Re: Nu börjas det så smått (km skatt på bil)
Postat: 06 okt 2017 19:12
Om staten borde få in mera pengar så sätt vägtullar överallt
Ja ... och man skulle ju kunna uppfinna en schablonmässig "förmånsbeskattning" för de som har en elbil. Det är ju en verklig förmån att få köra miljövänligt, så det måste ju beskattasKulingen skrev:Om staten borde få in mera pengar så sätt vägtullar överallt
Kunde inte ha sagt det bättre själv hahaOppfinnarn skrev:Ja ... och man skulle ju kunna uppfinna en schablonmässig "förmånsbeskattning" för de som har en elbil. Det är ju en verklig förmån att få köra miljövänligt, så det måste ju beskattasKulingen skrev:Om staten borde få in mera pengar så sätt vägtullar överallt
/M V H
Oppfinnaren - Innovationsdirektör på Skatteverket.
Det är ju i princip det en kilometerskatt innebär.Kulingen skrev:Om staten borde få in mera pengar så sätt vägtullar överallt
Skillnaden är stor, i vägtullar kan man styra kostnaden genom att få betala mera där ljud, trängsel, avgaser spelar rollbylund skrev:Det är ju i princip det en kilometerskatt innebär.Kulingen skrev:Om staten borde få in mera pengar så sätt vägtullar överallt
Fast det är ju just detta IVL vill utreda att göra. I artikeln du länkade till när du skapade tråden står juKulingen skrev:Skillnaden är stor, i vägtullar kan man styra kostnaden genom att få betala mera där ljud, trängsel, avgaser spelar rollbylund skrev:Det är ju i princip det en kilometerskatt innebär.Kulingen skrev:Om staten borde få in mera pengar så sätt vägtullar överallt
Så det funderar alltså på ett system som tar hänsyn till var och när. Att även ta hänsyn till bilens egenskaper, som t ex utsläpp, är ju en smal sak.– Vi vet att de samhällsekonomiska kostnaderna för trängsel, buller och utsläpp skiljer sig stort om du kör i stadsmiljö kontra glesbygd. Det bör vara dyrare att köra bil i storstaden, säger han.
För störst effekt skulle en kilometerskatt kunna utformas med rörliga kostnader beroende på när på dagen du kör.
Det står i artikeln att det kommer dröja 10-15 år,då kommer bensin och diesel bilar nästan försvunnit och regeringen behöver sina 80.000 miljoner som dessa bilar har skattat varje år. Så alla bilar inklusive elbilar kommer få denna skatt då, men de kvarvarande få extra högjoel80 skrev:Många verkar fått för sig att det här skulle bli en skatt "mot" elbilar.
Min uppfattning av vad det verkar vara som man nu ska börja utreda är en kilometerskatt för personbilar.
Alltså det står ingenstans att det skulle vara specifikt för elbilar, och jag har svårt att se att man i en utredning skulle komma fram till att endast elbilar ska betala.
Det kommer malas fram och tillbaka i all evinnerlighet det här... och vi kommer bytt regering både 2 och 3 gånger innan vi är framme... så att börja nojja över nån skatt, som man dessutom tror endast ska läggas på elbilar, känns lite som att ropa varg.
Kan vara så men om det är något som talar mot detta är ju att dom vill ha in mera skatt om du åker där det är mycket trafik, om du släpper ut mycket, om du bullrar mm. Men får hoppas att det dröjer massa årLarsL skrev:Eftersom IVL verkar vara befolkat av elbilsfientliga personer med agenda från Volvo så räknar jag med att skatten bara kommer gälla elbilar. Det är också bara elbilar som behöver skatten fossilbilarna betalar ju redan via bränslet, vilket är enklare.
Kulingen skrev:Det står i artikeln att det kommer dröja 10-15 år,då kommer bensin och diesel bilar nästan försvunnit och regeringen behöver sina 80.000 miljoner som dessa bilar har skattat varje år. Så alla bilar inklusive elbilar kommer få denna skatt då, men de kvarvarande få extra högjoel80 skrev:Många verkar fått för sig att det här skulle bli en skatt "mot" elbilar.
Min uppfattning av vad det verkar vara som man nu ska börja utreda är en kilometerskatt för personbilar.
Alltså det står ingenstans att det skulle vara specifikt för elbilar, och jag har svårt att se att man i en utredning skulle komma fram till att endast elbilar ska betala.
Det kommer malas fram och tillbaka i all evinnerlighet det här... och vi kommer bytt regering både 2 och 3 gånger innan vi är framme... så att börja nojja över nån skatt, som man dessutom tror endast ska läggas på elbilar, känns lite som att ropa varg.
LarsL skrev:Eftersom IVL verkar vara befolkat av elbilsfientliga personer med agenda från Volvo så räknar jag med att skatten bara kommer gälla elbilar. Det är också bara elbilar som behöver skatten fossilbilarna betalar ju redan via bränslet, vilket är enklare.
Du kan ju inte bara läsa en mening i rapporten.... Avsikten var ju uppenbart att försena införandet av elbilar. Det är klart att man 8 te skriver det rakt ut, då skulle det inte få samma effekt.joel80 skrev:LarsL skrev:Eftersom IVL verkar vara befolkat av elbilsfientliga personer med agenda från Volvo så räknar jag med att skatten bara kommer gälla elbilar. Det är också bara elbilar som behöver skatten fossilbilarna betalar ju redan via bränslet, vilket är enklare.
Vad har du fått det ifrån? Den där undersökningen som alla tidningar och folk tolkade helt annorluda utifrån vad IVL ville få fram?
De stod ju t.o.m och sa att elbilar dock var det man bör välja, men att det är viktigt att fokusera på att få ner utsläppen från batteritillverkningen.
Det står ju:LarsL skrev:Du kan ju inte bara läsa en mening i rapporten.... Avsikten var ju uppenbart att försena införandet av elbilar. Det är klart att man 8 te skriver det rakt ut, då skulle det inte få samma effekt.joel80 skrev:LarsL skrev:Eftersom IVL verkar vara befolkat av elbilsfientliga personer med agenda från Volvo så räknar jag med att skatten bara kommer gälla elbilar. Det är också bara elbilar som behöver skatten fossilbilarna betalar ju redan via bränslet, vilket är enklare.
Vad har du fått det ifrån? Den där undersökningen som alla tidningar och folk tolkade helt annorluda utifrån vad IVL ville få fram?
De stod ju t.o.m och sa att elbilar dock var det man bör välja, men att det är viktigt att fokusera på att få ner utsläppen från batteritillverkningen.
Här har vi igen samma läge. De basunerar ut att de ska undersöka hur de ska beskatta elbilar högt och tydligt. För mig ganska uppenbar taktik.
För i glesbygden måste man köra diesel? Om något så missgynnar ju en kilometerskatt glesbygden eftersom avstånden är större.Kulingen skrev:Och:
Ett av huvudskälen är att dagens bränsleskatt missgynnar körning i glesbygd, säger Anders Roth, projektledare och expert på hållbar mobilitet vid IVL.
Dom kallade det bara"kilometerskatt" men det framkommer ju att det slår snett utan utredningen vill ju att få bort bilar från trafikerade gator och bullriga bilar. Hur man löser detta det är det som är fråganLarsL skrev:För i glesbygden måste man köra diesel? Om något så missgynnar ju en kilometerskatt glesbygden eftersom avstånden är större.Kulingen skrev:Och:
Ett av huvudskälen är att dagens bränsleskatt missgynnar körning i glesbygd, säger Anders Roth, projektledare och expert på hållbar mobilitet vid IVL.
Genom att bygga vägar som är snabba och enkla att ta sig fram på. Om det tex funnits en motorväg runt eller under Göteborg hade ju ingen stått i köerna inne i centrum. Vi står ju för tusan inte där för att det är kul! Att det nu kostar extra att göra det ger ju inget när det inte finns något alternativ. Så det är alltså smartare att inse att vi kommer ha bilar och att vi måste anpassa vägarna för dem.Kulingen skrev:Dom kallade det bara"kilometerskatt" men det framkommer ju att det slår snett utan utredningen vill ju att få bort bilar från trafikerade gator och bullriga bilar. Hur man löser detta det är det som är fråganLarsL skrev:För i glesbygden måste man köra diesel? Om något så missgynnar ju en kilometerskatt glesbygden eftersom avstånden är större.Kulingen skrev:Och:
Ett av huvudskälen är att dagens bränsleskatt missgynnar körning i glesbygd, säger Anders Roth, projektledare och expert på hållbar mobilitet vid IVL.
Kan man ta på sig en foliehatt för att undvika detta?Jerker skrev:Jag tror att dom är ute efter att man måste dela med sig av sin GPS-position hela tiden. Då kan de debitera kilometerskatt när man kör på fel ställe eller på fel tid på dygnet. På köpet får polisen automatiskt fartkontroll av alla fordon samt lättare att reda vissa brott i efterskott, på samma sätt som man kan spåra mobiltelefoners positioner.
Jerker skrev:Jag tror att dom är ute efter att man måste dela med sig av sin GPS-position hela tiden. Då kan de debitera kilometerskatt när man kör på fel ställe eller på fel tid på dygnet. På köpet får polisen automatiskt fartkontroll av alla fordon samt lättare att reda ut vissa brott i efterskott, på samma sätt som man kan spåra mobiltelefoners positioner.
Jeppe_E skrev:Jerker skrev:Jag tror att dom är ute efter att man måste dela med sig av sin GPS-position hela tiden. Då kan de debitera kilometerskatt när man kör på fel ställe eller på fel tid på dygnet. På köpet får polisen automatiskt fartkontroll av alla fordon samt lättare att reda ut vissa brott i efterskott, på samma sätt som man kan spåra mobiltelefoners positioner.
![]()
![]()
Foliehatt på den alltså. Finns ju inte på kartan att de skulle kunna läsa av GPS-positioner från bilarna. Det är ett brott mot den personliga integriteten.
Eftersom jag under en tid har funderat över just den ekonomiska påverkan på Sverige som omställningen till fossilfri bilpark ska kompenseras, så ledde mig googlingen tillbaka his, till bl.a. Tibors artikel från förra året. Rent generellt så verkar de flesta sökträffar vara från 2017 (oktober) då detta blev en grej i svenska medier. Sedan dess är det enligt google rätt så tyst.
80-talet ringde och ville ha tillbaka sina stämpelur för kilometerskattenJag tror jag betalade 1,10 per mil? Men å andra sidan så var ju dieseln fantastiskt mycket billigare än bensinen på den tiden....
Hittade ett blogginlägg som faktiskt tar upp en annan konsekvens av mindre skatteinkomster på drivmedel, nämligen att befolkningen får pengar att spendera på annat, t.ex. investera i andra miljösmarta produkter. Detsamma gäller ju för övrigt solel, för det pushas ju rätt hårt nu och om vi får en betydande del hushåll som producerar 50% (eller mer) av sin förbrukade energi (vilket förstås är väldigt positivt) så är det ju mer förlust för staten Sverige som måste kompenseras (ännu högre energiskatt?)
https://cornucopia.cornubot.se/2018/10/ ... ltank.html
Jag är genuint intresserad över att se hur kommande regeringar kommer att vilja hantera detta.
LarsL skrev:Vet inte om det var i den här tråden eller någon annanstans, det nämndes. Men om man delar kostnade för välhållet jämt mellan alla bilar blir kostnaden 5000kr/år, vilket är okejisch. Eftersom tungafordon sliter mer på vägen så ska skatten fördelas över vikt, vilket gör att lastbilarna i princip får stå för hela kostnaden.
Någon annan nämnde också att skatten på el är högre än den på bensin om man tar bort koldioxidskatten. Det ska ju inte vara någon koldioxidskatt på Else-Marie inte släpper ut någon koldioxid, här bör principen vara att skatta vid källan. Orsaken till att skatten på el blir mindre är att elbilen är så mycket effektivare än avgasbilen.
Frågan om framtida ska bör egentligen vara vad ska straffbeskattas när vi inte längre släpper ut lika mycket koldioxid? Bör skatten på koldioxid skjuta i höjden? Ska det bli dyrt att andas ut? Jag tror nog att man ska titta på helt andra områden att beskatta i framtiden.