det nog varit nära 10% lägre räckvidd på det enligt vad jag hittat. Det var när den var rätt ny också, så lägg på lite degradering på det.RikardD skrev:Väcker liv i denna tråd då jag nyligen har köpt en Model s 75D från 2018. Bilen är alltså 3 år men har bara gått 2.800 mil.
Jag köpte den med tanke att kunna köra ca 35 mil, men jag kommer bara 30.
Jag har bara försökt ladda till 100% en gång men det gick inte utan den stannade på 96%, detta var hemmaladdare på 10A.
Om man räknar baklänges så motsvarar bilens uppskattade räckvidd vid 100% 372km vilket jag tycker känns lågt, på alla forum jag läst har folk skrivit 390-400km. (Jag har 21” fälgar om det har betydelse)
Har jag normala siffror eller år något tok? Kan man i så fall ta upp det med Tesla?