Re: VW I.D
Postat: 02 sep 2020 17:25
Ja, men vilken ÅF menade jag? Vällingby?
Det kan mycket väl vara Google translate, är ju tysk artikel som är direktöversatt.thnis skrev:Jag tror det har smugit sig in ett fel här i texten? "Varianten med det mindre 45 kWh-batteriet är redan "nästan slutsålt" för innevarande år". Den går ju inte att beställa än och inte ens i Tyskland?Zalman3 skrev:https://www.elektroauto-news.net/2020/v ... ingegangenDen modulära elektriska drivsatsen (MEB), som ID.3 är baserad på, fungerar som den tekniska ryggraden i den elektriska offensiven; det gör det möjligt att bygga många andra elektriska modeller . MEB använder fullt ut de möjligheter som den rena elektriska drivenheten erbjuder . Vår författare Wolfgang Plank kunde nyligen övertyga sig om detta . De första ID.3: erna är nu på väg till VW-återförsäljare . Snart till de första kunderna. Som VW nu har meddelat finns det troligtvis 7000 som väntar på att VW ID.3 du beställt levereras.
Sedan 20 juli har kunder i många europeiska länder kunnat välja mellan sju förkonfigurerade ID.3-modeller från sina återförsäljare och beställa rätt laddningsutrustning samtidigt. Dessutom kan ID.3-köpare säkra attraktiva rabatter för laddning via We Charge i upp till tre år . När man väljer ID.3-modellen behöver kunder i Tyskland inte ta hänsyn till om den maximala miljöbonusen på 9 480 euro gäller.
De 7000 beställningarna som grund bör hjälpa VW-gruppen att snabbt placera MEB Stromer i rankningen av bästsäljarlistan för elbil 2020. Åtminstone om du tittar på detta varje månad. I slutet av juli 2020 var Renault ZOE högst upp på e-bilregistreringen med 9 245 enheter, följt av 728 Tesla Model 3 samt VW e-Golf (3 780) och Audi e-tron (3 013).
Femte plats i rankningen går till Peugeot e-208 (2 710), följt av Hyundai Kona med 4 353 registrerade fordon. De sista fyra platserna i listan nedan går till Nissan Leaf (2538), KIA e-Niro (3 217), BMW i3 med 1955 enheter och VW e-Up! med 2 318 fordon. Om du undrar om rangordningen, bör det sägas att ordern baseras på den tidigare årliga försäljningsvolymen.
Men hur snabbt når VW ID.3 till 7000 kunder? Enligt presidenten för VW / Audi-återförsäljarföreningen, Dirk Weddigen von Knapp, är leveranstiden nu "cirka fyra månader" . Varianten med det mindre 45 kWh-batteriet är redan "nästan slutsålt" för innevarande år . Totalt planerar Volkswagen att sälja cirka 15 000 enheter i Tyskland och mer än 60 000 i Europa efter 2020.
Nej, det är inget fel i översättningen. Det står precis så i originalartikeln.vigge50 skrev:Det kan mycket väl vara Google translate, är ju tysk artikel som är direktöversatt.
Nää, i NorgePapaD skrev:Ja, men vilken ÅF menade jag? Vällingby?
Ju högre upp man kommer i en organisation desto mer intelligenta människor möter man vanligtvis. De i toppen på stora internationella bolag är inga vanliga knegare som tar dagen som den kommer. De är normalt väldigt duktiga på att planera, och se till att det exekveras enligt plan, annars hade de inte varit där dom är.PapaD skrev:Taliz, du hittar på en fin story som låter så bra om att det är en plan bakom allt. Det finns ingen plan. Alla gör så gott de kan, men företagen är för stora så det går inte att styra. De är bara för dåliga. Snart är Tesla där också.
Men om Tesla är facit, då kan dom inte vara så smarta som du påstår om dom försöker ha någon annan slags plan som går ut på att göra ointressanta elbilar?taliz skrev:Ju högre upp man kommer i en organisation desto mer intelligenta människor möter man vanligtvis. De i toppen på stora internationella bolag är inga vanliga knegare som tar dagen som den kommer. De är normalt väldigt duktiga på att planera, och se till att det exekveras enligt plan, annars hade de inte varit där dom är.PapaD skrev:Taliz, du hittar på en fin story som låter så bra om att det är en plan bakom allt. Det finns ingen plan. Alla gör så gott de kan, men företagen är för stora så det går inte att styra. De är bara för dåliga. Snart är Tesla där också.
Titta bara vad dom hände i Norge och Island.De har inte råd med att avgasbilsförsäljningen tvärdör, dvs de kan inte skapa ett för stort sug efter elbilarna
I Norge klev Audi in som den mest sålda personbilen under årets första halva. Audi e-tron stod för 92 procent av all Audi-försäljningen i landet. Även på Island skördar Audi framgångar med modellen. Där stod e-tron för 93 procent av Audis försäljning.
Det är en balansgång. En mycket svår sådan. Det som talar för dom är att folk inte byter bil lika ofta som man byter smartphone. Dvs det är inte helt hopplöst. De har åtskilliga år på sig. Men många kommer ändå inte klara det.backe skrev:Men om Tesla är facit, då kan dom inte vara så smarta som du påstår om dom försöker ha någon annan slags plan som går ut på att göra ointressanta elbilar?taliz skrev:Ju högre upp man kommer i en organisation desto mer intelligenta människor möter man vanligtvis. De i toppen på stora internationella bolag är inga vanliga knegare som tar dagen som den kommer. De är normalt väldigt duktiga på att planera, och se till att det exekveras enligt plan, annars hade de inte varit där dom är.PapaD skrev:Taliz, du hittar på en fin story som låter så bra om att det är en plan bakom allt. Det finns ingen plan. Alla gör så gott de kan, men företagen är för stora så det går inte att styra. De är bara för dåliga. Snart är Tesla där också.
Zalman3 skrev:Titta bara vad dom hände i Norge och Island.De har inte råd med att avgasbilsförsäljningen tvärdör, dvs de kan inte skapa ett för stort sug efter elbilarna
När det kom populära elbilar, då tvärdog fossilbilsförsäljningen.
I Norge klev Audi in som den mest sålda personbilen under årets första halva. Audi e-tron stod för 92 procent av all Audi-försäljningen i landet. Även på Island skördar Audi framgångar med modellen. Där stod e-tron för 93 procent av Audis försäljning.
Audi skulle sannolikt tappa kraftigt i volym om dom globalt endast erbjöd e-tron om än i obegränsad volym.
Det tog faktiskt inte lång tid alls för Tesla att skala produktionen av Model 3. Det enda Model 3 delar med tidigare Teslor är ac-motorn fram. Allt annat var helt nytt och annorlunda och man var tom tvungen att bygga en gigantisk batterifabrik. Tesla tillverkade 145k Model 3 första året och 300k andra året.taliz skrev:Att bygga "bilar" är inte samma sak som att bygga "elbilar".
Annan arkitektur, andra komponenter. Just battericellerna är förstås en central del, men även motorer, inverters, HV-komponenter och styrelektronik etc.
Det tog tid för Tesla att skala upp produktionen, och de har ändå en egen batterifabrik och relativt lång erfarenhet av att bygga elmotorer etc. Det kommer ta tid för övriga också, särskilt när de behöver konkurrera om kontrakt med leverantörer till ovanstående komponenter. I tex Porsche Taycan sitter ju batteri från LG, motorer från Magneti Marelli samt inverter från Hitachi. Tesla gör allt det där själva.
Sen tillkommer förstås det största problemet, hur skall de lyckas förhindra osborne-effekten? De har inte råd med att avgasbilsförsäljningen tvärdör, dvs de kan inte skapa ett för stort sug efter elbilarna. De har helt enkelt inte råd med att leverera produkter som är "för bra". Avgasbilarna MÅSTE locka majoriteten av kunderna i många år till.
Det är inte för inte som VW anställde samma team som tog fram BMW i3 och satte dem på ID3. Bilarna är lite udda designmässigt, de har ett lite udda namn... de är helt enkelt väldigt noggrant framtagna för att inte tilltala för många, utan bara precis tillräckligt.
Du glömmer nog att första produktionsåret var 2017, det var inte förrän året efter man kom upp i några volymer att tala om.Jordad skrev:Det tog faktiskt inte lång tid alls för Tesla att skala produktionen av Model 3. Det enda den delar med tidigare Teslor är ac-motorn fram. Allt annat var helt nytt och annorlunda.taliz skrev:Att bygga "bilar" är inte samma sak som att bygga "elbilar".
Annan arkitektur, andra komponenter. Just battericellerna är förstås en central del, men även motorer, inverters, HV-komponenter och styrelektronik etc.
Det tog tid för Tesla att skala upp produktionen, och de har ändå en egen batterifabrik och relativt lång erfarenhet av att bygga elmotorer etc. Det kommer ta tid för övriga också, särskilt när de behöver konkurrera om kontrakt med leverantörer till ovanstående komponenter. I tex Porsche Taycan sitter ju batteri från LG, motorer från Magneti Marelli samt inverter från Hitachi. Tesla gör allt det där själva.
Sen tillkommer förstås det största problemet, hur skall de lyckas förhindra osborne-effekten? De har inte råd med att avgasbilsförsäljningen tvärdör, dvs de kan inte skapa ett för stort sug efter elbilarna. De har helt enkelt inte råd med att leverera produkter som är "för bra". Avgasbilarna MÅSTE locka majoriteten av kunderna i många år till.
Det är inte för inte som VW anställde samma team som tog fram BMW i3 och satte dem på ID3. Bilarna är lite udda designmässigt, de har ett lite udda namn... de är helt enkelt väldigt noggrant framtagna för att inte tilltala för många, utan bara precis tillräckligt.
Man tillverkade 145k Model 3 första året och 300k andra året.
En så snabb produktionsökning på ett modellprogram som innehåller den mängden ny teknik är oerhört ovanligt i bilindustrin. Det har skett endast en handfull gånger de senaste hundra åren.
Ja man byggde 1764st Model 3 innan årskskiftet. Det påverkar väl inte hur man bedömer produktionsökning?taliz skrev:Du glömmer nog att första produktionsåret var 2017, det var inte förrän året efter man kom upp i några volymer att tala om.
Man hade också planerat gigafactory sedan åtminstone 2012(blev officiellt 2013) och etablerat produktion där 2016.
Elmotorer och övrig elektronik hade man ju också producerat i flera år innan. Visserligen inte exakt samma, men det var inte avgasmotorer man byggde innan...
Nej det är inte samma sak, det är lättare. Det är därför det finns fler elbilstillverkare i Kina än vad man kan räkna upp, så fort ett bilmärke i väst går dåligt är kineserna där och hugger varumärket för att elektrifiera.taliz skrev:Att bygga "bilar" är inte samma sak som att bygga "elbilar".
Ja, ryssarna har ju lyckats bra med att bygga elbilar som är lättare att bygga...Anonymous FTW skrev:Att bygga fossilbilar är däremot svårt, ryssarna försöker fortfarande utan att lyckas. Volvo tyckte det var så svårt med dieselmotorer att de gav upp.taliz skrev:Att bygga "bilar" är inte samma sak som att bygga "elbilar".
Ja den där kan de möjligen sälja i alla fall. Deras fossilbilar klarar inte avgaskraven. Ett undantag är väl Putins limousin Kortezh men den har ju Porsche byggt motorn till.Svenssons skrev:Ja, ryssarna har ju lyckats bra med att bygga elbilar som är lättare att bygga...Anonymous FTW skrev:Att bygga fossilbilar är däremot svårt, ryssarna försöker fortfarande utan att lyckas. Volvo tyckte det var så svårt med dieselmotorer att de gav upp.taliz skrev:Att bygga "bilar" är inte samma sak som att bygga "elbilar".
https://www.topspeed.com/cars/others/20 ... 82341.html
Vet inte om det är lättare att tillverka elbilar. Fråga VW hur det går med mjukvaran i deras elbilar. Segt/uselt infotainment i i-Pace osv. Däremot är det kanske mindre svårt för de kinesiska tillverkarna relativt sett mot hur det ser ut på fossilbilssidan. 73% av den globala battericellsproduktionen ligger i Kina.Anonymous FTW skrev:Nej det är inte samma sak, det är lättare. Det är därför det finns fler elbilstillverkare i Kina än vad man kan räkna upp, så fort ett bilmärke i väst går dåligt är kineserna där och hugger varumärket för att elektrifiera.taliz skrev:Att bygga "bilar" är inte samma sak som att bygga "elbilar".
Att bygga fossilbilar är däremot svårt, ryssarna försöker fortfarande utan att lyckas. Volvo tyckte det var så svårt med dieselmotorer att de gav upp.
Varför sätter så många samman infotainment mjukvara med elbilar.Laban skrev:Vet inte om det är lättare att tillverka elbilar. Fråga VW hur det går med mjukvaran i deras elbilar. Segt/uselt infotainment i i-Pace osv. Däremot är det kanske mindre svårt för de kinesiska tillverkarna relativt sett mot hur det ser ut på fossilbilssidan. 73% av den globala battericellsproduktionen ligger i Kina.Anonymous FTW skrev:Nej det är inte samma sak, det är lättare. Det är därför det finns fler elbilstillverkare i Kina än vad man kan räkna upp, så fort ett bilmärke i väst går dåligt är kineserna där och hugger varumärket för att elektrifiera.taliz skrev:Att bygga "bilar" är inte samma sak som att bygga "elbilar".
Att bygga fossilbilar är däremot svårt, ryssarna försöker fortfarande utan att lyckas. Volvo tyckte det var så svårt med dieselmotorer att de gav upp.
Det är väl detta och Tesla som är orsaken till det. Innan Tesla var man van vid att det som fanns i bilen var några generationer bakom det som fanns i telefonen, i-Pad, datorn. Låg upplösning, segt, hackigt. Nu håller inte det längre. Elbilen erbjuder också en massa möjligheter som fossilbilen inte gör. Camper mode, dog mode, man vill kanske kunna bli underhållen medan man laddar bilen, mer komplex navigation osv.chaffis75 skrev:.. möjligen skyndar man på utvecklingen för att man sätter samman elbilar med framtiden och då vill man ha även infotainment nytt.
Har alla fossilbilar infotainment som fungerar som du beskriver menar du?Laban skrev:Låg upplösning, segt, hackigt. Nu håller inte det längre.
När Model S släpptes var det definitivt så. Jämför vad som fanns på marknaden då vad gäller telefoner, i-Pad och dåtidens bilar och vad Model S erbjöd då den kom. Provkör sedan de elbilar som finns att köpa nu och jämför med Model S från 2012. Hur många är i närheten ? Och hur många har infotainment system som har ett eller alla problem jag nämnde ? Har svårt att tänka mig att fossilbilarna från samma tillverkare ska vara mycket bättre.Fredrik j skrev:Har alla fossilbilar infotainment som fungerar som du beskriver menar du?