Re: Aktien TSLA
Postat: 25 okt 2019 21:14
Läge att sälja lite nu?
Men vafaaan. För att ge stöd för något du tror på kanske?granlundii skrev:Kan mycket väl vara. Men man vet aldrig med Tesla. Därför har jag aldrig investerat (varken kort eller lång). Känns som att det är omöjligt att veta vad som händer härnäst.
Har inte sagt att jag tror på Tesla. Jag tror på elbilar, men inte nödvändigtvis Tesla.Tjosansa skrev:Men vafaaan. För att ge stöd för något du tror på kanske?granlundii skrev:Kan mycket väl vara. Men man vet aldrig med Tesla. Därför har jag aldrig investerat (varken kort eller lång). Känns som att det är omöjligt att veta vad som händer härnäst.
Jag köpte när de var på 147Max3 skrev:Köpte mina för 250$ så har ju ändå gjort en del vinst
HelectriC skrev:Jag köpte när de var på 147Max3 skrev:Köpte mina för 250$ så har ju ändå gjort en del vinst
Jag tror väldigt mycket på Tesla. Är dock inte lika övertygad om aktien...granlundii skrev:Har inte sagt att jag tror på Tesla. Jag tror på elbilar, men inte nödvändigtvis Tesla.Tjosansa skrev:Men vafaaan. För att ge stöd för något du tror på kanske?granlundii skrev:Kan mycket väl vara. Men man vet aldrig med Tesla. Därför har jag aldrig investerat (varken kort eller lång). Känns som att det är omöjligt att veta vad som händer härnäst.
Det där har nog helt andra orsaker. Man har ju gått över till batchtillverkning även gällande S&X. Numera producerar man bara för USA under en period för att sedan byta till Europa. Nu har de tydligen precis skiftat över till produktion för Europa.Bjorn skrev:När prissänkningen kom så blev S mycket mer attraktiv och vi verkar vara ganska många som beställt en S i Sverige senaste tiden och väntan är längre än vad som står på hemsidan. 6-8 veckors leveranstid är nåt som sas av "säljarna" till en annan S köpare som väntar nu. I mitt fall har det gått drygt 8 veckor efter min beställning och ännu inget vin eller indikation om leverans så de producerar nog inte riktigt i den takt de säljer nu. Sen kanske det inte är underlag nog att sätta tillbaka ett skift till.Legato skrev:
Vi vet ju redan hur (få) S&X som sålts. Dessa har man också hunnit producera (det vet vi också) så jag förstår faktiskt inte vad det är för tes ni försöker driva. Menar ni på fullt allvar att ni tror att man stoppat folk från att köpa S&X i någon region?
Jag skulle argumentera för precis motsatsen... I början av året "antisålde" man fortfarande Model 3. Dessutom hade vi en rejäl prissänkning på S&X (framförallt Performance) under våren.
För att tjäna pengar på att köpa/sälja måste du köpa när den går ner. Då är man väl raka motsatsen till en shortare? Teslas kurs är ju extremt volatil så uppenbart att det är mycket psykologi inbakat i värderingen både när den går upp och när den går ner. Följer man bolaget aktivt och sätter sig in i fundamenta är det rätt lätt att se när swingarna blir överdrivna.Mickep skrev:jag har 10 aktier på 250, inga jättesummor mao. om den tankar så är det inte hela världen. Går den upp så blir det inga jättevinster.
Tror att den kommer gå upp till 350-380 som max. Tesla har inga utdelningar, men har den för den ideella saken. annars tjänar man bara på att köpa och sälja, och då är man enligt mig en shortare.
Så länge man följer investeringstipset ”satsa bara så mycket som du har råd att förlora”, så slipper man sova dåligt om natten!LarsL skrev:Ser man det på långsikt så kommer det bli ganska bra men vägen dit kan bli jobbigt och skapa lite åksjuka.
Osäkerheten ligger ju i vad alla dom som idag köper fossilbilar när det är dags att köpa första elbilen. Bad vill den stora gruppen ha? Många tillverkare tror kag spår att även den gruppen vill ha midsize SUV av relativt klassiskt snitt samt, för amerikanernas räkning, en pickup i ganska stort format.models4karl skrev:Hej
Jag har varit positiv till TSLA väldigt länge, men det är läskigt att lägga ens besparingar på något så riskabelt och osäkert. Nu är jag djupt investerad i tesla och tänker enligt följande.
Värderingen hänger (så klart) på hur mycket de säljer och med vilka marginaler. Kalkyler som bygger på försäljningssiffror och marginaler kan resultera i allt från kurser på $100 till $4000.
Som komplement till kalkylerna så stödjer jag mig på följande (som de flesta håller med om).
Tesla som företag är glödhett och de kan attrahera de bästa och mest drivna medarbetarna som finns. Om de bästa jobbar på en stund så blir det väldigt bra...
De har de nöjdaste kunderna.
Elbilar är framtiden.
Stater och myndigheter kommer att accelerera stöd för miljövänliga produkter. Co2-utsläpp kommer att blir mer och mer ute.
Organisatoriskt är Tesla väl strukturerat. Vertikalt integrerat.
De kommer snart tillverka sina egna batterier.
Teslas elbilar är mycket bättre än konkurrenternas.
Ungdomar älskar Tesla och varumärket är glödhet.
De har som första utländska bilfabrikant en egen fabrik i Kina. Byggdes på 10 månader…
Omvärden har ännu inte fattat. Folk köper nya (dyra) dieselbilar och tycker de är jätte bra. Samma antagande om bilar finns inbakat i värderingen av TSLA... —-> TSLA är köpvärd.
Hoppas jag har rätt.
Alfred skrev:
Dock rädd att Pickup-lanseringen kan förbättra fundamenta innan senaste hysterin har hunnit blåsa över, så inte säkert att man får möjlighet att öka igen på ny nedgång. Känns som om både det eventet och kommande batterieventet har chans att fullständigt ändra narrativet om framtida omsättning och därmed låsa upp nivåer långt över tidigare topp på $380.
Tack för tips. Har inte sett Robyn förut överhuvudtaget.Zalman3 skrev:Intervju med Teslas ledning och investerare.