Bra och tänkvärda synpunkter som kommit fram, tackar!
Möjlig ändring i filmens handling skulle kunna vara fest MED övernattade gäster, bra tänkt där!
Festen startar tidig eftermiddag (fredag 1600 typ), håller på hela kvällen o folk lämnar dagen efter, efter lunchen. Laddtid totalt då ca 1600-1400 blir 22 timmar.
Om Micro, kaffepanna vvberedare frys kyl lampor mm husgrejjor är jämt fasfördelade och man avstår infravärmare, tvättmaskin mm ej vitalt (just då iaf) så borde man kunna få loss mycket mer energi till laddning.
Saker som man kan ha för att ändra effektbehovet är tex Thermos/Tekanna med redan klarbryggt kaffe, stor varmvattenstank, utegrill istället för spislagad mat, batteridriven musikanläggning*.
* är mycket praktiskt i vanliga fallet också, min egen födelsedagsfest "räddades" för övrigt med levande ljus och en sån där stereo som ser ut och är i storlek som en kabinväska.
Mvh PP
Med en Tesla Powerwall som effekutjämnar blir det kanske bättre?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Men...
Man kan väl tänka sig runda av på jobbet fredag lunch.. Det skulle ge ett par timmar till för fest laddning... Så ska det nycktras till, dagen efter snack osv... vilket ger lite extra där med... Win win så att säga
Annars om det är ngn som kör hem samma kväll får man sikta på att helt enkelt börja festen tidigare... Man behöver ju inte parta så hårt kort tid.. Kanske hellre lite mer sansat men skojigare/trevligare och längre tid
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Är det verkligen realistiskt att alla gäster måste ladda?
Vore det inte bättre om enbart nån/några långväga gäster laddar, resterande gäster har tillräcklig räckvidd så det är ändå inte ett problem för dessa.
På så sätt visar man två positiva sidor, det smidiga med att ladda hemma plus att elbilar visst kan ha bra räckvidd. Kanske kan man tänka sig en konversation liknande:
-"Ska inte du också ladda?"
-"Nej det är ju bara 12mil hem så jag tankar hemma istället."
Någon försöker köra iväg onykter men bilen vill inte åka då sladden sitter fast...
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Innovation is all or nothing. No matter how much “innovation” customers think they’ve bought, the next five generations of customers aren’t going to put up with a car, at any price, that has Bluetooth and infotainment inferior to their latest phone.
Tesla speaks directly to these so-called digital natives; everyone else is in the stone age. Why? Because innovation is binary. Something is innovative, or it isn’t. One flaw is failure. But it’s not hardware flaws that are deadly, it's software. Hardware can fail all day long—we expect it to fail. Not software. Legacy carmakers are selling packages wherein they design the cosmetics but buy the software. It's almost 2018; if it isn't upgradeable in the field, by the user, it's essentially dead to that user.
...
The Tesla’s central gauge cluster? The Morgan has one, too, but it doesn’t do anything. I have to suction-mount my iPhone there. The Model 3? The screen replicates everything I want my phone to offer while I’m driving. All the buttons critics think people will miss? There’s a reason Blackberry died. Have you seen an IPhone X? No buttons.
The Model 3’s spartan interior? Gorgeous. Clean. Devoid of the BS nonsense and clutter we’ve come to mistake for “design.”
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Det mest intressanta är inte vad Daniele Schillaci, Nissan’s EVP of Global Sales & Marketing säger om nästa Leaf - utan vad som inte sägs i svaret på frågan "is Nissan going to move to the CCS route or continue with CHAdeMO?"
Det mest intressanta är inte vad Daniele Schillaci, Nissan’s EVP of Global Sales & Marketing säger om nästa Leaf - utan vad som inte sägs i svaret på frågan "is Nissan going to move to the CCS route or continue with CHAdeMO?"
CHAdeMO ska tydligen enligt användarna vara det mest lättanvända alternativet... Vet inte riktigt om jag håller
med om det, men självklart vill han åtminstone påstå att det är så (även om han skulle veta att det inte stämmer).
Vad skulle ni andra som använt båda varianterna säga om vilket som är mest lättanvänt?
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
Det mest intressanta är inte vad Daniele Schillaci, Nissan’s EVP of Global Sales & Marketing säger om nästa Leaf - utan vad som inte sägs i svaret på frågan "is Nissan going to move to the CCS route or continue with CHAdeMO?"
CHAdeMO ska tydligen enligt användarna vara det mest lättanvända alternativet... Vet inte riktigt om jag håller
med km det, men självklart vill han åtminstone påstå att det är så (även om han skulle veta att det inte stämmer).
Vad skulle ni andra som använt båda varianterna säga om vilket som är mest lättanvänt?
Teslas modifierade typ-2 kontakt är överlägsen både CHAdeMO och CCS av vilka jag föredrar CHAdeMO då det är lättare att träffa med den runda kontakten.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Går det att köra 19" på X?
Har någon lyckats kränga dit (däck/fälg) smalare däck på Model S? Går det? Kan man så att säga dra dit I3-hjul på den..? Bromsok sätter nog stopp va?
Går det att köra 19" på X?
Har någon lyckats kränga dit (däck/fälg) smalare däck på Model S? Går det? Kan man så att säga dra dit I3-hjul på den..? Bromsok sätter nog stopp va?
Jag har 19" cyclone original på just nu på min Model X. Vinterhjul från Tesla är antingen 19" eller 20".
Utan att kolla upp det så misstänker att detta är mer än vad Teslas aktieägare har investerat i Tesla. På tiden att några av de stora biltillverkarna verkar ha börjat vakna, synd att det inte går snabbare och att det är fler.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
En starkt bidragande orsak till smogproblemen är de 55 000 lastbilar som varje dag försörjer jättestaden med varor. De är en förutsättning för att livet ska fungera, men deras utsläpp håller på att göra staden omöjlig att leva i.
Myndigheternas panikreaktion i slutet av veckan blev att förbjuda lastbilarna från att komma in. Sedan kom regnet och dimman lättade något.
Det är svårt att se något annat än att det kommer bli en revolution inom branschen. Och Samtidigt läser man åsikter från s.k experter om Tesla Semi.. de pratar om en konservativ bransch och hur Tesla i princip aldrig kan lyckas. Volvo/Scania mfl ska nog avstå att lyssna på den typen av åsikter om de vill överleva.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Svenska politiker måste sätta stenhårdpress på Volvo och Scania att ställa om. Inte för att rädda världen eller våra svenska städer utan för att rädda företagen och jobben. Det är enormt svårt för dem att själva göra denna u-sväng.
Och Samtidigt läser man åsikter från s.k experter om Tesla Semi.. de pratar om en konservativ bransch och hur Tesla i princip aldrig kan lyckas.
Jag säger bara en sak: Money talks. När företagen inser hur mycket pengar det finns att spara (dvs. tjäna) på att byta till eldrift kommer det att gå fort. Mer konservativa än så är de inte. Och de som är det kommer att gå under. Åkerierna, alltså.
Och Samtidigt läser man åsikter från s.k experter om Tesla Semi.. de pratar om en konservativ bransch och hur Tesla i princip aldrig kan lyckas.
Jag säger bara en sak: Money talks. När företagen inser hur mycket pengar det finns att spara (dvs. tjäna) på att byta till eldrift kommer det att gå fort. Mer konservativa än så är de inte. Och de som är det kommer att gå under. Åkerierna, alltså.
Precis så enkelt är det. Det handlar om lönsamhet. Det är den ENDA vägen. Precis som med solceller, vindkraft osv. Det är först när det blir billigare på riktigt som det slår igenom i stor skala.
Minst fem nya linjer ska börja trafikeras med extralånga elbussar de närmaste tio åren, först ut blir linje 8 under 2019. Biltrafiken får maka på sig.
– Det är mycket högre krav på framkomlighet för elbussarna - de behöver sin laddning för att köra trafiken, inte för att stå och tomköra i en bilkö, säger Nicklas Ljungström (MP), vice ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd.
Svenska politiker måste sätta stenhårdpress på Volvo och Scania att ställa om. Inte för att rädda världen eller våra svenska städer utan för att rädda företagen och jobben. Det är enormt svårt för dem att själva göra denna u-sväng.
Ja, det är nog enda chansen. De har rullat på i samma hjulspår för länge..
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri Avgasfri sedan 2015.04.28