För Volvo verkar elbil vara synonymt med hybrid. Deras framtid för riktiga elbilar, dvs batterielbilar, verkar det inte bli så mycket med än på några år... För 25 år sedan såg det ut som de var på mycket god väg men sedan verkar de ha kört ner rejält i avgasträsket.Jerka skrev:Fast jag fattar inte en sak. De sa väl att hela Volvo skulle bli elektrifierat (inklusive alla sorts hybrider) och Polestar skulle bli ett renodlat elbilsmärke? Om det sistnämnda inte stämmer utan Polestar också ska göra hybrider, vad är då skillnaden? Låter som business as usual, dvs Polestar = prestanda och inget mer.
Spekulation Volvo Polestar (elbil?)
Moderator: Redaktion
Re: Spekulation Volvo Polestar (elbil?)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Spekulation Volvo Polestar (elbil?)
Jag har bara en sak att säga Volvo ( no bullshit)

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
MYP -22 | MIB | svart/svart
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Sent skall den blinde lyssna 
(gammalt ordspråk.... iaf om ngn citerar det här om typ 50 år
)

(gammalt ordspråk.... iaf om ngn citerar det här om typ 50 år

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Chansen är större om du ändrar till "gammalt djungelordspråk"!Bjelke skrev:Sent skall den blinde lyssna
(gammalt ordspråk.... iaf om ngn citerar det här om typ 50 år)

Dom har sagt att alla nya bilar som släpps från 2019 ska vara elektrifierade. Det är inte som att säga att alla ska vara elbilar. Endast viss media som haft dålig koll som då skrivit att alla ska vara elbilar.
Däremot har jag också för mig precis som Jerka säger att Polestar ska bli enbart elbilar. Men.. dom pratade fortfarande on 2019.
Däremot har jag också för mig precis som Jerka säger att Polestar ska bli enbart elbilar. Men.. dom pratade fortfarande on 2019.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Jag hade förstått det som att den kommande Polestar sattes i utveckling innan Volvo bestämde sig för att märket skulle bli rena elbilar så att denna blir en fossilare/hybrid men alla kommande kommer att bli eldrivna. Kan ha uppfattat det hela fel dock.
Model S85D -15, "Voltaire"
Låter som vi är många som fattat de som att Polestar skulle bli ett rent elbils märke dvs rena BEV. Jag känner mig starkt besviken om ryktet stämmer men som sagt de är fortfarande ett rykte även om jag tyvärr tror att ryktet är sant.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Klar besvikelse att de lanserar en polestar-hybrid. Men det ligger i linje med vad de sagt tidigare att första elbilen från Volvo/Polestar kommer först 2019:
"...där ingår bland annat fem renodlade elbilar som lanseras under 2019–2021"
"...Av de fem elbilarna blir tre Volvomodeller och två ska vara elektrifierade prestandabilar som säljs som Polestar – Volvos prestandamärke"
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... brid-2019/
"...Av de fem elbilarna blir tre Volvomodeller och två ska vara elektrifierade prestandabilar som säljs som Polestar – Volvos prestandamärke"
För mig är "renodlade elbilar" det samma som 100% el, ingen avgasbil. När de sedan i nästa mening skriver "elektrifierade" får jag uppfattningen om att det gäller hybrider...helix skrev:Klar besvikelse att de lanserar en polestar-hybrid. Men det ligger i linje med vad de sagt tidigare att första elbilen från Volvo/Polestar kommer först 2019:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag har förstått som att två stycken ska vara rena elbilar men det betyder inte att den första bilen ska vara en ren elbil.Svenssons skrev:För mig är "renodlade elbilar" det samma som 100% el, ingen avgasbil. När de sedan i nästa mening skriver "elektrifierade" får jag uppfattningen om att det gäller hybrider...helix skrev:Klar besvikelse att de lanserar en polestar-hybrid. Men det ligger i linje med vad de sagt tidigare att första elbilen från Volvo/Polestar kommer först 2019:
Här är en artikel från Auto Motorsport, där står det tydligt att det är en plug-in hybrid med en sammanlagd effekt på ungefär 600 hästkrafter.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... olestar-1/
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... olestar-1/
Vad har du gjort med din profilbild? Har ditt konto blivit kapat? Vad är det som jar hänt?! Har jag missat nånting?LarsL skrev:Precis det intrycket jag fick när jag diskuterade elbilar med en Volvo-kontakt. Jag sa elbilar, han sa hybrider. Blev lite tomato tomato över det hela. Verkade allvarligt ha missat vad skillnaden var.Jerker skrev:Ja, jag hade fattat det så också, men vi har ju nu lärt oss att Volvo har vissa svårigheter med att skilja på hybrider och batteribilar och verkar vilja se dem som samma sak.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Eftersom Model 3 kanske inte kommer med dragkrok så vill jag ha en profilbild som är lite mer neutral... men ändå elbils relaterad.mati skrev:Vad har du gjort med din profilbild? Har ditt konto blivit kapat? Vad är det som jar hänt?! Har jag missat nånting?LarsL skrev:Precis det intrycket jag fick när jag diskuterade elbilar med en Volvo-kontakt. Jag sa elbilar, han sa hybrider. Blev lite tomato tomato över det hela. Verkade allvarligt ha missat vad skillnaden var.Jerker skrev:Ja, jag hade fattat det så också, men vi har ju nu lärt oss att Volvo har vissa svårigheter med att skilja på hybrider och batteribilar och verkar vilja se dem som samma sak.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Jag skulle vilja elektrifiera hen som hittade på uttrycket "elektrifierade bilar" 

Det borde vara Columbia Electric car... De var nog de första med el till ljuset t.ex. Detta var 1898.TiborBlomhall skrev:Jag skulle vilja elektrifiera hen som hittade på uttrycket "elektrifierade bilar"
Idag på nyheterna och P1 är det en del snack om Polestar. Man menar att det är svårt att lansera ett nytt koncept under samma namn som den gamla bilen Volvo och det är därför man bildat ett nytt bolag. Men samtidigt så säger man att de ska bygga hybrider och batteribilar och släppa sin första modell 2019.
Men! Det samma blir det med gamla Volvo. Från 2019 ska de endast släppa "elektrifierade" bilar. Så den enda skillnaden är att Polestar ska vara ett prestandamärke, annars är det samma gamla fossilbilstänk i grunden.
Men! Det samma blir det med gamla Volvo. Från 2019 ska de endast släppa "elektrifierade" bilar. Så den enda skillnaden är att Polestar ska vara ett prestandamärke, annars är det samma gamla fossilbilstänk i grunden.
Har du någon källa?Jerker skrev:Just det, deras första hybrid ska kosta 1.300.000 ...
Elektrifierade bilar.... Det uttrycket tar hem årets bullshit-pris tycker jag. En elektrisk startmotor och elektriska lampor har väl funnits i fossilbilar sedan 1920-talet eller nåt. Vad är det som är så revolutionärt och nytt som Volvo har hittat på? Just det, ingenting.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
mati skrev:Elektrifierade bilar.... Det uttrycket tar hem årets bullshit-pris tycker jag. En elektrisk startmotor och elektriska lampor har väl funnits i fossilbilar sedan 1920-talet eller nåt. Vad är det som är så revolutionärt och nytt som Volvo har hittat på? Just det, ingenting.

P1-nyheterna.vigge50 skrev:Har du någon källa?Jerker skrev:Just det, deras första hybrid ska kosta 1.300.000 ...
Och man ska sälja 80000 av dessa om året. En hybrid som ska både laddas, servas och tankas... Behövs nog lite Zlatan-reklam om det ska gå.Jerker skrev:Just det, deras första hybrid ska kosta 1.300.000 ...

Nu har det släppts lite mer info!
Hybrid med 4-cylindrig bensinare och 15-mils räckvidd på el (antar det är NEDC). 600hk kombinerad systemeffekt 1000nm. En ganska liten bil och klassas som 2+2 coupé.
Börjar byggas först mitten 2019 och läser man mellan raderna känns det som det är små volymer för Polestar 1.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... ndahybrid/
Hybrid med 4-cylindrig bensinare och 15-mils räckvidd på el (antar det är NEDC). 600hk kombinerad systemeffekt 1000nm. En ganska liten bil och klassas som 2+2 coupé.
Börjar byggas först mitten 2019 och läser man mellan raderna känns det som det är små volymer för Polestar 1.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... ndahybrid/
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Wow, jag blir helt överväldigad av känslan av total avsaknad av överväldigande. Bilen lämnar mig helt likgiltig - och inte enbart pga dess drivlina. Varken inredning eller utseende var wow enligt mig.
Jag är helt på det klara med att andra kan ha annan uppfattning men så tycker jag iaf.
Jag är helt på det klara med att andra kan ha annan uppfattning men så tycker jag iaf.
Hybrid alltså. Ska man skratta eller gråta. Jag tror jag gråter.
Tesla Model 3 2019