Sida 2 av 3

Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Postat: 20 okt 2017 15:06
av jonas
Svårt att förvänta sig att någon skall ha mer än 16A att ladda med hemma.
På 10h blir det 36kWh om det bara är 1fas. Tycker det är helt orimligt att det skulle vara enfasladdning på en bil med så stort batteri (90kWh) som jaguar har.

Det kan vara rimligt att ladda fullt på 8-10h från tomt men inte mer tycker jag, och då är det 3x16A= 11kW som gäller.

Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Postat: 20 okt 2017 15:21
av Legato
jonas skrev:
Svårt att förvänta sig att någon skall ha mer än 16A att ladda med hemma.
På 10h blir det 36kWh om det bara är 1fas. Tycker det är helt orimligt att det skulle vara enfasladdning på en bil med så stort batteri (90kWh) som jaguar har.

Det kan vara rimligt att ladda fullt på 8-10h från tomt men inte mer tycker jag, och då är det 3x16A= 11kW som gäller.
Är helt enig... Tyvärr märks det väldigt tydligt att Jaguar är helt gröna på området. Har nu pratat med tre representanter om just hemmaladdningen:

1.) Mail i samband med reservation. Fick "goddag yxskaft" svar.
2.) Pratade med en säljare idag som sa att det ej blir trefas men att det ju går snabbt med 32A från laddbox. Påpekade att det är rätt dyrt att "säkra upp" hemma, men han verkade inte tycka det var någon issue. Samma säljare svarade iofs också ang färgutbud att man kan få precis vilken färg man vill, men att det kan kosta upp till 25.000... PUND. :lol:
3.) Pratade med en engelsman som "reser runt" med bilen. Han verkade inte ens förstå frågan ang hemmaladdning utan kom in på att infrastrukturen nog snabbt kommer expandera...

Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Postat: 20 okt 2017 15:21
av Ric
Vad kan det kosta att omvandla trefas 16 ampere till enfas 32 ampere?

Eller transformera 400 volt tvåfas (6,4 kW) till enfas?

Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Postat: 20 okt 2017 15:32
av Legato
Walker skrev:
Lansering juni/juli och som mål 400 bilar i Sverige under 2018. De pratar med olika aktörer om samarbete när det gäller laddning, dock INTE Tessla.
Ahh, säker på att de menade 400 i Sverige? Jag tolkade det som 400 sålda globalt men snabb upprampning?

Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Postat: 20 okt 2017 15:34
av Legato
20171020_134128_HDR.jpg
20171020_134037_HDR.jpg

Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Postat: 20 okt 2017 15:36
av Legato
20171020_141332_HDR.jpg
20171020_141256_HDR.jpg
20171020_141130_HDR.jpg

Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Postat: 20 okt 2017 15:37
av Legato
20171020_134324_HDR.jpg

Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Postat: 20 okt 2017 15:39
av Legato
Walker skrev:
Legato skrev:
Walker skrev:
Lansering juni/juli och som mål 400 bilar i Sverige under 2018. De pratar med olika aktörer om samarbete när det gäller laddning, dock INTE Tessla.
Ahh, säker på att de menade 400 i Sverige? Jag tolkade det som 400 sålda globalt men snabb upprampning?
Vd’n sa att det skulle bli en volymbil och att Sverige var en stor aktör efter Norge. Jag uppfattade det som att han pratade 400 i Sverige. Kan dock ha fel.
OK! Jupp, är långt ifrån säker jag heller. Men vi är iaf eniga om siffran 400 :lol:

Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Postat: 20 okt 2017 16:20
av Legato
Lite roligt för övrigt att det var några av "toppmäklarna" på plats. Denna kille http://www.dplay.se/toppmaklarna/season ... att-salja/ verkade väldigt nyfiken...

Deras VD vill jag minnas kör en F-Pace så det kanske är Jaguar-krav på deras mäklarfirma :D

Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Postat: 20 okt 2017 16:22
av Tars
400 st va 2018 i Sverige han menade.

Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Postat: 20 okt 2017 16:27
av Tars
Walker skrev:
Legato skrev:
Lite roligt för övrigt att det var några av "toppmäklarna" på plats. Denna kille http://www.dplay.se/toppmaklarna/season ... att-salja/ verkade väldigt nyfiken...

Deras VD vill jag minnas kör en F-Pace så det kanske är Jaguar-krav på deras mäklarfirma :D
Jo, han var VÄLDIGT på. Bröt in i ett samtal som jag hade med den kvinnliga representanten -ganska ofint.
Inte trevligt.

Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Postat: 20 okt 2017 16:29
av TiborBlomhall
Är baksätet användbart? Kan vuxna sitta där?

Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Postat: 20 okt 2017 16:38
av Ken1
Tydligen ett annat baksäte i produktion så att det blir en riktig fem-sits.
400 i Scandinavien sa hon till mig. Oklart hur många av dom som går till Sverige.

Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Postat: 20 okt 2017 16:58
av erbo73
Pratade också med representater på plats: inget är spikat med den inbyggda laddaren (AC) så de spekulationerna (3-fas etc) kan vi direkt sluta med. Även huruvida den skulle kunna ta emot mer än 50 kW CCS är oklart.

Bilen i sig är dock vacker som en dag. Vill ha!

Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Postat: 20 okt 2017 17:00
av Jerker
Jag blir så trött på den här fullständiga oförståelsen för att det finns olika elsystem i olika länder! Om man har 3-fasladdning för hemmabruk så täcker man in de flesta länders egenheter. Att man kan lägga ner miljontals pund på att utveckla en bilmodell och inte ens försöka informera sig om hur verkligheten ser ut för användaren, det är ju otroligt!

Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Postat: 20 okt 2017 17:22
av Tars
Jerker skrev:
Jag blir så trött på den här fullständiga oförståelsen för att det finns olika elsystem i olika länder! Om man har 3-fasladdning för hemmabruk så täcker man in de flesta länders egenheter. Att man kan lägga ner miljontals pund på att utveckla en bilmodell och inte ens försöka informera sig om hur verkligheten ser ut för användaren, det är ju otroligt!
Håller med dig fullständigt.

Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Postat: 20 okt 2017 17:26
av Teslaspolen
Instämmer helt jag med.

Ingen dragkrok, trefasladdning eller kanske ens takbox och så ska huvudmarknaden vara Skandinavien? Hur tänkte dom nu? (Inte alls?)

Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Postat: 20 okt 2017 17:57
av Ken1
Typ som en Model S tror jag. Ganska luftigt men inte så högt. Lät som hon trodde på takräcke. Men som saft närmare Geneve så vet vi nog mer. :D

Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Postat: 20 okt 2017 18:13
av chpaulin
Ser riktigt trevlig ut måste jag säga. Fronten är brutalt snygg, baken not so much

Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Postat: 20 okt 2017 18:55
av Laban
chpaulin skrev:
Ser riktigt trevlig ut måste jag säga. Fronten är brutalt snygg, baken not so much
Tycker man hade kunnat skippa ICE fronten, bort med grillen alltså. Men snygg är den oavsett.

Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Postat: 20 okt 2017 19:05
av Bjelke
Snygg, cool men ointressant om dom inte rättar till dom helt uppenbara bristerna som gör den till en Nono...
Tack för bilder och info! :)

Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Postat: 20 okt 2017 19:07
av Legato
Laban skrev:
chpaulin skrev:
Ser riktigt trevlig ut måste jag säga. Fronten är brutalt snygg, baken not so much
Tycker man hade kunnat skippa ICE fronten, bort med grillen alltså. Men snygg är den oavsett.
Gällande utseendet är det ju en smaksak, men rent funktionellt så har jag aldrig fattat varför Tesla inte har det. Borde vara överlägset enklaste sättet att kyla batterierna (vilket ju i-pacen gör), däremot är det ju inte så aerodynamiskt med frontytan. Lustigt nog så skröt de väldigt mkt om aerodynamiken. Engelsmannen påstod att han hade för sig att cwt är 0,22. Orkade inte "tjafsa" om det men det som jag sett hittills på nätet är 0,26 eller 0,29 vilket ju är mediokert på sin höjd... Känns också i linje med räckvidden 400 km NEDC som ju känns sådär på en så pass liten bil med 90 kWh batteri.

Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Postat: 20 okt 2017 19:21
av Legato
Walker skrev:
Legato skrev:
Laban skrev:
chpaulin skrev:
Ser riktigt trevlig ut måste jag säga. Fronten är brutalt snygg, baken not so much
Tycker man hade kunnat skippa ICE fronten, bort med grillen alltså. Men snygg är den oavsett.
Gällande utseendet är det ju en smaksak, men rent funktionellt så har jag aldrig fattat varför Tesla inte har det. Borde vara överlägset enklaste sättet att kyla batterierna (vilket ju i-pacen gör), däremot är det ju inte så aerodynamiskt med frontytan. Lustigt nog så skröt de väldigt mkt om aerodynamiken. Engelsmannen påstod att han hade för sig att cwt är 0,22. Orkade inte "tjafsa" om det men det som jag sett hittills på nätet är 0,26 eller 0,29 vilket ju är mediokert på sin höjd... Känns också i linje med räckvidden 400 km NEDC som ju känns sådär på en så pass liten bil med 90 kWh batteri.
Hmmm.... till mig sa hon att det rörde sig om närmare 500 km enligt de nya normerna som är tuffare, dvs ärliga mil. Angående fronten så är den ju även en ”osthyvel” som leder luften över huven för att öka downforcen och sänka motståndet. Kanske inte så tokigt ändå....
Haha, de borde verkligen ha pratat ihop sig lite innan :D stockholmssäljaren sa "400 km och i praktiken kanske 300 km" och då på 19" eller 20"...

Huven och flödet över bilen verkar smart, men den stora grillen kan inte vara bra för cwt, gissar att det är mkt pga den som den har så mkt högre cw än tex Model X.

Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Postat: 20 okt 2017 22:29
av bylund
Walker skrev:
Teslaspolen skrev:
Instämmer helt jag med.

Ingen dragkrok, trefasladdning eller kanske ens takbox och så ska huvudmarknaden vara Skandinavien? Hur tänkte dom nu? (Inte alls?)
Pratade ju en stund med den kvinliga representanten. Hon sa tydligt att ”vi känner ju till önskemålen och kraven här i skandinavien och vi jobbar på att fixa till det. Idag vet vi egentligen väldigt lite om det färdiga resultatet men hoppas att det ska klarna till Genevsalongen - eller tidigare. Krok är något många av våra kunder efterfrågat och antingen så kommer det att finnas från start eller är det något vi fixar som eftermontering”
Lite vanskligt att prata om Skandinavien som en marknad. Vi vet ju alltför väl att det är rätt stor skillnad på svenskt och norskt elsystem. I Norge och Storbritannien är det ju rätt att satsa på 32 A enfas, medan man i de flesta andra länder i Europa hellre laddar med 16 A trefas.

Re: Kolla på Jaguar I-pace på fredag i Sthlm

Postat: 21 okt 2017 09:46
av Ken1
Ja dom borde verkligen ha snackat ihop sig :D
Det märks att det är fossilbilstkllverkare

Lät ju som att takräcke skulle fungera. Men vi får väl se. Dom var väldigt försiktiga för att inte säga för mycket kändes det som.

Men den stora stötestenen är ju laddningen som jag ser det. Även om den nu ska klara 150 eller ungefär som dagens teslor så finns det ju inte samma utbyggnad av stolpar.

Att gå från Tesla till nån av konkurrenterna som den här måste ju kännas som att börja om typ fem år bakåt i tiden och åka för att ler laddstolpar som fungerar och kan levera....

Sedan ser den ju att bli billigare än en Model S (vilken jag ser det som är närmsta kolnkurrent)
Fast utan en stor mittskärm och antagligen ingen autopilot. OTA?
Fast den skulle få samma layout sim RR Velar mittkonsol vilken är supersnygg.