Sida 97 av 239

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 aug 2022 10:22
av Legato
danni skrev:
Legato skrev:
Jag tycker det är ännu värre med tutan än med blinkers.

Blinkers tror jag man lär sig efter ett tag. Tutan däremot sitter ju i ryggmärgen att trycka i mitten av ratten o nån är nära att köra in i en etc. Trafikfarligt att inte kunna tuta i en sån situation heöt klart.
Det här har de ju sagt ska fixas. Alla bilar sen november förra året ska ha hårdvaran för att trycka på ratten för att tuta, och de lovade i mars att det ska komma en uppdatering som möjliggör det. Jag har dock inte hört om den faktiskt kommit.
Aha, det var väldigt bra nyheter!

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 aug 2022 10:44
av BrooklynS
Legato skrev:
BrooklynS skrev:
Jag utgår från att ingen av herrarna någonsin haft en fransk eller italiensk bil? Länder där signalhorn används oftare än vindrutetorkare och där det många gånger finns två OLIKA signalhorn beroende på om det handlar om stads- eller landsvägstrafik.

Knappen för signalhorn sitter ALDRIG i rattcentrum (det gör det inte på motorcyklar heller).

Förstår inte alls denna märkliga fokusering på att det jämt skall se ut som på Volvo.
Ehh va? Det finns ofta en eller flera knappar också men att kunna trycka på rattcentrum har funkat i alla bilar jag kört.

Exemplifiera gärna med några aktuella bilmodeller.
Aktuella? Nej, jag pratar om att det finns/fanns andra lösningar. Antingen där vindrutespolningen sitter på MB/Tesla eller på annan plats, tex som Citroën CX. Poängen är att det inte var ett dugg svårt att tuta då heller. Eller styra vindrutetorkaren med blinkersspaken som i MB/Tesla istället för höger rattspak som i nästan alla andra bilar idag.

Osv. Poäng = DET SPELAR INGEN ROLL. Alltså kommer det att gå alldeles utmärkt med knapp på ratten också.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 aug 2022 11:00
av Fredrik j
Gustafsson skrev:
thebishop skrev:
Neuralt nätverk. Den tutar när Tesla Vision och FSD förutspår att det är rätt.
Aldrig fel att tuta lite…
Spöktutning?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 aug 2022 11:06
av Legato
BrooklynS skrev:
Legato skrev:
BrooklynS skrev:
Jag utgår från att ingen av herrarna någonsin haft en fransk eller italiensk bil? Länder där signalhorn används oftare än vindrutetorkare och där det många gånger finns två OLIKA signalhorn beroende på om det handlar om stads- eller landsvägstrafik.

Knappen för signalhorn sitter ALDRIG i rattcentrum (det gör det inte på motorcyklar heller).

Förstår inte alls denna märkliga fokusering på att det jämt skall se ut som på Volvo.
Ehh va? Det finns ofta en eller flera knappar också men att kunna trycka på rattcentrum har funkat i alla bilar jag kört.

Exemplifiera gärna med några aktuella bilmodeller.
Aktuella? Nej, jag pratar om att det finns/fanns andra lösningar. Antingen där vindrutespolningen sitter på MB/Tesla eller på annan plats, tex som Citroën CX. Poängen är att det inte var ett dugg svårt att tuta då heller. Eller styra vindrutetorkaren med blinkersspaken som i MB/Tesla istället för höger rattspak som i nästan alla andra bilar idag.

Osv. Poäng = DET SPELAR INGEN ROLL. Alltså kommer det att gå alldeles utmärkt med knapp på ratten också.
Klart som f-n det spelar roll.

Är du i en nödsituation så kommer du trycka näven mitt i ratten, ingen annanstans. Som tur är verkar de ju dock lösa denna problematik.

PSS dumt att varningsblinkers inte placeras konsekvent även om det inte är lika stort problem.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 aug 2022 12:50
av taliz
Alla är väl olika men jag har nog ingen "tut-reflex". Kanske använt tutan en gång på 10 år.
Nog fler som tutat på mig. :lol:

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 aug 2022 12:55
av BrooklynS
Legato skrev:
BrooklynS skrev:
Legato skrev:
BrooklynS skrev:
Jag utgår från att ingen av herrarna någonsin haft en fransk eller italiensk bil? Länder där signalhorn används oftare än vindrutetorkare och där det många gånger finns två OLIKA signalhorn beroende på om det handlar om stads- eller landsvägstrafik.

Knappen för signalhorn sitter ALDRIG i rattcentrum (det gör det inte på motorcyklar heller).

Förstår inte alls denna märkliga fokusering på att det jämt skall se ut som på Volvo.
Ehh va? Det finns ofta en eller flera knappar också men att kunna trycka på rattcentrum har funkat i alla bilar jag kört.

Exemplifiera gärna med några aktuella bilmodeller.
Aktuella? Nej, jag pratar om att det finns/fanns andra lösningar. Antingen där vindrutespolningen sitter på MB/Tesla eller på annan plats, tex som Citroën CX. Poängen är att det inte var ett dugg svårt att tuta då heller. Eller styra vindrutetorkaren med blinkersspaken som i MB/Tesla istället för höger rattspak som i nästan alla andra bilar idag.

Osv. Poäng = DET SPELAR INGEN ROLL. Alltså kommer det att gå alldeles utmärkt med knapp på ratten också.
Klart som f-n det spelar roll.

Är du i en nödsituation så kommer du trycka näven mitt i ratten, ingen annanstans. Som tur är verkar de ju dock lösa denna problematik.

PSS dumt att varningsblinkers inte placeras konsekvent även om det inte är lika stort problem.
Stämmer inte alls.

Du kan applicera exakt samma resonemang på vindrutetorkare, parkeringsbroms, defroster eller vad som helst.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 aug 2022 12:56
av taliz
Kom på nu att det var en som körde mot rött i en korsning nyligen, och jag fick tvärnita med hojen. Men pga ny hoj så hittade jag inte tutknappen. :lol:

Jag föredrar nog knapp även på bil, eftersom jag kört mkt mer hoj än bil... vänster tumme gör jobbet.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 aug 2022 13:00
av Fredrik j
taliz skrev:
Kom på nu att det var en som körde mot rött i en korsning nyligen, och jag fick tvärnita med hojen. Men pga ny hoj så hittade jag inte tutknappen. :lol:

Jag föredrar nog knapp även på bil, eftersom jag kört mkt mer hoj än bil... vänster tumme gör jobbet.
Skillnaden är ju att man på en motorcykel har händerna på samma ställe hela tiden.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 aug 2022 13:48
av BrooklynS
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Kom på nu att det var en som körde mot rött i en korsning nyligen, och jag fick tvärnita med hojen. Men pga ny hoj så hittade jag inte tutknappen. :lol:

Jag föredrar nog knapp även på bil, eftersom jag kört mkt mer hoj än bil... vänster tumme gör jobbet.
Skillnaden är ju att man på en motorcykel har händerna på samma ställe hela tiden.
Nja, det har man ju inte egentligen heller. Och i en bil har man ju händerna på ratten, eller hur?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 aug 2022 14:00
av Fredrik j
BrooklynS skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Kom på nu att det var en som körde mot rött i en korsning nyligen, och jag fick tvärnita med hojen. Men pga ny hoj så hittade jag inte tutknappen. :lol:

Jag föredrar nog knapp även på bil, eftersom jag kört mkt mer hoj än bil... vänster tumme gör jobbet.
Skillnaden är ju att man på en motorcykel har händerna på samma ställe hela tiden.
Nja, det har man ju inte egentligen heller. Och i en bil har man ju händerna på ratten, eller hur?
Nja. Var har du händerna när du kör motorcykel? Jag brukar ha en hand på ratten ganska ofta beroende på situation.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 aug 2022 14:16
av Peter_D
Legato skrev:
danni skrev:
Legato skrev:
Jag tycker det är ännu värre med tutan än med blinkers.

Blinkers tror jag man lär sig efter ett tag. Tutan däremot sitter ju i ryggmärgen att trycka i mitten av ratten o nån är nära att köra in i en etc. Trafikfarligt att inte kunna tuta i en sån situation heöt klart.
Det här har de ju sagt ska fixas. Alla bilar sen november förra året ska ha hårdvaran för att trycka på ratten för att tuta, och de lovade i mars att det ska komma en uppdatering som möjliggör det. Jag har dock inte hört om den faktiskt kommit.
Aha, det var väldigt bra nyheter!

Som jag skrev tidigare så har detta inte kommit ännu till bilarna. Dessutom har ägare i USA som letat inte hittat sensorer i rattarna på bilar tillverkade efter november förra året. Det enda vi har är Elon's tweet från i mars, inget annat "bevis" för att det ska vara på gång. Och som sagt, ingen har hittat denna hårdvara ännu vad jag förstår från forum jag kollat i.

Och allvarligt, jag har kört MC i 15 år. Nej, det är inte samma sak att ha en knapp på en ratt som snurrar runt som att ha en knapp på styret. Det handlar om muskelminne, något man inte kan få på en knapp som förflyttar sig. Jag har så mycket muskelminne i händerna från MC-åkandet att jag var tvungen flytta om bromsarna på min cykel så frambromsen blev "rätt". Tutan behöver inte sitta mitt i ratten även om det är det mest konventionella, men den får inte flytta på sig när man behöver den. Tänk om gasreglaget på MC:n skulle flytta från höger hand till vänster hand beroende på vilket hålla man svänger, det vore onekligen "skojigt"...

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 aug 2022 14:26
av Legato
BrooklynS skrev:
Legato skrev:
BrooklynS skrev:
Legato skrev:
BrooklynS skrev:
Jag utgår från att ingen av herrarna någonsin haft en fransk eller italiensk bil? Länder där signalhorn används oftare än vindrutetorkare och där det många gånger finns två OLIKA signalhorn beroende på om det handlar om stads- eller landsvägstrafik.

Knappen för signalhorn sitter ALDRIG i rattcentrum (det gör det inte på motorcyklar heller).

Förstår inte alls denna märkliga fokusering på att det jämt skall se ut som på Volvo.
Ehh va? Det finns ofta en eller flera knappar också men att kunna trycka på rattcentrum har funkat i alla bilar jag kört.

Exemplifiera gärna med några aktuella bilmodeller.
Aktuella? Nej, jag pratar om att det finns/fanns andra lösningar. Antingen där vindrutespolningen sitter på MB/Tesla eller på annan plats, tex som Citroën CX. Poängen är att det inte var ett dugg svårt att tuta då heller. Eller styra vindrutetorkaren med blinkersspaken som i MB/Tesla istället för höger rattspak som i nästan alla andra bilar idag.

Osv. Poäng = DET SPELAR INGEN ROLL. Alltså kommer det att gå alldeles utmärkt med knapp på ratten också.
Klart som f-n det spelar roll.

Är du i en nödsituation så kommer du trycka näven mitt i ratten, ingen annanstans. Som tur är verkar de ju dock lösa denna problematik.

PSS dumt att varningsblinkers inte placeras konsekvent även om det inte är lika stort problem.
Stämmer inte alls.

Du kan applicera exakt samma resonemang på vindrutetorkare, parkeringsbroms, defroster eller vad som helst.
Det kan vara det dummaste jag hört.

Hur ofta får du en nödsituation där du omedelbart måste veta var defrostern är lokaliserad?

Med tutan (och även varningsblinkers) händer det regelbundet.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 aug 2022 15:24
av taliz
Fredrik j skrev:
BrooklynS skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Kom på nu att det var en som körde mot rött i en korsning nyligen, och jag fick tvärnita med hojen. Men pga ny hoj så hittade jag inte tutknappen. :lol:

Jag föredrar nog knapp även på bil, eftersom jag kört mkt mer hoj än bil... vänster tumme gör jobbet.
Skillnaden är ju att man på en motorcykel har händerna på samma ställe hela tiden.
Nja, det har man ju inte egentligen heller. Och i en bil har man ju händerna på ratten, eller hur?
Nja. Var har du händerna när du kör motorcykel? Jag brukar ha en hand på ratten ganska ofta beroende på situation.
Jag har en hand på styret titt som tätt också. Hade jag haft farthållare kunde jag vilat båda samtidigt. Bild

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 aug 2022 15:26
av OscarA
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
BrooklynS skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Kom på nu att det var en som körde mot rött i en korsning nyligen, och jag fick tvärnita med hojen. Men pga ny hoj så hittade jag inte tutknappen. :lol:

Jag föredrar nog knapp även på bil, eftersom jag kört mkt mer hoj än bil... vänster tumme gör jobbet.
Skillnaden är ju att man på en motorcykel har händerna på samma ställe hela tiden.
Nja, det har man ju inte egentligen heller. Och i en bil har man ju händerna på ratten, eller hur?
Nja. Var har du händerna när du kör motorcykel? Jag brukar ha en hand på ratten ganska ofta beroende på situation.
Jag har en hand på styret titt som tätt också. Hade jag haft farthållare kunde jag vilat båda samtidigt. Bild
Farthållare på min hoj! Kör utan händer minst 10% av tiden :D
Skönt att vila

OnT:
Byter hoj för ofta.. vet aldrig var tutan är..

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 aug 2022 16:21
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
BrooklynS skrev:
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Kom på nu att det var en som körde mot rött i en korsning nyligen, och jag fick tvärnita med hojen. Men pga ny hoj så hittade jag inte tutknappen. :lol:

Jag föredrar nog knapp även på bil, eftersom jag kört mkt mer hoj än bil... vänster tumme gör jobbet.
Skillnaden är ju att man på en motorcykel har händerna på samma ställe hela tiden.
Nja, det har man ju inte egentligen heller. Och i en bil har man ju händerna på ratten, eller hur?
Nja. Var har du händerna när du kör motorcykel? Jag brukar ha en hand på ratten ganska ofta beroende på situation.
Jag har en hand på styret titt som tätt också. Hade jag haft farthållare kunde jag vilat båda samtidigt. Bild
Men när du väl håller i styret så håller du väl på samma ställe?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 aug 2022 16:38
av Legato
Peter_D skrev:
Legato skrev:
danni skrev:
Legato skrev:
Jag tycker det är ännu värre med tutan än med blinkers.

Blinkers tror jag man lär sig efter ett tag. Tutan däremot sitter ju i ryggmärgen att trycka i mitten av ratten o nån är nära att köra in i en etc. Trafikfarligt att inte kunna tuta i en sån situation heöt klart.
Det här har de ju sagt ska fixas. Alla bilar sen november förra året ska ha hårdvaran för att trycka på ratten för att tuta, och de lovade i mars att det ska komma en uppdatering som möjliggör det. Jag har dock inte hört om den faktiskt kommit.
Aha, det var väldigt bra nyheter!

Som jag skrev tidigare så har detta inte kommit ännu till bilarna. Dessutom har ägare i USA som letat inte hittat sensorer i rattarna på bilar tillverkade efter november förra året. Det enda vi har är Elon's tweet från i mars, inget annat "bevis" för att det ska vara på gång. Och som sagt, ingen har hittat denna hårdvara ännu vad jag förstår från forum jag kollat i.

Och allvarligt, jag har kört MC i 15 år. Nej, det är inte samma sak att ha en knapp på en ratt som snurrar runt som att ha en knapp på styret. Det handlar om muskelminne, något man inte kan få på en knapp som förflyttar sig. Jag har så mycket muskelminne i händerna från MC-åkandet att jag var tvungen flytta om bromsarna på min cykel så frambromsen blev "rätt". Tutan behöver inte sitta mitt i ratten även om det är det mest konventionella, men den får inte flytta på sig när man behöver den. Tänk om gasreglaget på MC:n skulle flytta från höger hand till vänster hand beroende på vilket hålla man svänger, det vore onekligen "skojigt"...
OK, synd!

Ja att det inte skulle vara ett problem är givetvis trams. Precis på samma sätt som det vore jäkligt svårt att byta plats på koppling och gas på hoj eller i bil... Skulle ta en jäkla tid att "lära om" och riktigt farligt under tiden.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 aug 2022 17:04
av BrooklynS
Ni missar poängen. Tutan måste inte sitta i rattcentrum och har inte heller gjort det. Slut.

Vad gäller knappar på ratten så är det i princip parkeringssituationer man svänger så mycket att man måste byta grepp. Jag har tex inga problem att manövrera ljudet till stereon även om ratten är upp och ned… gör inte detta till ett problem som inte existerar, det påminner om inbitna fossilbilister som enträget hävdar att det inte går att köra elbil på vintern.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 aug 2022 17:31
av Legato
BrooklynS skrev:
Ni missar poängen. Tutan måste inte sitta i rattcentrum och har inte heller gjort det. Slut.

Vad gäller knappar på ratten så är det i princip parkeringssituationer man svänger så mycket att man måste byta grepp. Jag har tex inga problem att manövrera ljudet till stereon även om ratten är upp och ned… gör inte detta till ett problem som inte existerar, det påminner om inbitna fossilbilister som enträget hävdar att det inte går att köra elbil på vintern.
Det är du som missar poängen när du jämför med reglage som inte överhuvudtaget har med trafiksäkerhet att göra.

Förstår man inte att muskelminnet har relevans vid bilkörning (eller all annan körning också för den delen) så blir fortsatt diskussion rätt meningslös.

Som sagt, prova att byta plats på gas och broms i bilen... Eller prova en sån där fin cykel som svänger höger när man vrider vänster om du tror att man omedelbart lär om sånt som är innött sedan massor av år.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 aug 2022 17:43
av Fredrik j
BrooklynS skrev:
Ni missar poängen. Tutan måste inte sitta i rattcentrum och har inte heller gjort det. Slut.

Vad gäller knappar på ratten så är det i princip parkeringssituationer man svänger så mycket att man måste byta grepp. Jag har tex inga problem att manövrera ljudet till stereon även om ratten är upp och ned… gör inte detta till ett problem som inte existerar, det påminner om inbitna fossilbilister som enträget hävdar att det inte går att köra elbil på vintern.
Tycker mer det påminner om teslaentusiaster som hävdar att dom knappt inte längre kan köra bilar med fysiska knappar på instrumentbrädan och manuell låda. ;)

Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 aug 2022 17:47
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
BrooklynS skrev:
Fredrik j skrev:
Skillnaden är ju att man på en motorcykel har händerna på samma ställe hela tiden.
Nja, det har man ju inte egentligen heller. Och i en bil har man ju händerna på ratten, eller hur?
Nja. Var har du händerna när du kör motorcykel? Jag brukar ha en hand på ratten ganska ofta beroende på situation.
Jag har en hand på styret titt som tätt också. Hade jag haft farthållare kunde jag vilat båda samtidigt. Bild
Men när du väl håller i styret så håller du väl på samma ställe?
Gashandtaget ja. Kopplingssidan nej.

Bara för att jag skrev att jag aldrig tutar så skedde samma sak idag, i samma korsning. En bil körde mot rött och jag fick väja. Hittade återigen inte tutan… sitter liksom snett höger och över om blinkersknappen. Kommer åt blinkersen istället.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 aug 2022 19:45
av conan
Inväntar leverans på en X Plaid i nov-dec. Funderar på om jag skall ta den privat eller på bolaget. Hur kommer ni att göra?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 aug 2022 19:49
av Legato
conan skrev:
Inväntar leverans på en X Plaid i nov-dec. Funderar på om jag skall ta den privat eller på bolaget. Hur kommer ni att göra?
Bolaget om jag får den innan årsskiftet med avsevärt lägre förmånsvärde. Privat om det blir efter årsskiftet.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 aug 2022 20:03
av p1457
Alltså det här med tuta.
Jag tror aldrig jag har behövt tuta i en nödsituation. Har såklart tutat av irritation. När det håller på att hända en olycka så har det alltid räckt för mig att bromsa.
Defrostern vet jag har behövts akut av många id3 ägare vars framruta plötsligt har immat igen på motorvägen.

Och för att bromsa eventuella upprörda reaktioner: detta gäller såklart när jag har kört bil, jag menar inte att min upplevelse kan överföras på alla andras bilkörning.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 aug 2022 20:16
av Olof Tenghoff
Fredrik j skrev:
BrooklynS skrev:
Ni missar poängen. Tutan måste inte sitta i rattcentrum och har inte heller gjort det. Slut.

Vad gäller knappar på ratten så är det i princip parkeringssituationer man svänger så mycket att man måste byta grepp. Jag har tex inga problem att manövrera ljudet till stereon även om ratten är upp och ned… gör inte detta till ett problem som inte existerar, det påminner om inbitna fossilbilister som enträget hävdar att det inte går att köra elbil på vintern.
Tycker mer det påminner om teslaentusiaster som hävdar att dom knappt inte längre kan köra bilar med fysiska knappar på instrumentbrädan och manuell låda. ;)
Hittar du inte tutan så är det väl bara att gå in i mobilappen och tuta den vägen, eller tuta via voice command :lol:

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Postat: 17 aug 2022 20:25
av tor
Olof Tenghoff skrev:
Fredrik j skrev:
BrooklynS skrev:
Ni missar poängen. Tutan måste inte sitta i rattcentrum och har inte heller gjort det. Slut.

Vad gäller knappar på ratten så är det i princip parkeringssituationer man svänger så mycket att man måste byta grepp. Jag har tex inga problem att manövrera ljudet till stereon även om ratten är upp och ned… gör inte detta till ett problem som inte existerar, det påminner om inbitna fossilbilister som enträget hävdar att det inte går att köra elbil på vintern.
Tycker mer det påminner om teslaentusiaster som hävdar att dom knappt inte längre kan köra bilar med fysiska knappar på instrumentbrädan och manuell låda. ;)
Hittar du inte tutan så är det väl bara att gå in i mobilappen och tuta den vägen, eller tuta via voice command :lol:
Det vore något! "Tuta ilsket på den idioten". "Tuta försiktigt" (på en gågata typ)