Sida 99 av 231

Re: VW I.D

Postat: 01 sep 2020 12:43
av mati
Gargamel skrev:
mati skrev:
Fredrik j skrev:
... Det är nått som inte stämmer på en model3. För stor vindruta i relation till huven....
Jag hade inte kunnat uttrycka det bättre. Det finns nåt diffust oproportionerligt över Model 3. Jag bryr mig egentligen inte så mycket om hur bilar ser ut, vissa apfular bilar undantagna, men varje gång jag ser en M3 får jag den där känslan att nånting är konstigt med proportionerna.
När jag ser Tesla M3 framifrån så tänker jag på denna bil....
Oj, nej det är väl att ta i. Fiat Multipla är en av de apfula undantagen jag menade ovan. Tillsammans med Toyota Mirai och några andra missfoster.

Re: VW I.D

Postat: 01 sep 2020 12:50
av mati
Håller f ö med om att de flesta bilar har en sweet-spot, dvs de är snygga från en viss vinkel. Sen kan de vara lite mindre snygga från alla andra vinklar. En bil som är "rätt" från alla vinklar är Model S tycker jag. Där stämmer proportionerna hur man än vänder och vrider på bilen. Det finns inte många bilar som har den egenskapen.

Re: VW I.D

Postat: 01 sep 2020 13:11
av Fredrik j
Laban skrev:
Fredrik j skrev:
Det märkliga med Model3 är att den ser bättre ut på bild än i verkligheten. Tycker jag.
Har haft 20'ish provkörningar med min 3:an. Av de som har kommenterat utseendet har nog alla sagt precis tvärtom.
Man vill väl inte dissa din bil när du bjuder på en provkörning. Men jag säger ju inte att alla tycker som jag. Uppenbarligen finns det ju många som tycker den är snygg.

Re: VW I.D

Postat: 01 sep 2020 13:57
av Laban
Fredrik j skrev:
Man vill väl inte dissa din bil när du bjuder på en provkörning. Men jag säger ju inte att alla tycker som jag. Uppenbarligen finns det ju många som tycker den är snygg.
Smaken är förstås delad som baken. Men ska man lyfta blicken lite och prata om ID.3 så tror jag inte att utseendet är något som kommer påverka försäljningen negativt.

Re: VW I.D

Postat: 01 sep 2020 14:17
av Fredrik j
Laban skrev:
Fredrik j skrev:
Man vill väl inte dissa din bil när du bjuder på en provkörning. Men jag säger ju inte att alla tycker som jag. Uppenbarligen finns det ju många som tycker den är snygg.
Smaken är förstås delad som baken. Men ska man lyfta blicken lite och prata om ID.3 så tror jag inte att utseendet är något som kommer påverka försäljningen negativt.
Tror inte jag heller. Framförallt interiört där jag tror den tilltalar befintliga VW-kunder.

Re: VW I.D

Postat: 01 sep 2020 15:03
av Anonymous FTW
"Men det dröjer ytterligare en vecka innan de första kunderna får sina bilar. Och det är först i mitten av september som man kan gå och klämma och känna på ID 3 hos handlarna."

1:st Mover Club levererar :D Om man ska tro detta så får de sina bilar innan pöbeln kan kladda på dem hos VW återförsäljarna. Fin om än liten morot för dessa exklusiva köpare.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ll-kunder/

Re: VW I.D

Postat: 01 sep 2020 15:18
av PapaD
Finns 1'st Mover club i Sverige? Jag har inget login eller dylikt.

Re: VW I.D

Postat: 01 sep 2020 20:22
av granlundii
21 st ID3:or registrerade idag enligt elbilstatistikk.no, börjar vara nära nu :)

Re: VW I.D

Postat: 01 sep 2020 20:36
av taliz


DC 10-80% på 34 min.

Re: VW I.D

Postat: 01 sep 2020 20:44
av TeslaTissel
taliz skrev:


DC 10-80% på 34 min.
Jag såg just den där - Kanonbra. Heja VW!

Re: VW I.D

Postat: 01 sep 2020 21:10
av Off Grid Byggaren
Varför står det så många Tesla bilar och laddar på Ionity i Tyskland?

Re: VW I.D

Postat: 01 sep 2020 23:24
av Elof
Fredrik j skrev:
Det är nått som inte stämmer på en model3. För stor vindruta i relation till huven.
Att vindrutan aldrig tar slut lyfter inte utseendet, tror jag.
F79220D2-C787-4ADC-81F5-82FD021FAE34.png
399BD93F-CA90-42A3-B2B2-8A0D6A7059F1.jpeg

Re: VW I.D

Postat: 01 sep 2020 23:27
av Svenssons
Elof skrev:
Fredrik j skrev:
Det är nått som inte stämmer på en model3. För stor vindruta i relation till huven.
Att vindrutan aldrig tar slut lyfter inte utseendet, tror jag.
F79220D2-C787-4ADC-81F5-82FD021FAE34.png
399BD93F-CA90-42A3-B2B2-8A0D6A7059F1.jpeg
Smaken är som baken. Tycker den med tak ser tillplattad, nedtryckt ut. Originalet ser luftigt, rymlig ut.

Re: VW I.D

Postat: 01 sep 2020 23:56
av dfa
Off Grid Byggaren skrev:
Varför står det så många Tesla bilar och laddar på Ionity i Tyskland?
Det var säkert före 1:a Sept och med Maingaus gamla taxa.

Re: VW I.D

Postat: 02 sep 2020 08:55
av Laban
Laddkurvan från Nextmove testet:
Screenshot 2020-09-02 at 08.53.21.png

Re: VW I.D

Postat: 02 sep 2020 10:10
av PapaD
Nästa fredag börjar de lämna bilar till kunder. Battery Life gubben på YouTube hämtar sin i Dresden.

Re: VW I.D

Postat: 02 sep 2020 11:34
av Mickep
Verkar lovande att de kan hålla 50 kW+ när den är 80%.
Den verkar vara tillplattad i början vilket man kan ana att den skulle kunna ta 150 kW en kort period.(om man drar ut linjen).
Men det återstår flera tester för att man skall kunna säga något. (får se vad de kan ändra ota)

Re: VW I.D

Postat: 02 sep 2020 13:14
av Fredrik j
Svenssons skrev:
Elof skrev:
Fredrik j skrev:
Det är nått som inte stämmer på en model3. För stor vindruta i relation till huven.
Att vindrutan aldrig tar slut lyfter inte utseendet, tror jag.
F79220D2-C787-4ADC-81F5-82FD021FAE34.png
399BD93F-CA90-42A3-B2B2-8A0D6A7059F1.jpeg
Smaken är som baken. Tycker den med tak ser tillplattad, nedtryckt ut. Originalet ser luftigt, rymlig ut.
Som sagt, jag tycker den övre bilden ser helt ok ut. Det är i verkligheten jag upplever den som oproportionerlig.
Antar att det måste ha med betraktningsvinkel att göra. Jag tycker ju modelS ser bra ut.

Re: VW I.D

Postat: 02 sep 2020 14:37
av HelectriC
Fick precis inbjudan att provköra ID.3 hos lokala ÅF. Bokade en tid nästa vecka för att se hur den egentligen är att köra.

Re: VW I.D

Postat: 02 sep 2020 14:58
av thnis
HelectriC skrev:
Fick precis inbjudan att provköra ID.3 hos lokala ÅF. Bokade en tid nästa vecka för att se hur den egentligen är att köra.
Det skulle vara väldigt intressant att höra vad du tycker om den efter provkörningen. Flera som kört den berömmer den för att den är så tyst och fri från vägljud. Skulle var kul att höra din åsikt relaterat till e-Golf :D

Re: VW I.D

Postat: 02 sep 2020 15:19
av PapaD
HelectriC skrev:
Fick precis inbjudan att provköra ID.3 hos lokala ÅF. Bokade en tid nästa vecka för att se hur den egentligen är att köra.
Jaha, vilken är det? VW's projektledare Silke nånting lovade i vintras att förbokare skulle få sina bilar innan allmänna provkörningen skulle finnas.

Edit: såg att det kunde tolkas gnälligt. Men menat som 'va, stämde inte det hon sade?'

Re: VW I.D

Postat: 02 sep 2020 15:55
av Zalman3
Den modulära elektriska drivsatsen (MEB), som ID.3 är baserad på, fungerar som den tekniska ryggraden i den elektriska offensiven; det gör det möjligt att bygga många andra elektriska modeller . MEB använder fullt ut de möjligheter som den rena elektriska drivenheten erbjuder . Vår författare Wolfgang Plank kunde nyligen övertyga sig om detta . De första ID.3: erna är nu på väg till VW-återförsäljare . Snart till de första kunderna. Som VW nu har meddelat finns det troligtvis 7000 som väntar på att VW ID.3 du beställt levereras.

Sedan 20 juli har kunder i många europeiska länder kunnat välja mellan sju förkonfigurerade ID.3-modeller från sina återförsäljare och beställa rätt laddningsutrustning samtidigt. Dessutom kan ID.3-köpare säkra attraktiva rabatter för laddning via We Charge i upp till tre år . När man väljer ID.3-modellen behöver kunder i Tyskland inte ta hänsyn till om den maximala miljöbonusen på 9 480 euro gäller.

De 7000 beställningarna som grund bör hjälpa VW-gruppen att snabbt placera MEB Stromer i rankningen av bästsäljarlistan för elbil 2020. Åtminstone om du tittar på detta varje månad. I slutet av juli 2020 var Renault ZOE högst upp på e-bilregistreringen med 9 245 enheter, följt av 728 Tesla Model 3 samt VW e-Golf (3 780) och Audi e-tron (3 013).

Femte plats i rankningen går till Peugeot e-208 (2 710), följt av Hyundai Kona med 4 353 registrerade fordon. De sista fyra platserna i listan nedan går till Nissan Leaf (2538), KIA e-Niro (3 217), BMW i3 med 1955 enheter och VW e-Up! med 2 318 fordon. Om du undrar om rangordningen, bör det sägas att ordern baseras på den tidigare årliga försäljningsvolymen.

Men hur snabbt når VW ID.3 till 7000 kunder? Enligt presidenten för VW / Audi-återförsäljarföreningen, Dirk Weddigen von Knapp, är leveranstiden nu "cirka fyra månader" . Varianten med det mindre 45 kWh-batteriet är redan "nästan slutsålt" för innevarande år . Totalt planerar Volkswagen att sälja cirka 15 000 enheter i Tyskland och mer än 60 000 i Europa efter 2020.


https://www.elektroauto-news.net/2020/v ... ingegangen

Re: VW I.D

Postat: 02 sep 2020 16:00
av thnis
Zalman3 skrev:
Den modulära elektriska drivsatsen (MEB), som ID.3 är baserad på, fungerar som den tekniska ryggraden i den elektriska offensiven; det gör det möjligt att bygga många andra elektriska modeller . MEB använder fullt ut de möjligheter som den rena elektriska drivenheten erbjuder . Vår författare Wolfgang Plank kunde nyligen övertyga sig om detta . De första ID.3: erna är nu på väg till VW-återförsäljare . Snart till de första kunderna. Som VW nu har meddelat finns det troligtvis 7000 som väntar på att VW ID.3 du beställt levereras.

Sedan 20 juli har kunder i många europeiska länder kunnat välja mellan sju förkonfigurerade ID.3-modeller från sina återförsäljare och beställa rätt laddningsutrustning samtidigt. Dessutom kan ID.3-köpare säkra attraktiva rabatter för laddning via We Charge i upp till tre år . När man väljer ID.3-modellen behöver kunder i Tyskland inte ta hänsyn till om den maximala miljöbonusen på 9 480 euro gäller.

De 7000 beställningarna som grund bör hjälpa VW-gruppen att snabbt placera MEB Stromer i rankningen av bästsäljarlistan för elbil 2020. Åtminstone om du tittar på detta varje månad. I slutet av juli 2020 var Renault ZOE högst upp på e-bilregistreringen med 9 245 enheter, följt av 728 Tesla Model 3 samt VW e-Golf (3 780) och Audi e-tron (3 013).

Femte plats i rankningen går till Peugeot e-208 (2 710), följt av Hyundai Kona med 4 353 registrerade fordon. De sista fyra platserna i listan nedan går till Nissan Leaf (2538), KIA e-Niro (3 217), BMW i3 med 1955 enheter och VW e-Up! med 2 318 fordon. Om du undrar om rangordningen, bör det sägas att ordern baseras på den tidigare årliga försäljningsvolymen.

Men hur snabbt når VW ID.3 till 7000 kunder? Enligt presidenten för VW / Audi-återförsäljarföreningen, Dirk Weddigen von Knapp, är leveranstiden nu "cirka fyra månader" . Varianten med det mindre 45 kWh-batteriet är redan "nästan slutsålt" för innevarande år . Totalt planerar Volkswagen att sälja cirka 15 000 enheter i Tyskland och mer än 60 000 i Europa efter 2020.


https://www.elektroauto-news.net/2020/v ... ingegangen
Jag tror det har smugit sig in ett fel här i texten? "Varianten med det mindre 45 kWh-batteriet är redan "nästan slutsålt" för innevarande år". Den går ju inte att beställa än och inte ens i Tyskland?

Re: VW I.D

Postat: 02 sep 2020 17:06
av HelectriC
PapaD skrev:
HelectriC skrev:
Fick precis inbjudan att provköra ID.3 hos lokala ÅF. Bokade en tid nästa vecka för att se hur den egentligen är att köra.
Jaha, vilken är det? VW's projektledare Silke nånting lovade i vintras att förbokare skulle få sina bilar innan allmänna provkörningen skulle finnas.

Edit: såg att det kunde tolkas gnälligt. Men menat som 'va, stämde inte det hon sade?'
Oklart vilken variant, det stod inte i mailet och inte heller när jag bokade tid. Jag låter mig överraskas. Men jag har en känsla av att den kommer ge ett mycket bra intryck eftersom jag sen söndag kör en Gen1 Leaf med 24kWh, så med den som referens blir det nog många positiva ordalag. Leaf måste ju vara världens tråkigaste bil, herre jesus vilken tråkig bil! Jag försökte få min fru att ge ifrån sig eGolfen, så kunde hon få pröva Leafen, det blev blankt nej på det :lol: den uppfyller ett kriterium och enbart det, att ta en från punkt A till B (så länge B inte ligger längre bort än ca 90km vill säga)

Re: VW I.D

Postat: 02 sep 2020 17:19
av mati
thnis skrev:
HelectriC skrev:
Fick precis inbjudan att provköra ID.3 hos lokala ÅF. Bokade en tid nästa vecka för att se hur den egentligen är att köra.
Det skulle vara väldigt intressant att höra vad du tycker om den efter provkörningen. Flera som kört den berömmer den för att den är så tyst och fri från vägljud. Skulle var kul att höra din åsikt relaterat till e-Golf :D
Vill också veta :)