Sida 100 av 246
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 03 feb 2020 09:24
av mati
fth skrev:Verdi skrev:Varför skulle det vara knutet till bilen?
För kundens skull förstås.
Varför skall man behöva ha särskilda kort, taggar etc när bilen kan identifiera sig till stolpen entydigt, ad modum Tesla, det ingår ju i CCS-standarden.
En operatör som månar om sina kunder bör förstås automatiskt identifiera bilen vid stolpen och sköta debitering bakom kulisserna utan ytterligare åtgärder, och en kund skall naturligtvis kunna registrera flera bilar på samma konto.
Hur Ionity och andra operatörer inte inser detta är för mig helt obegripligt.
/fth
Fastnet har ju detta med automatisk identifiering av bilen vid laddaren. Men det är självklart inte bara en bil som är kopplad till ett abonnemang. Man kan knyta flera bilar till sitt Fastned-konto, eller så väljer man att inte göra det och då får man blippa kortet istället. I deras fall funkar det att flera personer eller bilar delar på ett och samma abonnemang, och det måst ju rimligen vara möjligt även hos Ionity, annars blir det ju helt tokigt.
Precis som Verdi säger, det räcker ju att man har en lånebil eftersom den egna bilen är på verkstan eller som man har en hyrbil på semestern. Om det då inte är möjligt att använda sitt ordinarie abonnemang så kostar det ju skjortan att ladda, samtidigt som man betalar för ett abonnemang utan att kunna använda det under tiden man kör den andra bilen.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 03 feb 2020 09:50
av Leo
Anledningen är helt enkelt smidighet för kunden =precis som på Tesla.
Sen blir det nog knutit till ditt ”konto” dit du kan knyta flera bilar.
Dessutom vill de ju driva bilförsäljning inte ”laddabonnemangsförsäljning”

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 03 feb 2020 10:00
av Verdi
Leo skrev:Anledningen är helt enkelt smidighet för kunden =precis som på Tesla.
Sen blir det nog knutit till ditt ”konto” dit du kan knyta flera bilar.
Dessutom vill de ju driva bilförsäljning inte ”laddabonnemangsförsäljning”

Nej, Ionity ska gå med vinst på egna meriter. Inte alls samma helhetstänk som Tesla har.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 03 feb 2020 10:08
av Leo
Visst är det så att företaget Ionity uttalat att de ska gå med vinst.
Men det hindrar ju inte att de bakomliggande företagen tex via kampanjer sponsrar den fasta abonnemangskostnaden för att driva sin bilförsäljning. Rimligare pris för ägaren + driver bilförsäljning +Ionity går med vinst.
Inget motsatsförhållande i de tre som jag ser det. Även fast bilföretagen äger Ionity men de ser det garanterat som helt olika verksamheter med separata målsättningar.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 03 feb 2020 10:14
av fth
Verdi skrev:Varför är det bättre för kunden? Säg att du i framtiden flyger ner till Spanien och hyr en elbil som du vill ladda på Ionity. Jaha, då blir det att betala fullt... Eller om din ordinarie bil är på verkstad och du får en hyrbil/lånebil. Betala full. Eller om man har två eller fler bilar i hushållet och inte vill ha fler än ett abonnemang?
Att blippa ett kort mot stolpen och slå en pinkod är ju knappast avgörande för upplevelsen. Så har man ju gjort i många år vid bränslepumpen.
Jag antar dessutom att det är mångdubbelt mer komplext att identifiera alla möjliga sorters elbilar än att bara identifiera sina egna.
Självklart skall man kunna ha kort/tagg om man vill, men i normalfallet är förstås automatisk identifiering väsentligt bättre för kunden.
Identifiering av bilen ingår som sagt i CCS-standarden, det skall inte vara någon skillnad mellan tillverkare om dom har implementerat standarden korrekt.
För effekter >80kW är kraven i standarden dessutom högre, så alla bilar som kan ladda med högre effekt än det, dvs Ionitys målgrupp, bör ha identiska förutsättningar att identifiera sig.
/fth
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 03 feb 2020 15:08
av BEV[e-Rage]
Har det kommit några officiella priser och villkor för IONITY laddning via VW WeCharge i något EU-land än?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 03 feb 2020 15:34
av Surfaren
BEV[e-Rage] skrev:Har det kommit några officiella priser och villkor för IONITY laddning via VW WeCharge i något EU-land än?
Kan ju alltid hoppas att VW blir billigare än Audi, som brukar vara fallet med själva bilarna. Annars kanske det blir #WeWontCharge

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 03 feb 2020 20:39
av helix
Såg att E.On uppdaterat i sin app nu. De har roaming med Ionity och nu kostar det 0.85€/kWh.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 03 feb 2020 20:41
av helix
Porsches abb. verkar gå att teckna för alla oavsett om man har en Porsche eller annan elbil. Man får dock betala den fasta månadsavgiften (150kr), men man kommer ner i pris per kWh på Ionity, men man måste såklart ladda en hel del för att det ska löna sig. Däremot är priserna på övriga nätverk (förutom Ionity) sjukt höga om man ska betala både per minut och per kWh
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 03 feb 2020 23:19
av OTP
helix skrev:Porsches abb. verkar gå att teckna för alla oavsett om man har en Porsche eller annan elbil. Man får dock betala den fasta månadsavgiften (150kr), men man kommer ner i pris per kWh på Ionity, men man måste såklart ladda en hel del för att det ska löna sig. Däremot är priserna på övriga nätverk (förutom Ionity) sjukt höga om man ska betala både per minut och per kWh
Porsche Charging Service prices - print screen.png
Så med andra ord kan man spara 600 spänn om året genom att köra genom dem kontra audis för 2400 om året?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 feb 2020 06:28
av mati
OTP skrev:helix skrev:Porsches abb. verkar gå att teckna för alla oavsett om man har en Porsche eller annan elbil. Man får dock betala den fasta månadsavgiften (150kr), men man kommer ner i pris per kWh på Ionity, men man måste såklart ladda en hel del för att det ska löna sig. Däremot är priserna på övriga nätverk (förutom Ionity) sjukt höga om man ska betala både per minut och per kWh
Porsche Charging Service prices - print screen.png
Så med andra ord kan man spara 600 spänn om året genom att köra genom dem kontra audis för 2400 om året?
Kilowattimmen är något dyrare hos Porsche, det beror alltså på hur mycket man laddar.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 feb 2020 07:58
av Mickep
Ser inget problem med att ha bilidentifikation vid laddning. Likt kontokort borde man kunna koppla några bilar till ens konto. Hur man en bil har säkert hyrfirman ett eget konto och sedan skickad räkning(men troligtvis ingår fria mil som betalas vid uthyrningen)
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 feb 2020 08:01
av Svenssons
Mickep skrev:Ser inget problem med att ha bilidentifikation vid laddning. Likt kontokort borde man kunna koppla några bilar till ens konto. Hur man en bil har säkert hyrfirman ett eget konto och sedan skickad räkning(men troligtvis ingår fria mil som betalas vid uthyrningen)
Alla bilar kan inte identifiera sig via protokollet för laddning via CCS. Ska man inte få ladda dessa bilar då?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 feb 2020 08:05
av Mickep
Ionity har skärm och taggaväsning. Vet inte att någon sagt att det kommer försvinna. Men en applösning kan då implementeras (men de som inte har en smartphone då??? Då blir det väl en smslösning då. Men om man inte har någon telefon?? Ja men då får vi väl ha kvar de dj**$* terminalerna då!!!
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 feb 2020 08:14
av Svenssons
Skärm, app och tag hjälper inte att identifiera bil.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 feb 2020 10:00
av Surfaren
Svenssons skrev:Alla bilar kan inte identifiera sig via protokollet för laddning via CCS. Ska man inte få ladda dessa bilar då?
Kan man inte ha båda varianterna (tagg + via CCS)? Måste det vara det ena eller det andra?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 feb 2020 10:04
av Tobberoth
Svenssons skrev:Skärm, app och tag hjälper inte att identifiera bil.
Finns det egentligen något behov av att identifiera bil om man har en tagg? Det viktiga är väl vem som betalar och vilket abonnemang den personen har, snarare än vilken bil han råkar vilja ladda?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 feb 2020 10:48
av mati
Jag har lyssnat lite mer på den där märkliga intervjun med Ionity-cheferna som jag länkade till för ett antal sidor sedan.
Ionity köper elen för 0,25€. Jag antar att det gäller Tyskland, de får elen alltså till ett lägre pris än vad hushållsel kostar. Det hade varit intressant att veta vad de får betala här i Sverige. Det är alltså inget litet påslag vi pratar om här.
De säger att de har svårt att gå med vinst även med priserna som gäller nu, vilket jag tolkar som att vi får räkna med ytterligare prishöjningar i framtiden.
Och sen kom det fram att en av herrarna kör Tesla. Vad fan? Inte ens de själva tror alltså på sin egen produkt.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 feb 2020 10:56
av fth
mati skrev:Jag har lyssnat lite mer på den där märkliga intervjun med Ionity-cheferna som jag länkade till för ett antal sidor sedan.
Ionity köper elen för 0,25€. Jag antar att det gäller Tyskland, de får elen alltså till ett lägre pris än vad hushållsel kostar. Det hade varit intressant att veta vad de får betala här i Sverige. Det är alltså inget litet påslag vi pratar om här.
De säger att de har svårt att gå med vinst även med priserna som gäller nu, vilket jag tolkar som att vi får räkna med ytterligare prishöjningar i framtiden.
Och sen kom det fram att en av herrarna kör Tesla. Vad fan? Inte ens de själva tror alltså på sin egen produkt.
Är det någon av de tyska tillverkarna som faktiskt tror på
och vill sälja sin elbil?
Bara detta faktum är för mig automatisk diskvalificering från listan över bilar jag vill ha.
/fth
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 feb 2020 11:06
av helix
mati skrev:Jag har lyssnat lite mer på den där märkliga intervjun med Ionity-cheferna som jag länkade till för ett antal sidor sedan.
Ionity köper elen för 0,25€. Jag antar att det gäller Tyskland, de får elen alltså till ett lägre pris än vad hushållsel kostar. Det hade varit intressant att veta vad de får betala här i Sverige. Det är alltså inget litet påslag vi pratar om här.
De säger att de har svårt att gå med vinst även med priserna som gäller nu, vilket jag tolkar som att vi får räkna med ytterligare prishöjningar i framtiden.
Och sen kom det fram att en av herrarna kör Tesla. Vad fan? Inte ens de själva tror alltså på sin egen produkt.
Jag lyssnade också igenom den där intervjun och är precis som du nyfiken på hur det ser ut med Ionitys avtal och vad de får betala för strömpriser utanför Tyskland.
Det var också intressant att de nämnde att det hade varit 30.000 laddsessioner i december på deras stationer om jag inte hörde fel. Om vi antar att det i december fanns 200 stationer uppe och snurrade så innebär det 5 laddsessioner/station/dag. Det är inte speciellt mycket i snitt även om det säkert diffar väldigt mellan olika stationer. Nätverket har stått ganska oanvänt trots 80SEK/session så ska bli intressant hur det blir kommande månader med nya prissättningen. När ID.3 och andra bilar kommer ut på bred front så lär dock volymerna öka rejält.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 feb 2020 11:47
av Bjelke
mati skrev:Jag har lyssnat lite mer på den där märkliga intervjun med Ionity-cheferna som jag länkade till för ett antal sidor sedan.
Ionity köper elen för 0,25€. Jag antar att det gäller Tyskland, de får elen alltså till ett lägre pris än vad hushållsel kostar. Det hade varit intressant att veta vad de får betala här i Sverige. Det är alltså inget litet påslag vi pratar om här.
De säger att de har svårt att gå med vinst även med priserna som gäller nu, vilket jag tolkar som att vi får räkna med ytterligare prishöjningar i framtiden.
Och sen kom det fram att en av herrarna kör Tesla. Vad fan? Inte ens de själva tror alltså på sin egen produkt.
Han kanske bara laddar på Ionity ändå?

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 feb 2020 16:08
av mati
helix skrev:Nätverket har stått ganska oanvänt trots 80SEK/session så ska bli intressant hur det blir kommande månader med nya prissättningen...
Om ingen använder laddarna så höjer de säkert priserna för att kompensera för uteblivna kunder. Det verkar ju vara deras logik.
Jag förstår inte det där med att de absolut måste gå med vinst nu direkt. Det är ju ändå de tyska biltillverkarna som har finansierat Ionity (och skattebetalarna förstås). Men om vi nu säger att VW & Co vill ha sina investeringskostnader tillbaka så fort som möjligt så börjar man verkligen undra hur det står till med deras elbilssatsning. VW sägs vilja investera mångmiljardbelopp i utveckling och tillverkning av elbilar och batterier. De har betalat ytterligare en massa miljarder i böter för dieselgate. Några miljoner för några sketna laddare betalar de ju med kaffekassan. Märker de ens att pengarna har använts? Jag skulle tro att deras budget för brevporto är större än vad Ionity har kostat dem hittills. Det är ju peanuts för multimiljardföretag som VW, Mercedes osv. Så varför den plötsliga brådskan med att Ionity måste generera vinst till varje pris? Jag köper inte detta tramset, det ligger en hund begraven nånstans. Det tycker jag är ganska uppenbart.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 feb 2020 16:22
av Beigler
Och den hunden heter ”vill inte sälja elbilar”.
Jag tycker det är supertydligt. Man greenwashar genom att marknadsföra ett par modeller och bygger ett laddnätverk. Men i grund och botten gör man vad man kan för att fortsätta mjölka gamla modeller så länge som möjligt.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 feb 2020 16:28
av Bjelke
Tyvärr helt solklart

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 04 feb 2020 16:41
av Svenssons
Surfaren skrev:Svenssons skrev:Alla bilar kan inte identifiera sig via protokollet för laddning via CCS. Ska man inte få ladda dessa bilar då?
Kan man inte ha båda varianterna (tagg + via CCS)? Måste det vara det ena eller det andra?
Självklart går det men jag menar att man inte kan knyta abonnemanget till en specifik bil och sedan ha kontroll på att endast den bilen laddas på abonnemanget om bilen i fråga inte kan identifiera sig. Abonnemanget kan alltså inte vara knutet till en specifik bil.