Sida 2 av 6
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 23 okt 2017 16:07
av tr1
Hursomhelst så råder jag alla med detta problem att felanmäla (reklamera) så att det åtgärdas kostnadsfritt framöver.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 23 okt 2017 21:34
av Advocatus Diabolo
https://www.teslarati.com/tesla-model-x ... nce-range/
Men det är väl bara ont förtal?! -Eller citat, "myt", "skitsnack", "löjligt"...
He, he...
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 25 okt 2017 22:05
av Advocatus Diabolo
[quote="e5m1r"]
Skitsnack kör min bil på lägsta sen dag ett 4000k senare fortfarande samma däck knappt slitna[
4000k? Menar du km, eller mil? Eller är det som det står; 4000k = 4000x1000= 4 miljoner av någon viss längdenhet
Om 4000km -no big deal, om du menar 4000 mil, så grattis! Då undrar man vilka däck du kör på?
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 25 okt 2017 22:23
av e5m1r
Advocatus Diabolo skrev:e5m1r skrev:
Skitsnack kör min bil på lägsta sen dag ett 4000k senare fortfarande samma däck knappt slitna[
4000k? Menar du km, eller mil? Eller är det som det står; 4000k = 4000x1000= 4 miljoner av någon viss längdenhet
Om 4000km -no big deal, om du menar 4000 mil, så grattis! Då undrar man vilka däck du kör på?
skulle stå 40000km
Däcken är Goodyear Eagle 19” samt Michelin X-Ice också 19”
Sommardäcken har gått 2 säsonger knappt slitna vinterdäck har precis kommit på bilen för andra säsongen och däckgubbarna kunde inte se vilka som var bättre och skulle på bak axeln utan fick mäta sig till däck med mindre slitage
Betydligt bättre än BMW bilar jag haft
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 27 okt 2017 17:04
av flaco
Jaha, då fick man reda på att däcken slits mer i ”very low”, the hard way

Jag trodde det var nys att de slets mer men efter 2500 mil så var de helt blanka på innerkant ... bilen ska in på service om en dryg månad och då tänkte jag släpa med de blankslitna däcken ... vi får se hur det slutar.
Men, nu är det helg!!
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 28 okt 2017 10:56
av Advocatus Diabolo
flaco skrev:Jaha, då fick man reda på att däcken slits mer i ”very low”, the hard way

Jag trodde det var nys att de slets mer men efter 2500 mil så var de helt blanka på innerkant ... bilen ska in på service om en dryg månad och då tänkte jag släpa med de blankslitna däcken ... vi får se hur det slutar.
Men, nu är det helg!!
Tråkigt att höra, Flaco. Tyvärr anar jag att "there are man more to come"....
Kan bara beklaga att vissa forummedlemmar av någon outgrundlig anledning hellre går till attack mot "obekväma sanningar" och därigenom i bästa fall visar sig ignoranta, eller alternativet värre, försöker dölja sanningen. Hoppas inte fler än du Flaco får stå där med Svarte Petter så småningom.
Som sagts tidigare i tråden, "Time will tell".
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 31 jul 2018 12:24
av rasky
Har också råkat ut för det här problemet. Var nere på SC Malmö och blev informerad om att vibrationerna är en "egenskap hos bilen". Härlig omskrivning. Blev hursomhelst instruerad att endast accelerera på low/very low, vilket jag också följt. Dessvärre tycker jag mig nu mer och mer märka problemet även i low-läge så det känns som att det är på väg helt åt skogen.
Det är väl inte bara jag som tycker den här typen av problem är orimliga på en bil som kostar såhär mycket?
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 31 jul 2018 13:21
av Nicke Nyfiken
rasky skrev:Har också råkat ut för det här problemet. Var nere på SC Malmö och blev informerad om att vibrationerna är en "egenskap hos bilen". Härlig omskrivning. Blev hursomhelst instruerad att endast accelerera på low/very low, vilket jag också följt. Dessvärre tycker jag mig nu mer och mer märka problemet även i low-läge så det känns som att det är på väg helt åt skogen.
Det är väl inte bara jag som tycker den här typen av problem är orimliga på en bil som kostar såhär mycket?
Låter som du pratat med chefen på SC i Malmö.
Han förklarade för mig att totalt bromsbortfall i blött väglag är en ”egenskap hos bilen” som de inte tänker göra något åt. Han förklarade vidare att det är ett handhavandefel eftersom jag inte bromsar kraftigt och värmer bromsarna var 5’e kilometer när jag kör på motorvägen.
Det är alltså mitt eget fel att bromsarna inte fungerar eftersom jag inte förvärmer dem innan jag bromsar, liksom det är ditt fel att du inte alltid sänker fjädringen till low/very low innan du kommer på den galna idén att accelerera.
Någonting är riktigt jäkla sjukt på det Service Centrat.
Klara, tydliga och livsfarliga fel på bilen förklaras bort med att det är en ”egenskap hos bilen”.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 31 jul 2018 17:50
av wLn
Efter ett besök på SC för att fixa ett ljud som uppkom när man vred ratten fullt vänster så har de lyckats skapa vibrationsproblemet på min P85D som var helt fri från vibrationer. Givetvis rapporterat direkt så ska fixas sägs det.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 31 jul 2018 18:18
av Remuz
Jag har haft vibrationerna i 14mån (från dag ett). Finns ingen fix säger dom. Dessutom så enda gången jag fått chansen att viss var det snöstorm så det var lite dåligt med fäste. Nytt försök vid 4K service som blir om några veckor
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 31 jul 2018 18:29
av Yxel
wLn skrev:Efter ett besök på SC för att fixa ett ljud som uppkom när man vred ratten fullt vänster så har de lyckats skapa vibrationsproblemet på min P85D som var helt fri från vibrationer. Givetvis rapporterat direkt så ska fixas sägs det.
Åhnej har också bilen inne för knakljud vid rattutslag, hoppas de inte framkallar någon annan skit nu

Samma bil.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 31 jul 2018 18:57
av ovelundkvist
Min S85D hade knakljud vid rattutslag men det löstes med byte av styrled, utan att vibrationer uppstod efteråt.
Min SP100D har haft vibrationer från början (mars 2017) och SC Bredden har ända sedan jag påpekade det sagt att det inte finns lösning än, men att det såklart fixas på garantin så fort lösning finns.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 31 jul 2018 19:07
av Nicke Nyfiken
ovelundkvist skrev:Min S85D hade knakljud vid rattutslag men det löstes med byte av styrled, utan att vibrationer uppstod efteråt.
Min SP100D har haft vibrationer från början (mars 2017) och SC Bredden har ända sedan jag påpekade det sagt att det inte finns lösning än, men att det såklart fixas på garantin så fort lösning finns.
Bra för dig. På SC i Malmö är vibrationer en ”egenskap hos bilen”.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 31 jul 2018 19:19
av wLn
Yxel skrev:wLn skrev:Efter ett besök på SC för att fixa ett ljud som uppkom när man vred ratten fullt vänster så har de lyckats skapa vibrationsproblemet på min P85D som var helt fri från vibrationer. Givetvis rapporterat direkt så ska fixas sägs det.
Åhnej har också bilen inne för knakljud vid rattutslag, hoppas de inte framkallar någon annan skit nu

Samma bil.
Håller tummarna, ska se vad SC säger när den är inne nästa gång. Har vibrationerna även i low.
ovelundkvist skrev:Min S85D hade knakljud vid rattutslag men det löstes med byte av styrled, utan att vibrationer uppstod efteråt.
Min SP100D har haft vibrationer från början (mars 2017) och SC Bredden har ända sedan jag påpekade det sagt att det inte finns lösning än, men att det såklart fixas på garantin så fort lösning finns.
Okej. Är det drivknutarna som gör att vibrationerna uppkommer eller är det vinkeln av drivknutarna?
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 31 jul 2018 20:04
av ovelundkvist
Enligt SC Bredden är det drivaxlarna, och att det förvärras vid kraftig acceleration i högre lägen än low. Till slut är drivaxlarna så dåliga så att det vibrerar även vid low. Om det är illa kan de byta dem, MN till nya som inte är bättre än de gamla.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 31 jul 2018 22:02
av Leo
Är nog bilens vikt, tunga hjul och ev högre markfrigång (=andra viklar) som gör det jämfört med Model S.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 31 jul 2018 22:46
av Satellite65
Tjena!
Även jag hade problem med detta och bägge drivaxlarna byttes vid ett besök på SC i Tromsö.
Var egentligen där i ett annat ärende men när serviceteknikern fick sig en åktur så blev det övertid för personalen eftersom tiden för bilen och hotellet för den delen endast var bokad för ett besök på 2dagar. Mycket bra service i Tromsö måste jag säga och jag har fortfarande inga problem med axlarna. (Kör konstant på low numera)
Man måste skilja på vibrationer som uppstår från däcken pga. Högt vridmoment och vibrationer från drivaxlarna. När drivaxlarna börjar bli dåliga hörs ofta även ett knakande ljud vid acceleration.
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 31 jul 2018 22:59
av lator
Ni som har problem med drivaxlarna, kör ni samtliga P-modellen eller finns problemet även på de något svagare modellerna?
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 31 jul 2018 23:03
av Remuz
lator skrev:Ni som har problem med drivaxlarna, kör ni samtliga P-modellen eller finns problemet även på de något svagare modellerna?
Jag kör X90D
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 31 jul 2018 23:05
av Satellite65
lator skrev:Ni som har problem med drivaxlarna, kör ni samtliga P-modellen eller finns problemet även på de något svagare modellerna?
X75d
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 31 jul 2018 23:30
av Elektrisk
X 90D... men är trots problemen riktigt sugen på en X P100D

Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 01 aug 2018 10:04
av fth
lator skrev:Ni som har problem med drivaxlarna, kör ni samtliga P-modellen eller finns problemet även på de något svagare modellerna?
Jag kör X90D och har bytt drivaxlar en gång, och dags igen när jag kommer tillbaka från semestern
/fth
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 01 aug 2018 10:24
av rasky
lator skrev:Ni som har problem med drivaxlarna, kör ni samtliga P-modellen eller finns problemet även på de något svagare modellerna?
X100D
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 01 aug 2018 10:28
av rasky
Nicke Nyfiken skrev:rasky skrev:Har också råkat ut för det här problemet. Var nere på SC Malmö och blev informerad om att vibrationerna är en "egenskap hos bilen". Härlig omskrivning. Blev hursomhelst instruerad att endast accelerera på low/very low, vilket jag också följt. Dessvärre tycker jag mig nu mer och mer märka problemet även i low-läge så det känns som att det är på väg helt åt skogen.
Det är väl inte bara jag som tycker den här typen av problem är orimliga på en bil som kostar såhär mycket?
Låter som du pratat med chefen på SC i Malmö.
Han förklarade för mig att totalt bromsbortfall i blött väglag är en ”egenskap hos bilen” som de inte tänker göra något åt. Han förklarade vidare att det är ett handhavandefel eftersom jag inte bromsar kraftigt och värmer bromsarna var 5’e kilometer när jag kör på motorvägen.
Det är alltså mitt eget fel att bromsarna inte fungerar eftersom jag inte förvärmer dem innan jag bromsar, liksom det är ditt fel att du inte alltid sänker fjädringen till low/very low innan du kommer på den galna idén att accelerera.
Någonting är riktigt jäkla sjukt på det Service Centrat.
Klara, tydliga och livsfarliga fel på bilen förklaras bort med att det är en ”egenskap hos bilen”.
Yes, det var chefen i Malmö jag pratade med. Först åkte jag en runda med en servicetekniker som råkade säga att de haft inne flera bilar i veckan senaste tiden med samma problem. Sen bad jag att få prata med chefen och det var mycket riktigt han som pratade om "egenskaper hos bilen". Det är tydligen en medveten strategi där. Konstruktionsfel blir "egenskap". Och faktiskt: det var mycket riktigt en anklagande ton i hans röst när han frågade om jag inte läst manualen för där står det faktiskt att man bör vara i low/very low då man accelererar. Så egentligen är det mitt eget fel tydligen.
Är det bara i Malmö de använder såna argument? Någon som hört det någon annanstans?
Re: Vibrationer/drivaxelproblemet
Postat: 01 aug 2018 10:40
av fth
rasky skrev: Och faktiskt: det var mycket riktigt en anklagande ton i hans röst när han frågade om jag inte läst manualen för där står det faktiskt att man bör vara i low/very low då man accelererar. Så egentligen är det mitt eget fel tydligen.
Är det bara i Malmö de använder såna argument? Någon som hört det någon annanstans?
I Stockholm har dom bara varit trevliga, dom har bara rekommenderat att inte göra Ludicrous-launches i läge high (vilket jag inte ens kan göra eftersom jag har en "vanlig" X90), inte ett ord om att det skulle vara mitt fel på något sätt.
Det låter som att Malmö-chefen borde få en uppsträckning från högre ort.
/fth