Sida 100 av 231

Re: VW I.D

Postat: 02 sep 2020 17:25
av PapaD
Ja, men vilken ÅF menade jag? Vällingby?

Re: VW I.D

Postat: 02 sep 2020 17:46
av vigge50
thnis skrev:
Zalman3 skrev:
Den modulära elektriska drivsatsen (MEB), som ID.3 är baserad på, fungerar som den tekniska ryggraden i den elektriska offensiven; det gör det möjligt att bygga många andra elektriska modeller . MEB använder fullt ut de möjligheter som den rena elektriska drivenheten erbjuder . Vår författare Wolfgang Plank kunde nyligen övertyga sig om detta . De första ID.3: erna är nu på väg till VW-återförsäljare . Snart till de första kunderna. Som VW nu har meddelat finns det troligtvis 7000 som väntar på att VW ID.3 du beställt levereras.

Sedan 20 juli har kunder i många europeiska länder kunnat välja mellan sju förkonfigurerade ID.3-modeller från sina återförsäljare och beställa rätt laddningsutrustning samtidigt. Dessutom kan ID.3-köpare säkra attraktiva rabatter för laddning via We Charge i upp till tre år . När man väljer ID.3-modellen behöver kunder i Tyskland inte ta hänsyn till om den maximala miljöbonusen på 9 480 euro gäller.

De 7000 beställningarna som grund bör hjälpa VW-gruppen att snabbt placera MEB Stromer i rankningen av bästsäljarlistan för elbil 2020. Åtminstone om du tittar på detta varje månad. I slutet av juli 2020 var Renault ZOE högst upp på e-bilregistreringen med 9 245 enheter, följt av 728 Tesla Model 3 samt VW e-Golf (3 780) och Audi e-tron (3 013).

Femte plats i rankningen går till Peugeot e-208 (2 710), följt av Hyundai Kona med 4 353 registrerade fordon. De sista fyra platserna i listan nedan går till Nissan Leaf (2538), KIA e-Niro (3 217), BMW i3 med 1955 enheter och VW e-Up! med 2 318 fordon. Om du undrar om rangordningen, bör det sägas att ordern baseras på den tidigare årliga försäljningsvolymen.

Men hur snabbt når VW ID.3 till 7000 kunder? Enligt presidenten för VW / Audi-återförsäljarföreningen, Dirk Weddigen von Knapp, är leveranstiden nu "cirka fyra månader" . Varianten med det mindre 45 kWh-batteriet är redan "nästan slutsålt" för innevarande år . Totalt planerar Volkswagen att sälja cirka 15 000 enheter i Tyskland och mer än 60 000 i Europa efter 2020.


https://www.elektroauto-news.net/2020/v ... ingegangen
Jag tror det har smugit sig in ett fel här i texten? "Varianten med det mindre 45 kWh-batteriet är redan "nästan slutsålt" för innevarande år". Den går ju inte att beställa än och inte ens i Tyskland?
Det kan mycket väl vara Google translate, är ju tysk artikel som är direktöversatt.

Re: VW I.D

Postat: 02 sep 2020 17:49
av taliz
60k efter 2020?!
Var det inte 100k i år och 300k 2021?

Re: VW I.D

Postat: 02 sep 2020 19:21
av mati
vigge50 skrev:
Det kan mycket väl vara Google translate, är ju tysk artikel som är direktöversatt.
Nej, det är inget fel i översättningen. Det står precis så i originalartikeln.

Re: VW I.D

Postat: 02 sep 2020 20:32
av granlundii
När jag googlar runt lite grann får jag uppfattningen 60-70000 bilar i år, 300000 per år efter det. Siffrorna jag hittat verkar ganska osäkra dock. Ifall den verkliga produktionen blir klart lägre blir det ju tyvärr väldigt långa väntetider. Jag tror nog att de klarar 60-70000 bilar i år, och antagligen 300000 bilar år 2022. Men frågan är om de når 300000 redan 2021? Risken är att det blir mindre och då lär man få vänta.

Re: VW I.D

Postat: 02 sep 2020 20:53
av mati
VW har ju normalt sett inga problem att bygga många bilar. De har ett antal fabriker som står i startgroparna för detta. Har de bara säkrat batteritillgången så tror jag inte att det blir ett problem för dem. I motsats till alla andra har de ju stora planer och vill bli världsledande på elbilar, säger de. Det kan de inte bli när de inte lyckas bygga tillräckligt många. Så man får väl hoppas att de inte överraskas av sin egen succé. De borde i det här läget fattat att efterfrågan är nästan oändlig.

Re: VW I.D

Postat: 02 sep 2020 22:28
av taliz
Att bygga "bilar" är inte samma sak som att bygga "elbilar".
Annan arkitektur, andra komponenter. Just battericellerna är förstås en central del, men även motorer, inverters, HV-komponenter och styrelektronik etc.
Det tog tid för Tesla att skala upp produktionen, och de har ändå en egen batterifabrik och relativt lång erfarenhet av att bygga elmotorer etc. Det kommer ta tid för övriga också, särskilt när de behöver konkurrera om kontrakt med leverantörer till ovanstående komponenter. I tex Porsche Taycan sitter ju batteri från LG, motorer från Magneti Marelli samt inverter från Hitachi. Tesla gör allt det där själva.

Sen tillkommer förstås det största problemet, hur skall de lyckas förhindra osborne-effekten? De har inte råd med att avgasbilsförsäljningen tvärdör, dvs de kan inte skapa ett för stort sug efter elbilarna. De har helt enkelt inte råd med att leverera produkter som är "för bra". Avgasbilarna MÅSTE locka majoriteten av kunderna i många år till.
Det är inte för inte som VW anställde samma team som tog fram BMW i3 och satte dem på ID3. Bilarna är lite udda designmässigt, de har ett lite udda namn... de är helt enkelt väldigt noggrant framtagna för att inte tilltala för många, utan bara precis tillräckligt.

Re: VW I.D

Postat: 02 sep 2020 22:31
av HelectriC
PapaD skrev:
Ja, men vilken ÅF menade jag? Vällingby?
Nää, i Norge

Re: VW I.D

Postat: 02 sep 2020 22:45
av PapaD
Taliz, du hittar på en fin story som låter så bra om att det är en plan bakom allt. Det finns ingen plan. Alla gör så gott de kan, men företagen är för stora så det går inte att styra. De är bara för dåliga. Snart är Tesla där också.

Re: VW I.D

Postat: 02 sep 2020 23:04
av taliz
PapaD skrev:
Taliz, du hittar på en fin story som låter så bra om att det är en plan bakom allt. Det finns ingen plan. Alla gör så gott de kan, men företagen är för stora så det går inte att styra. De är bara för dåliga. Snart är Tesla där också.
Ju högre upp man kommer i en organisation desto mer intelligenta människor möter man vanligtvis. De i toppen på stora internationella bolag är inga vanliga knegare som tar dagen som den kommer. De är normalt väldigt duktiga på att planera, och se till att det exekveras enligt plan, annars hade de inte varit där dom är.

Re: VW I.D

Postat: 02 sep 2020 23:07
av backe
taliz skrev:
PapaD skrev:
Taliz, du hittar på en fin story som låter så bra om att det är en plan bakom allt. Det finns ingen plan. Alla gör så gott de kan, men företagen är för stora så det går inte att styra. De är bara för dåliga. Snart är Tesla där också.
Ju högre upp man kommer i en organisation desto mer intelligenta människor möter man vanligtvis. De i toppen på stora internationella bolag är inga vanliga knegare som tar dagen som den kommer. De är normalt väldigt duktiga på att planera, och se till att det exekveras enligt plan, annars hade de inte varit där dom är.
Men om Tesla är facit, då kan dom inte vara så smarta som du påstår om dom försöker ha någon annan slags plan som går ut på att göra ointressanta elbilar?

Re: VW I.D

Postat: 02 sep 2020 23:12
av Zalman3
De har inte råd med att avgasbilsförsäljningen tvärdör, dvs de kan inte skapa ett för stort sug efter elbilarna

Titta bara vad dom hände i Norge och Island.
När det kom populära elbilar, då tvärdog fossilbilsförsäljningen.

I Norge klev Audi in som den mest sålda personbilen under årets första halva. Audi e-tron stod för 92 procent av all Audi-försäljningen i landet. Även på Island skördar Audi framgångar med modellen. Där stod e-tron för 93 procent av Audis försäljning.


Re: VW I.D

Postat: 02 sep 2020 23:14
av taliz
backe skrev:
taliz skrev:
PapaD skrev:
Taliz, du hittar på en fin story som låter så bra om att det är en plan bakom allt. Det finns ingen plan. Alla gör så gott de kan, men företagen är för stora så det går inte att styra. De är bara för dåliga. Snart är Tesla där också.
Ju högre upp man kommer i en organisation desto mer intelligenta människor möter man vanligtvis. De i toppen på stora internationella bolag är inga vanliga knegare som tar dagen som den kommer. De är normalt väldigt duktiga på att planera, och se till att det exekveras enligt plan, annars hade de inte varit där dom är.
Men om Tesla är facit, då kan dom inte vara så smarta som du påstår om dom försöker ha någon annan slags plan som går ut på att göra ointressanta elbilar?
Det är en balansgång. En mycket svår sådan. Det som talar för dom är att folk inte byter bil lika ofta som man byter smartphone. Dvs det är inte helt hopplöst. De har åtskilliga år på sig. Men många kommer ändå inte klara det.
Närmaste åren kommer det bli allt fler sammanslagningar och samarbeten som vi tex ser nu med PSA+FCA, Ford använder VWs MEB-platta osv. Marknaden konsolideras.
Vissa kommer gå i konkurs, andra bli uppköpta. Om 10 år kommer det se annorlunda ut i toppen bland världens största tillverkare. Toyota står på ruinens brant IMO. GM? Ford? BMW? De kommer får det väldigt svettigt. VW kommer, trots att många tror de har kommit långt, även dom utsättas för rejäla utmaningar. De har mängder med fabriker som måste ställas om eller avvecklas, massvis med personal och fackföreningar, pensionsavtal, långsam byråkrati etc etc...

Re: VW I.D

Postat: 02 sep 2020 23:20
av Fredrik j
Zalman3 skrev:
De har inte råd med att avgasbilsförsäljningen tvärdör, dvs de kan inte skapa ett för stort sug efter elbilarna

Titta bara vad dom hände i Norge och Island.
När det kom populära elbilar, då tvärdog fossilbilsförsäljningen.

I Norge klev Audi in som den mest sålda personbilen under årets första halva. Audi e-tron stod för 92 procent av all Audi-försäljningen i landet. Även på Island skördar Audi framgångar med modellen. Där stod e-tron för 93 procent av Audis försäljning.

Audi skulle sannolikt tappa kraftigt i volym om dom globalt endast erbjöd e-tron om än i obegränsad volym.


Re: VW I.D

Postat: 02 sep 2020 23:26
av Jordad
taliz skrev:
Att bygga "bilar" är inte samma sak som att bygga "elbilar".
Annan arkitektur, andra komponenter. Just battericellerna är förstås en central del, men även motorer, inverters, HV-komponenter och styrelektronik etc.
Det tog tid för Tesla att skala upp produktionen, och de har ändå en egen batterifabrik och relativt lång erfarenhet av att bygga elmotorer etc. Det kommer ta tid för övriga också, särskilt när de behöver konkurrera om kontrakt med leverantörer till ovanstående komponenter. I tex Porsche Taycan sitter ju batteri från LG, motorer från Magneti Marelli samt inverter från Hitachi. Tesla gör allt det där själva.

Sen tillkommer förstås det största problemet, hur skall de lyckas förhindra osborne-effekten? De har inte råd med att avgasbilsförsäljningen tvärdör, dvs de kan inte skapa ett för stort sug efter elbilarna. De har helt enkelt inte råd med att leverera produkter som är "för bra". Avgasbilarna MÅSTE locka majoriteten av kunderna i många år till.
Det är inte för inte som VW anställde samma team som tog fram BMW i3 och satte dem på ID3. Bilarna är lite udda designmässigt, de har ett lite udda namn... de är helt enkelt väldigt noggrant framtagna för att inte tilltala för många, utan bara precis tillräckligt.
Det tog faktiskt inte lång tid alls för Tesla att skala produktionen av Model 3. Det enda Model 3 delar med tidigare Teslor är ac-motorn fram. Allt annat var helt nytt och annorlunda och man var tom tvungen att bygga en gigantisk batterifabrik. Tesla tillverkade 145k Model 3 första året och 300k andra året.

En så snabb produktionsökning på ett modellprogram som innehåller den mängden ny teknik är oerhört ovanligt i bilindustrin. Det har skett endast en handfull gånger de senaste hundra åren.

Re: VW I.D

Postat: 02 sep 2020 23:33
av taliz
Jordad skrev:
taliz skrev:
Att bygga "bilar" är inte samma sak som att bygga "elbilar".
Annan arkitektur, andra komponenter. Just battericellerna är förstås en central del, men även motorer, inverters, HV-komponenter och styrelektronik etc.
Det tog tid för Tesla att skala upp produktionen, och de har ändå en egen batterifabrik och relativt lång erfarenhet av att bygga elmotorer etc. Det kommer ta tid för övriga också, särskilt när de behöver konkurrera om kontrakt med leverantörer till ovanstående komponenter. I tex Porsche Taycan sitter ju batteri från LG, motorer från Magneti Marelli samt inverter från Hitachi. Tesla gör allt det där själva.

Sen tillkommer förstås det största problemet, hur skall de lyckas förhindra osborne-effekten? De har inte råd med att avgasbilsförsäljningen tvärdör, dvs de kan inte skapa ett för stort sug efter elbilarna. De har helt enkelt inte råd med att leverera produkter som är "för bra". Avgasbilarna MÅSTE locka majoriteten av kunderna i många år till.
Det är inte för inte som VW anställde samma team som tog fram BMW i3 och satte dem på ID3. Bilarna är lite udda designmässigt, de har ett lite udda namn... de är helt enkelt väldigt noggrant framtagna för att inte tilltala för många, utan bara precis tillräckligt.
Det tog faktiskt inte lång tid alls för Tesla att skala produktionen av Model 3. Det enda den delar med tidigare Teslor är ac-motorn fram. Allt annat var helt nytt och annorlunda.
Man tillverkade 145k Model 3 första året och 300k andra året.

En så snabb produktionsökning på ett modellprogram som innehåller den mängden ny teknik är oerhört ovanligt i bilindustrin. Det har skett endast en handfull gånger de senaste hundra åren.
Du glömmer nog att första produktionsåret var 2017, det var inte förrän året efter man kom upp i några volymer att tala om.
Man hade också planerat gigafactory sedan åtminstone 2012(blev officiellt 2013) och etablerat produktion där 2016.
Elmotorer och övrig elektronik hade man ju också producerat i flera år innan. Visserligen inte exakt samma, men det var inte avgasmotorer man byggde innan...

Re: VW I.D

Postat: 03 sep 2020 00:01
av Jordad
taliz skrev:
Du glömmer nog att första produktionsåret var 2017, det var inte förrän året efter man kom upp i några volymer att tala om.
Man hade också planerat gigafactory sedan åtminstone 2012(blev officiellt 2013) och etablerat produktion där 2016.
Elmotorer och övrig elektronik hade man ju också producerat i flera år innan. Visserligen inte exakt samma, men det var inte avgasmotorer man byggde innan...
Ja man byggde 1764st Model 3 innan årskskiftet. Det påverkar väl inte hur man bedömer produktionsökning?

Ja självklart måste man planera och bygga fabriker innan man kan ta dem i bruk. Det som gjorde Model 3 programmet så speciellt är de investeringar Tesla var tvungna att göra för att kunna öka produktionen så snabbt. Så stora investeringar är ovanliga i bilindustrin eftersom de är oerhört riskfyllda.

Det är rätt stor skillnad på de motorer, kylsystem, batteripack som Tesla byggde innan Model 3. Det är ovanligt att biltillverkare introducerar nya modeller med så mycket som är annorlunda som Tesla gjorde med Model 3. De modeller i modern tid man kommer att tänka på är framförallt Toyota Prius, Nissan Leaf och Chevrolet Volt.

Det tog 7 år för Toyota att nå samma produktionstakt med Prius som Tesla lyckades nå på 1 år med Model 3. Det tog 10 år för Nissan att nå samma produktionstakt med Leaf som Tesla lyckas nå på mindre än 10 månader med Model 3. GM lyckades aldrig tillverka mer än ca 30k Chevrolet Volt/Opel Ampera per år så det är meningslöst att jämföra med dem.

Re: VW I.D

Postat: 03 sep 2020 16:10
av Anonymous FTW
taliz skrev:
Att bygga "bilar" är inte samma sak som att bygga "elbilar".
Nej det är inte samma sak, det är lättare. Det är därför det finns fler elbilstillverkare i Kina än vad man kan räkna upp, så fort ett bilmärke i väst går dåligt är kineserna där och hugger varumärket för att elektrifiera.

Att bygga fossilbilar är däremot svårt, ryssarna försöker fortfarande utan att lyckas. Volvo tyckte det var så svårt med dieselmotorer att de gav upp.

Re: VW I.D

Postat: 03 sep 2020 18:37
av Svenssons
Anonymous FTW skrev:
taliz skrev:
Att bygga "bilar" är inte samma sak som att bygga "elbilar".
Att bygga fossilbilar är däremot svårt, ryssarna försöker fortfarande utan att lyckas. Volvo tyckte det var så svårt med dieselmotorer att de gav upp.
Ja, ryssarna har ju lyckats bra med att bygga elbilar som är lättare att bygga...

https://www.topspeed.com/cars/others/20 ... 82341.html

Re: VW I.D

Postat: 03 sep 2020 19:17
av Anonymous FTW
Svenssons skrev:
Anonymous FTW skrev:
taliz skrev:
Att bygga "bilar" är inte samma sak som att bygga "elbilar".
Att bygga fossilbilar är däremot svårt, ryssarna försöker fortfarande utan att lyckas. Volvo tyckte det var så svårt med dieselmotorer att de gav upp.
Ja, ryssarna har ju lyckats bra med att bygga elbilar som är lättare att bygga...

https://www.topspeed.com/cars/others/20 ... 82341.html
Ja den där kan de möjligen sälja i alla fall. Deras fossilbilar klarar inte avgaskraven. Ett undantag är väl Putins limousin Kortezh men den har ju Porsche byggt motorn till.

De ska för övrigt bygga följemotorcyklar till limousinen också och de går på el:
https://www.alltommc.se/putins-elektris ... Q3V-8I0Xu0

Sen har de lilla Zetta.
https://www.youtube.com/watch?v=Iy0BsvKgau0

och Mustangen som bygger på Tesla modell S.
https://www.motor1.com/news/437633/tesl ... ng-russia/

Re: VW I.D

Postat: 03 sep 2020 21:00
av Laban
Anonymous FTW skrev:
taliz skrev:
Att bygga "bilar" är inte samma sak som att bygga "elbilar".
Nej det är inte samma sak, det är lättare. Det är därför det finns fler elbilstillverkare i Kina än vad man kan räkna upp, så fort ett bilmärke i väst går dåligt är kineserna där och hugger varumärket för att elektrifiera.

Att bygga fossilbilar är däremot svårt, ryssarna försöker fortfarande utan att lyckas. Volvo tyckte det var så svårt med dieselmotorer att de gav upp.
Vet inte om det är lättare att tillverka elbilar. Fråga VW hur det går med mjukvaran i deras elbilar. Segt/uselt infotainment i i-Pace osv. Däremot är det kanske mindre svårt för de kinesiska tillverkarna relativt sett mot hur det ser ut på fossilbilssidan. 73% av den globala battericellsproduktionen ligger i Kina.

Re: VW I.D

Postat: 03 sep 2020 21:13
av chaffis75
Laban skrev:
Anonymous FTW skrev:
taliz skrev:
Att bygga "bilar" är inte samma sak som att bygga "elbilar".
Nej det är inte samma sak, det är lättare. Det är därför det finns fler elbilstillverkare i Kina än vad man kan räkna upp, så fort ett bilmärke i väst går dåligt är kineserna där och hugger varumärket för att elektrifiera.

Att bygga fossilbilar är däremot svårt, ryssarna försöker fortfarande utan att lyckas. Volvo tyckte det var så svårt med dieselmotorer att de gav upp.
Vet inte om det är lättare att tillverka elbilar. Fråga VW hur det går med mjukvaran i deras elbilar. Segt/uselt infotainment i i-Pace osv. Däremot är det kanske mindre svårt för de kinesiska tillverkarna relativt sett mot hur det ser ut på fossilbilssidan. 73% av den globala battericellsproduktionen ligger i Kina.
Varför sätter så många samman infotainment mjukvara med elbilar.
Jag tror de skulle vara samma utveckling av mjukvara till infotainment oavsett om de är en elbil eller fossil bil möjligen skyndar man på utvecklingen för att man sätter samman elbilar med framtiden och då vill man ha även infotainment nytt.

Men oavsett, de är väl inte infotainment som gör att de blir en bra elbil utan de är snarast så att de blir en bra bra bil sedan köper vissa elbilar och andra fossilbilar (utan att lägga någon värde i de).

Re: VW I.D

Postat: 03 sep 2020 21:21
av Laban
chaffis75 skrev:
.. möjligen skyndar man på utvecklingen för att man sätter samman elbilar med framtiden och då vill man ha även infotainment nytt.
Det är väl detta och Tesla som är orsaken till det. Innan Tesla var man van vid att det som fanns i bilen var några generationer bakom det som fanns i telefonen, i-Pad, datorn. Låg upplösning, segt, hackigt. Nu håller inte det längre. Elbilen erbjuder också en massa möjligheter som fossilbilen inte gör. Camper mode, dog mode, man vill kanske kunna bli underhållen medan man laddar bilen, mer komplex navigation osv.

Re: VW I.D

Postat: 03 sep 2020 22:17
av Fredrik j
Laban skrev:
Låg upplösning, segt, hackigt. Nu håller inte det längre.
Har alla fossilbilar infotainment som fungerar som du beskriver menar du?

Re: VW I.D

Postat: 04 sep 2020 06:37
av Laban
Fredrik j skrev:
Har alla fossilbilar infotainment som fungerar som du beskriver menar du?
När Model S släpptes var det definitivt så. Jämför vad som fanns på marknaden då vad gäller telefoner, i-Pad och dåtidens bilar och vad Model S erbjöd då den kom. Provkör sedan de elbilar som finns att köpa nu och jämför med Model S från 2012. Hur många är i närheten ? Och hur många har infotainment system som har ett eller alla problem jag nämnde ? Har svårt att tänka mig att fossilbilarna från samma tillverkare ska vara mycket bättre.