Man kan ställa ner laddströmmen (för det antar jag att man kan), så att man inte laddar snabbare än man behöver. Då blir det mindre värmeutveckling i ledningar och kontakter.
Ok, tack för tipset.
Nissans original-sladd kan man faktiskt inte ställa strömmen på och inte i bilen heller
Jag fick köpa en sladd på annat håll för det. Det är oxo enda sättet att ladda på högre effekt (14,3 A i Nissans fall).
Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 29 sep 2017 21:55
av lator
Bjelke skrev:
HelectriC skrev:
Bjelke skrev:
Länken i första inlägget går till en adapter som behövs om man vill ladda på en stolpe med kabel inbyggd och som då har typ2-kontakt, den är supersmart och den har jag inte ens sett förut faktiskt
Den ser omotiverat dyr ut men kan vara jäkligt bra att ha ibland
Precis som Lars skriver så behöver man en kabel som han länkar till om man kommer till en stolpe med typ 2 uttag (utan fast kabel alltså) och den kanske följer med bilen tom
Och som nämnts redan så kommer man till en CHAdeMO-laddare så är det bara att plugga in direkt i bilen i den kontakt som redan sitter där (gäller det även den billigaste versionen förresten?)...
Diverse kort och taggar hit och dit är tyvärr fortfarande ett nödvändigt ont på många ställen
Sorry för att jag är dryg, men vad tillförde ditt inlägg som inte står i inläggen ovanför
inte mycket, bara lite tydligare kanske...
När man tävlar i inläggsligan så är väl alla medel tillåtna...
Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 30 sep 2017 08:10
av Basunen
Tänk på hur sladden hänger när du använder Schuko. Klumpen på sladden är tung. För mig blev det glappt efter några år. Värmeutväxling och plasten smälte. Använder fortfarande Schuko men avlastar nu genom att lägga klumpen på en stol så den inte drar i kontakten.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 30 sep 2017 08:48
av chaffis75
Vi har leaset en leaf på två år och ville då inte skaffa laddbox eftersom de är en typ1 kontakt. Såhär löste vi laddningen. Monterade ett helt nytt shuko, byggde en lite hylla med lock och hänglås för att avlasta och hålla den enklaste typen av stölder borta.
Såhär sitter denna laddare nästan hela tiden, bara någon gång ibland vi tar med den.
Vad har hört så laddare man bara med ca 8 amp på nyare leaf laddare (med original klump) men har inte kollat de själv men har plan att göra de vilken dag som Om detta är sant så är ju risken för varmgång betydligt lägre men kan såklart hända ändå.
Jag tycker vår lösning fungerar utmärkt, har haft de så sedan april/maj något.
Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 30 sep 2017 10:17
av evilirish
Själv satte jag upp en laddbox med typ2 uttag, och använder den medföljande typ2->typ1 kabeln
Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 30 sep 2017 11:18
av Teslaspolen
Vi fick först en 8 ampere sladd, sedan efter ett år så fick vi en till, fast på 10 ampere. Så nu har vi den på 8A alltid sittandes hemma vid garaget, och 10A får ligga med i bilen.
Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 30 sep 2017 15:39
av Henrik Torphammar
neriksson skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Där får man sin förstas surprise. Timern till förvärmningen funkar inte om du inte har sladden i oavsett batterinivå. Appen slutar funka när utetemperaturen når så lågt att den behövs
Vet inte om jag missförstår dig, men enligt Tibor så går det att starta värmningen även om bilen inte laddas.
Tibor's artikel 'Ett år med Leif' skrev:
Men i gengäld har jag i stort sett aldrig behövt skrapa vindrutan – man tar bara upp mobilen och startar kupévärmen sådär 20 minuter innan, vilket funkar bra även när hon är oansluten till eluttag.
Vi talar inte mot varandra. Timern kräver laddsladd i. Sen finns appen, men det jag menar är att den strular rejält och i synnerhet när det började bli kallt ute. Vet inte om det var belastning på deras server eller nått. Kontentan blev kall kupé.
Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 01 okt 2017 22:49
av Monark1954
Strul med appen som bara fungerar i bland på senare tid har bidragit att vi troligen byter bilmärke för vår andra elbil.
Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 02 okt 2017 09:11
av Bjelke
Monark1954 skrev:
Strul med appen som bara fungerar i bland på senare tid har bidragit att vi troligen byter bilmärke för vår andra elbil.
Jäklar vad lätt det är att glömma sånt alltså, jag höll på bli vansinnig förr när jag had Leafen som huvudbil och appen
bara krånglade typ hela tiden (den var ju tom under en period helt avstängd av Nissan)... Kör man batteriet helt tomt
varje dag så vill man ju väldigt gärna kunna kolla i appen så att laddningen funkar eller få ett meddelande om den inte
gör det tex... Jag hade 10 mil enkel varje dag och var alltså även tvungen att ha 100% laddat för att komma hem...
Nu när vi mest har den som andrabil hemma och sällan kör mer än några mil per dag så blir det helt annat, nu kikar
man i appen väldigt sällan...
Skönt att bli påmind om varför jag förut sa "aldrig mer en Nissan", synd att bilen i sig har varit så rackarns felfri i 4år, det
Kan man ju inte säga om Teslan precis...
Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 02 okt 2017 09:18
av bonath
Tycker den funkar hyfsat. Får logga in på nytt hela tiden och seeeeeg é den men in kommer jag till slut. Har inte förvärmt på ett tag, får prova det några gånger.
Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 02 okt 2017 20:08
av mati
Bjelke skrev:
Skönt att bli påmind om varför jag förut sa "aldrig mer en Nissan", synd att bilen i sig har varit så rackarns felfri i 4år, det
Kan man ju inte säga om Teslan precis...
Kom ihåg att även Tesla-appen var totalt värdelös för inte så länge sedan. Den funkade inte förrän man startade om den, den fick ingen kontakt med bilen osv. Det är tack och lov historia, men ingen trodde att Tesla någonsin skulle ta sig an appen, efter att den har legat fullständigt orörd i många år.
Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 02 okt 2017 20:19
av Klintan
Använder Leaf Manager, Android. Fungerar bättre, det finns möjlighet att välja vilken server man ska ansluta mot. När EU-servern strulat har det nästan alltid fungerat bättre med den japanska.
Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 02 okt 2017 20:24
av Bjelke
mati skrev:
Bjelke skrev:
Skönt att bli påmind om varför jag förut sa "aldrig mer en Nissan", synd att bilen i sig har varit så rackarns felfri i 4år, det
Kan man ju inte säga om Teslan precis...
Kom ihåg att även Tesla-appen var totalt värdelös för inte så länge sedan. Den funkade inte förrän man startade om den, den fick ingen kontakt med bilen osv. Det är tack och lov historia, men ingen trodde att Tesla någonsin skulle ta sig an appen, efter att den har legat fullständigt orörd i många år.
Holy crap det hade jag ju nästan oxo glömt ju jag pratade tom med Tesla om att byta 3G till 4G men då fanns det
inte än (inte i Europa iaf)... Det strulade typ heeeela tiden
Jag glömde det kanske eftersom den till Nissan var mycket värre
Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 02 okt 2017 21:28
av e5m1r
mati skrev:
Bjelke skrev:
Skönt att bli påmind om varför jag förut sa "aldrig mer en Nissan", synd att bilen i sig har varit så rackarns felfri i 4år, det
Kan man ju inte säga om Teslan precis...
Kom ihåg att även Tesla-appen var totalt värdelös för inte så länge sedan. Den funkade inte förrän man startade om den, den fick ingen kontakt med bilen osv. Det är tack och lov historia, men ingen trodde att Tesla någonsin skulle ta sig an appen, efter att den har legat fullständigt orörd i många år.
Inte på IOS ?
Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 03 okt 2017 10:06
av Bjelke
Nya Leaf:en får som originalkabel en som är inställd på 10A nu iaf (för 220V-uttag) men det verkar som att det även följer med en
typ2-kabel för 32A (enfas-variant antagligen)...
Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 08 okt 2017 09:21
av LJac
Om du planerar att laddda din Leaf på bostadsföreningens utomhusparkering på nätterna, och parkeringen saknar tak, så kan du få problem i vinter om du inte bor i ett snöfattigt område. Jag har haft Leaf i flera år, laddar hemma på vår garageinfart, som saknar carport. Då det skall snöa och finns risk för slask blandat med minusgrader, samt blåser en del, kan det komma in snö under laddluckan och om det sen fryser, kan du få problem. Vid sån väderlek lägger jag en trasa över laddluckan, som jag tar bort på morgonen. Har fungerat utmärkt hittills.
Re: Nissan Leaf - Laddning
Postat: 08 okt 2017 13:25
av Henrik Torphammar
LJac skrev:
Om du planerar att laddda din Leaf på bostadsföreningens utomhusparkering på nätterna, och parkeringen saknar tak, så kan du få problem i vinter om du inte bor i ett snöfattigt område. Jag har haft Leaf i flera år, laddar hemma på vår garageinfart, som saknar carport. Då det skall snöa och finns risk för slask blandat med minusgrader, samt blåser en del, kan det komma in snö under laddluckan och om det sen fryser, kan du få problem. Vid sån väderlek lägger jag en trasa över laddluckan, som jag tar bort på morgonen. Har fungerat utmärkt hittills.
Det kommer inte in någon snö, för det är bara att borsta bort det fick jag höra. Så jag provade Gillar att prova saker. Eftersom jag provar och får veta så håller jag med dig haha.