e5m1r skrev:Tänk inte att tanka gratis mer än på resa dels är det inte tanken med supercharger dels sliter det på batteri och sen är det tiden det tarezitsuj skrev:Hej,
Jag har spenderat några dagar på detta fina forum och läsa hundratals trådar, men jag behöver nog lite övertalning
Jag har eget AB där jag jobbar som konsult och har väldigt få kostnader i bolaget och överväger därför att leasa en bil.
Äger idag en 2 år gammal Audi privat som är betald, så man ligger ju ute med ganska mycket skattade pengar.
Hur har ni resonerat? Jag har kollat på en Tesla S75D , med ett totalt pris på 1074000 (ink moms) och förmånsvärdet är överkomligt om man jämför med en motorstark Audi tex.
Teslan kommer kosta ca 11.000 i månaden för bolaget, + att jag privat får ta förmånsvärdet då. Jag kommer nog dock bara låta bolaget ta den kostnaden också genom att bara "höja lönen" så att säga.
Nu till kärnfrågan. Enligt denna kalkylator http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator/ så kommer detta äventyr kosta bolaget ca 17000 i månaden, och det är ju mycket pengar. Men samtidigt så har jag som sagt nästan inga andra kostnader i bolaget alls , och bilen är ca 10-15% av vad jag fakturerar varje månad...
Jag är väldigt nära att "slå till", men jag har sjukt dålig koll på det här med tjänstebil och eget bolag, och behöver lite argument.
Alternativet är ju att ta dessa 17 och betala ut det som lön istället, vilket ger mig ca hälften netto privat varje månad och sen köpa en bil privat?
Vidare så har jag ca 3 km till en Supercharger från där jag bor, så man kommer ju tanka helt gratis!
Hur är det med regelverket med skatter osv? om jag tar den som en förmånsbil så kan jag väl använda det privat hur mycket jag vill, och ändå få dra av de resor jag faktiskt gör i tjänsten? (resor till kund etc).
Körde en Tesla idag i Täby och blev helt kär....
Tack på förhand!
/Marcus
Du fulltankar din bil hemma för ca 60kr så det är inga pengar och bekvämt
Försök att hålla dig borta från extra utrustning då den påverkar förmånsvärdet sjukt mycket som standard är model s bättre utrustad än någonsin innan
Tänk också på att du drar halva momsen på leasingen och att du betalar med oskattade pengar
Och för fri supercharging använd någons referral länk förslagsvis min
En sak till
Om din bil inte byggs i år så är det troligtvis annan förmånsvärde som gäller och troligtvis högre då bilarna i år fått merstandardutrustning
Så försök försäkra dig om att ny bil byggs i år eller köp en lager bil
Om du köper en lagerbil försäkra dig om att den blir med den nya prestandan
Intressant detta med batteriet! Enligt säljaren så sliter inte supercharging på batteriet så länge man inte fyller upp det till max varje gång?