Sida 99 av 420

Re: Artikel i media

Postat: 23 nov 2017 13:31
av Jerker
perkabolo skrev:
12man skrev:
Faktaruta i GP artikeln, upp till 7,4kw, är inte det ett udda fall i Sverige? Upp till 11kw borde det vara
Det är väldigt många offentliga laddpunkter som har 32A enfas.
Undrar lite hur de tanker med de dar laddarna med låg effekt? Ok vid en pendlarparkering eller nattparkering där man ska stå hela dagen eller natten men annars känns det inte ens värt besväret att koppla in.
Det är många hybrider som inte har mer, och Chademobilarna har väl bara hälften i sitt 1-fasintag?

Re: Artikel i media

Postat: 23 nov 2017 17:37
av frippe
perkabolo skrev:
12man skrev:
Faktaruta i GP artikeln, upp till 7,4kw, är inte det ett udda fall i Sverige? Upp till 11kw borde det vara
Det är väldigt många offentliga laddpunkter som har 32A enfas.
Undrar lite hur de tanker med de dar laddarna med låg effekt? Ok vid en pendlarparkering eller nattparkering där man ska stå hela dagen eller natten men annars känns det inte ens värt besväret att koppla in.
Lånade en Hyundai ioniq för en kvällskörande, bl.a. till Ikea, en tripp på 12mil tur och retur. Pluggade in den på ikeas laddare, men gav väldigt lite, 3,7 kW eller så, kändes ganska meningslöst faktiskt. Men visst, en halv dags snurrande inne på varuhuset hade gett lite i batteriet. Men vi som bara var där och snabbhandlade hade väldigt lite ut av det.

Men ser snyggt ut för Ikea att visa att de minsan har laddare vid sitt varuhus.

Re: Artikel i media

Postat: 23 nov 2017 18:11
av mati
frippe skrev:
...
Men ser snyggt ut för Ikea att visa att de minsan har laddare vid sitt varuhus.
Ioniq kan bara ladda enfas via typ2. Även om Ikeas laddstolpar skulle kunna leverera 22kW trefas (antagligen är de på 11kW, dvs 3x 3,7) så blir det inte så mycket av det i en Ioniq i alla fall. Det är en av anledningarna varför vi bestämde oss mot en Ioniq och för en E-Golf. Den laddar åtminstone på två faser.

Re: Artikel i media

Postat: 23 nov 2017 18:18
av LarsL
Destinations eller hemma laddare ska användas ööh hemma och på destinationer där man stannar lite längre tid. 3,7kW är helt okej om man bara kan stå inkopplad hela dagen eller natten.
Att som i Kungsbacka tidsbegränsa laddningen till några timmar på de här vägguttagen är ju helt fel och visar att den som bestämmer inte fattat något. De hör uttagen ska man plugga in i på morgonen och sedan kunna sätta sig och jobba i 8-9 timmar tills man ska hem. Har man brottom att ladda eller är på resa då är det snabbladdare som gäller.

Re: Artikel i media

Postat: 23 nov 2017 18:59
av Nicke Nyfiken
frippe skrev:
Men ser snyggt ut för Ikea att visa att de minsan har laddare vid sitt varuhus.
Många IKEA-varuhus har 11 eller 22 kW Typ2 uttag. Att bilen inte kan ta emot det kan man inte skylla på IKEA.

Jag tycker IKEA är de sista man ska hacka på. De var bland de första stora företagen att erbjuda sina kunder elbilsladdning. Och det är inte några sketna Schuko-uttag de har, utan ofta Typ2-uttag med ganska bra effekt.

Re: Artikel i media

Postat: 23 nov 2017 19:06
av Remuz
Ikea kungens kurva har 4st 3.7kW typ2 men dom delad i par så man får feta 8A 230V om man delar. Orka sätta i sladden?

Re: Artikel i media

Postat: 23 nov 2017 19:29
av Nicke Nyfiken
Remuz skrev:
Ikea kungens kurva har 4st 3.7kW typ2 men dom delad i par så man får feta 8A 230V om man delar. Orka sätta i sladden?
Det var uselt. :shock:

Re: Artikel i media

Postat: 23 nov 2017 19:41
av Kulingen
Nicke Nyfiken skrev:
Remuz skrev:
Ikea kungens kurva har 4st 3.7kW typ2 men dom delad i par så man får feta 8A 230V om man delar. Orka sätta i sladden?
Det var uselt. :shock:
Man kan typ väljande att stå på IKEA i 5 timmar då eller stanna till på Sillekrog på vägen hem i 3,5 minuter hmmmmm.. viket väljer man?

Re: Artikel i media

Postat: 23 nov 2017 20:10
av Leo
IKEA nå ha varit tidiga men deras tidigare uttag var väl trasiga i närmare två år om jag minns rätt.

Re: Artikel i media

Postat: 23 nov 2017 20:50
av frippe
Nicke Nyfiken skrev:
frippe skrev:
Men ser snyggt ut för Ikea att visa att de minsan har laddare vid sitt varuhus.
Många IKEA-varuhus har 11 eller 22 kW Typ2 uttag. Att bilen inte kan ta emot det kan man inte skylla på IKEA.

Jag tycker IKEA är de sista man ska hacka på. De var bland de första stora företagen att erbjuda sina kunder elbilsladdning. Och det är inte några sketna Schuko-uttag de har, utan ofta Typ2-uttag med ganska bra effekt.
Något strul var det med laddarna på Ikea, för rullade över till Willys bredvid, där var det mer kräm i laddaren än från Ikeas.
Kan vara ett lokalt fel på laddaren visserligen, tog uppgiften på 3,7 kw från uppladdning.nu.

Re: Artikel i media

Postat: 23 nov 2017 21:22
av e5m1r
Ikea i jönköping eller hela köpcentret där har nada

Re: Artikel i media

Postat: 23 nov 2017 21:50
av nek0
e5m1r skrev:
Ikea i jönköping eller hela köpcentret där har nada
Det kanske blir något nytt när de är klara med ombyggnationen som pågår just nu

Re: Artikel i media

Postat: 24 nov 2017 07:37
av chaffis75
Ja vi är väl ganska offtopic men jag fortsätter ändå :D

De där med laddare på köpcentra tyckte jag var väldigt bra innan jag hade elbil men nu när man har en och har använt den ett tag så inser jag att nja de är väl såklart ok de finns där men de göra egentligen väldigt lite nytta i de flesta fall. Har men en Leaf (läs huvudsakligen bilar med små batterier) som vi har så har vi faktiskt vid ett tillfälle haft nytta av IKEA laddaren eftersom vi hade inte nått hem om vi inte hade laddat där men samtidigt hade vi kunnat stanna vid en chademo i 5 minuter också.

Jag tycker att laddare på 11kw och under ska finnas i på de platser där man behöver "nattladda" och då måste man såklart få stå där hela natten och ladda i övrigt så är de snabbladdare som bör finnas lite här och var men hellre några stycken på varje plats (minst 2 men gärna fler) och färre platser än att sprida ut på många platser med en på varje plats.

Re: Artikel i media

Postat: 24 nov 2017 07:50
av Sofie
11kW trefas är inte dåligt alls tvärtom! Problemet är att alldeles för få biltillverkare har insett hur bra det är med trefasladdning. Stort tack till S, X, Zoe, i3, B.

Re: Artikel i media

Postat: 24 nov 2017 08:15
av Jerker
I Östra Östergötland finns en livsmedelskedja, Östenssons, med butiker bl.a. i Skänninge och Borensberg där de har 22 kW-laddare. Det är utmärkt! I Vadstena har Konsum en 22 kW-laddare. Sånt gillar vi!

Re: Artikel i media

Postat: 24 nov 2017 08:39
av Nicke Nyfiken
Sofie skrev:
11kW trefas är inte dåligt alls tvärtom! Problemet är att alldeles för få biltillverkare har insett hur bra det är med trefasladdning. Stort tack till S, X, Zoe, i3, B.
Precis.

16A 3-fas = 11kW, är hur bra som helst om bilen har 3-fasladdare. Två timmar på IKEA går fort, och undertiden har man fått 10 mil i räckvidd.

Re: Artikel i media

Postat: 24 nov 2017 08:55
av chaffis75
https://www.svd.se/en-forbaskat-bra-vol ... li-popular

Kul att man uppmärksammar el bilar nu. Man ger bilen godkänt men i slutet på denna filmen så underkänner man den på "EL". Ja de visar verkligen att bilmarknaden och även motor journalister börjar ändra inställning, man börjar kräva att de ska åtminstone finnas någon elektrifiering. Bra....

Re: Artikel i media

Postat: 25 nov 2017 14:26
av Xmag
leiflodde skrev:
Ändå är 25km/h betydligt snabbare än trafiken flyter fram idag i många asiatiska städer...

Re: Artikel i media

Postat: 26 nov 2017 10:41
av Surfaren
Verdi skrev:
Jag tyckte han verkar ha tänkt väldigt bra. Heja Björn!

Re: Artikel i media

Postat: 26 nov 2017 22:05
av unumlapis
Bilköparna bryr sig inte om dieselskandalen
Bilköparna verkar ha glömt dieselskandalen. Volkswagens börskurs är tillbaka på samma nivåer som före "dieselgate" och koncernens försäljning är till och med högre.
Enligt uppgift till TT ska bolaget lansera minst 10 nya eller uppdaterade modeller i Sverige de kommande åren. Två av dem är nya elbilar.

https://www.svd.se/bilkoparna-bryr-sig-inte-om-dieselskandalen

Re: Artikel i media

Postat: 27 nov 2017 01:19
av joel80
Det där stämmer ju inte helt.. Andelen dieselbilar av nybilsförsäljningen går ner stadigt och har hoppat ner rätt rejält om man kollar tillbaka ett år eller två.

Re: Artikel i media

Postat: 27 nov 2017 07:05
av LarsL
Ja, men folk köper VW, Audi och Skoda ändå, även folk på det här forumet. Tror att många glömt eller förlåtit fusket helt enkelt.

Re: Artikel i media

Postat: 27 nov 2017 07:21
av mati
LarsL skrev:
Ja, men folk köper VW, Audi och Skoda ändå, även folk på det här forumet. Tror att många glömt eller förlåtit fusket helt enkelt.
Om man går efter det får man inte köpa nån bil alls. Jag tänker t ex på de där vidriga breven som har skickats till Trump och kineserna för att få bort de jobbiga miljökraven. Alla biltillverkare är miljöbovar, så är det bara.
Enda biltillverkaren som inte har varit med på det var Tesla. Men de lurar sina kunder istället genom att sälja saker de inte har, och det finns kanske folk här på forumet som inte gillar det affärsupplägget. Man får välja mellan pest och kolera, eller vilken form av bedrägeri man föredrar helt enkelt.

Re: Artikel i media

Postat: 27 nov 2017 07:35
av chaffis75
mati skrev:
LarsL skrev:
Ja, men folk köper VW, Audi och Skoda ändå, även folk på det här forumet. Tror att många glömt eller förlåtit fusket helt enkelt.
Om man går efter det får man inte köpa nån bil alls. Jag tänker t ex på de där vidriga breven som har skickats till Trump och kineserna för att få bort de jobbiga miljökraven. Alla biltillverkare är miljöbovar, så är det bara.
Enda biltillverkaren som inte har varit med på det var Tesla. Men de lurar sina kunder istället genom att sälja saker de inte har, och det finns kanske folk här på forumet som inte gillar det affärsupplägget. Man får välja mellan pest och kolera, eller vilken form av bedrägeri man föredrar helt enkelt.
Ja de är mycket pest eller kolera de håller jag med om...
Alla biltivvkerkar har sin sida. Jag har tidigare sagt jag inte ska köpa VW men vad finns de då att välja på (om jag inte har råd med modell3, S och X finns inte i min värld). Problemet är väl lite att VW gör väldigt prisvärda bilar, jag tycket de är de märka man får mest bil för pengarna just nu och då är de svårt att undvika dem. Volvo låg där innan (bra mellanklass bilar) men nu ska de härma Audi och BMW vilket gör att jag inte riktigt tycker de är värda sitt pris åtminstone i förhållande till vad jag behöver.
Ja jag väntar ett tag till på modell 3 (svenska priser, hur paketen ser ut och hur jag upplever bilen när jag en dag får se den IRL) innan jag bestämmer mig för vad de blir för bil efter min nuvarande Volvo som börjar komma till åren.

Re: Artikel i media

Postat: 27 nov 2017 07:43
av frippe
chaffis75 skrev:
Ja de är mycket pest eller kolera de håller jag med om...
Alla biltivvkerkar har sin sida. Jag har tidigare sagt jag inte ska köpa VW men vad finns de då att välja på (om jag inte har råd med modell3, S och X finns inte i min värld). Problemet är väl lite att VW gör väldigt prisvärda bilar, jag tycket de är de märka man får mest bil för pengarna just nu och då är de svårt att undvika dem. Volvo låg där innan (bra mellanklass bilar) men nu ska de härma Audi och BMW vilket gör att jag inte riktigt tycker de är värda sitt pris åtminstone i förhållande till vad jag behöver.
Ja jag väntar ett tag till på modell 3 (svenska priser, hur paketen ser ut och hur jag upplever bilen när jag en dag får se den IRL) innan jag bestämmer mig för vad de blir för bil efter min nuvarande Volvo som börjar komma till åren.
Nja säger jag, visst VW gör bilar jag gillar men den tekniska kvaliten är undermålig. Körde en Sharan innan och verkstaden som fick laga den tyckte att man skulle undvika alla fordon från VAG koncernen. Just för deras återkommande fel.

Men ändå är både Passaten och e-golfen väldigt intressanta som bilar. Synd att inte passaten finns som ren elbil, men då hade den nog kostat en bra bit över 600tkr, med tanke på hur mycket dyrare e-golfen och passat Gte är i förhållande till fossilvarianten.

Försöker själv hitta en kreativ miniräknare som kan visa på att en begagnad model s funkar bra, både ekonomiskt att äga som tekniskt att köra när den passerat en bit över 10tmil.