Aha, det var väldigt bra nyheter!danni skrev:Det här har de ju sagt ska fixas. Alla bilar sen november förra året ska ha hårdvaran för att trycka på ratten för att tuta, och de lovade i mars att det ska komma en uppdatering som möjliggör det. Jag har dock inte hört om den faktiskt kommit.Legato skrev:Jag tycker det är ännu värre med tutan än med blinkers.
Blinkers tror jag man lär sig efter ett tag. Tutan däremot sitter ju i ryggmärgen att trycka i mitten av ratten o nån är nära att köra in i en etc. Trafikfarligt att inte kunna tuta i en sån situation heöt klart.
{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Aktuella? Nej, jag pratar om att det finns/fanns andra lösningar. Antingen där vindrutespolningen sitter på MB/Tesla eller på annan plats, tex som Citroën CX. Poängen är att det inte var ett dugg svårt att tuta då heller. Eller styra vindrutetorkaren med blinkersspaken som i MB/Tesla istället för höger rattspak som i nästan alla andra bilar idag.Legato skrev:Ehh va? Det finns ofta en eller flera knappar också men att kunna trycka på rattcentrum har funkat i alla bilar jag kört.BrooklynS skrev:Jag utgår från att ingen av herrarna någonsin haft en fransk eller italiensk bil? Länder där signalhorn används oftare än vindrutetorkare och där det många gånger finns två OLIKA signalhorn beroende på om det handlar om stads- eller landsvägstrafik.
Knappen för signalhorn sitter ALDRIG i rattcentrum (det gör det inte på motorcyklar heller).
Förstår inte alls denna märkliga fokusering på att det jämt skall se ut som på Volvo.
Exemplifiera gärna med några aktuella bilmodeller.
Osv. Poäng = DET SPELAR INGEN ROLL. Alltså kommer det att gå alldeles utmärkt med knapp på ratten också.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Spöktutning?Gustafsson skrev:Aldrig fel att tuta lite…thebishop skrev:Neuralt nätverk. Den tutar när Tesla Vision och FSD förutspår att det är rätt.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Klart som f-n det spelar roll.BrooklynS skrev:Aktuella? Nej, jag pratar om att det finns/fanns andra lösningar. Antingen där vindrutespolningen sitter på MB/Tesla eller på annan plats, tex som Citroën CX. Poängen är att det inte var ett dugg svårt att tuta då heller. Eller styra vindrutetorkaren med blinkersspaken som i MB/Tesla istället för höger rattspak som i nästan alla andra bilar idag.Legato skrev:Ehh va? Det finns ofta en eller flera knappar också men att kunna trycka på rattcentrum har funkat i alla bilar jag kört.BrooklynS skrev:Jag utgår från att ingen av herrarna någonsin haft en fransk eller italiensk bil? Länder där signalhorn används oftare än vindrutetorkare och där det många gånger finns två OLIKA signalhorn beroende på om det handlar om stads- eller landsvägstrafik.
Knappen för signalhorn sitter ALDRIG i rattcentrum (det gör det inte på motorcyklar heller).
Förstår inte alls denna märkliga fokusering på att det jämt skall se ut som på Volvo.
Exemplifiera gärna med några aktuella bilmodeller.
Osv. Poäng = DET SPELAR INGEN ROLL. Alltså kommer det att gå alldeles utmärkt med knapp på ratten också.
Är du i en nödsituation så kommer du trycka näven mitt i ratten, ingen annanstans. Som tur är verkar de ju dock lösa denna problematik.
PSS dumt att varningsblinkers inte placeras konsekvent även om det inte är lika stort problem.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Alla är väl olika men jag har nog ingen "tut-reflex". Kanske använt tutan en gång på 10 år.
Nog fler som tutat på mig.
Nog fler som tutat på mig.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Stämmer inte alls.Legato skrev:Klart som f-n det spelar roll.BrooklynS skrev:Aktuella? Nej, jag pratar om att det finns/fanns andra lösningar. Antingen där vindrutespolningen sitter på MB/Tesla eller på annan plats, tex som Citroën CX. Poängen är att det inte var ett dugg svårt att tuta då heller. Eller styra vindrutetorkaren med blinkersspaken som i MB/Tesla istället för höger rattspak som i nästan alla andra bilar idag.Legato skrev:Ehh va? Det finns ofta en eller flera knappar också men att kunna trycka på rattcentrum har funkat i alla bilar jag kört.BrooklynS skrev:Jag utgår från att ingen av herrarna någonsin haft en fransk eller italiensk bil? Länder där signalhorn används oftare än vindrutetorkare och där det många gånger finns två OLIKA signalhorn beroende på om det handlar om stads- eller landsvägstrafik.
Knappen för signalhorn sitter ALDRIG i rattcentrum (det gör det inte på motorcyklar heller).
Förstår inte alls denna märkliga fokusering på att det jämt skall se ut som på Volvo.
Exemplifiera gärna med några aktuella bilmodeller.
Osv. Poäng = DET SPELAR INGEN ROLL. Alltså kommer det att gå alldeles utmärkt med knapp på ratten också.
Är du i en nödsituation så kommer du trycka näven mitt i ratten, ingen annanstans. Som tur är verkar de ju dock lösa denna problematik.
PSS dumt att varningsblinkers inte placeras konsekvent även om det inte är lika stort problem.
Du kan applicera exakt samma resonemang på vindrutetorkare, parkeringsbroms, defroster eller vad som helst.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Kom på nu att det var en som körde mot rött i en korsning nyligen, och jag fick tvärnita med hojen. Men pga ny hoj så hittade jag inte tutknappen. 
Jag föredrar nog knapp även på bil, eftersom jag kört mkt mer hoj än bil... vänster tumme gör jobbet.

Jag föredrar nog knapp även på bil, eftersom jag kört mkt mer hoj än bil... vänster tumme gör jobbet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Skillnaden är ju att man på en motorcykel har händerna på samma ställe hela tiden.taliz skrev:Kom på nu att det var en som körde mot rött i en korsning nyligen, och jag fick tvärnita med hojen. Men pga ny hoj så hittade jag inte tutknappen.
Jag föredrar nog knapp även på bil, eftersom jag kört mkt mer hoj än bil... vänster tumme gör jobbet.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Nja, det har man ju inte egentligen heller. Och i en bil har man ju händerna på ratten, eller hur?Fredrik j skrev:Skillnaden är ju att man på en motorcykel har händerna på samma ställe hela tiden.taliz skrev:Kom på nu att det var en som körde mot rött i en korsning nyligen, och jag fick tvärnita med hojen. Men pga ny hoj så hittade jag inte tutknappen.
Jag föredrar nog knapp även på bil, eftersom jag kört mkt mer hoj än bil... vänster tumme gör jobbet.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Nja. Var har du händerna när du kör motorcykel? Jag brukar ha en hand på ratten ganska ofta beroende på situation.BrooklynS skrev:Nja, det har man ju inte egentligen heller. Och i en bil har man ju händerna på ratten, eller hur?Fredrik j skrev:Skillnaden är ju att man på en motorcykel har händerna på samma ställe hela tiden.taliz skrev:Kom på nu att det var en som körde mot rött i en korsning nyligen, och jag fick tvärnita med hojen. Men pga ny hoj så hittade jag inte tutknappen.
Jag föredrar nog knapp även på bil, eftersom jag kört mkt mer hoj än bil... vänster tumme gör jobbet.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Legato skrev:Aha, det var väldigt bra nyheter!danni skrev:Det här har de ju sagt ska fixas. Alla bilar sen november förra året ska ha hårdvaran för att trycka på ratten för att tuta, och de lovade i mars att det ska komma en uppdatering som möjliggör det. Jag har dock inte hört om den faktiskt kommit.Legato skrev:Jag tycker det är ännu värre med tutan än med blinkers.
Blinkers tror jag man lär sig efter ett tag. Tutan däremot sitter ju i ryggmärgen att trycka i mitten av ratten o nån är nära att köra in i en etc. Trafikfarligt att inte kunna tuta i en sån situation heöt klart.
Som jag skrev tidigare så har detta inte kommit ännu till bilarna. Dessutom har ägare i USA som letat inte hittat sensorer i rattarna på bilar tillverkade efter november förra året. Det enda vi har är Elon's tweet från i mars, inget annat "bevis" för att det ska vara på gång. Och som sagt, ingen har hittat denna hårdvara ännu vad jag förstår från forum jag kollat i.
Och allvarligt, jag har kört MC i 15 år. Nej, det är inte samma sak att ha en knapp på en ratt som snurrar runt som att ha en knapp på styret. Det handlar om muskelminne, något man inte kan få på en knapp som förflyttar sig. Jag har så mycket muskelminne i händerna från MC-åkandet att jag var tvungen flytta om bromsarna på min cykel så frambromsen blev "rätt". Tutan behöver inte sitta mitt i ratten även om det är det mest konventionella, men den får inte flytta på sig när man behöver den. Tänk om gasreglaget på MC:n skulle flytta från höger hand till vänster hand beroende på vilket hålla man svänger, det vore onekligen "skojigt"...
_________________
E-Golf 2018
Model S Long Range (Vit Raven) 2019
Polestar Standard Range 2022
Model S Plaid 2023 (vit)
Model 3 Standard Range 2024 (Ultra red)
Model S Plaid 2023 (vit)
Model 3 Standard Range 2024 (Ultra red)
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det kan vara det dummaste jag hört.BrooklynS skrev:Stämmer inte alls.Legato skrev:Klart som f-n det spelar roll.BrooklynS skrev:Aktuella? Nej, jag pratar om att det finns/fanns andra lösningar. Antingen där vindrutespolningen sitter på MB/Tesla eller på annan plats, tex som Citroën CX. Poängen är att det inte var ett dugg svårt att tuta då heller. Eller styra vindrutetorkaren med blinkersspaken som i MB/Tesla istället för höger rattspak som i nästan alla andra bilar idag.Legato skrev:Ehh va? Det finns ofta en eller flera knappar också men att kunna trycka på rattcentrum har funkat i alla bilar jag kört.BrooklynS skrev:Jag utgår från att ingen av herrarna någonsin haft en fransk eller italiensk bil? Länder där signalhorn används oftare än vindrutetorkare och där det många gånger finns två OLIKA signalhorn beroende på om det handlar om stads- eller landsvägstrafik.
Knappen för signalhorn sitter ALDRIG i rattcentrum (det gör det inte på motorcyklar heller).
Förstår inte alls denna märkliga fokusering på att det jämt skall se ut som på Volvo.
Exemplifiera gärna med några aktuella bilmodeller.
Osv. Poäng = DET SPELAR INGEN ROLL. Alltså kommer det att gå alldeles utmärkt med knapp på ratten också.
Är du i en nödsituation så kommer du trycka näven mitt i ratten, ingen annanstans. Som tur är verkar de ju dock lösa denna problematik.
PSS dumt att varningsblinkers inte placeras konsekvent även om det inte är lika stort problem.
Du kan applicera exakt samma resonemang på vindrutetorkare, parkeringsbroms, defroster eller vad som helst.
Hur ofta får du en nödsituation där du omedelbart måste veta var defrostern är lokaliserad?
Med tutan (och även varningsblinkers) händer det regelbundet.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag har en hand på styret titt som tätt också. Hade jag haft farthållare kunde jag vilat båda samtidigt.Fredrik j skrev:Nja. Var har du händerna när du kör motorcykel? Jag brukar ha en hand på ratten ganska ofta beroende på situation.BrooklynS skrev:Nja, det har man ju inte egentligen heller. Och i en bil har man ju händerna på ratten, eller hur?Fredrik j skrev:Skillnaden är ju att man på en motorcykel har händerna på samma ställe hela tiden.taliz skrev:Kom på nu att det var en som körde mot rött i en korsning nyligen, och jag fick tvärnita med hojen. Men pga ny hoj så hittade jag inte tutknappen.
Jag föredrar nog knapp även på bil, eftersom jag kört mkt mer hoj än bil... vänster tumme gör jobbet.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Farthållare på min hoj! Kör utan händer minst 10% av tidentaliz skrev:Jag har en hand på styret titt som tätt också. Hade jag haft farthållare kunde jag vilat båda samtidigt.Fredrik j skrev:Nja. Var har du händerna när du kör motorcykel? Jag brukar ha en hand på ratten ganska ofta beroende på situation.BrooklynS skrev:Nja, det har man ju inte egentligen heller. Och i en bil har man ju händerna på ratten, eller hur?Fredrik j skrev:Skillnaden är ju att man på en motorcykel har händerna på samma ställe hela tiden.taliz skrev:Kom på nu att det var en som körde mot rött i en korsning nyligen, och jag fick tvärnita med hojen. Men pga ny hoj så hittade jag inte tutknappen.
Jag föredrar nog knapp även på bil, eftersom jag kört mkt mer hoj än bil... vänster tumme gör jobbet.

Skönt att vila
OnT:
Byter hoj för ofta.. vet aldrig var tutan är..
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Men när du väl håller i styret så håller du väl på samma ställe?taliz skrev:Jag har en hand på styret titt som tätt också. Hade jag haft farthållare kunde jag vilat båda samtidigt.Fredrik j skrev:Nja. Var har du händerna när du kör motorcykel? Jag brukar ha en hand på ratten ganska ofta beroende på situation.BrooklynS skrev:Nja, det har man ju inte egentligen heller. Och i en bil har man ju händerna på ratten, eller hur?Fredrik j skrev:Skillnaden är ju att man på en motorcykel har händerna på samma ställe hela tiden.taliz skrev:Kom på nu att det var en som körde mot rött i en korsning nyligen, och jag fick tvärnita med hojen. Men pga ny hoj så hittade jag inte tutknappen.
Jag föredrar nog knapp även på bil, eftersom jag kört mkt mer hoj än bil... vänster tumme gör jobbet.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
OK, synd!Peter_D skrev:Legato skrev:Aha, det var väldigt bra nyheter!danni skrev:Det här har de ju sagt ska fixas. Alla bilar sen november förra året ska ha hårdvaran för att trycka på ratten för att tuta, och de lovade i mars att det ska komma en uppdatering som möjliggör det. Jag har dock inte hört om den faktiskt kommit.Legato skrev:Jag tycker det är ännu värre med tutan än med blinkers.
Blinkers tror jag man lär sig efter ett tag. Tutan däremot sitter ju i ryggmärgen att trycka i mitten av ratten o nån är nära att köra in i en etc. Trafikfarligt att inte kunna tuta i en sån situation heöt klart.
Som jag skrev tidigare så har detta inte kommit ännu till bilarna. Dessutom har ägare i USA som letat inte hittat sensorer i rattarna på bilar tillverkade efter november förra året. Det enda vi har är Elon's tweet från i mars, inget annat "bevis" för att det ska vara på gång. Och som sagt, ingen har hittat denna hårdvara ännu vad jag förstår från forum jag kollat i.
Och allvarligt, jag har kört MC i 15 år. Nej, det är inte samma sak att ha en knapp på en ratt som snurrar runt som att ha en knapp på styret. Det handlar om muskelminne, något man inte kan få på en knapp som förflyttar sig. Jag har så mycket muskelminne i händerna från MC-åkandet att jag var tvungen flytta om bromsarna på min cykel så frambromsen blev "rätt". Tutan behöver inte sitta mitt i ratten även om det är det mest konventionella, men den får inte flytta på sig när man behöver den. Tänk om gasreglaget på MC:n skulle flytta från höger hand till vänster hand beroende på vilket hålla man svänger, det vore onekligen "skojigt"...
Ja att det inte skulle vara ett problem är givetvis trams. Precis på samma sätt som det vore jäkligt svårt att byta plats på koppling och gas på hoj eller i bil... Skulle ta en jäkla tid att "lära om" och riktigt farligt under tiden.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Ni missar poängen. Tutan måste inte sitta i rattcentrum och har inte heller gjort det. Slut.
Vad gäller knappar på ratten så är det i princip parkeringssituationer man svänger så mycket att man måste byta grepp. Jag har tex inga problem att manövrera ljudet till stereon även om ratten är upp och ned… gör inte detta till ett problem som inte existerar, det påminner om inbitna fossilbilister som enträget hävdar att det inte går att köra elbil på vintern.
Vad gäller knappar på ratten så är det i princip parkeringssituationer man svänger så mycket att man måste byta grepp. Jag har tex inga problem att manövrera ljudet till stereon även om ratten är upp och ned… gör inte detta till ett problem som inte existerar, det påminner om inbitna fossilbilister som enträget hävdar att det inte går att köra elbil på vintern.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det är du som missar poängen när du jämför med reglage som inte överhuvudtaget har med trafiksäkerhet att göra.BrooklynS skrev:Ni missar poängen. Tutan måste inte sitta i rattcentrum och har inte heller gjort det. Slut.
Vad gäller knappar på ratten så är det i princip parkeringssituationer man svänger så mycket att man måste byta grepp. Jag har tex inga problem att manövrera ljudet till stereon även om ratten är upp och ned… gör inte detta till ett problem som inte existerar, det påminner om inbitna fossilbilister som enträget hävdar att det inte går att köra elbil på vintern.
Förstår man inte att muskelminnet har relevans vid bilkörning (eller all annan körning också för den delen) så blir fortsatt diskussion rätt meningslös.
Som sagt, prova att byta plats på gas och broms i bilen... Eller prova en sån där fin cykel som svänger höger när man vrider vänster om du tror att man omedelbart lär om sånt som är innött sedan massor av år.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Tycker mer det påminner om teslaentusiaster som hävdar att dom knappt inte längre kan köra bilar med fysiska knappar på instrumentbrädan och manuell låda.BrooklynS skrev:Ni missar poängen. Tutan måste inte sitta i rattcentrum och har inte heller gjort det. Slut.
Vad gäller knappar på ratten så är det i princip parkeringssituationer man svänger så mycket att man måste byta grepp. Jag har tex inga problem att manövrera ljudet till stereon även om ratten är upp och ned… gör inte detta till ett problem som inte existerar, det påminner om inbitna fossilbilister som enträget hävdar att det inte går att köra elbil på vintern.

Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Gashandtaget ja. Kopplingssidan nej.Fredrik j skrev:Men när du väl håller i styret så håller du väl på samma ställe?taliz skrev:Jag har en hand på styret titt som tätt också. Hade jag haft farthållare kunde jag vilat båda samtidigt.Fredrik j skrev:Nja. Var har du händerna när du kör motorcykel? Jag brukar ha en hand på ratten ganska ofta beroende på situation.BrooklynS skrev:Nja, det har man ju inte egentligen heller. Och i en bil har man ju händerna på ratten, eller hur?Fredrik j skrev:Skillnaden är ju att man på en motorcykel har händerna på samma ställe hela tiden.
Bara för att jag skrev att jag aldrig tutar så skedde samma sak idag, i samma korsning. En bil körde mot rött och jag fick väja. Hittade återigen inte tutan… sitter liksom snett höger och över om blinkersknappen. Kommer åt blinkersen istället.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Inväntar leverans på en X Plaid i nov-dec. Funderar på om jag skall ta den privat eller på bolaget. Hur kommer ni att göra?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Bolaget om jag får den innan årsskiftet med avsevärt lägre förmånsvärde. Privat om det blir efter årsskiftet.conan skrev:Inväntar leverans på en X Plaid i nov-dec. Funderar på om jag skall ta den privat eller på bolaget. Hur kommer ni att göra?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Alltså det här med tuta.
Jag tror aldrig jag har behövt tuta i en nödsituation. Har såklart tutat av irritation. När det håller på att hända en olycka så har det alltid räckt för mig att bromsa.
Defrostern vet jag har behövts akut av många id3 ägare vars framruta plötsligt har immat igen på motorvägen.
Och för att bromsa eventuella upprörda reaktioner: detta gäller såklart när jag har kört bil, jag menar inte att min upplevelse kan överföras på alla andras bilkörning.
Jag tror aldrig jag har behövt tuta i en nödsituation. Har såklart tutat av irritation. När det håller på att hända en olycka så har det alltid räckt för mig att bromsa.
Defrostern vet jag har behövts akut av många id3 ägare vars framruta plötsligt har immat igen på motorvägen.
Och för att bromsa eventuella upprörda reaktioner: detta gäller såklart när jag har kört bil, jag menar inte att min upplevelse kan överföras på alla andras bilkörning.
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Inlägg: 178
- Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
- Ort: Florida
- Referralkod: ts.la/olof1715
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Hittar du inte tutan så är det väl bara att gå in i mobilappen och tuta den vägen, eller tuta via voice commandFredrik j skrev:Tycker mer det påminner om teslaentusiaster som hävdar att dom knappt inte längre kan köra bilar med fysiska knappar på instrumentbrädan och manuell låda.BrooklynS skrev:Ni missar poängen. Tutan måste inte sitta i rattcentrum och har inte heller gjort det. Slut.
Vad gäller knappar på ratten så är det i princip parkeringssituationer man svänger så mycket att man måste byta grepp. Jag har tex inga problem att manövrera ljudet till stereon även om ratten är upp och ned… gör inte detta till ett problem som inte existerar, det påminner om inbitna fossilbilister som enträget hävdar att det inte går att köra elbil på vintern.

Teslaägare sedan 2013
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Det vore något! "Tuta ilsket på den idioten". "Tuta försiktigt" (på en gågata typ)Olof Tenghoff skrev:Hittar du inte tutan så är det väl bara att gå in i mobilappen och tuta den vägen, eller tuta via voice commandFredrik j skrev:Tycker mer det påminner om teslaentusiaster som hävdar att dom knappt inte längre kan köra bilar med fysiska knappar på instrumentbrädan och manuell låda.BrooklynS skrev:Ni missar poängen. Tutan måste inte sitta i rattcentrum och har inte heller gjort det. Slut.
Vad gäller knappar på ratten så är det i princip parkeringssituationer man svänger så mycket att man måste byta grepp. Jag har tex inga problem att manövrera ljudet till stereon även om ratten är upp och ned… gör inte detta till ett problem som inte existerar, det påminner om inbitna fossilbilister som enträget hävdar att det inte går att köra elbil på vintern.