Sida 95 av 246

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 31 jan 2020 12:08
av taliz
Cirkle K blir allså också dyrare än diesel.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 31 jan 2020 12:10
av Verdi
mati skrev:
helix skrev:
Nu har Circle K i Norge annonserat sin nya prismodell för tjänsten "Circle K Charge" ...
Intressant. Det är alltså rejält mycket billigare än Ionity, vilket betyder att Circle K på sätt och vis konkurrerar med sig själva. Om det finns två CK-stationer nära varandra, den ena har Ionitys laddare och den andra har CK egna så är det ju ett givet val.
Bra att de gör så, det trodde jag faktiskt inte. Jag var rädd att de skulle lägga sig på samma prisnivå som Ionity.
En enkel gissning är att de har ett avtal som hindrar de från att sätta upp egna 150 kW-stolpar i närheten av Ionity-stationerna. Men vem vet?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 31 jan 2020 13:03
av Bjelke
Verdi skrev:
mati skrev:
helix skrev:
Nu har Circle K i Norge annonserat sin nya prismodell för tjänsten "Circle K Charge" ...
Intressant. Det är alltså rejält mycket billigare än Ionity, vilket betyder att Circle K på sätt och vis konkurrerar med sig själva. Om det finns två CK-stationer nära varandra, den ena har Ionitys laddare och den andra har CK egna så är det ju ett givet val.
Bra att de gör så, det trodde jag faktiskt inte. Jag var rädd att de skulle lägga sig på samma prisnivå som Ionity.
En enkel gissning är att de har ett avtal som hindrar de från att sätta upp egna 150 kW-stolpar i närheten av Ionity-stationerna. Men vem vet?
Ja det vore ju en jäklig knepig konkurrens annars liksom... Spännande! :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 31 jan 2020 13:03
av TiborBlomhall
Mickep skrev:
Vad hade varit ett rimligt pris och villkor för att få ladda?
Tänk på att verksamheten inte skall gå med förlust.
Kan tänka mig en fast avgift, och sedan en rörlig kostnad. Säg 80 k+ 3-4kr/kwh. Det skulle motsvara bensinpriset.
Känns som om udden riktas mot teslaägare som inte betalt till ionitys utbyggnad.
Kanske ett förhandlingsdrag inför sucanslutning?
Jag anser att alla priser som innehåller månadskostnad är av ondo. De gör att du har ingen aning hur mycket laddningen kommer kosta. Även med 80 kr per månad och 3 kr per kWh måste du ladda minst 320 kWh på ett år för att komma ner i totalpriset 6 kronor per kWh. Du måste åka minst 160 mil långresor under året - längs vägsträckor där just Ionity har laddare. Hur många gör det? Kommer du göra det nästa år? Varför ska man tvinga in sina egna kunder i sådana dilemmor?

ENDA raka, rättvisa vägen är att de sätter X kr per kWh för deras egna kunder och högre priser för andra. Utan några månadskostnader alls. Då kommer de få in lika mycket pengar som med dagens system men utan att lura in sina egna kunder i ockerkontrakt. Säg 5 kr per kWh för egna kunder och 10 kr per kWh för andra. Fine. Eller 4 kr per kWh för egna kunder och 12 kr per kWh för andra. Whatever. Men sluta straffa era egna kunder för böfvulen! :evil:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 31 jan 2020 13:09
av mati
Bjelke skrev:
Verdi skrev:
mati skrev:
helix skrev:
Nu har Circle K i Norge annonserat sin nya prismodell för tjänsten "Circle K Charge" ...
Intressant. Det är alltså rejält mycket billigare än Ionity, vilket betyder att Circle K på sätt och vis konkurrerar med sig själva. Om det finns två CK-stationer nära varandra, den ena har Ionitys laddare och den andra har CK egna så är det ju ett givet val.
Bra att de gör så, det trodde jag faktiskt inte. Jag var rädd att de skulle lägga sig på samma prisnivå som Ionity.
En enkel gissning är att de har ett avtal som hindrar de från att sätta upp egna 150 kW-stolpar i närheten av Ionity-stationerna. Men vem vet?
Ja det vore ju en jäklig knepig konkurrens annars liksom... Spännande! :)
"Närheten" är ju ett relativt begrepp. För mig spelar det ingen roll om jag laddar i Flädie eller i Malmö när jag åker söderut. Det är enbart priset som avgör var jag ska ladda.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 31 jan 2020 13:13
av Verdi
mati skrev:
Bjelke skrev:
Verdi skrev:
mati skrev:
helix skrev:
Nu har Circle K i Norge annonserat sin nya prismodell för tjänsten "Circle K Charge" ...
Intressant. Det är alltså rejält mycket billigare än Ionity, vilket betyder att Circle K på sätt och vis konkurrerar med sig själva. Om det finns två CK-stationer nära varandra, den ena har Ionitys laddare och den andra har CK egna så är det ju ett givet val.
Bra att de gör så, det trodde jag faktiskt inte. Jag var rädd att de skulle lägga sig på samma prisnivå som Ionity.
En enkel gissning är att de har ett avtal som hindrar de från att sätta upp egna 150 kW-stolpar i närheten av Ionity-stationerna. Men vem vet?
Ja det vore ju en jäklig knepig konkurrens annars liksom... Spännande! :)
"Närheten" är ju ett relativt begrepp. För mig spelar det ingen roll om jag laddar i Flädie eller i Malmö när jag åker söderut. Det är enbart priset som avgör var jag ska ladda.
Vore jag Ionity skulle jag sätta en gräns på 10 mil. Men vi får se. Det kanske inte ens finns såna begränsningar.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 31 jan 2020 13:16
av Nicke Nyfiken
Mickep skrev:
Känns som om udden riktas mot teslaägare som inte betalt till ionitys utbyggnad.
Teslaägare är också skattebetalare.

Tycker att udden riktas mot alla andra än just Teslaägare, eftersom de har tillgång till världens största snabbladdningsnätverk helt gratis eller till relativt lågt pris, och har därmed minst anledning av alla att använda Ionity.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 31 jan 2020 13:31
av TiborBlomhall
Exakt. Vi Teslaägare sk*ter egentligen i Ionity. Jag själv har aldrig laddat hos dem, aldrig känt behovet.

Problemet med Ionity just nu är att de riktar udden mot sina egna kunder. Som i bästa fall inte vet vad de ska behöva betala för laddning om ett år - i värsta fall (Audi) vet att de måste betala ockerhyra på 199 kr per månad för att få "ladda billigt" - som för de flesta blir dyrare laddning om man slår ut årsavgift och kWh-pris på antal kWh en med-el-bilist snabbladdar per år.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 31 jan 2020 14:10
av mati
TiborBlomhall skrev:
Exakt. Vi Teslaägare sk*ter egentligen i Ionity. Jag själv har aldrig laddat hos dem, aldrig känt behovet.

Problemet med Ionity just nu är att de riktar udden mot sina egna kunder. Som i bästa fall inte vet vad de ska behöva betala för laddning om ett år - i värsta fall (Audi) vet att de måste betala ockerhyra på 199 kr per månad för att få "ladda billigt" - som för de flesta blir dyrare laddning om man slår ut årsavgift och kWh-pris på antal kWh en med-el-bilist snabbladdar per år.
Jag räknar såhär, säg för enkelhetens skull att en e-tron drar 2,4kW/mil, vilket den oftast inte gör på långfärd, men vi säger att den gör det.
3,30kr/kWh x 2,4 kWh/mil = 8kr/mil (med Audis idiotabonnemang)

Säg återigen för enkelhetens skull att en dieselbil drar 0,63 liter/mil och att soppan kostar 16 kr/l.
Alltså 10kr/mil. Billigare utanför Sverige.

E.tron = 2400 kr/år + 8 kr/mil * körsträcka
Bensinbil = 10kr / mil * körsträcka

För körsträcka = 1200 mil / år blir driftskostnadena lika, dvs 12.000 kr /år. Kör man mer blir e-tron billigare än en dieselbil.

Det innebär mao att jag måste köra och ladda hos Ionity minst 1200mil/år om jag vill att min e-tron kommer ner i samma prisnivå som en dieselbil på långresa! Och då har jag räknat jävligt snällt. Och så långt kör jag naturligtvis inte. Det kommer alltså alltid vara dyrare för mig att ta e-tron på långresa än en dieselbil. Alltid.
Hur mycket jag måste ladda hemma eller någon annanstans där det är billigt för att den totala kostnaden ska hamna under kostnadena för en dieselbil orkar jag inte räkna på. Danni får nog lägga till det i sin kalkyl. Det blir jäkligt komplicerat.
Enklast är det att stanna hemma och bara ladda hemma för då är det självklart billigare med elbil. Men man känner sig jävligt instängd. Det var inte riktigt meningen.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 31 jan 2020 14:32
av Verdi
mati skrev:
TiborBlomhall skrev:
Exakt. Vi Teslaägare sk*ter egentligen i Ionity. Jag själv har aldrig laddat hos dem, aldrig känt behovet.

Problemet med Ionity just nu är att de riktar udden mot sina egna kunder. Som i bästa fall inte vet vad de ska behöva betala för laddning om ett år - i värsta fall (Audi) vet att de måste betala ockerhyra på 199 kr per månad för att få "ladda billigt" - som för de flesta blir dyrare laddning om man slår ut årsavgift och kWh-pris på antal kWh en med-el-bilist snabbladdar per år.
Jag räknar såhär, säg för enkelhetens skull att en e-tron drar 2,4kW/mil, vilket den oftast inte gör på långfärd, men vi säger att den gör det.
3,30kr/kWh x 2,4 kWh/mil = 8kr/mil (med Audis idiotabonnemang)

Säg återigen för enkelhetens skull att en dieselbil drar 0,63 liter/mil och att soppan kostar 16 kr/l.
Alltså 10kr/mil. Billigare utanför Sverige.

E.tron = 2400 kr/år + 8 kr/mil * körsträcka
Bensinbil = 10kr / mil * körsträcka

För körsträcka = 1200 mil / år blir driftskostnadena lika, dvs 12.000 kr /år. Kör man mer blir e-tron billigare än en dieselbil.

Det innebär mao att jag måste köra och ladda hos Ionity minst 1200mil/år om jag vill att min e-tron kommer ner i samma prisnivå som en dieselbil på långresa! Och då har jag räknat jävligt snällt. Och så långt kör jag naturligtvis inte. Det kommer alltså alltid vara dyrare för mig att ta e-tron på långresa än en dieselbil. Alltid.
Hur mycket jag måste ladda hemma eller någon annanstans där det är billigt för att den totala kostnaden ska hamna under kostnadena för en dieselbil orkar jag inte räkna på. Danni får nog lägga till det i sin kalkyl. Det blir jäkligt komplicerat.
Enklast är det att stanna hemma och bara ladda hemma för då är det självklart billigare med elbil. Men man känner sig jävligt instängd. Det var inte riktigt meningen.

Men vänta lite här nu. Vad spelar det för roll vad bilen kostar på långresa? Egentligen. Att det är känslomässigt jobbigt är en sak men det är väl ändå totalkostnaden för bränslet över året som man måste jämför mot?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 31 jan 2020 14:45
av RagWal
Såklart att det känns jobbigt att långresorna blir dyrare även om totalen blir billigare.

Det är väl helt enkelt den enkla analysen Ionity gjort. "Vi kan ta grisigt betalt även om det blir billigare för kunderna på totalen. Så vi kan tjäna flis på att elbilen blir billigare för alla."

Det är väl så det kanske är tänkt men tyvärr tiltar det för de flesta när någon ska "ockra" och man blir vrång och dumsnål och ser bara dyra långresor.

Pedagogiskt dilemma plus att konkurrensen verkar leverera till lägre priser och förstör hela upplägget. Närmaste åren kommer folk generellt skita i 100kW eller 350kW i laddkabeln.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 31 jan 2020 14:47
av TiborBlomhall
Totalkostnaden för bränslet över året blir heller inte billigt om du måste pröjsa 2388 kronor för Audis laddkort.

Års-totalkostnaden för laddning typ fördubblas.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 31 jan 2020 14:55
av mati
Verdi skrev:
Men vänta lite här nu. Vad spelar det för roll vad bilen kostar på långresa? Egentligen. Att det är känslomässigt jobbigt är en sak men det är väl ändå totalkostnaden för bränslet över året som man måste jämför mot?
Ja och nej. Som jag skrev tidigare med mitt pizza-exempel, är det värt att betala det dubbla dieselpriset när man åker på semester? Semestermilen blir ju mångdubbelt dyrare än vardagsmilen. Det är det ena. Man kan kalla det för känslomässigt.
Jag har ju köpt en elbil eftersom den var billigare i drift. Kalkylen byggde på det. Men det är den inte nödvändigtvis, och det är svårt att räkna ut, eftersom det finns så många faktorer som spelar in nu plötsligt.
Om jag alltid laddar hemma är den alltid billigare än en diesel. Givet.
Om jag laddar för mer än 12.000kr/år hos Ionity är den också alltid billigare än en diesel, även om jag aldrig laddar hemma. Orealistiskt, men troligen är det så Ionity och Audi resonerar.
Nånstans däremellan går en luddig gräns där dieseln faktiskt är billigare. Det beror på hur mycket jag kör totalt och hur stor andel som är hemmaladdning och Ionity-laddning. Sen finns ju halvdyra alternativ till Ionity som försvårar kalkylen ännu mer.
TiborBlomhall skrev:
Totalkostnaden för bränslet över året blir heller inte billigt om du måste pröjsa 2388 kronor för Audis laddkort.

Års-totalkostnaden för laddning typ fördubblas.
Precis exakt så. Jag räknar med ungefär 4000 kr /år för laddning (hemma). För att idiotabonnemanget på 2400kr/år ska bli billigare än 8,70kr/kWh måste man alltså Ionity-ladda för 1500kr/år ungefär. En fördubbling.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 31 jan 2020 15:13
av Verdi
mati skrev:
Verdi skrev:
Men vänta lite här nu. Vad spelar det för roll vad bilen kostar på långresa? Egentligen. Att det är känslomässigt jobbigt är en sak men det är väl ändå totalkostnaden för bränslet över året som man måste jämför mot?
Ja och nej. Som jag skrev tidigare med mitt pizza-exempel, är det värt att betala det dubbla dieselpriset när man åker på semester? Semestermilen blir ju mångdubbelt dyrare än vardagsmilen. Det är det ena. Man kan kalla det för känslomässigt.
Jag har ju köpt en elbil eftersom den var billigare i drift. Kalkylen byggde på det. Men det är den inte nödvändigtvis, och det är svårt att räkna ut, eftersom det finns så många faktorer som spelar in nu plötsligt.
Om jag alltid laddar hemma är den alltid billigare än en diesel. Givet.
Om jag laddar för mer än 12.000kr/år hos Ionity är den också alltid billigare än en diesel, även om jag aldrig laddar hemma. Orealistiskt, men troligen är det så Ionity och Audi resonerar.
Nånstans däremellan går en luddig gräns där dieseln faktiskt är billigare. Det beror på hur mycket jag kör totalt och hur stor andel som är hemmaladdning och Ionity-laddning. Sen finns ju halvdyra alternativ till Ionity som försvårar kalkylen ännu mer.
TiborBlomhall skrev:
Totalkostnaden för bränslet över året blir heller inte billigt om du måste pröjsa 2388 kronor för Audis laddkort.

Års-totalkostnaden för laddning typ fördubblas.
Precis exakt så. Jag räknar med ungefär 4000 kr /år för laddning (hemma). För att idiotabonnemanget på 2400kr/år ska bli billigare än 8,70kr/kWh måste man alltså Ionity-ladda för 1500kr/år ungefär. En fördubbling.
Köp en dieselbil och betala ännu mer då... :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 31 jan 2020 15:52
av mati
Verdi skrev:
Köp en dieselbil och betala ännu mer då... :)
Det är precis det som är frågan. Om elbilen kostar minst 4000kr/år mer än vad jag har räknat med från början så minskar ju skillnaden till dieselbilen, och därmed blir elbilen mindre intressant från ett ekonomiskt perpektiv. Glöm inte att elbilen är mycket dyrare i inköp. Det räcker inte att den är lite billigare i drift, den måste vara mycket billigare för att klara jämförelsen med dieseln. Det var ju ganska tajt sedan tidigare. Många ifrågasätter om elbilens lägre driftskostnad verkligen kan kompensera för det höga inköpspriset, men med en sådan merkostnad för laddning är det än mindre troligt att elbilen har samma TCO som en diesel.
Det värsta är att det är så svårt att veta, eftersom det beror på hur många långresor man gör. Allt är ju inte planerat, det kan bli 1, 2, 3 eller fler resor per år. Jag vet inte. Det spelade ju aldrig någon roll hittills, eftersom det var alltid samma milkostnad, oavsett vart man åkte. Nu spelar det plötsligt en avgörande roll hur jag använder bilen, vart jag kör, hur många semester- och tjänsteresor jag måste göra osv. Jag gillar inte det. Jag vill veta vad det kostar.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 31 jan 2020 15:57
av Mickep
TiborBlomhall skrev:
Exakt. Vi Teslaägare sk*ter egentligen i Ionity. Jag själv har aldrig laddat hos dem, aldrig känt behovet.

Problemet med Ionity just nu är att de riktar udden mot sina egna kunder. Som i bästa fall inte vet vad de ska behöva betala för laddning om ett år - i värsta fall (Audi) vet att de måste betala ockerhyra på 199 kr per månad för att få "ladda billigt" - som för de flesta blir dyrare laddning om man slår ut årsavgift och kWh-pris på antal kWh en med-el-bilist snabbladdar per år.

Vilka egna kunder är det udden riktas mot?
Har för mig att den stora massan är ju model3 ägare. (de har inget gratis utan måste betala för sig) Det har tom varit mycket billigare och snabbare att ladda på ionity (tack vare 80 kr flatraten)
De egna tillverkarna kommer garanterat ha gratis inträde något/några år.

Och jag tror att innan den tiden går ut kommer något att ha hänt.
antingen så sänker de nivån för tesla bilar, för att i sin tur komma in på suc nätverket. eller så kommer lagstiftarna att ta alla som har laddare i örat och kräva att ordnar debitering åt alla bilar utan abbonemang (om det är via app får vi se)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 31 jan 2020 16:00
av Verdi
mati skrev:
Verdi skrev:
Köp en dieselbil och betala ännu mer då... :)
Det är precis det som är frågan. Om elbilen kostar minst 4000kr/år mer än vad jag har räknat med från början så minskar ju skillnaden till dieselbilen, och därmed blir elbilen mindre intressant från ett ekonomiskt perpektiv. Glöm inte att elbilen är mycket dyrare i inköp. Det räcker inte att den är lite billigare i drift, den måste vara mycket billigare för att klara jämförelsen med dieseln. Det var ju ganska tajt sedan tidigare. Många ifrågasätter om elbilens lägre driftskostnad verkligen kan kompensera för det höga inköpspriset, men med en sådan merkostnad för laddning är det än mindre troligt att elbilen har samma TCO som en diesel.
Det värsta är att det är så svårt att veta, eftersom det beror på hur många långresor man gör. Allt är ju inte planerat, det kan bli 1, 2, 3 eller fler resor per år. Jag vet inte. Det spelade ju aldrig någon roll hittills, eftersom det var alltid samma milkostnad, oavsett vart man åkte. Nu spelar det plötsligt en avgörande roll hur jag använder bilen, vart jag kör, hur många semester- och tjänsteresor jag måste göra osv. Jag gillar inte det. Jag vill veta vad det kostar.

4000:-/år är småpengar i sammanhanget. Jag förstår hur du känner dock. Det blir avigt, det blir det. Fast du har ju gjort betydande ekonomiska uppoffringar tidigare för att få köra på el. Varför är just detta så jobbigt?


Ska dock inte sticka under stol med att jag själv är väldigt nöjd med att ha gratis SuC. Det ger ju en fin frihetskänsla om inte annat. För i verkligheten så använder jag inte det så mycket alls. Det är väl bara ännu ett bevis på att vi inte är rationella varelser. :)

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 31 jan 2020 16:06
av Verdi
Mickep skrev:
TiborBlomhall skrev:
Exakt. Vi Teslaägare sk*ter egentligen i Ionity. Jag själv har aldrig laddat hos dem, aldrig känt behovet.

Problemet med Ionity just nu är att de riktar udden mot sina egna kunder. Som i bästa fall inte vet vad de ska behöva betala för laddning om ett år - i värsta fall (Audi) vet att de måste betala ockerhyra på 199 kr per månad för att få "ladda billigt" - som för de flesta blir dyrare laddning om man slår ut årsavgift och kWh-pris på antal kWh en med-el-bilist snabbladdar per år.

Vilka egna kunder är det udden riktas mot?
Har för mig att den stora massan är ju model3 ägare. (de har inget gratis utan måste betala för sig) Det har tom varit mycket billigare och snabbare att ladda på ionity (tack vare 80 kr flatraten)
De egna tillverkarna kommer garanterat ha gratis inträde något/några år.

Och jag tror att innan den tiden går ut kommer något att ha hänt.
antingen så sänker de nivån för tesla bilar, för att i sin tur komma in på suc nätverket. eller så kommer lagstiftarna att ta alla som har laddare i örat och kräva att ordnar debitering åt alla bilar utan abbonemang (om det är via app får vi se)

Vi som har en BMW i3 t ex. Har inte hört nåt från BMW om något erbjudande för oss.

Samma sak för de som har en Zoe, I-Pace, Polestar 2, XC40 P8 eller nåt annat som varken tillhör Ionity eller kan ladda på SuC.

En Tesla behöver inga Ionity-stationer så jag tror inte Tesla öht bryr sig om detta. Det kommer inte finnas några Tesla-kunder som bönar och ber om att Tesla ska göra en deal med Ionity.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 31 jan 2020 17:06
av BEV[e-Rage]
Verdi skrev:
En Tesla behöver inga Ionity-stationer så jag tror inte Tesla öht bryr sig om detta. Det kommer inte finnas några Tesla-kunder som bönar och ber om att Tesla ska göra en deal med Ionity.
Vilka Tesla-kunder skulle vilja att andra bilar kunde ladda på SuC stationerna? T.ex långsamt laddande elbilar med CCS som ZOE ZE50, e-UP!, IONIQ 38.3kWh, KONA 39kWh, e-Golf, etc.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 31 jan 2020 17:17
av TiborBlomhall
Mickep skrev:
Vilka egna kunder är det udden riktas mot?
Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche och Volkswagen, som bekostat Ionity nätverket. Och nu har väl Hyundai också gått med?

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 31 jan 2020 17:20
av nek0
TiborBlomhall skrev:
Mickep skrev:
Vilka egna kunder är det udden riktas mot?
Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche och Volkswagen, som bekostat Ionity nätverket. Och nu har väl Hyundai också gått med?
Och Kia

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 31 jan 2020 18:12
av taliz
Det är ju riktigt tokigt att det inte sällan blir billigare att flyga än att köra elbil via IONITY.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 31 jan 2020 19:34
av mati
Verdi skrev:
[
4000:-/år är småpengar i sammanhanget. Jag förstår hur du känner dock. Det blir avigt, det blir det. Fast du har ju gjort betydande ekonomiska uppoffringar tidigare för att få köra på el. Varför är just detta så jobbigt?
Därför att det finns en smärtgräns. Att köpa en dyr bil är en sak, men så länge det är billigt att köra den är det fortfarande okej. Men när det plötsligt blir svindyrt att ta en långtur är det inte roligt längre. Det tar längre tid, det är krångligare och nu är det också dyrare än att åka dieselbil.

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 31 jan 2020 19:39
av Verdi
BEV[e-Rage] skrev:
Verdi skrev:
En Tesla behöver inga Ionity-stationer så jag tror inte Tesla öht bryr sig om detta. Det kommer inte finnas några Tesla-kunder som bönar och ber om att Tesla ska göra en deal med Ionity.
Vilka Tesla-kunder skulle vilja att andra bilar kunde ladda på SuC stationerna? T.ex långsamt laddande elbilar med CCS som ZOE ZE50, e-UP!, IONIQ 38.3kWh, KONA 39kWh, e-Golf, etc.
Typ ingen. :? :lol:

Re: Ionitys laddnätverk

Postat: 31 jan 2020 19:42
av Bjelke
mati skrev:
Verdi skrev:
[
4000:-/år är småpengar i sammanhanget. Jag förstår hur du känner dock. Det blir avigt, det blir det. Fast du har ju gjort betydande ekonomiska uppoffringar tidigare för att få köra på el. Varför är just detta så jobbigt?
Därför att det finns en smärtgräns. Att köpa en dyr bil är en sak, men så länge det är billigt att köra den är det fortfarande okej. Men när det plötsligt blir svindyrt att ta en långtur är det inte roligt längre. Det tar längre tid, det är krångligare och nu är det också dyrare än att åka dieselbil.
Och ganska enkelt val för alla som har en elbil och en fossilare, man tar fossilloket på semesterresan... skitbra... not.