Kul i alla fall för oss andra att ha en Teslaägare att heja på i vinter

Moderator: Redaktion
Du får sprida lite miljötänk bland skidåkarna. Känns extremt dumt att skidlandslaget skickar ut pressrelease om samarbete med flygbolag. SSF borde vara intresserade av att det finns snö på vintern.Jensa skrev:Bra tänkt och noggrann uträkning ermase![]()
Och ja du har rätt, men måste ha något att göra mellan passen på träningsläger
Kod: Markera allt
Trevligtermase skrev:Rätt Jensa, Tesla är nog en trevlig hobby mellan träningspassen
Kul i alla fall för oss andra att ha en Teslaägare att heja på i vinter, kommer du köra fler svenska lopp nu, utöver Vasaloppet och Åre?
Håller med i allt utom att jag måste jobba några år till.Hebbe skrev:När jag läser denna tråd så känner jag mig priviligerad.
Jag är 77 år och har ett helt arbetsliv bakom mig. Detta med tjänstebil och förmånsvärde saknar betydelse för min del. Det som betyder mycket för mig är att njuta av bilkörningen i en bil jag tycker om, och kan man sedan göra en insats för miljön så är det dubbelt upp.
I stället för att dra iväg på en charterresa till Thailand så sätter jag mig i Teslan och åker till torpet. Där får både Teslan och jag vår laddning, nästan gratis.
Väldigt snyggt MrX!MrX skrev:Gjorde en kalkylator där man kan kika lite på kostnaderna vid företagsleasing:
http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator/
Om du lagt 500 tusen på utsläppsrätter istället så hade du sparat 200 tusen.mati skrev:Jag har aldrig riktigt fått ihop matematiken som kan motivera en Tesla ekonomiskt. För mig hade trots allt en diesel varit avsevärt billigare. Den enkla anledningen är att jag aldrig skulle köpa en fossilbil i miljon-eller halvmiljonsklassen. Jag jämför därför med en bil för runt 250k, eftersom det är troligen det jag hade spenderat om jag hade köpt en dieselbil. Den dyraste bilen jag någonsin köpt har kostat mindre än 300k och det är svårt att räkna hem en merkostnad på 700k enbart med bränslet. Allt annat vore självbedrägeri.
Nej, för mig handlar det om miljön. Jag är beredd att göra ganska stora uppoffringar om jag på det viset kan minska min miljöpåverkan. Och en Tesla har hittils varit enda alternativet som verkligen fungerar som ersättare för fossilbilen. Jag anser att det är min skyldighet att göra vad jag kan för att komma ifrån oljeanvändandet med alla dess negativa följder för människan och hela planeten. Även om det kostar skjortan.
Det är naturligvtis positivt att det är jäkligt kul att köra elbil. Det gör ju att man inte upplever det som en uppoffring.
Helt rätt mati! Bra formulerat!mati skrev:Jag har aldrig riktigt fått ihop matematiken som kan motivera en Tesla ekonomiskt. För mig hade trots allt en diesel varit avsevärt billigare. Den enkla anledningen är att jag aldrig skulle köpa en fossilbil i miljon-eller halvmiljonsklassen. Jag jämför därför med en bil för runt 250k, eftersom det är troligen det jag hade spenderat om jag hade köpt en dieselbil. Den dyraste bilen jag någonsin köpt har kostat mindre än 300k och det är svårt att räkna hem en merkostnad på 700k enbart med bränslet. Allt annat vore självbedrägeri.
Nej, för mig handlar det om miljön. Jag är beredd att göra ganska stora uppoffringar om jag på det viset kan minska min miljöpåverkan. Och en Tesla har hittils varit enda alternativet som verkligen fungerar som ersättare för fossilbilen. Jag anser att det är min skyldighet att göra vad jag kan för att komma ifrån oljeanvändandet med alla dess negativa följder för människan och hela planeten. Även om det kostar skjortan.
Det är naturligvtis positivt att det är jäkligt kul att köra elbil. Det gör ju att man inte upplever det som en uppoffring.
Säg inte detmati skrev:Jag har aldrig riktigt fått ihop matematiken som kan motivera en Tesla ekonomiskt. För mig hade trots allt en diesel varit avsevärt billigare. Den enkla anledningen är att jag aldrig skulle köpa en fossilbil i miljon-eller halvmiljonsklassen. Jag jämför därför med en bil för runt 250k, eftersom det är troligen det jag hade spenderat om jag hade köpt en dieselbil. Den dyraste bilen jag någonsin köpt har kostat mindre än 300k och det är svårt att räkna hem en merkostnad på 700k enbart med bränslet. Allt annat vore självbedrägeri.
Nej, för mig handlar det om miljön. Jag är beredd att göra ganska stora uppoffringar om jag på det viset kan minska min miljöpåverkan. Och en Tesla har hittils varit enda alternativet som verkligen fungerar som ersättare för fossilbilen. Jag anser att det är min skyldighet att göra vad jag kan för att komma ifrån oljeanvändandet med alla dess negativa följder för människan och hela planeten. Även om det kostar skjortan.
Det är naturligvtis positivt att det är jäkligt kul att köra elbil. Det gör ju att man inte upplever det som en uppoffring.
Den missade lönen är ingen kostnad om man äger bolaget. Skatt och sociala avgifter på förmånsvärdet samt leasingkostnad för bolaget däremot...Jensa skrev:Säg inte detmati skrev:Jag har aldrig riktigt fått ihop matematiken som kan motivera en Tesla ekonomiskt. För mig hade trots allt en diesel varit avsevärt billigare. Den enkla anledningen är att jag aldrig skulle köpa en fossilbil i miljon-eller halvmiljonsklassen. Jag jämför därför med en bil för runt 250k, eftersom det är troligen det jag hade spenderat om jag hade köpt en dieselbil. Den dyraste bilen jag någonsin köpt har kostat mindre än 300k och det är svårt att räkna hem en merkostnad på 700k enbart med bränslet. Allt annat vore självbedrägeri.
Nej, för mig handlar det om miljön. Jag är beredd att göra ganska stora uppoffringar om jag på det viset kan minska min miljöpåverkan. Och en Tesla har hittils varit enda alternativet som verkligen fungerar som ersättare för fossilbilen. Jag anser att det är min skyldighet att göra vad jag kan för att komma ifrån oljeanvändandet med alla dess negativa följder för människan och hela planeten. Även om det kostar skjortan.
Det är naturligvtis positivt att det är jäkligt kul att köra elbil. Det gör ju att man inte upplever det som en uppoffring.En diesel på 250´ är 125´ i värdeminskning över 3 år (50 % för att räkna lika som Teslan)
På 3 år
Värdeminskning: 125´
Skatt: 10´
Försäkring: 15´
Service: 15´
Diesel (10 kr/mil 2500 mil/år): 75´
=240´ / 36 mån = 6.666 kr/mån. 6.700 kr/ mån är ca. vad det kostar i missad lön med en slimmad Model S genom eget bolag/personalbil.
Men miljöargumentet är ändå det klart viktigaste, körglädjen får man på köpet. Förresten... alla argument för att gå över till eldrift är väl att föredra?
+100mati skrev:Nej, för mig handlar det om miljön. Jag är beredd att göra ganska stora uppoffringar om jag på det viset kan minska min miljöpåverkan. Och en Tesla har hittils varit enda alternativet som verkligen fungerar som ersättare för fossilbilen. Jag anser att det är min skyldighet att göra vad jag kan för att komma ifrån oljeanvändandet med alla dess negativa följder för människan och hela planeten. Även om det kostar skjortan.
Det är naturligvtis positivt att det är jäkligt kul att köra elbil. Det gör ju att man inte upplever det som en uppoffring.
Byte min superb köpt 14.01.2014 den 27.06.2017Jensa skrev:
Säg inte detEn diesel på 250´ är 125´ i värdeminskning över 3 år (50 % för att räkna lika som Teslan)
På 3 år
Värdeminskning: 125´
Skatt: 10´
Försäkring: 15´
Service: 15´
Diesel (10 kr/mil 2500 mil/år): 75´
=240´ / 36 mån = 6.666 kr/mån. 6.700 kr/ mån är ca. vad det kostar i missad lön med en slimmad Model S genom eget bolag/personalbil.
Men miljöargumentet är ändå det klart viktigaste, körglädjen får man på köpet. Förresten... alla argument för att gå över till eldrift är väl att föredra?
nek0 skrev:Byte min superb köpt 14.01.2014 den 27.06.2017Jensa skrev:
Säg inte detEn diesel på 250´ är 125´ i värdeminskning över 3 år (50 % för att räkna lika som Teslan)
På 3 år
Värdeminskning: 125´
Skatt: 10´
Försäkring: 15´
Service: 15´
Diesel (10 kr/mil 2500 mil/år): 75´
=240´ / 36 mån = 6.666 kr/mån. 6.700 kr/ mån är ca. vad det kostar i missad lön med en slimmad Model S genom eget bolag/personalbil.
Men miljöargumentet är ändå det klart viktigaste, körglädjen får man på köpet. Förresten... alla argument för att gå över till eldrift är väl att föredra?
Superben kostade 294 000 och efter 6000 mil och 41 månad fick jag 180 000 kr i inbyte
service ca 7000 kr
däck 6000 kr
försäkring ca 12 000 kr
skatt 9330 kr
diesel 60 000 kr
208 000=5073 kr/mån
missade bränsle
Ganska stor skillnad mot din kalkyl Verdi
Förlåt mitt fel det var Jensas kalkylVerdi skrev:nek0 skrev:Byte min superb köpt 14.01.2014 den 27.06.2017Jensa skrev:
Säg inte detEn diesel på 250´ är 125´ i värdeminskning över 3 år (50 % för att räkna lika som Teslan)
På 3 år
Värdeminskning: 125´
Skatt: 10´
Försäkring: 15´
Service: 15´
Diesel (10 kr/mil 2500 mil/år): 75´
=240´ / 36 mån = 6.666 kr/mån. 6.700 kr/ mån är ca. vad det kostar i missad lön med en slimmad Model S genom eget bolag/personalbil.
Men miljöargumentet är ändå det klart viktigaste, körglädjen får man på köpet. Förresten... alla argument för att gå över till eldrift är väl att föredra?
Superben kostade 294 000 och efter 6000 mil och 41 månad fick jag 180 000 kr i inbyte
service ca 7000 kr
däck 6000 kr
försäkring ca 12 000 kr
skatt 9330 kr
diesel 60 000 kr
208 000=5073 kr/mån
missade bränsle
Ganska stor skillnad mot din kalkyl Verdi
Min kalkyl?
Den stämmer nog bättre som generell regel än ditt specifika fall. Svårt att äga en bil i 41 månader och få så bra betalt för den sen som du fick.nek0 skrev:Förlåt mitt fel det var Jensas kalkyl
Vet inte varför jag fick det jag fick men han annonserade den för 204 900 och sålde den ganska fort. Vad han fick vet jag inte .Verdi skrev:Den stämmer nog bättre som generell regel än ditt specifika fall. Svårt att äga en bil i 41 månader och få så bra betalt för den sen som du fick.nek0 skrev:Förlåt mitt fel det var Jensas kalkyl
Walker skrev:Vad man får i inbyte efter 3 år är egentlighen helt ointressant. Värdeminskningen/restvärdet är ju ALLTID 50% har jag fått lära mig....nek0 skrev:Byte min superb köpt 14.01.2014 den 27.06.2017Jensa skrev:
Säg inte detEn diesel på 250´ är 125´ i värdeminskning över 3 år (50 % för att räkna lika som Teslan)
På 3 år
Värdeminskning: 125´
Skatt: 10´
Försäkring: 15´
Service: 15´
Diesel (10 kr/mil 2500 mil/år): 75´
=240´ / 36 mån = 6.666 kr/mån. 6.700 kr/ mån är ca. vad det kostar i missad lön med en slimmad Model S genom eget bolag/personalbil.
Men miljöargumentet är ändå det klart viktigaste, körglädjen får man på köpet. Förresten... alla argument för att gå över till eldrift är väl att föredra?
Superben kostade 294 000 och efter 6000 mil och 41 månad fick jag 180 000 kr i inbyte
service ca 7000 kr
däck 6000 kr
försäkring ca 12 000 kr
skatt 9330 kr
diesel 60 000 kr
208 000=5073 kr/mån
missade bränsle
Ganska stor skillnad mot din kalkyl Verdi
Tack. Ska ta en titt på dina inputs.ermase skrev:Väldigt snyggt MrX!MrX skrev:Gjorde en kalkylator där man kan kika lite på kostnaderna vid företagsleasing:
http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator/
Jobba lite till med denna så kan vi övertyga fler om att det faktiskt är en bra idé, även ur ekonomisk synvikel, att köpa en Tesla.
Lite förbättringsförslag![]()
- Priset har sänkts 16 000 kr
- Man kanske själv kan ange vilken marginalskatt man har?
- Skulle vara bra om det gick att välja antal år man vill räkna på, t.ex. 5 års leasing.
- Om man kör med finansiell leasing utan garanterat restvärde så är egentligen den verkliga värdeminskningen kostnaden för företaget. Leasingkostnaden är ju bara ränta och amortering på billånet. Självklart svårt att gissa ett verkligt restvärde men kan kanske få ange en uppskattad procentsats.
- Har inte kontrollräknat men ser att du drar halva momsen och utgår ifrån att du tar med arbetsgivaravgiften på förmånsvärdet?
- Om man vill ha en mer komplett bild så kan man även lägga till:
o Däckskostnad (lämpligen per mil)
o Reparationskostnad efter garantiperioden (per mil)
o Servicekostnad (per mil och/eller per år)
o Försäkringskostnad (halv i 3år, därefter hel)
o Bränslekostnad, mycket intressant när en Tesla jämförs med en Fossilbrännare
o Milersättning (som intäkt privat och kostnad för företaget). Kräver att man anger antal tjänstemil
- En kopia på hela kostnadskalkylatorn för privata köpare vore nice också
Slutligen tycker jag att en kostnadsuträkning blir allra bäst när den kan jämföras med kostnaden för andra bilar.
Oj det vart många önskemål