Sida 96 av 109
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 17 maj 2024 17:35
av Knix
fth skrev: ↑17 maj 2024 15:34
Knix skrev: ↑17 maj 2024 15:15
Nej, även v3/4 delar effekt, dock över många fler stolpar, i praktiken över en hel station. Ca 90 kW per stolpe om man ska tro inläggen på TMC.
Ingen station kan förstås leverera mer än vad den totala matningen ger, det kan man ju iofs kalla för att stolparna "delar effekt", men det är ju inte jämförbart med v2. För v2 är ju max
per par 150 kW
oavsett hur hög matningen till stationen är, den begränsningen finns ju inte på v3/v4.
Uppgiften om 90 kW/stolpe stämmer alltså inte, för v3/v4 är begränsningen total matning delat med antal stolpar, vilket förstås kommer att skilja sig från station till station.
/fth
Nej, det stämmer inte heller. I de flesta fall är det antalet kabinett som omvandlar AC till DC som är flaskhalsen. Normalt går det 4 stolpar per kabinett, och varje kabinett kan omvandla 350 kVA AC till DC, därav medeleffekten på ca 90 kW per stolpe.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 17 maj 2024 17:54
av fth
Knix skrev: ↑17 maj 2024 17:35
Nej, det stämmer inte heller. I de flesta fall är det antalet kabinett som omvandlar AC till DC som är flaskhalsen. Normalt går det 4 stolpar per kabinett, och varje kabinett kan omvandla 350 kVA AC till DC, därav medeleffekten på ca 90 kW per stolpe.
Nej, jag har mycket svårt att tro att det finns en gräns på 90kW per stolpe vid hög belastning, det skulle ju innebära att en v3/v4 knappt skulle ha högre genomströmning än en v2 vid hög belastning, och det stämmer ju helt enkelt inte.
Det hade ju varit ganska korkat av Tesla att designa sin nya arkitektur med en sådan flaskhals, jag har heller aldrig upplevt att jag blivit begränsad till 90kW på någon v3/v4 jag har laddat på som har varit proppfull (ganska många tillfällen).
Stolparna är absolut grupperade fyra per kabinett, men kabinetten är också grupperade i kluster, som i sin tur delar på den totala matningen. Jag är rätt säker på att begränsningen vid maximalt utnyttjande är total matning delat med antal stolpar för dom allra flesta v3/v4-stationer.
/fth
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 17 maj 2024 18:04
av fth
Knix skrev: ↑17 maj 2024 17:35
Nej, det stämmer inte heller. I de flesta fall är det antalet kabinett som omvandlar AC till DC som är flaskhalsen. Normalt går det 4 stolpar per kabinett, och varje kabinett kan omvandla 350 kVA AC till DC, därav medeleffekten på ca 90 kW per stolpe.
Tydligen kan varje kabinett leverera "sina" 350kW
plus upp till ytterligare 575kW delat från klustret, dvs drygt 230 kW samtidigt på alla fyra stolpar.
Det finns alltså ingen hård gräns på 90 kW per stolpe i en "kabinett-grupp". Skulle mot förmodan fyra moderna Teslor med 0% SoC och varmt batteri
samtidigt börja ladda från alla fyra stolpar i samma "kabinett-grupp" så kommer dom alltså ändå få >230kW var.
/fth
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 17 maj 2024 18:06
av Nicke Nyfiken
fth skrev: ↑17 maj 2024 17:54
Knix skrev: ↑17 maj 2024 17:35
Nej, det stämmer inte heller. I de flesta fall är det antalet kabinett som omvandlar AC till DC som är flaskhalsen. Normalt går det 4 stolpar per kabinett, och varje kabinett kan omvandla 350 kVA AC till DC, därav medeleffekten på ca 90 kW per stolpe.
Nej, jag har mycket svårt att tro att det finns en gräns på 90kW per stolpe vid hög belastning, det skulle ju innebära att en v3/v4 knappt skulle ha högre genomströmning än en v2 vid hög belastning, och det stämmer ju helt enkelt inte.
Det hade ju varit ganska korkat av Tesla att designa sin nya arkitektur med en sådan flaskhals, jag har heller aldrig upplevt att jag blivit begränsad till 90kW på någon v3/v4 jag har laddat på som har varit proppfull (ganska många tillfällen).
Stolparna är absolut grupperade fyra per kabinett, men kabinetten är också grupperade i kluster, som i sin tur delar på den totala matningen. Jag är rätt säker på att begränsningen vid maximalt utnyttjande är total matning delat med antal stolpar för dom allra flesta v3/v4-stationer.
/fth
Håller med.
Jag har aldrig upplevt någon begränsning på V3/4 när jag laddat med 3 andra bilar på samma "siffra" vilket jag antar är samma kabinett. Jag har fått 250 kW varje gång jag förväntat mig det. Det skulle innebära att de andra 3 bilarna tillsammans bara skulle dra 100 kW sammanlagt. Låter osannolikt att jag haft sådan tur varje gång.
Nya superchargers i Sverige
Postat: 17 maj 2024 18:25
av jpetters
fth skrev:jpetters skrev: ↑17 maj 2024 12:53
I Tyskland kommer de flesta SuC v2 bytas ut till v4. Det blir en klar förbättring att slippa dela effekt med en annan stolpe och mindre risk för blockade laddare.
Lite sämre om man inte köpt CCS adaptern till legacy S/X. Då kan det bli lite svårt att köra genom Tyskland.
Det lär väl tyvärr dröja innan det händer i Sverige under rådande förutsättningar.
Grymt, v2 skyr man ju som pesten, när det här är genomfört så slipper man fundera
Jag antar att det dock fortfarande kommer kunna vara sämre effekt på dessa stationer vid hög belastning.
Matningen för v2-stationerna är ju sannolikt dimensionerad efter vad v2 maximalt kunde leverera, dvs c:a 150 kW
per par, och nu blir det istället c:a 250 kW
per stolpe.
Med samma antal stolpar så skulle det alltså behövas 3.33ggr högre matning till stationen för att kunna leverera teoretisk max, och det kommer man nog inte fixa för alla stationer.
/fth
Blir ett ordentligt lyft. Verkligen en välkommen uppgradering av SuC nätverket.
Nu ser det dessutom ut som samtliga v2 kommer uppgraderas till v4 då det tillkommit ett flertal stationer i den upphandling Tesla skicka ut (kanske är flera olika i praktiken). Det ska vara klart till slutet av året.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 17 maj 2024 18:39
av Knix
Nicke Nyfiken skrev: ↑17 maj 2024 18:06
fth skrev: ↑17 maj 2024 17:54
Knix skrev: ↑17 maj 2024 17:35
Nej, det stämmer inte heller. I de flesta fall är det antalet kabinett som omvandlar AC till DC som är flaskhalsen. Normalt går det 4 stolpar per kabinett, och varje kabinett kan omvandla 350 kVA AC till DC, därav medeleffekten på ca 90 kW per stolpe.
Nej, jag har mycket svårt att tro att det finns en gräns på 90kW per stolpe vid hög belastning, det skulle ju innebära att en v3/v4 knappt skulle ha högre genomströmning än en v2 vid hög belastning, och det stämmer ju helt enkelt inte.
Det hade ju varit ganska korkat av Tesla att designa sin nya arkitektur med en sådan flaskhals, jag har heller aldrig upplevt att jag blivit begränsad till 90kW på någon v3/v4 jag har laddat på som har varit proppfull (ganska många tillfällen).
Stolparna är absolut grupperade fyra per kabinett, men kabinetten är också grupperade i kluster, som i sin tur delar på den totala matningen. Jag är rätt säker på att begränsningen vid maximalt utnyttjande är total matning delat med antal stolpar för dom allra flesta v3/v4-stationer.
/fth
Håller med.
Jag har aldrig upplevt någon begränsning på V3/4 när jag laddat med 3 andra bilar på samma "siffra" vilket jag antar är samma kabinett. Jag har fått 250 kW varje gång jag förväntat mig det. Det skulle innebära att de andra 3 bilarna tillsammans bara skulle dra 100 kW sammanlagt. Låter osannolikt att jag haft sådan tur varje gång.
Flera kabinett kan dela på DC-kraft. Ett kabinett kan dra kraft så att det räcker för att förse fyra bilar med 250 kW från andra kabinett. Försök koppla in flera förvärmda bilar med låg SoC samtidigt på en liten station och återkom med resultatet. Kommer inte vara i närheten av 250 kW per bil.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 17 maj 2024 18:55
av fth
Knix skrev: ↑17 maj 2024 18:39
Nicke Nyfiken skrev: ↑17 maj 2024 18:06
fth skrev: ↑17 maj 2024 17:54
Knix skrev: ↑17 maj 2024 17:35
Nej, det stämmer inte heller. I de flesta fall är det antalet kabinett som omvandlar AC till DC som är flaskhalsen. Normalt går det 4 stolpar per kabinett, och varje kabinett kan omvandla 350 kVA AC till DC, därav medeleffekten på ca 90 kW per stolpe.
Nej, jag har mycket svårt att tro att det finns en gräns på 90kW per stolpe vid hög belastning, det skulle ju innebära att en v3/v4 knappt skulle ha högre genomströmning än en v2 vid hög belastning, och det stämmer ju helt enkelt inte.
Det hade ju varit ganska korkat av Tesla att designa sin nya arkitektur med en sådan flaskhals, jag har heller aldrig upplevt att jag blivit begränsad till 90kW på någon v3/v4 jag har laddat på som har varit proppfull (ganska många tillfällen).
Stolparna är absolut grupperade fyra per kabinett, men kabinetten är också grupperade i kluster, som i sin tur delar på den totala matningen. Jag är rätt säker på att begränsningen vid maximalt utnyttjande är total matning delat med antal stolpar för dom allra flesta v3/v4-stationer.
/fth
Håller med.
Jag har aldrig upplevt någon begränsning på V3/4 när jag laddat med 3 andra bilar på samma "siffra" vilket jag antar är samma kabinett. Jag har fått 250 kW varje gång jag förväntat mig det. Det skulle innebära att de andra 3 bilarna tillsammans bara skulle dra 100 kW sammanlagt. Låter osannolikt att jag haft sådan tur varje gång.
Flera kabinett kan dela på DC-kraft. Ett kabinett kan dra kraft så att det räcker för att förse fyra bilar med 250 kW från andra kabinett. Försök koppla in flera förvärmda bilar med låg SoC samtidigt på en liten station och återkom med resultatet. Kommer inte vara i närheten av 250 kW per bil.
Se mitt inlägg ovan, v3/v4 kan leverera drygt 230kW samtidigt per stolpe i samma kluster, 350kW från ”egen” DC och ytterligare 575kW från klustret.
Eventuellt begränsning beror på begränsad matning,
inte pga flaskhalsar i stationen.
/fth
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 17 maj 2024 19:02
av Nicke Nyfiken
Knix skrev: ↑17 maj 2024 18:39
Nicke Nyfiken skrev: ↑17 maj 2024 18:06
fth skrev: ↑17 maj 2024 17:54
Knix skrev: ↑17 maj 2024 17:35
Nej, det stämmer inte heller. I de flesta fall är det antalet kabinett som omvandlar AC till DC som är flaskhalsen. Normalt går det 4 stolpar per kabinett, och varje kabinett kan omvandla 350 kVA AC till DC, därav medeleffekten på ca 90 kW per stolpe.
Nej, jag har mycket svårt att tro att det finns en gräns på 90kW per stolpe vid hög belastning, det skulle ju innebära att en v3/v4 knappt skulle ha högre genomströmning än en v2 vid hög belastning, och det stämmer ju helt enkelt inte.
Det hade ju varit ganska korkat av Tesla att designa sin nya arkitektur med en sådan flaskhals, jag har heller aldrig upplevt att jag blivit begränsad till 90kW på någon v3/v4 jag har laddat på som har varit proppfull (ganska många tillfällen).
Stolparna är absolut grupperade fyra per kabinett, men kabinetten är också grupperade i kluster, som i sin tur delar på den totala matningen. Jag är rätt säker på att begränsningen vid maximalt utnyttjande är total matning delat med antal stolpar för dom allra flesta v3/v4-stationer.
/fth
Håller med.
Jag har aldrig upplevt någon begränsning på V3/4 när jag laddat med 3 andra bilar på samma "siffra" vilket jag antar är samma kabinett. Jag har fått 250 kW varje gång jag förväntat mig det. Det skulle innebära att de andra 3 bilarna tillsammans bara skulle dra 100 kW sammanlagt. Låter osannolikt att jag haft sådan tur varje gång.
Flera kabinett kan dela på DC-kraft. Ett kabinett kan dra kraft så att det räcker för att förse fyra bilar med 250 kW från andra kabinett. Försök koppla in flera förvärmda bilar med låg SoC samtidigt på en liten station och återkom med resultatet. Kommer inte vara i närheten av 250 kW per bil.
Jag har bara en bil så du får nog själv ta och genomföra det testet, för jag har inget att bevisa. Jag har aldrig blivit begränsad i effekt på SuC V3 eller V4 och jag är nöjd så.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 17 maj 2024 19:22
av Knix
fth skrev: ↑17 maj 2024 18:55
Knix skrev: ↑17 maj 2024 18:39
Nicke Nyfiken skrev: ↑17 maj 2024 18:06
fth skrev: ↑17 maj 2024 17:54
Knix skrev: ↑17 maj 2024 17:35
Nej, det stämmer inte heller. I de flesta fall är det antalet kabinett som omvandlar AC till DC som är flaskhalsen. Normalt går det 4 stolpar per kabinett, och varje kabinett kan omvandla 350 kVA AC till DC, därav medeleffekten på ca 90 kW per stolpe.
Nej, jag har mycket svårt att tro att det finns en gräns på 90kW per stolpe vid hög belastning, det skulle ju innebära att en v3/v4 knappt skulle ha högre genomströmning än en v2 vid hög belastning, och det stämmer ju helt enkelt inte.
Det hade ju varit ganska korkat av Tesla att designa sin nya arkitektur med en sådan flaskhals, jag har heller aldrig upplevt att jag blivit begränsad till 90kW på någon v3/v4 jag har laddat på som har varit proppfull (ganska många tillfällen).
Stolparna är absolut grupperade fyra per kabinett, men kabinetten är också grupperade i kluster, som i sin tur delar på den totala matningen. Jag är rätt säker på att begränsningen vid maximalt utnyttjande är total matning delat med antal stolpar för dom allra flesta v3/v4-stationer.
/fth
Håller med.
Jag har aldrig upplevt någon begränsning på V3/4 när jag laddat med 3 andra bilar på samma "siffra" vilket jag antar är samma kabinett. Jag har fått 250 kW varje gång jag förväntat mig det. Det skulle innebära att de andra 3 bilarna tillsammans bara skulle dra 100 kW sammanlagt. Låter osannolikt att jag haft sådan tur varje gång.
Flera kabinett kan dela på DC-kraft. Ett kabinett kan dra kraft så att det räcker för att förse fyra bilar med 250 kW från andra kabinett. Försök koppla in flera förvärmda bilar med låg SoC samtidigt på en liten station och återkom med resultatet. Kommer inte vara i närheten av 250 kW per bil.
Se mitt inlägg ovan, v3/v4 kan leverera drygt 230kW samtidigt per stolpe i samma kluster, 350kW från ”egen” DC och ytterligare 575kW från klustret.
Eventuellt begränsning beror på begränsad matning,
inte pga flaskhalsar i stationen.
/fth
Ok, då menar vi ju bara olika saker när vi skriver matning.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 17 maj 2024 22:16
av Knix
Nicke Nyfiken skrev: ↑17 maj 2024 19:02
Knix skrev: ↑17 maj 2024 18:39
Nicke Nyfiken skrev: ↑17 maj 2024 18:06
fth skrev: ↑17 maj 2024 17:54
Knix skrev: ↑17 maj 2024 17:35
Nej, det stämmer inte heller. I de flesta fall är det antalet kabinett som omvandlar AC till DC som är flaskhalsen. Normalt går det 4 stolpar per kabinett, och varje kabinett kan omvandla 350 kVA AC till DC, därav medeleffekten på ca 90 kW per stolpe.
Nej, jag har mycket svårt att tro att det finns en gräns på 90kW per stolpe vid hög belastning, det skulle ju innebära att en v3/v4 knappt skulle ha högre genomströmning än en v2 vid hög belastning, och det stämmer ju helt enkelt inte.
Det hade ju varit ganska korkat av Tesla att designa sin nya arkitektur med en sådan flaskhals, jag har heller aldrig upplevt att jag blivit begränsad till 90kW på någon v3/v4 jag har laddat på som har varit proppfull (ganska många tillfällen).
Stolparna är absolut grupperade fyra per kabinett, men kabinetten är också grupperade i kluster, som i sin tur delar på den totala matningen. Jag är rätt säker på att begränsningen vid maximalt utnyttjande är total matning delat med antal stolpar för dom allra flesta v3/v4-stationer.
/fth
Håller med.
Jag har aldrig upplevt någon begränsning på V3/4 när jag laddat med 3 andra bilar på samma "siffra" vilket jag antar är samma kabinett. Jag har fått 250 kW varje gång jag förväntat mig det. Det skulle innebära att de andra 3 bilarna tillsammans bara skulle dra 100 kW sammanlagt. Låter osannolikt att jag haft sådan tur varje gång.
Flera kabinett kan dela på DC-kraft. Ett kabinett kan dra kraft så att det räcker för att förse fyra bilar med 250 kW från andra kabinett. Försök koppla in flera förvärmda bilar med låg SoC samtidigt på en liten station och återkom med resultatet. Kommer inte vara i närheten av 250 kW per bil.
Jag har bara en bil så du får nog själv ta och genomföra det testet, för jag har inget att bevisa. Jag har aldrig blivit begränsad i effekt på SuC V3 eller V4 och jag är nöjd så.
Fullt förståeligt. Jag har också bara en tesla, och jag tror inte att någon av de få teslaägare jag känner är intresserade av att testa då vi har nästan 100 mil ToR till närmaste station som är så liten att det skulle vara hanterbart att testa.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 18 maj 2024 11:22
av flamman
Bild från Gävle South (Gävle Bro södergående). Äntligen!
Kommer bli perfekt på väg hem från fjällen, har undvikit Gävle pga. fel sida och V2-laddare. Gävle är dock det ställe som navigatorn rekommenderar.
V4 och 12st laddaren.
Fanns även bild på fundament för 20 st Recharge-laddare vilket är toppen på alla sätt.
(Lånad bild från SuC-gruppen på FB)
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 18 maj 2024 11:56
av martinot
flamman skrev: ↑18 maj 2024 11:22
Bild från Gävle South (Gävle Bro södergående). Äntligen!
Kommer bli perfekt på väg hem från fjällen, har undvikit Gävle pga. fel sida och V2-laddare. Gävle är dock det ställe som navigatorn rekommenderar.
V4 och 12st laddaren.
Fanns även bild på fundament för 20 st Recharge-laddare vilket är toppen på alla sätt.
(Lånad bild från SuC-gruppen på FB)
IMG_1665.jpeg
Snyggt!
Blir utmärkt om vi skall ta elbilen till fjällen den vägen!
Har denna redan fått nätinkoppling, eller kommer den möjligen riskera att bli utan öppnande på något år tack vare att IF Metall tagit med de lokala elnätsbolagen i konflikten?
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 18 maj 2024 12:04
av flamman
Tolkade som att den inte är inkopplad än. (syns inte i appen heller)
Kommer väl visa sig här om IF metalls blockad mot elektrifiering och grön omställning funkar i praktiken.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 18 maj 2024 12:14
av fth
flamman skrev: ↑18 maj 2024 11:22
Bild från Gävle South (Gävle Bro södergående). Äntligen!
Kommer bli perfekt på väg hem från fjällen, har undvikit Gävle pga. fel sida och V2-laddare. Gävle är dock det ställe som navigatorn rekommenderar.
V4 och 12st laddaren.
Fanns även bild på fundament för 20 st Recharge-laddare vilket är toppen på alla sätt.
(Lånad bild från SuC-gruppen på FB)
IMG_1665.jpeg
Grymt!
Gävle N är ju en av Sveriges högst belastade SuC, det här kommer att förbättra genomströmningen rejält, hoppas bara Tesla lyckas koppla in trots konflikten.
/fth
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 18 maj 2024 12:33
av martinot
fth skrev: ↑18 maj 2024 12:14
flamman skrev: ↑18 maj 2024 11:22
Bild från Gävle South (Gävle Bro södergående). Äntligen!
Kommer bli perfekt på väg hem från fjällen, har undvikit Gävle pga. fel sida och V2-laddare. Gävle är dock det ställe som navigatorn rekommenderar.
V4 och 12st laddaren.
Fanns även bild på fundament för 20 st Recharge-laddare vilket är toppen på alla sätt.
(Lånad bild från SuC-gruppen på FB)
IMG_1665.jpeg
Grymt!
Gävle N är ju en av Sveriges högst belastade SuC, det här kommer att förbättra genomströmningen rejält, hoppas bara Tesla lyckas koppla in trots konflikten.
/fth
Japp.
Mycket bra tillskott!
Har vi tur så kanske elnätet redan kopplats in till platsen innan denna eskalering, eller att just detta nätbolag i Gävle inte har KA.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 18 maj 2024 12:35
av Verdi_
Är det helt stopp för inkoppling av nya SuC nu?
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 18 maj 2024 14:08
av Rubiks
Verdi_ skrev: ↑18 maj 2024 12:35
Är det helt stopp för inkoppling av nya SuC nu?
https://www.falukuriren.se/2024-05-16/b ... i-vansbro/
Teslas station i Vansbro fanns också med på biltillverkarens hemsida där man man med en karta redovisade de anläggningar som planerades att öppna under 2023.
I slutet av året fanns dock fortfarande inget synligt spår som visade att en byggstart var nära.
...
”Jag kan tyvärr inte säga mer är det som står på vår hemsida och kommenterar inte heller något förrän laddarna är satta i drift”, skrev Patrik Ingvarsson, utvecklare för det publika nätverket på Tesla, som svar på en fråga kring byggplanerna.
Snart visade sig de uppskjutna byggplanerna bero på IF Metalls strejk på Teslas svenska serviceställen sedan Tesla vägrat att teckna kollektivavtal för IF Metalls medlemmar.
...
Någon kommentar från Tesla kring det låsta läget, eller om byggplanerna i Vansbro fortfarande är aktuella, har inte gått att få.
Inget i artikeln nämner hur de kommit fram till att de uppskjutna byggplanerna beror på strejken, bara konstaterande att det gör det.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 18 maj 2024 16:07
av Knix
Rubiks skrev: ↑18 maj 2024 14:08
Verdi_ skrev: ↑18 maj 2024 12:35
Är det helt stopp för inkoppling av nya SuC nu?
https://www.falukuriren.se/2024-05-16/b ... i-vansbro/
Teslas station i Vansbro fanns också med på biltillverkarens hemsida där man man med en karta redovisade de anläggningar som planerades att öppna under 2023.
I slutet av året fanns dock fortfarande inget synligt spår som visade att en byggstart var nära.
...
”Jag kan tyvärr inte säga mer är det som står på vår hemsida och kommenterar inte heller något förrän laddarna är satta i drift”, skrev Patrik Ingvarsson, utvecklare för det publika nätverket på Tesla, som svar på en fråga kring byggplanerna.
Snart visade sig de uppskjutna byggplanerna bero på IF Metalls strejk på Teslas svenska serviceställen sedan Tesla vägrat att teckna kollektivavtal för IF Metalls medlemmar.
...
Någon kommentar från Tesla kring det låsta läget, eller om byggplanerna i Vansbro fortfarande är aktuella, har inte gått att få.
Inget i artikeln nämner hur de kommit fram till att de uppskjutna byggplanerna beror på strejken, bara konstaterande att det gör det.
Kanske inte framtida planer, men i en artikel i fackets egen tidning framgår det att åtminstone en station står klar men inte öppnat på grund av att nätbolaget inte kopplar in den på grund av konflikten, se
https://da.se/2024/04/blockaden-som-tes ... -omojligt/
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 18 maj 2024 16:17
av A76
Dags för Tesla att få det prövat i domstol om strejk är att anse som särskilt skäl. Tyvärr är sannolikheten rätt stor att det faller in under en så vag skrivning. Men genom prövning finns det då ytterligare ett sätt att försöka få till en förändring lagmässigt för att minska fackens möjligheter till samhällsstörande verksamhet.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 18 maj 2024 16:20
av frippe
A76 skrev: ↑18 maj 2024 16:17
Dags för Tesla att få det prövat i domstol om strejk är att anse som särskilt skäl. Tyvärr är sannolikheten rätt stor att det faller in under en så vag skrivning. Men genom prövning finns det då ytterligare ett sätt att försöka få till en förändring lagmässigt för att minska fackens möjligheter till samhällsstörande verksamhet.
Särskilt skäl är mildare än om det stått synnerligt skäl. Så ja, hög sannolikhet att strejk eller sympatiåtgärder är ett särskilt skäl. Speciellt när Tesla är part i orsaken till åtgärderna mot dem.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 24 jun 2024 11:20
av jwe901
Jäckvik får fler laddstolpar. 8st totalt nu.
Det sista kopplas in idag av elektriker och sedan kommer Tesla driftsätta. Elektrikerfirman har fått dispens för dessa men får annars inte göra några jobb åt tesla. 2st heltider med jobb för dom går förlorade.
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 01 aug 2024 18:49
av Electron
Fortfarande blockad för installation av nya SuC?
Kom precis hem från Norge. Det var en dröm att köra omkring där med alla SuC

Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 01 aug 2024 21:48
av martinot
Electron skrev: ↑01 aug 2024 18:49
Fortfarande blockad för installation av nya SuC?
Ja. Tyvärr så finns det ju alternativ när det gäller de lokala elektriska jobben för att installera en ny SuC-anläggning. Däremot så har vi i Sverige tyvärr monopol hos de lokala elnäten i de olika kommunerna, och de kan man tyvärr aldrig gå runt. Tesla är helt beroende av dessa då de inte får lov att anlita andra elektriker för att ansluta nya SuC-stationer till elnäten. Så strejkar dessa monopolbolag så är du helt körd som företagare.
Electron skrev: ↑01 aug 2024 18:49
Kom precis hem från Norge. Det var en dröm att köra omkring där med alla SuC
Jo, i Norge så har vi inte rätten att ta externa bolag i sympatiåtgärder/blockader, och saknar även den "fina" svenska modellen. Så även om facken på Teslas verkstäder i Norge skulle utropa strejka, så kan de inte stoppa utbyggnaden av laddstationer (som de, tyvärr, kan göra här i Sverige).
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 02 aug 2024 08:08
av pmnordkvist
Gäller denna begränsning även utbyggnad av befintliga stationer?
Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 02 aug 2024 10:32
av Nicke Nyfiken
pmnordkvist skrev: ↑02 aug 2024 08:08
Gäller denna begränsning även utbyggnad av befintliga stationer?
Utökar man antalet laddstolpar behövs det sannolikt kraftigare matning till stationen, och då är man i nätbolagets händer.