Leasa Tesla på eget AB

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ezitsuj
Teslaägare

Re: Leasa Tesla på eget AB

Inlägg av ezitsuj »

e5m1r skrev:
ezitsuj skrev:
Hej,

Jag har spenderat några dagar på detta fina forum och läsa hundratals trådar, men jag behöver nog lite övertalning :)

Jag har eget AB där jag jobbar som konsult och har väldigt få kostnader i bolaget och överväger därför att leasa en bil.
Äger idag en 2 år gammal Audi privat som är betald, så man ligger ju ute med ganska mycket skattade pengar.

Hur har ni resonerat? Jag har kollat på en Tesla S75D , med ett totalt pris på 1074000 (ink moms) och förmånsvärdet är överkomligt om man jämför med en motorstark Audi tex.
Teslan kommer kosta ca 11.000 i månaden för bolaget, + att jag privat får ta förmånsvärdet då. Jag kommer nog dock bara låta bolaget ta den kostnaden också genom att bara "höja lönen" så att säga.

Nu till kärnfrågan. Enligt denna kalkylator http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator/ så kommer detta äventyr kosta bolaget ca 17000 i månaden, och det är ju mycket pengar. Men samtidigt så har jag som sagt nästan inga andra kostnader i bolaget alls , och bilen är ca 10-15% av vad jag fakturerar varje månad...

Jag är väldigt nära att "slå till", men jag har sjukt dålig koll på det här med tjänstebil och eget bolag, och behöver lite argument.
Alternativet är ju att ta dessa 17 och betala ut det som lön istället, vilket ger mig ca hälften netto privat varje månad och sen köpa en bil privat?
Vidare så har jag ca 3 km till en Supercharger från där jag bor, så man kommer ju tanka helt gratis!

Hur är det med regelverket med skatter osv? om jag tar den som en förmånsbil så kan jag väl använda det privat hur mycket jag vill, och ändå få dra av de resor jag faktiskt gör i tjänsten? (resor till kund etc).

Körde en Tesla idag i Täby och blev helt kär....
Tack på förhand!

/Marcus
Tänk inte att tanka gratis mer än på resa dels är det inte tanken med supercharger dels sliter det på batteri och sen är det tiden det tar
Du fulltankar din bil hemma för ca 60kr så det är inga pengar och bekvämt Bild
Försök att hålla dig borta från extra utrustning då den påverkar förmånsvärdet sjukt mycket som standard är model s bättre utrustad än någonsin innan
Tänk också på att du drar halva momsen på leasingen och att du betalar med oskattade pengar
Och för fri supercharging använd någons referral länk förslagsvis min Bild
En sak till
Om din bil inte byggs i år så är det troligtvis annan förmånsvärde som gäller och troligtvis högre då bilarna i år fått merstandardutrustning
Så försök försäkra dig om att ny bil byggs i år eller köp en lager bil
Om du köper en lagerbil försäkra dig om att den blir med den nya prestandan

Intressant detta med batteriet! Enligt säljaren så sliter inte supercharging på batteriet så länge man inte fyller upp det till max varje gång?
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare

Inlägg av mgorgis »

Ska man höja lönen motsvarande förmånsvärdet om man ska använda sig av nettolöneavdrag? Jag vet att man måste inte det och om man redan tar lön upp till gränsen till statlig skatt så skulle ytterligare höjning av lönen (motsvarande förmånsvärdet) resultera i att man skattar 50%
ezitsuj skrev:
Intressant detta med batteriet! Enligt säljaren så sliter inte supercharging på batteriet så länge man inte fyller upp det till max varje gång?
Det sliter alltid mer på batteriet vid snabbare laddning jämfört med långsammare tyvärr, det gäller olika typer av lithium batterier
Användarvisningsbild
ezitsuj
Teslaägare

Inlägg av ezitsuj »

mgorgis skrev:
Ska man höja lönen motsvarande förmånsvärdet om man ska använda sig av nettolöneavdrag? Jag vet att man måste inte det och om man redan tar lön upp till gränsen till statlig skatt så skulle ytterligare höjning av lönen (motsvarande förmånsvärdet) resultera i att man skattar 50%
ezitsuj skrev:
Det sliter alltid mer på batteriet vid snabbare laddning jämfört med långsammare tyvärr, det gäller olika typer av lithium batterier
Ok! Var kan jag läsa om detta?
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

Inlägg av Jensa »

Ang. förmånsvärde för 2018 så är det ingen som vet i dagsläget. Det blir värdet på den jämförbara bilen som Skatteverket kommer fram till. 2017 sänktes det något mot året innan, även om mer ingick standard. Hinner bilen bli byggd under 2017 får du 2017 års förmånsvärde, annars blir det 2018 års och det vet vi inte förrän en bit in på nästa år. Mer ingår dock standard i bilen nu men om det påverkar är oklart? :roll: :) Du kommer oavsett inte ångra valet av bil! 8-)
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare

Inlägg av mgorgis »

ezitsuj skrev:
mgorgis skrev:
ezitsuj skrev:
Ok! Var kan jag läsa om detta?
Hittade denna om just Tesla batterier, men hittar inte det generella fallet om t.ex. Li-ion eller Li-po batterier

https://electrek.co/2017/05/07/tesla-li ... er-charges
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

ezitsuj skrev:
e5m1r skrev:
ezitsuj skrev:
Hej,

Jag har spenderat några dagar på detta fina forum och läsa hundratals trådar, men jag behöver nog lite övertalning :)

Jag har eget AB där jag jobbar som konsult och har väldigt få kostnader i bolaget och överväger därför att leasa en bil.
Äger idag en 2 år gammal Audi privat som är betald, så man ligger ju ute med ganska mycket skattade pengar.

Hur har ni resonerat? Jag har kollat på en Tesla S75D , med ett totalt pris på 1074000 (ink moms) och förmånsvärdet är överkomligt om man jämför med en motorstark Audi tex.
Teslan kommer kosta ca 11.000 i månaden för bolaget, + att jag privat får ta förmånsvärdet då. Jag kommer nog dock bara låta bolaget ta den kostnaden också genom att bara "höja lönen" så att säga.

Nu till kärnfrågan. Enligt denna kalkylator http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator/ så kommer detta äventyr kosta bolaget ca 17000 i månaden, och det är ju mycket pengar. Men samtidigt så har jag som sagt nästan inga andra kostnader i bolaget alls , och bilen är ca 10-15% av vad jag fakturerar varje månad...

Jag är väldigt nära att "slå till", men jag har sjukt dålig koll på det här med tjänstebil och eget bolag, och behöver lite argument.
Alternativet är ju att ta dessa 17 och betala ut det som lön istället, vilket ger mig ca hälften netto privat varje månad och sen köpa en bil privat?
Vidare så har jag ca 3 km till en Supercharger från där jag bor, så man kommer ju tanka helt gratis!

Hur är det med regelverket med skatter osv? om jag tar den som en förmånsbil så kan jag väl använda det privat hur mycket jag vill, och ändå få dra av de resor jag faktiskt gör i tjänsten? (resor till kund etc).

Körde en Tesla idag i Täby och blev helt kär....
Tack på förhand!

/Marcus
Tänk inte att tanka gratis mer än på resa dels är det inte tanken med supercharger dels sliter det på batteri och sen är det tiden det tar
Du fulltankar din bil hemma för ca 60kr så det är inga pengar och bekvämt Bild
Försök att hålla dig borta från extra utrustning då den påverkar förmånsvärdet sjukt mycket som standard är model s bättre utrustad än någonsin innan
Tänk också på att du drar halva momsen på leasingen och att du betalar med oskattade pengar
Och för fri supercharging använd någons referral länk förslagsvis min Bild
En sak till
Om din bil inte byggs i år så är det troligtvis annan förmånsvärde som gäller och troligtvis högre då bilarna i år fått merstandardutrustning
Så försök försäkra dig om att ny bil byggs i år eller köp en lager bil
Om du köper en lagerbil försäkra dig om att den blir med den nya prestandan

Tesla begränsar laddeffekt på supercharger efter ett tag för att inte slita på batteriet
Finns trådar om det på TMC och säkert hör också
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare

Inlägg av Hyted »

Så som utrustningen i bilarna ändrat sig under året bör en så naken bil som möjligt i dagsläget bli mycket förmånlig.
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Ja en blå
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare

Inlägg av GiGurra »

ezitsuj skrev:
mati skrev:
Till kärnfrågan.
17000 i månaden låter lite mycket. Har du verkligen räknat rätt?
Du får köra så mycket du vill privat. Men för att få lyfta halva momsen på leasingen måste du köra minst 100 tjänstemil om året. Då räknas även resor till serivce, till revisorn etc. Allt som på nåt vis har med tjänsten att göra.
För alla resor du gör i tjänsten får du dessutom ta ut 9,50kr/mil skattefritt från ditt bolag.
Som Esmir skriver påverkar extrautrustning förmånsvärdet på bilen. Se till att ha den så naken som möjligt. Alternativt kan du försöka att hitta en begagnad Model S från 2014 eller 2015, de har betydligt lägre förmånsvärde än de nya.
Hej ,

Jag har ingen aning om jag har räknat rätt...jag har använt mig av denna http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator/
Jag har valt premiumpaketet, läderklädsel, utökade autopiloten samt soltak. Bilen kostar då enligt offerten 1.074000.
Jag skulle ev klara mig utan läderklädseln dock men det känns dummsnålt på en sån dyr bil.

Angående milen i tjänsten så är det inga problem alls då jag åker till kund i stort sett varje dag.
Honesty mode... dagens asg :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Om 17000kr motsvarar 10-15% av omsättningen per månad så verkar det vara en nobrainer att köpa en Tesla,
du kommer knappast att ångra dig om man säger så ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MrOCM
Teslaägare

Inlägg av MrOCM »

Är i liknande situation som du och beställde min min S75D i mitten av oktober.

Som redan nämnts så springer förmånsvärdet iväg rejält när man lägger på utrustning så jag nöjde mig med att välja den färg jag gillade mest (vilket tyvärr var den dyraste) och Premium-paketet (jag var tom osäker på om jag skulle inkludera Premium-paketet). Jag skulle väldigt gärna ha lagt till inredningspaketet som ger skinnklädsel men kände inte att det var tillräckligt viktigt för mig så jag avstod. Dessutom finns det praktiska fördelar med textil-klädsel. Det är ofta skönare att sitta i textilstolar, stolarna är inte lika "hala" och blir inte lika varma/kalla under sommar/vinter. Men visst känns skinnklädsel mer premium. Tyvärr fanns ingen möjlighet att inspektera/prova någon bil med textilklädsel innan jag gjorde min beställning så det är tyvärr en liten chansning (kanske lite vågat när man snackar om en bil för kring miljonen). AP tänkte jag eventuellt lägga till i efterhand, återigen av ekonomiska skäl. Att företaget får lite högre kostnad om man väljer till mer utrustning märks inte så farligt mycket i den totala plånboken men de fläskiga höjningarna av förmånsvärdet svider desto mer eftersom de betalas med rejält beskattade pengar. Endast framtiden kan avgöra om jag varit dumsnål eller inte men jag tror jag kommer trivas med bilen ändå. Längtar efter leverans...

Go for it!
Model S 75 D (2018-2020), Model Y LR (2021)
Användarvisningsbild
ezitsuj
Teslaägare

Inlägg av ezitsuj »

MrOCM skrev:
Är i liknande situation som du och beställde min min S75D i mitten av oktober.

Som redan nämnts så springer förmånsvärdet iväg rejält när man lägger på utrustning så jag nöjde mig med att välja den färg jag gillade mest (vilket tyvärr var den dyraste) och Premium-paketet (jag var tom osäker på om jag skulle inkludera Premium-paketet). Jag skulle väldigt gärna ha lagt till inredningspaketet som ger skinnklädsel men kände inte att det var tillräckligt viktigt för mig så jag avstod. Dessutom finns det praktiska fördelar med textil-klädsel. Det är ofta skönare att sitta i textilstolar, stolarna är inte lika "hala" och blir inte lika varma/kalla under sommar/vinter. Men visst känns skinnklädsel mer premium. Tyvärr fanns ingen möjlighet att inspektera/prova någon bil med textilklädsel innan jag gjorde min beställning så det är tyvärr en liten chansning (kanske lite vågat när man snackar om en bil för kring miljonen). AP tänkte jag eventuellt lägga till i efterhand, återigen av ekonomiska skäl. Att företaget får lite högre kostnad om man väljer till mer utrustning märks inte så farligt mycket i den totala plånboken men de fläskiga höjningarna av förmånsvärdet svider desto mer eftersom de betalas med rejält beskattade pengar. Endast framtiden kan avgöra om jag varit dumsnål eller inte men jag tror jag kommer trivas med bilen ändå. Längtar efter leverans...

Go for it!
Jag körde faktiskt en med textil-säten idag, och det är ju bara halva stolen som är textil. Annars är stolarna exakt lika. Kommer nog överväga att inte lägga till den optionen faktiskt...det är svårt detta....
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare

Inlägg av mgorgis »

Jag har på mina tidigare bilar haft helläder i många år men ångrar inte alls att valde textil till min MS. Det är ju halvskinn så glaset är halvfullt tycker jag ;)
Verdi

Inlägg av Verdi »

Fast en Tesla kan förvärmas och kylas så nackdelen med alltför kalla/varma säten behöver inte bli så stor.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Tycker att läder icke läder frågan bör bli
Småbarn ( någon som smutsar ner ) eller inte
Då stolarna är samma i övrigt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Hur står sig tygstolarna kvalitetsmässigt? Mina nextgen skinnstolar ser jätteslitna och fula ut efter bara ett halvår. Skinnet är liksom torrt och rynkigt och har tappat spänsten. Att det är lätt att göra rent, vilket jag trodde var en fördel, blir ganska sekundärt när stolarna ändå ser ut som i en tio år gammal bil.
Jag skulle inte satsa på skinn igen. Den lite lyxigare känslan som skinnet ger i början försvinner snabbt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

mati skrev:
Hur står sig tygstolarna kvalitetsmässigt? Mina nextgen skinnstolar ser jätteslitna och fula ut efter bara ett halvår. Skinnet är liksom torrt och rynkigt och har tappat spänsten. Att det är lätt att göra rent, vilket jag trodde var en fördel, blir ganska sekundärt när stolarna ändå ser ut som i en tio år gammal bil.
Jag skulle inte satsa på skinn igen. Den lite lyxigare känslan som skinnet ger i början försvinner snabbt.
Mina tyg 4000mil är som nya
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

GiGurra skrev:
Som tidigare personer har skrivit.
Förutsatt att du har utrymme för lågbeskattad aktieutdelning:

1. Använd nettolöneavdrag
2. Betala tillbaka motsvarande förmånsvärdet nästa år som lågbeskattad utdelning

På detta vis slipper du arbetsgivaravgift på bilens förmånsvärde och förmånen kostar aldrig mer än 37.6% av förmånsvärdet, dvs bolagsskatt + lågbeskattad utdelning

Kostnaden för företaget:
värdeminskning + halv moms + ränta på leasingen + försäkring... hmm
11 294 kr/må + halv moms + försäkring
(räknat på 1500mil/år 75D + premium + AP2 men inget annat)

Kostnaden för dig:
Du får betala extra skatt = 37.6% av förmånsvärdet (men du behöver ligga ute med hela förmånsvärdet fram tills utdelningen nästa år)
Detta med att använda aktieutdelning för att slippa arb. avg. har jag aldrig hört talas om tidigare, nån mer som kan använt detta? Och spelar det verkligen någon roll att det är just aktieutdelning?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Ang skinnstolar. Såhär ser de ut i min bil. Lite svårt att se på bild. Men framförallt förarstolens skinn har blivit sådär konstigt smårynkigt. Passagerarstolen är mest bara veck i och skinnet har ingen spänst. Jag skulle ta tyg nästa gång.

Förarstol
IMG_20171102_173847.jpg
Passargerarstol
IMG_20171102_173741.jpg
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare

Inlägg av mgorgis »

improwise skrev:
GiGurra skrev:

2. Betala tillbaka motsvarande förmånsvärdet nästa år som lågbeskattad utdelning

På detta vis slipper du arbetsgivaravgift på bilens förmånsvärde och förmånen kostar aldrig mer än 37.6% av förmånsvärdet, dvs bolagsskatt + lågbeskattad utdelning

Kostnaden för företaget:

Kostnaden för dig:
Du får betala extra skatt = 37.6% av förmånsvärdet (men du behöver ligga ute med hela förmånsvärdet fram tills utdelningen nästa år)
Detta med att använda aktieutdelning för att slippa arb. avg. har jag aldrig hört talas om tidigare, nån mer som kan använt detta? Och spelar det verkligen någon roll att det är just aktieutdelning?
Jag tror att alla som har den möjligheten använder det och ja det är enda sättet att undvika betala arb. giv. avgift om man vill få ut pengar ur bolaget, men det är inte hur mkt som helst utan begränsad beroende på några regler som du kan läsa mer om du googlar 3:12 reglerna
Användarvisningsbild
ezitsuj
Teslaägare

Inlägg av ezitsuj »

Så det ni menar med att slippa betala arbetsgivaravgift i bolaget är att man sänker lönen till sig själv motsvarande förmånsvärdet, och sen plockar ut det som utdelning?

Ett problem när man är själv är ju då att man inte få plocka ut hur mycket som helst som utdelning. Det krävs ju att man antingen tar ut mer lön eller har anställda då va?
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare

Inlägg av mgorgis »

Kan inte svara på första frågan men ja på den andra. Schablon metoden ger ca 170k om jag inte minns fel annars är det lönebaserade och där får du ta ut mera ju mera du tar ut lön. Men kom ihåg att ju mer lön du tar ut ju mer skatt och arbetsgivaravgifter du betalar!
Användarvisningsbild
ezitsuj
Teslaägare

Inlägg av ezitsuj »

mgorgis skrev:
Kan inte svara på första frågan men ja på den andra. Schablon metoden ger ca 170k om jag inte minns fel annars är det lönebaserade och där får du ta ut mera ju mera du tar ut lön. Men kom ihåg att ju mer lön du tar ut ju mer skatt och arbetsgivaravgifter du betalar!
Jo precis. Låter som att att jag måste prata med min revisor på måndag :)
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jens1164

Inlägg av Jensa »

Vid nettolöneavdrag eller privat inbetalning till bolaget så betalar man ju in en bra slant till bolaget varje år. Det gör att du får en större vinst i bolaget och kan ev. ta mer utdelning. Men ofta höjer man ju lönen i motsvarande mån ändå och då blir det ju ingen skillnad. Men när man är själv i sitt AB så har du ju också en gräns för vad du kan ta i utdelning per år.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

mgorgis skrev:
improwise skrev:
GiGurra skrev:

Kostnaden för företaget:

Kostnaden för dig:
Jag tror att alla som har den möjligheten använder det och ja det är enda sättet att undvika betala arb. giv. avgift om man vill få ut pengar ur bolaget, men det är inte hur mkt som helst utan begränsad beroende på några regler som du kan läsa mer om du googlar 3:12 reglerna
Ja, så har jag själv gjort i 10 års tid men det var just kopplingen till betalningen av förmånsvärde som jag inte förstod. Att det är ett bra sätt att ta ut pengar till låg skatt är väl inte mkt att prata om liksom att man då kan minska sitt löneuttag för att minska den totala skattesatsen.
Skriv svar