Sida 2 av 6

Re: Connectivity problem

Postat: 22 okt 2017 09:12
av matsm
Hade exakt samma problem med uppkopplingen igår som många av er. Tunein och spotify slutade funka igår eftermiddag. Inte ovanligt så startade om. kom igång ett tag sedan försvann det igen. Kunde konstatera att webläsare och navigator inte funkade heller. Provade då gå via utdelat wifi från mobilen, som då avnågon märklig anledning inte funkade heller. Fick ha på FM radio. Gjorde nog 4-5 omstarter. Sedan provade jag hard reset, dvs hålla ner bromsen samtidgt som man håller ner båda scroll hjulen och voilá allting tickade igång. Det var vid 16-tiden igår.

Re: Connectivity problem

Postat: 22 okt 2017 10:15
av tobbeturbo
Testade hard reset nu, och efter en minut eller två så drog TuneIn igång igen. Äntligen!

Re: Connectivity problem

Postat: 22 okt 2017 10:20
av Bjelke
Nu funkar iaf appen för mig oxo :)

Re: Connectivity problem

Postat: 22 okt 2017 10:22
av jonhok70
Har samma problem som några av er beskrivit. Sedan i fredags eftermiddag så slutade LTE modemet fungera fast det ser ut som man har normal signalstyrka. Analoga FM radion hackar, fungerar någon minut sedan försvinner ljudet några sekunder. Musik från USB minnet fungerar också väldigt dåligt, låten startar om efter ca 10sek. Spotify från mobilen via blåtand till Teslan hackar också. Helt obegripligt eftersom man inte gjort någon uppdatering på länge. Har provat att starta om datorn i bilen samt även rebotat den genom att trycka ner bromsen och sedan hålla bägge hjulen intryckta till Tesla loggan kommer tillbaka i stora skärmen (tips från Tesla supporten i fredags kväll) men det hjälper inte. Ni som löst problemet, vad har ni gjort ?


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: Connectivity problem

Postat: 22 okt 2017 10:33
av tobbeturbo
Som jag skrev nyss så testade jag att hålla ner bromsen samtidigt som jag höll ner scrollarna, typ tills tesla-loggan kom fram. Sen funkade TuneIn iaf. Testade inte mycket mer än så, var ringen att lämna pärlan o gå in. Men verkade funka igen iaf.

Re: Connectivity problem

Postat: 22 okt 2017 10:40
av Kraftverksdoktorn
Elektrisk skrev:
Mobilappen funkar bra till X'en , men Spotify, Tunein och webbläsaren funkar inte. Inte ens om jag delar ut wifi från mobilen eller använder hemma wifi vilket är otroligt märkligt. Har även ett jätteskumt fel med laddningen senaste dagarna som dök upp samtidigt som de andra felen. Jag får ett felmeddelande typ check Power source emellanåt. Samma fel med både Wall connector och Mobila laddaren. Ibland funkar laddningen bra och ibland får bilen bara 6 ampere när jag väljer 10 i bilen. Väljer jag 16amp laddar bilen med 10. Startat om med båda rullhjulen, rullhjulen och bromsen samt power off men inget har hjälpt. Har bytt alla säkringarna i huset som laddningen är beroende av. Jag har fortfarande 2017.34 2448cfc.
Jag har haft det här fenomenet på laddningen också och då saknades en fas i uttaget.

Re: Connectivity problem

Postat: 22 okt 2017 11:45
av Plutric
Det här är ju inte bra MEN det är ju bra att ha vårt forum desto mer. Jag har av någon anledning låtit "Tessan" vila igår men i.o.m. läst på forumet så kunde jag stänga av APPen på telefonen den fungerade direkt. Gick till bilen för se om jag hade samma fel. Japp! Hård omstart samt en mjuk omstart sedan fungerade allt igen. Tack alla på forumet! :D

Re: Connectivity problem

Postat: 22 okt 2017 14:36
av Dan236
Har samma problem. Spotify/TuneIn fungerar inte och högtalarsystemet tystnar var 30:e sekund i ett par sekunder för att sedan gå på igen.... Kontaktade supporten som bad mig hålla inne scrollhjulen samtidigt som jag trampade på bromsen. Hjälpte inte....
(Samma problem på min frus bil...)

Riktigt irriterande.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Connectivity problem

Postat: 22 okt 2017 14:39
av GiGurra
Mitt problem har helt löst sig själv idag. Inga omstarter hjälpte igår men imorse bara funkade allt :s. Ren spekulation: Känns som dom gradvis flyttar över alla bilar till något nytt system och dom förlorar vissa funktioner under bytet?

Re: Connectivity problem

Postat: 22 okt 2017 14:47
av bladh
Har också detta problem sedan igår.
Har gjort flera soft reset och nu en hard reset.
Men det verkar inte hjälpa... Konstigt!

Re: Connectivity problem

Postat: 23 okt 2017 07:34
av LeffeP
Ingen connection sen Fredags, död nu på morgonen också. Det här är nog den längsta period med detta problem jag haft på 2 år. Är 100% på att felet ligger i Teslas nät, boota om har aldrig hjälpt förr med detta fel.

Re: Connectivity problem

Postat: 23 okt 2017 08:38
av Jocce
Hade problemet i fredags när jag åkte hem.
Ringde Teslasupporten och de ville att jag skulle parkera för felsökning via Remote
Dock så försvann felet efter ca 20 minuter (ett par omstarter och skiftande mellan Radio, Spotify och Tunein) så ringde aldrig upp igen.

Har fungerat bra hela helgen, men nu i morse så var felet tillbaka (kom ej heller åt bilen via appen).

När jag kör FM-radion så dör även den ibland + övrigt ljud (t.ex. blinkersljudet).
Trots att FM-Radion är analog så tror jag att felet ligger externt. Om det är hos operatören (Telia?) eller Tesla (kopplar bilen upp sig mot deras servers på något sätt konstant?)

Att FM-Radion dör tror jag kan bero på att när den tappar uppkoppling / kontakt utåt så försöker den nog starta om någon "service" i Mediaenheten/Mittskärmen, vilket gör att allt ljud dör några sekunder.


Någon som provat att köra via Wifipuck och sett om det fungerar bättre?


/Jocce

Re: Connectivity problem

Postat: 23 okt 2017 09:18
av Bjelke
Jocce skrev:
Hade problemet i fredags när jag åkte hem.
Ringde Teslasupporten och de ville att jag skulle parkera för felsökning via Remote
Dock så försvann felet efter ca 20 minuter (ett par omstarter och skiftande mellan Radio, Spotify och Tunein) så ringde aldrig upp igen.

Har fungerat bra hela helgen, men nu i morse så var felet tillbaka (kom ej heller åt bilen via appen).

När jag kör FM-radion så dör även den ibland + övrigt ljud (t.ex. blinkersljudet).
Trots att FM-Radion är analog så tror jag att felet ligger externt. Om det är hos operatören (Telia?) eller Tesla (kopplar bilen upp sig mot deras servers på något sätt konstant?)

Att FM-Radion dör tror jag kan bero på att när den tappar uppkoppling / kontakt utåt så försöker den nog starta om någon "service" i Mediaenheten/Mittskärmen, vilket gör att allt ljud dör några sekunder.


Någon som provat att köra via Wifipuck och sett om det fungerar bättre?
/Jocce
Jag testade med wifipuck när det strulade i Lördags och ingen skillnad alls.... (?) Då kollade jag bara hur det funkade i bilen under körning och inte kontakten med appen när bilen var parkerad.

Re: Connectivity problem

Postat: 23 okt 2017 09:35
av LeffeP
Jocce skrev:
Någon som provat att köra via Wifipuck och sett om det fungerar bättre?
Tror inte felet är att bilen inte har mobilnät, kartan funkar ju fortfarande som den ska och uppdaterar trafik info osv, men mobilapp, Spotify, navigering osv verkar stendött.

Re: Connectivity problem

Postat: 23 okt 2017 09:39
av Remuz
Det funkar inte med 4G-puck. Fö verkar min bil använda gps för att leta wi-fi, så när jag kör släpper den pucken ändå.

Re: Connectivity problem

Postat: 23 okt 2017 10:15
av Degen
Ni som haft Tesla ett tag, är det normalt att man behöver starta om den hela tiden?

Jag har haft min bil i ca två veckor nu och upplever att något strulat åtminstonde varannan dag och omstart krävts.
Efter omstart funkar allt som det ska men känns inte rätt att det behövs så ofta?

Re: Connectivity problem

Postat: 23 okt 2017 10:28
av bladh
Degen skrev:
Ni som haft Tesla ett tag, är det normalt att man behöver starta om den hela tiden?

Jag har haft min bil i ca två veckor nu och upplever att något strulat åtminstonde varannan dag och omstart krävts.
Efter omstart funkar allt som det ska men känns inte rätt att det behövs så ofta?
Jag har haft min i 2 år och 4 månader. Har bara behövt starta om två gånger fram tills nu.
Detta problem verkar inte försvinna med omstart. :x

Re: Connectivity problem

Postat: 23 okt 2017 10:54
av Remuz
Räkna med en omstart i kvartalet skulle jag säga och då har jag ett måndags-X.

Re: Connectivity problem

Postat: 23 okt 2017 12:44
av Kilowatt
Just nu funkar det verkligen kasst. Den enda gången det verkar funka hyggligt är när jag är på min hemma-Wifi.

Kan inte köra internetradio/spotify, kan inte fjärrstarta värmaren mm. Testat soft reboot med scroll-hjulen utan skillnad..

Re: Connectivity problem

Postat: 23 okt 2017 13:19
av jonhok70
Blev uppringd av Tesla supporten nyss och de har server-problem vilket orsaker de fel man kan läsa om i denna tråd så inget man kan göra i själva bilen utan bara vänta tills de löst problemet.

Re: Connectivity problem

Postat: 23 okt 2017 15:19
av Simon
Jag hatar serverproblem.

Re: Connectivity problem

Postat: 23 okt 2017 15:56
av Rennwagen
Jag har haft samma problem och supporten såg att min bil varit off-line några dagar.

De hjälpte mig att fixa felet genom att göra omsorgsfull restart:

1. Ingen laddsladd inkopplad, dörrar stängda och bilen i Park.
2. Tryck på broms och båda rullknapparna och håll intryckta tills Tesla T'et kommer upp i skärmen, fortsätt att hålla allt nedtryckt ytterligare 30 sek. Släpp och låt allt ladda upp i skärmen ordentligt.
3. gör om pkt 2 en gång till.

Detta löste mitt problem och nu funkar allt fint igen.

Re: Connectivity problem

Postat: 23 okt 2017 17:14
av Remuz
Funkar er Ap2 när servrarna är nere?

Re: Connectivity problem

Postat: 23 okt 2017 18:07
av jonhok70
Provade att rebota 2ggr som Rennwagen skrev och då fungerade det under färden hem från arbetet. Men sen när jag skulle ut igen så var det som tidigare, ingen kontakt. Är det fler som testat och fått det att fungera?


Skickat från min iPad med Tapatalk

Re: Connectivity problem

Postat: 23 okt 2017 18:09
av Bjelke
Remuz skrev:
Funkar er Ap2 när servrarna är nere?
Fniss, jag väntar spänt på Matis svar ;) :lol: