Sida 2 av 4
Re: SuC Arlanda
Postat: 12 okt 2017 00:53
av Legato
bylund skrev:Att betala för laddningen kan ju inte vara ett jätteproblem, det lär ju handla om max ett par hundralappar om dagen om man helt uteslutande laddar där.
Inte för att jag kan taxibranschen, men en inte alltför vågad gissning är väl att fler körningar slutar vid och utgår ifrån Arlanda än Infra City, så rimligen borde den placeringen göra det väldigt lätt att räkna hem de pengarna. Men att inte ens få ladda på de andra ställena kan ju kanske vara surt ibland.
Rent tekniskt är det ju lätt för Tesla att bara tillåta dem som skrivit på avtalet att ladda på Arlanda, och precis samma bilar får inte ladda i Uppsala och i Upplands Väsby.
Uppsala har jag svårt att se att det skulle bli ett problem. Den ligger ju rätt avsides om man servar Uppsala med taxi.
Fast "problemet" är ju att Tesla-taxi inte väntar vid Arlanda. De behöver ju inte ens köra in på remoten utan får ju köra förbi kön direkt pga elbilen. Alltså tror jag inte det finns någon fördel med placeringen jämfört med UV för dem. I UV har de ju dessutom bättre chans att käka lunch etc.
Re: SuC Arlanda
Postat: 12 okt 2017 07:26
av bylund
Legato skrev:
Att uppgifterna går att finna är det ingen tvekan om. Det jag undrar är om Tesla har möjlighet att samköra registren, alternativt har uppgifterna i sin egen databas. Det är som säkerligen bekant inte alltid så enkelt av legala skäl... För att det ska funka måste de ju som sagt kunna göra databasqueries där de tex söker på alla taxibilar som laddat minst 10 ggr vid en publik suc.
Det finns ett fält på servicefakturorna för registreringsnummer. Åtminstone på min bil är det tomt. Men de kanske har det för andra bilar. Men då måste ändå in och kolla om bilen är registrerad som taxi. Jag tror inte de gör detta.
Re: SuC Arlanda
Postat: 12 okt 2017 07:30
av bylund
Legato skrev:bylund skrev:Att betala för laddningen kan ju inte vara ett jätteproblem, det lär ju handla om max ett par hundralappar om dagen om man helt uteslutande laddar där.
Inte för att jag kan taxibranschen, men en inte alltför vågad gissning är väl att fler körningar slutar vid och utgår ifrån Arlanda än Infra City, så rimligen borde den placeringen göra det väldigt lätt att räkna hem de pengarna. Men att inte ens få ladda på de andra ställena kan ju kanske vara surt ibland.
Rent tekniskt är det ju lätt för Tesla att bara tillåta dem som skrivit på avtalet att ladda på Arlanda, och precis samma bilar får inte ladda i Uppsala och i Upplands Väsby.
Uppsala har jag svårt att se att det skulle bli ett problem. Den ligger ju rätt avsides om man servar Uppsala med taxi.
Fast "problemet" är ju att Tesla-taxi inte väntar vid Arlanda. De behöver ju inte ens köra in på remoten utan får ju köra förbi kön direkt pga elbilen. Alltså tror jag inte det finns någon fördel med placeringen jämfört med UV för dem. I UV har de ju dessutom bättre chans att käka lunch etc.
Fast det innebär ju ändå ofta en tomkörning till/från Upplands Väsby. Jag tycker det borde vara bättre att ladda 20 min på Arlanda två gånger om dagen även om man skulle kunna få en körning snabbare och då senare ladda i Upplands Väsby.
Re: SuC Arlanda
Postat: 12 okt 2017 12:28
av Surfaren
bylund skrev:Det finns ett fält på servicefakturorna för registreringsnummer. Åtminstone på min bil är det tomt. Men de kanske har det för andra bilar. Men då måste ändå in och kolla om bilen är registrerad som taxi. Jag tror inte de gör detta.
Ja, Tesla verkar inte ha någon koppling till regnr i sin databas. I början när jag kom in med bilen försökte jag med regnr, men det gick inte. VIN behövs för att dom ska veta vad jag pratar om. Möjligt att det ändrats sedan dess, men jag är tveksam.
Re: SuC Arlanda
Postat: 12 okt 2017 14:17
av Foluke
Surfaren skrev:bylund skrev:Det finns ett fält på servicefakturorna för registreringsnummer. Åtminstone på min bil är det tomt. Men de kanske har det för andra bilar. Men då måste ändå in och kolla om bilen är registrerad som taxi. Jag tror inte de gör detta.
Ja, Tesla verkar inte ha någon koppling till regnr i sin databas. I början när jag kom in med bilen försökte jag med regnr, men det gick inte. VIN behövs för att dom ska veta vad jag pratar om. Möjligt att det ändrats sedan dess, men jag är tveksam.
Visst söker de på regnummer!
Re: SuC Arlanda
Postat: 12 okt 2017 15:53
av Surfaren
Foluke skrev:Surfaren skrev:Ja, Tesla verkar inte ha någon koppling till regnr i sin databas. I början när jag kom in med bilen försökte jag med regnr, men det gick inte. VIN behövs för att dom ska veta vad jag pratar om. Möjligt att det ändrats sedan dess, men jag är tveksam.
Visst söker de på regnummer!
Jasså, när började dom med det? Bra oavsett om dom kommit så långt.

Re: SuC Arlanda
Postat: 12 okt 2017 16:06
av Remuz
På flygplatsen i Edinburgh har dom en SuC vid flygplatsen, dock bara 2 uttag. Inga taxis där, men väl 2 X som laddade nu
Rättelse: 2 laddare, fyra uttag
Re: SuC Arlanda
Postat: 12 okt 2017 17:05
av Foluke
Surfaren skrev:Foluke skrev:Surfaren skrev:Ja, Tesla verkar inte ha någon koppling till regnr i sin databas. I början när jag kom in med bilen försökte jag med regnr, men det gick inte. VIN behövs för att dom ska veta vad jag pratar om. Möjligt att det ändrats sedan dess, men jag är tveksam.
Visst söker de på regnummer!
Jasså, när började dom med det? Bra oavsett om dom kommit så långt.

Jag ringde för någon vecka sedan till SC och då frågade de efter registreringsnummer och fick all data om bilen direkt. En sådan koppling borde väl vara elementär!
Re: SuC Arlanda
Postat: 12 okt 2017 17:11
av Leo
Är nog bara så att det är aningens enklare/snabbare för de att utgå från Vin-nr när de jobbar i sina datasystem. Då är de ju dessutom helt frikopplade från respektive lands registreringsnummer och kan söka rakt in i Teslas "databaser" direkt.
Självklart kan de även används registreringsnummer också men då behöver de antagligen ändå plocka fram Vin-nr för att leta vissa saker i vissa datasystem skulle jag tro.
Re: SuC Arlanda
Postat: 12 okt 2017 18:45
av Bjelke
När jag ringer behöver jag inte något alls, dom vet ändå vilken bil det är

Re: SuC Arlanda
Postat: 12 okt 2017 22:34
av Legato
Foluke skrev:Surfaren skrev:Foluke skrev:Surfaren skrev:Ja, Tesla verkar inte ha någon koppling till regnr i sin databas. I början när jag kom in med bilen försökte jag med regnr, men det gick inte. VIN behövs för att dom ska veta vad jag pratar om. Möjligt att det ändrats sedan dess, men jag är tveksam.
Visst söker de på regnummer!
Jasså, när började dom med det? Bra oavsett om dom kommit så långt.

Jag ringde för någon vecka sedan till SC och då frågade de efter registreringsnummer och fick all data om bilen direkt. En sådan koppling borde väl vara elementär!
Ja det vore konstigt om de inte kunde se regnummer. Men återigen så är ju frågan om de kan göra sökningar på vilka bilar som är taxi och inte direkt i sin databas... Svenska taxiskyltar är förvisso gula, men reg-numret har ju samma format som på privata bilar, samt leasingbilar osv (hjälper ju inte heller att se om det är ett företag som står som ägare).
Re: SuC Arlanda
Postat: 13 okt 2017 07:06
av LarsL
Upplägget borde inte vara svårare än att du kan välja mellan att få ladda på Arlanda eller i Upplands Väsby och Uppsala. Laddaren kan ju identifiera din bil så de kan alltså välja att spärra dig på Arlanda tills du gått med på villkoren och då är du spärrad på de andra laddarna istället... inte rocket-sience direkt.
Re: SuC Arlanda
Postat: 13 okt 2017 07:15
av Svenssons
Tesla vill nog införa att elen på Arlanda-laddaren kostar också, den ska ju inte vara öppen för alla så konstigt om taxibilar skall få en specialstation som bara de får ladda gratis på.
Re: SuC Arlanda
Postat: 13 okt 2017 08:24
av JFAH
Tesla kör ju inte med specialregler, så taxi bilarna följer väl samma regler som övriga bilar.
Re: SuC Arlanda
Postat: 13 okt 2017 09:09
av beef
Vänligen någon, ta ett par bilder.

Re: SuC Arlanda
Postat: 13 okt 2017 09:27
av Bjelke
Jag tror att Tesla slår på dom nya i Arlanda och så får man väl se om problemet i Väsby löser sig iom detta, och funkar det så blir ju alla nöjda och glada lixom, och vettifasiken om
dom behöver krångla till det mer än så...
Jag hör till dom som tror att en Taxi väldigt ofta hellre står på SuC vid Arlanda och "väntar" (dvs laddar) än i Väsby, oavsett om dom har förtur i taxikön eller inte, problem solved...
Dom få icke-Taxin som ev laddar på Arlanda lär knappast bli ett problem för Taxi iaf så det borde Tesla eg kunna strunta i (just åtminstone).
Re: SuC Arlanda
Postat: 13 okt 2017 10:19
av Svenssons
JFAH skrev:Tesla kör ju inte med specialregler, så taxi bilarna följer väl samma regler som övriga bilar.
Att inte lägga ut denna SuC på kartan är väl en specialregel?
Re: SuC Arlanda
Postat: 13 okt 2017 10:23
av bylund
En del andra saknas ju också på kartan, t ex vid servicecentren i Upplands Väsby och Kastrup. Fast de går ju att använda för vem som helst.
Re: SuC Arlanda
Postat: 14 okt 2017 23:12
av bullen
Bjelke skrev:När jag ringer behöver jag inte något alls, dom vet ändå vilken bil det är

Men dom har inte spärrat ditt nummer för inkommande samtal än?

Re: SuC Arlanda
Postat: 20 okt 2017 17:08
av fregget
Härligt, inte en dag för tidigt.
Sent from my VTR-L29 using Tapatalk
Re: SuC Arlanda
Postat: 20 okt 2017 17:23
av Heiko
Åkte med Tesla Taxi i veckan och frågade honom mötet och de har fått ett förslag från Tesla.
Förslaget är att de ska betala 150Kr som jag tror är det totala beloppet för att ladda upp från 0-100.
Detta förslag har dem visst förkastat och kommer att fortsätta att ladda som tidigare.
Märkligt om de tror att allt ska vara gratis och inte är beredda att betala något alls.
Tog upp att en SuperChargers är för långfärder inte korta turer runt om i Stockholm.
Tog också upp att de skulle kunna sätta upp egna laddare vid deras kontor.
Han sa bara att det kostar pengar och det är inte intressant och de kommer ladda på som vanligt som de gjort tidigare.
Re: SuC Arlanda
Postat: 20 okt 2017 17:59
av bylund
Alltså, 150 kr/laddning, eller ~1,50 kr/kWh?
Är det det senare borde det vara billigare än att köra tom till Upplands Väsby.
Re: SuC Arlanda
Postat: 20 okt 2017 18:23
av Niclas
Lite konstigt att Tesla bygger en SuC på arlanda innan man har förhandlat villkoren med taxi.
Sen är ju taxiförare en egen kategori människor uppenbarligen, både på vägen och övrigt.
Detta är dåligt skött av taxiförare som beter sig dåligt, men det kunde man ju räkna ut lite tidigare och hanterat annorlunda av tesla.
Re: SuC Arlanda
Postat: 20 okt 2017 18:42
av Bjelke
Fast pris 150kr för en laddning kan ju bara inte stämma, skulle aldrig funka lixom...
Ska bli intressant att höra hur den där dealen ser ut egentligen...
Och hur agerar Tesla om ingen Taxi hakar på? Blir laddarna helt offentliga då? Eller plockar dom ner dom och ställer
dom på annat ställe?
Re: SuC Arlanda
Postat: 20 okt 2017 19:23
av Smutt
Bjelke skrev:Fast pris 150kr för en laddning kan ju bara inte stämma, skulle aldrig funka lixom...
Ska bli intressant att höra hur den där dealen ser ut egentligen...
Och hur agerar Tesla om ingen Taxi hakar på? Blir laddarna helt offentliga då? Eller plockar dom ner dom och ställer
dom på annat ställe?
Dom stänger självklart av alla Teslor som missbrukat systemet för gott...