Sida 2 av 8
Re: E-Golf test
Postat: 22 sep 2017 12:40
av Henrik Torphammar
Frågor som jag tycker är viktiga.
Timer till klimatorn? I så fall hur många per dag kan du ställa? Aktiveras klimatorn även utan laddsladden insatt? (På Leaf gör den inte det nämligen)
Laddningstimer - kan man välja när den skall starta i klockslag? och hur långt den skall ladda i klockslag?! hur långt den skall ladda i procent? (ja, denna timer kan jag förstå om den bara funkar med laddsladden inkopplad haha)
Angiven kapaciet är det det användbara eller totala kapaciteten? Ingen gissning här utan test att ladda från noll på tex DC-laddare.
Laddhastighet på DC - vissa bilar med CCS får betänkligt lägre effekt än CHAdeMO på samma laddare. Hur ter sig golfen? laddeffekt vid 90%?
Tacksam för svar

Re: E-Golf test
Postat: 22 sep 2017 12:53
av Kulingen
Swede1 skrev:En ny vanlig golf kostar från 190'. Egolf mer än dubbelt så dyr. Dröjer till 2025 innan pris utjämnat enligt analytiker. Mer subventionerade om jag får be miljöpartister och kommunister.
150' i prisskillnad efter miljöpremie. Du tjänar 10-20' per år i drivmedel, 5' lägre service?
Frågan är bara vem som ska betala alla subventioner? När väl folk börjat köpa elbilar så kommer dessa börjas beskattas istället för subventioneras. Staten behöver få in pengar pga när de inte får in massa skatter på bensin/diesel längre som nu.
Så jag tror att subventionerna försvinner om 3 år, så passa på medan ni kan få dom.
Re: E-Golf test
Postat: 22 sep 2017 13:07
av Smutt
Kulingen skrev:Swede1 skrev:En ny vanlig golf kostar från 190'. Egolf mer än dubbelt så dyr. Dröjer till 2025 innan pris utjämnat enligt analytiker. Mer subventionerade om jag får be miljöpartister och kommunister.
150' i prisskillnad efter miljöpremie. Du tjänar 10-20' per år i drivmedel, 5' lägre service?
Frågan är bara vem som ska betala alla subventioner? När väl folk börjat köpa elbilar så kommer dessa börjas beskattas istället för subventioneras. Staten behöver få in pengar pga när de inte får in massa skatter på bensin/diesel längre som nu.
Så jag tror att subventionerna försvinner om 3 år, så passa på medan ni kan få dom.
Du har säkert rätt att dom försvinner men skatter på elbilar kommer nog efter slopat ränteavdrag
Re: E-Golf test
Postat: 22 sep 2017 13:18
av Kulingen
Smutt skrev:Kulingen skrev:Swede1 skrev:En ny vanlig golf kostar från 190'. Egolf mer än dubbelt så dyr. Dröjer till 2025 innan pris utjämnat enligt analytiker. Mer subventionerade om jag får be miljöpartister och kommunister.
150' i prisskillnad efter miljöpremie. Du tjänar 10-20' per år i drivmedel, 5' lägre service?
Frågan är bara vem som ska betala alla subventioner? När väl folk börjat köpa elbilar så kommer dessa börjas beskattas istället för subventioneras. Staten behöver få in pengar pga när de inte får in massa skatter på bensin/diesel längre som nu.
Så jag tror att subventionerna försvinner om 3 år, så passa på medan ni kan få dom.
Du har säkert rätt att dom försvinner men skatter på elbilar kommer nog efter slopat ränteavdrag
Efter vägskatter så kommer nog kilometerskatter på elbilar typ gamla dieslar hade.
Re: E-Golf test
Postat: 22 sep 2017 14:12
av Verdi
iAkita skrev:Ska bli spännande att höra mer om den! Tycker det är konstigt att det inte snackas mer om den uppdaterade e-Golfen faktiskt. Nästan 36 kWh användbart i batteriet, och jag skulle gissa i princip garanterad räckvidd över 20 mil även vintertid och delvis motorvägsfart. Det är en ganska rejäl förbättring mot första generationens elbilar från Nissan, Renault, BMW, VW, med flera. Trots det har både Ionic (med kortare räckvidd och försenade leveranser) och nya Leaf och Zoe (med endast 5 kWh större batteri) fått väldigt mycket mer uppmärksamhet. Undrar varför? I Norge är den ju redan på väg att bli en stor succé.
Den är tysk?

Re: E-Golf test
Postat: 22 sep 2017 14:18
av Verdi
Smutt skrev:400000 för en bil av ett så skadat märke som Volkswagen och 40000 i miljöbilspremie
Eller vänta på M3 samma pris 60000kr miljöbilspremie och högre restvärde
Är det verkligen bara jag som är så cynisk att jag inte tror att de andra tillverkarna är ett dugg bättre? Att VW var de som hade otur att åka fast. Lite som när det gäller Lance Armstrong. Han var dopad när han vann Tour de France? No shit. Nu fick de lika dopade tvåorna titlarna istället. Rättvisa?
För övrigt så gäller skandalen hela VAG. D v s Skoda, Seat, Volkswagen, Audi och till och med Porsches dieselmodeller.
För övrigt så var VW "klimatsmarta". Deras bilar drog ju mindre soppa tack vare deras fuling. Iofs på bekostnad av lokala giftigheter men...
Re: E-Golf test
Postat: 22 sep 2017 14:20
av Verdi
Kulingen skrev:Swede1 skrev:En ny vanlig golf kostar från 190'. Egolf mer än dubbelt så dyr. Dröjer till 2025 innan pris utjämnat enligt analytiker. Mer subventionerade om jag får be miljöpartister och kommunister.
150' i prisskillnad efter miljöpremie. Du tjänar 10-20' per år i drivmedel, 5' lägre service?
Frågan är bara vem som ska betala alla subventioner? När väl folk börjat köpa elbilar så kommer dessa börjas beskattas istället för subventioneras. Staten behöver få in pengar pga när de inte får in massa skatter på bensin/diesel längre som nu.
Så jag tror att subventionerna försvinner om 3 år, så passa på medan ni kan få dom.
Det är en rätt liten del av inkomsterna och borde kunna skatteväxlas bort. Alternativt höjd skatt på el vilket slår brett och inte bara på bilister.
Re: E-Golf test
Postat: 22 sep 2017 14:24
av Kulingen
Verdi skrev:Kulingen skrev:Swede1 skrev:En ny vanlig golf kostar från 190'. Egolf mer än dubbelt så dyr. Dröjer till 2025 innan pris utjämnat enligt analytiker. Mer subventionerade om jag får be miljöpartister och kommunister.
150' i prisskillnad efter miljöpremie. Du tjänar 10-20' per år i drivmedel, 5' lägre service?
Frågan är bara vem som ska betala alla subventioner? När väl folk börjat köpa elbilar så kommer dessa börjas beskattas istället för subventioneras. Staten behöver få in pengar pga när de inte får in massa skatter på bensin/diesel längre som nu.
Så jag tror att subventionerna försvinner om 3 år, så passa på medan ni kan få dom.
Det är en rätt liten del av inkomsterna och borde kunna skatteväxlas bort. Alternativt höjd skatt på el vilket slår brett och inte bara på bilister.
Om diesel/bensin försvinner behöver staten få in 80 miljarder (80.000.000.000) kr jag tror inte dom höjer elpriset för det slår mot bostäder utan just kilometeskatt för att få in dessa pengar.
Re: E-Golf test
Postat: 22 sep 2017 14:51
av Limbster
Verdi skrev:
För övrigt så var VW "klimatsmarta". Deras bilar drog ju mindre soppa tack vare deras fuling. Iofs på bekostnad av lokala giftigheter men...
Nej, det är total lögn. Bilarna drog mer och förgiftade miljön mer.
De fuskade genom att motorn gjordes om bara när du kör den enligt den amerikanska testcykeln.
Re: E-Golf test
Postat: 22 sep 2017 15:04
av Smutt
Blir det en tjocktv effekt så kommer det ju in enorma mängder moms sen höjer man skatten på fossilabränslen sen när festen är slut och alla kör på el då blir det säkert nya skatter
Re: E-Golf test
Postat: 22 sep 2017 16:41
av mati
Så, för att gå lite med on topic igen. Vi har kört omkring med bilen idag. Vanlig vardagskörning, inga prestandatester, inga räckviddsutmaningar eller andra tokigheter. Bara vanliga 8 mil på landsväg och i stadstrafik.
Jag får säga att jag tycker väldigt mycket om e-Golfen. Den är lättkörd och känns riktigt pigg. Inget rassel eller skrammel. Den perfekta vardagsbilen. Den känns tystare än Teslan, men framförallt är den mycket smidigare i stadstrafik. Och snål är den. 1,3kWh/mil (dvs 27-28 mil räckvidd) är inga som helst problem även en regnig och ganska kall höstdag som idag. Det var 11 grader och regnade hela tiden. Och ja, regnsensorn fungerar.
Adaptiva farthållaren är en dröm. Den fungerar ypperligt, precis som man vill ha det. Gör om gör rätt Tesla! Parkeringsassistenten är lika underbar. Pang, och bilen står där den ska stå. Imponerande. Man märker att VW har förfinat det här systemet i många många år. Filhållningsassistenten ligger med i bakgrunden hela tiden. Man behöver inte sätta på den. Den är jämförbar med autopiloten, men den vill helst att man håller i ratten hela tiden. Gör man det lite lätt så kör bilen i princip själv. Jag tittade och pillade i pekskärmen medan bilen körde. Det gick fint. Jag vet, fy fy fy, man ska titta på vägen.
Jag har även testat Android Auto. Inga konstigheter det heller. Spotify, TuneIn, Waze. Allting funkar fint. I e-Golf är navigatorn standard. Annars får man betala extra för den. Man kan välja om man vill ha kartan på stora skärmen i mitten eller i instrumentpanelen, eller både och.
Instrumentvisningen är lite väl rörig. Det ska väl se futuristiskt ut eller nåt. Lite mindre hade varit mer i det här fallet. Men där är nog en vanesak.
Re: E-Golf test
Postat: 22 sep 2017 16:53
av mati
Nackdelen med e-Golf är helt klart det ganksa höga priset och den vanvettiga leveranstiden. Beställer man idag så får man bilen inte förrän i maj 2018. Galet.
Ska man vänta ytterligare ett år och köpa en halvfärdig Model 3 för minst 100-tusen till? Jag tror inte riktigt det.
Re: E-Golf test
Postat: 22 sep 2017 18:21
av Leo
Henrik Torphammar skrev:Frågor som jag tycker är viktiga.
Timer till klimatorn? I så fall hur många per dag kan du ställa? Aktiveras klimatorn även utan laddsladden insatt? (På Leaf gör den inte det nämligen)
Laddningstimer - kan man välja när den skall starta i klockslag? och hur långt den skall ladda i klockslag?! hur långt den skall ladda i procent? (ja, denna timer kan jag förstå om den bara funkar med laddsladden inkopplad haha)
Angiven kapaciet är det det användbara eller totala kapaciteten? Ingen gissning här utan test att ladda från noll på tex DC-laddare.
Laddhastighet på DC - vissa bilar med CCS får betänkligt lägre effekt än CHAdeMO på samma laddare. Hur ter sig golfen? laddeffekt vid 90%?
Tacksam för svar

Då ska vi reda ut det! 3 tidsprogram kan du ställa.
Du kan köra de både med och utan sladd ikopplad. Självklart kan du både förkyla och förvärma bilen till den temperatur du ställer in på ett separat ställe.
Du kan köra med klockslag för start och stopp vid nattström. Men då måste den tiden räcka till osv. Annars börjar den innan. Sen har du en min-nivå du kan ställa in 0-100% som är en säkerhetsnivå som den alltid laddar till direkt, oavsett nattström, avgångstid osv.
Du kan definiera 10 olika laddplatser som du sen väljer och kopplar till tidsprogrammen. (Tex hemma, jobbet, stugan osv) dock ej "GPS-styrda". På dessa laddplatser kan du välja unik strömstyrka, nattström och max laddnivå i % till varje laddplats.
Användbar kapacitet är drygt 31 (ja jag har provat och mätt) Nominell är drygt 35. På 19 mils versionen är det drygt 21 respektive drygt 24.
Max laddeffekt på CCS är ca 40kW. Vilket den gasar på med upp till 80%.
På min 19-mils e-Golf mätte jag 0-80% på 30min, 80-95% 15min, 95-100% 15min. Minns tyvärr inte effekten vid 90%.
Så när det gäller styrning av värmaren så har den överlägset mer möjligheter än Teslan.
Re: E-Golf test
Postat: 22 sep 2017 19:00
av LarsL
Konstigt att de gamla tillverkarna inte kan leverera tillräckligt många tillräckligt snabbt. Det är ju det de borde vara bra på. Hur svårt kan det vara att slänga ihop en elbil egentligen?
Jag tycker nog att det är lite för dyrt för en Golf faktiskt.
Re: E-Golf test
Postat: 22 sep 2017 19:15
av mans71
mati skrev:Nackdelen med e-Golf är helt klart det ganksa höga priset och den vanvettiga leveranstiden. Beställer man idag så får man bilen inte förrän i maj 2018. Galet.
Ska man vänta ytterligare ett år och köpa en halvfärdig Model 3 för minst 100-tusen till? Jag tror inte riktigt det.
Är det så? Wow, tyder på att VW säljer långt fler bilar än dom planerat för. Är det så att fler fått upp ögonen för elbilens förträfflighet?
Re: E-Golf test
Postat: 22 sep 2017 20:23
av mati
Säljaren menade på att den stora elbilsboomen kommer runt 2020-2022. Det kommer trappas upp allt eftersom, men om senast 5 år smäller det, som han uttryckte sig. En ganska så realistisk uppskattning skulle jag tro. Att höra det från en bilförsäljare var tämligen oväntat.
LarsL skrev:
Jag tycker nog att det är lite för dyrt för en Golf faktiskt.
Det är klart det är dyrt för en Golf. Men är en Zoe värd det höga priset som den ändå kostar? Eller Ioniq? Eller Leaf? Nej, såklart inte. Är en Tesla värd en miljon när man mäter med klassiska mått? För he**e inte. Inte hade jag lagt de pengarna på en Tesla om den inte hade gått på el. Likadant med en e-Golf. Visst är den dubbelt så dyr som en bensindriven Golf. Och det kan kännas överdrivet dyrt. Men alla elbilar är dubbelt så dyra som sina bensinsyskon. Och i fallet med Golfen får man ändå en riktig bil med alla tillval som man vill ha. Inte ett konstigt missfoster till bil som ser ut att höra hemma i Ankeborg. Och man får inte heller en totalt avskalad bil utan några som helst säkerhets- och assistanssystem som en Zoe. Så jag vet inte. Ja, den är för dyr. Men det gäller alla elbilar idag.
Re: E-Golf test
Postat: 22 sep 2017 20:30
av Bjelke
Ska helt klart ta en titt på eGolfen!

(Fast det där med laddningen verkar lite puckat även om två faser är bättre än en...)
Re: E-Golf test
Postat: 22 sep 2017 20:39
av mati
Bjelke skrev:Ska helt klart ta en titt på eGolfen!

(Fast det där med laddningen verkar lite puckat även om två faser är bättre än en...)
Ja, det är lite udda med två faser. Men det fungerar faktiskt bra. Jag har min WC inställd på 10A. Teslan laddar alltså med 6,9kW, och Golfen med 4,6kW. Men eftersom Golfen är så mycket snålare än Teslan är laddtiden ändå ungefär densamma. Ca 3,5 mil/timme.
Re: E-Golf test
Postat: 22 sep 2017 21:22
av Monark1954
Är man berättigad till LRF rabatt så minskar priset med ca 80 000 inklusive miljöpremie baserat på tillbehör för 55 000.
Lång leveranstid ja men det går ju beställa och bygga på VW:s hemsida, för mej skulle April/Maj vara tänkbart.
Nya Leaf verkar inte vara prissatt eller byggbar efter en snabb koll på Nissans hemsida.
Håller med Mati:s analys. Dubbelt så dyrt med elbil. Avskalade funktioner eller en med mer funktioner får var och en avgöra.
Ett antagande är att är man van med en Tesla kan det vara svårt om mycket saknas, då är det bättre att det som finns kan vara bättre än Teslan.
Hoppas du hinner köra och skriva mer om bilen Mati.
I Umeå finns ingen att låna än. Även här får jag intrycket att nya E-golf säljer mer än VW räknat med.
Re: E-Golf test
Postat: 22 sep 2017 21:40
av mati
Vi har den två dagar till, så det blir nog en del utflykter. Hoppas bara att det inte ösregnar oavbrutet i helgen.

Re: E-Golf test
Postat: 22 sep 2017 21:46
av Nicke Nyfiken
mati skrev:Vi har den två dagar till, så det blir nog en del utflykter. Hoppas bara att det inte ösregnar oavbrutet i helgen.

Äsch... vad gör det? Den har ju fungerande regnsensor.

Re: E-Golf test
Postat: 22 sep 2017 21:56
av Henrik Torphammar
Leo skrev:Henrik Torphammar skrev:Frågor som jag tycker är viktiga.
Timer till klimatorn? I så fall hur många per dag kan du ställa? Aktiveras klimatorn även utan laddsladden insatt? (På Leaf gör den inte det nämligen)
Laddningstimer - kan man välja när den skall starta i klockslag? och hur långt den skall ladda i klockslag?! hur långt den skall ladda i procent? (ja, denna timer kan jag förstå om den bara funkar med laddsladden inkopplad haha)
Angiven kapaciet är det det användbara eller totala kapaciteten? Ingen gissning här utan test att ladda från noll på tex DC-laddare.
Laddhastighet på DC - vissa bilar med CCS får betänkligt lägre effekt än CHAdeMO på samma laddare. Hur ter sig golfen? laddeffekt vid 90%?
Tacksam för svar

Då ska vi reda ut det! 3 tidsprogram kan du ställa.
Du kan köra de både med och utan sladd ikopplad. Självklart kan du både förkyla och förvärma bilen till den temperatur du ställer in på ett separat ställe.
Du kan köra med klockslag för start och stopp vid nattström. Men då måste den tiden räcka till osv. Annars börjar den innan. Sen har du en min-nivå du kan ställa in 0-100% som är en säkerhetsnivå som den alltid laddar till direkt, oavsett nattström, avgångstid osv.
Du kan definiera 10 olika laddplatser som du sen väljer och kopplar till tidsprogrammen. (Tex hemma, jobbet, stugan osv) dock ej "GPS-styrda". På dessa laddplatser kan du välja unik strömstyrka, nattström och max laddnivå i % till varje laddplats.
Användbar kapacitet är drygt 31 (ja jag har provat och mätt) Nominell är drygt 35. På 19 mils versionen är det drygt 21 respektive drygt 24.
Max laddeffekt på CCS är ca 40kW. Vilket den gasar på med upp till 80%.
På min 19-mils e-Golf mätte jag 0-80% på 30min, 80-95% 15min, 95-100% 15min. Minns tyvärr inte effekten vid 90%.
Så när det gäller styrning av värmaren så har den överlägset mer möjligheter än Teslan.
Kool, tackar! Det är rejält mycket mer än vad Leaf kan!
Re: E-Golf test
Postat: 22 sep 2017 22:14
av Simon
Götene har ju motorväg. Hur funkar golfen om du trycker plattan i mattan en stund?
Re: E-Golf test
Postat: 22 sep 2017 22:18
av Leo
Och ställbart, mjukt mittarmstöd med mugghållare som funkar att använda samtidigt, skidlucka i ryggstödet bak, klimatanläggning som håller jämn temperatur, elframruta, dörrfickor, 70cm kortare att fickparkera, 4 nivåer av rekuperation och dessutom frirullningsläge, möjlighet till takräcke utan att man behöver köpa till något glastak, mer än 150 ställen att serva på i Sverige, enkelt att fylla på spolarvätska från 5L dunk, backkamera som alltid är ren (infälld), motorhuv som man kan slänga igen utan att vara rädd för bucklor, fjärrstyrning av värme med 3 tidsprogram och mängder av inställningsmöjligheter, sist men inte minst antagligen självstängande tanklucka om man kör tillräckligt fort!
Missförstå mig rätt, jag älskar både vår e-Golf OCH vår Model S men de är bra på olika saker!
Sen finns det säkert liknande listor för ALLA bilar om man jämför detaljer

Re: E-Golf test
Postat: 22 sep 2017 22:37
av Kulingen
Leo skrev:Och ställbart, mjukt mittarmstöd med mugghållare som funkar att använda samtidigt, skidlucka i ryggstödet bak, klimatanläggning som håller jämn temperatur, elframruta, dörrfickor, 70cm kortare att fickparkera, 4 nivåer av rekuperation och dessutom frirullningsläge, möjlighet till takräcke utan att man behöver köpa till något glastak, mer än 150 ställen att serva på i Sverige, enkelt att fylla på spolarvätska från 5L dunk, motorhuv som man kan slänga igen utan att vara rädd för bucklor, fjärrstyrning av värme med 3 tidsprogram och mängder av inställningsmöjligheter, sist men inte minst antagligen självstängande tanklucka om man kör tillräckligt fort!
Missförstå mig rätt, jag älskar både vår e-Golf OCH vår Model S men de är bra på olika saker!
Sen finns det säkert liknande listor för ALLA bilar om man jämför detaljer

”enkelt att fylla på spolarvätska från 5L dunk?”
Är det svårt att göra det med Teslan?