Sida 2 av 2
Re: Ny batterikemi
Postat: 24 nov 2017 13:06
av Henrik Torphammar
Det finns ju batteripaket med olika bokstäver, 85kWh som heter A B C D osv. De laddar olika fort vilket tyder på att skillnader finns. Sen om det är i cellerna eller i själva kapslingen med kylning osv vet vi ju inte.
Jag räknade här om dagen på en P100D att den hade 3300mAh per cell.
Model 3 verkar ha 4416 celler. Med 1.5gånger volymen per cell skulle det ge ca 80,5kWh.
Re: Ny batterikemi
Postat: 24 nov 2017 13:16
av Svenssons
Henrik Torphammar skrev:Det finns ju batteripaket med olika bokstäver, 85kWh som heter A B C D osv. De laddar olika fort vilket tyder på att skillnader finns. Sen om det är i cellerna eller i själva kapslingen med kylning osv vet vi ju inte.
Jag räknade här om dagen på en P100D att den hade 3300mAh per cell.
Model 3 verkar ha 4416 celler. Med 1.5gånger volymen per cell skulle det ge ca 80,5kWh.
Detta förutsätter att det är samma mängd energi per volym som i P100D vilket inte alls måste vara fallet. Både energi per volym och vikt skiljer sig troligen mellan batterierna i Model 3 och de i batteripacken för Model S/X.
Här är källan till siffrorna för "Battery Specifik Energy" och en massa annan data för EPA-testerna:
https://iaspub.epa.gov/otaqpub/publist1.jsp
Re: Ny batterikemi
Postat: 24 nov 2017 20:53
av svlu
Re: Ny batterikemi
Postat: 24 nov 2017 21:05
av Henrik Torphammar
Elon har själv sagt att det kommer aldrig komma några jättekliv. Det är en handfull procent per år. Nu var det ett tag sedan de officiellt talade om nya celler, as in 90D med mer kisel i cellerna.
Jag vet att Koenigsegg använder sig v Rimac, ett uppseendeväckande litet batteri för den effekten de tar ut. Koenigsegg själva har minde koll, iaf deras guidade visningar som hänvisar till Tesla som referens för batterier hehe, ingen chans att de använder Teslas celler och ingen chans att Teslas celler hade hållit måttet där.....
Så visst går det, KE har typ 4kWh med sjukt urtag ur. Men livslängd och sådant vet vi inget om. En Roadsters livlängt är heller inget man behöver bry sig om. Men lastbil och i synnerhet model 3, då behövs lite stabila celler.
Re: Ny batterikemi
Postat: 26 nov 2017 17:06
av AGCF
Fördelen Tesla har är att om någon forskare får fram en ny teknik och funderar på var man får mest volym och betalt så blir svaret Tesla.
Re: Ny batterikemi
Postat: 26 nov 2017 17:20
av Limbster
AGCF skrev:Fördelen Tesla har är att om någon forskare får fram en ny teknik och funderar på var man får mest volym och betalt så blir svaret Tesla.
Hahaha, hade jag haft den kunskapen hade Tesla varit bland de sista jag vänt mig till. Att göra affärer med amerikaner är bara massa juridik hitte på. Jag håller mig till människor där ett handslag betyder något.