Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 31 jan 2020 12:08
Cirkle K blir allså också dyrare än diesel. 

En enkel gissning är att de har ett avtal som hindrar de från att sätta upp egna 150 kW-stolpar i närheten av Ionity-stationerna. Men vem vet?mati skrev:Intressant. Det är alltså rejält mycket billigare än Ionity, vilket betyder att Circle K på sätt och vis konkurrerar med sig själva. Om det finns två CK-stationer nära varandra, den ena har Ionitys laddare och den andra har CK egna så är det ju ett givet val.helix skrev:Nu har Circle K i Norge annonserat sin nya prismodell för tjänsten "Circle K Charge" ...
Bra att de gör så, det trodde jag faktiskt inte. Jag var rädd att de skulle lägga sig på samma prisnivå som Ionity.
Ja det vore ju en jäklig knepig konkurrens annars liksom... Spännande!Verdi skrev:En enkel gissning är att de har ett avtal som hindrar de från att sätta upp egna 150 kW-stolpar i närheten av Ionity-stationerna. Men vem vet?mati skrev:Intressant. Det är alltså rejält mycket billigare än Ionity, vilket betyder att Circle K på sätt och vis konkurrerar med sig själva. Om det finns två CK-stationer nära varandra, den ena har Ionitys laddare och den andra har CK egna så är det ju ett givet val.helix skrev:Nu har Circle K i Norge annonserat sin nya prismodell för tjänsten "Circle K Charge" ...
Bra att de gör så, det trodde jag faktiskt inte. Jag var rädd att de skulle lägga sig på samma prisnivå som Ionity.
Jag anser att alla priser som innehåller månadskostnad är av ondo. De gör att du har ingen aning hur mycket laddningen kommer kosta. Även med 80 kr per månad och 3 kr per kWh måste du ladda minst 320 kWh på ett år för att komma ner i totalpriset 6 kronor per kWh. Du måste åka minst 160 mil långresor under året - längs vägsträckor där just Ionity har laddare. Hur många gör det? Kommer du göra det nästa år? Varför ska man tvinga in sina egna kunder i sådana dilemmor?Mickep skrev:Vad hade varit ett rimligt pris och villkor för att få ladda?
Tänk på att verksamheten inte skall gå med förlust.
Kan tänka mig en fast avgift, och sedan en rörlig kostnad. Säg 80 k+ 3-4kr/kwh. Det skulle motsvara bensinpriset.
Känns som om udden riktas mot teslaägare som inte betalt till ionitys utbyggnad.
Kanske ett förhandlingsdrag inför sucanslutning?
"Närheten" är ju ett relativt begrepp. För mig spelar det ingen roll om jag laddar i Flädie eller i Malmö när jag åker söderut. Det är enbart priset som avgör var jag ska ladda.Bjelke skrev:Ja det vore ju en jäklig knepig konkurrens annars liksom... Spännande!Verdi skrev:En enkel gissning är att de har ett avtal som hindrar de från att sätta upp egna 150 kW-stolpar i närheten av Ionity-stationerna. Men vem vet?mati skrev:Intressant. Det är alltså rejält mycket billigare än Ionity, vilket betyder att Circle K på sätt och vis konkurrerar med sig själva. Om det finns två CK-stationer nära varandra, den ena har Ionitys laddare och den andra har CK egna så är det ju ett givet val.helix skrev:Nu har Circle K i Norge annonserat sin nya prismodell för tjänsten "Circle K Charge" ...
Bra att de gör så, det trodde jag faktiskt inte. Jag var rädd att de skulle lägga sig på samma prisnivå som Ionity.
Vore jag Ionity skulle jag sätta en gräns på 10 mil. Men vi får se. Det kanske inte ens finns såna begränsningar.mati skrev:"Närheten" är ju ett relativt begrepp. För mig spelar det ingen roll om jag laddar i Flädie eller i Malmö när jag åker söderut. Det är enbart priset som avgör var jag ska ladda.Bjelke skrev:Ja det vore ju en jäklig knepig konkurrens annars liksom... Spännande!Verdi skrev:En enkel gissning är att de har ett avtal som hindrar de från att sätta upp egna 150 kW-stolpar i närheten av Ionity-stationerna. Men vem vet?mati skrev:Intressant. Det är alltså rejält mycket billigare än Ionity, vilket betyder att Circle K på sätt och vis konkurrerar med sig själva. Om det finns två CK-stationer nära varandra, den ena har Ionitys laddare och den andra har CK egna så är det ju ett givet val.helix skrev:Nu har Circle K i Norge annonserat sin nya prismodell för tjänsten "Circle K Charge" ...
Bra att de gör så, det trodde jag faktiskt inte. Jag var rädd att de skulle lägga sig på samma prisnivå som Ionity.
Teslaägare är också skattebetalare.Mickep skrev:Känns som om udden riktas mot teslaägare som inte betalt till ionitys utbyggnad.
Jag räknar såhär, säg för enkelhetens skull att en e-tron drar 2,4kW/mil, vilket den oftast inte gör på långfärd, men vi säger att den gör det.TiborBlomhall skrev:Exakt. Vi Teslaägare sk*ter egentligen i Ionity. Jag själv har aldrig laddat hos dem, aldrig känt behovet.
Problemet med Ionity just nu är att de riktar udden mot sina egna kunder. Som i bästa fall inte vet vad de ska behöva betala för laddning om ett år - i värsta fall (Audi) vet att de måste betala ockerhyra på 199 kr per månad för att få "ladda billigt" - som för de flesta blir dyrare laddning om man slår ut årsavgift och kWh-pris på antal kWh en med-el-bilist snabbladdar per år.
mati skrev:Jag räknar såhär, säg för enkelhetens skull att en e-tron drar 2,4kW/mil, vilket den oftast inte gör på långfärd, men vi säger att den gör det.TiborBlomhall skrev:Exakt. Vi Teslaägare sk*ter egentligen i Ionity. Jag själv har aldrig laddat hos dem, aldrig känt behovet.
Problemet med Ionity just nu är att de riktar udden mot sina egna kunder. Som i bästa fall inte vet vad de ska behöva betala för laddning om ett år - i värsta fall (Audi) vet att de måste betala ockerhyra på 199 kr per månad för att få "ladda billigt" - som för de flesta blir dyrare laddning om man slår ut årsavgift och kWh-pris på antal kWh en med-el-bilist snabbladdar per år.
3,30kr/kWh x 2,4 kWh/mil = 8kr/mil (med Audis idiotabonnemang)
Säg återigen för enkelhetens skull att en dieselbil drar 0,63 liter/mil och att soppan kostar 16 kr/l.
Alltså 10kr/mil. Billigare utanför Sverige.
E.tron = 2400 kr/år + 8 kr/mil * körsträcka
Bensinbil = 10kr / mil * körsträcka
För körsträcka = 1200 mil / år blir driftskostnadena lika, dvs 12.000 kr /år. Kör man mer blir e-tron billigare än en dieselbil.
Det innebär mao att jag måste köra och ladda hos Ionity minst 1200mil/år om jag vill att min e-tron kommer ner i samma prisnivå som en dieselbil på långresa! Och då har jag räknat jävligt snällt. Och så långt kör jag naturligtvis inte. Det kommer alltså alltid vara dyrare för mig att ta e-tron på långresa än en dieselbil. Alltid.
Hur mycket jag måste ladda hemma eller någon annanstans där det är billigt för att den totala kostnaden ska hamna under kostnadena för en dieselbil orkar jag inte räkna på. Danni får nog lägga till det i sin kalkyl. Det blir jäkligt komplicerat.
Enklast är det att stanna hemma och bara ladda hemma för då är det självklart billigare med elbil. Men man känner sig jävligt instängd. Det var inte riktigt meningen.
Ja och nej. Som jag skrev tidigare med mitt pizza-exempel, är det värt att betala det dubbla dieselpriset när man åker på semester? Semestermilen blir ju mångdubbelt dyrare än vardagsmilen. Det är det ena. Man kan kalla det för känslomässigt.Verdi skrev:Men vänta lite här nu. Vad spelar det för roll vad bilen kostar på långresa? Egentligen. Att det är känslomässigt jobbigt är en sak men det är väl ändå totalkostnaden för bränslet över året som man måste jämför mot?
Precis exakt så. Jag räknar med ungefär 4000 kr /år för laddning (hemma). För att idiotabonnemanget på 2400kr/år ska bli billigare än 8,70kr/kWh måste man alltså Ionity-ladda för 1500kr/år ungefär. En fördubbling.TiborBlomhall skrev:Totalkostnaden för bränslet över året blir heller inte billigt om du måste pröjsa 2388 kronor för Audis laddkort.
Års-totalkostnaden för laddning typ fördubblas.
Köp en dieselbil och betala ännu mer då...mati skrev:Ja och nej. Som jag skrev tidigare med mitt pizza-exempel, är det värt att betala det dubbla dieselpriset när man åker på semester? Semestermilen blir ju mångdubbelt dyrare än vardagsmilen. Det är det ena. Man kan kalla det för känslomässigt.Verdi skrev:Men vänta lite här nu. Vad spelar det för roll vad bilen kostar på långresa? Egentligen. Att det är känslomässigt jobbigt är en sak men det är väl ändå totalkostnaden för bränslet över året som man måste jämför mot?
Jag har ju köpt en elbil eftersom den var billigare i drift. Kalkylen byggde på det. Men det är den inte nödvändigtvis, och det är svårt att räkna ut, eftersom det finns så många faktorer som spelar in nu plötsligt.
Om jag alltid laddar hemma är den alltid billigare än en diesel. Givet.
Om jag laddar för mer än 12.000kr/år hos Ionity är den också alltid billigare än en diesel, även om jag aldrig laddar hemma. Orealistiskt, men troligen är det så Ionity och Audi resonerar.
Nånstans däremellan går en luddig gräns där dieseln faktiskt är billigare. Det beror på hur mycket jag kör totalt och hur stor andel som är hemmaladdning och Ionity-laddning. Sen finns ju halvdyra alternativ till Ionity som försvårar kalkylen ännu mer.
Precis exakt så. Jag räknar med ungefär 4000 kr /år för laddning (hemma). För att idiotabonnemanget på 2400kr/år ska bli billigare än 8,70kr/kWh måste man alltså Ionity-ladda för 1500kr/år ungefär. En fördubbling.TiborBlomhall skrev:Totalkostnaden för bränslet över året blir heller inte billigt om du måste pröjsa 2388 kronor för Audis laddkort.
Års-totalkostnaden för laddning typ fördubblas.
Det är precis det som är frågan. Om elbilen kostar minst 4000kr/år mer än vad jag har räknat med från början så minskar ju skillnaden till dieselbilen, och därmed blir elbilen mindre intressant från ett ekonomiskt perpektiv. Glöm inte att elbilen är mycket dyrare i inköp. Det räcker inte att den är lite billigare i drift, den måste vara mycket billigare för att klara jämförelsen med dieseln. Det var ju ganska tajt sedan tidigare. Många ifrågasätter om elbilens lägre driftskostnad verkligen kan kompensera för det höga inköpspriset, men med en sådan merkostnad för laddning är det än mindre troligt att elbilen har samma TCO som en diesel.Verdi skrev:Köp en dieselbil och betala ännu mer då...
TiborBlomhall skrev:Exakt. Vi Teslaägare sk*ter egentligen i Ionity. Jag själv har aldrig laddat hos dem, aldrig känt behovet.
Problemet med Ionity just nu är att de riktar udden mot sina egna kunder. Som i bästa fall inte vet vad de ska behöva betala för laddning om ett år - i värsta fall (Audi) vet att de måste betala ockerhyra på 199 kr per månad för att få "ladda billigt" - som för de flesta blir dyrare laddning om man slår ut årsavgift och kWh-pris på antal kWh en med-el-bilist snabbladdar per år.
mati skrev:Det är precis det som är frågan. Om elbilen kostar minst 4000kr/år mer än vad jag har räknat med från början så minskar ju skillnaden till dieselbilen, och därmed blir elbilen mindre intressant från ett ekonomiskt perpektiv. Glöm inte att elbilen är mycket dyrare i inköp. Det räcker inte att den är lite billigare i drift, den måste vara mycket billigare för att klara jämförelsen med dieseln. Det var ju ganska tajt sedan tidigare. Många ifrågasätter om elbilens lägre driftskostnad verkligen kan kompensera för det höga inköpspriset, men med en sådan merkostnad för laddning är det än mindre troligt att elbilen har samma TCO som en diesel.Verdi skrev:Köp en dieselbil och betala ännu mer då...
Det värsta är att det är så svårt att veta, eftersom det beror på hur många långresor man gör. Allt är ju inte planerat, det kan bli 1, 2, 3 eller fler resor per år. Jag vet inte. Det spelade ju aldrig någon roll hittills, eftersom det var alltid samma milkostnad, oavsett vart man åkte. Nu spelar det plötsligt en avgörande roll hur jag använder bilen, vart jag kör, hur många semester- och tjänsteresor jag måste göra osv. Jag gillar inte det. Jag vill veta vad det kostar.
Mickep skrev:TiborBlomhall skrev:Exakt. Vi Teslaägare sk*ter egentligen i Ionity. Jag själv har aldrig laddat hos dem, aldrig känt behovet.
Problemet med Ionity just nu är att de riktar udden mot sina egna kunder. Som i bästa fall inte vet vad de ska behöva betala för laddning om ett år - i värsta fall (Audi) vet att de måste betala ockerhyra på 199 kr per månad för att få "ladda billigt" - som för de flesta blir dyrare laddning om man slår ut årsavgift och kWh-pris på antal kWh en med-el-bilist snabbladdar per år.
Vilka egna kunder är det udden riktas mot?
Har för mig att den stora massan är ju model3 ägare. (de har inget gratis utan måste betala för sig) Det har tom varit mycket billigare och snabbare att ladda på ionity (tack vare 80 kr flatraten)
De egna tillverkarna kommer garanterat ha gratis inträde något/några år.
Och jag tror att innan den tiden går ut kommer något att ha hänt.
antingen så sänker de nivån för tesla bilar, för att i sin tur komma in på suc nätverket. eller så kommer lagstiftarna att ta alla som har laddare i örat och kräva att ordnar debitering åt alla bilar utan abbonemang (om det är via app får vi se)
Vilka Tesla-kunder skulle vilja att andra bilar kunde ladda på SuC stationerna? T.ex långsamt laddande elbilar med CCS som ZOE ZE50, e-UP!, IONIQ 38.3kWh, KONA 39kWh, e-Golf, etc.Verdi skrev:En Tesla behöver inga Ionity-stationer så jag tror inte Tesla öht bryr sig om detta. Det kommer inte finnas några Tesla-kunder som bönar och ber om att Tesla ska göra en deal med Ionity.
Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche och Volkswagen, som bekostat Ionity nätverket. Och nu har väl Hyundai också gått med?Mickep skrev:Vilka egna kunder är det udden riktas mot?
Och KiaTiborBlomhall skrev:Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche och Volkswagen, som bekostat Ionity nätverket. Och nu har väl Hyundai också gått med?Mickep skrev:Vilka egna kunder är det udden riktas mot?
Därför att det finns en smärtgräns. Att köpa en dyr bil är en sak, men så länge det är billigt att köra den är det fortfarande okej. Men när det plötsligt blir svindyrt att ta en långtur är det inte roligt längre. Det tar längre tid, det är krångligare och nu är det också dyrare än att åka dieselbil.Verdi skrev:[
4000:-/år är småpengar i sammanhanget. Jag förstår hur du känner dock. Det blir avigt, det blir det. Fast du har ju gjort betydande ekonomiska uppoffringar tidigare för att få köra på el. Varför är just detta så jobbigt?
Typ ingen.BEV[e-Rage] skrev:Vilka Tesla-kunder skulle vilja att andra bilar kunde ladda på SuC stationerna? T.ex långsamt laddande elbilar med CCS som ZOE ZE50, e-UP!, IONIQ 38.3kWh, KONA 39kWh, e-Golf, etc.Verdi skrev:En Tesla behöver inga Ionity-stationer så jag tror inte Tesla öht bryr sig om detta. Det kommer inte finnas några Tesla-kunder som bönar och ber om att Tesla ska göra en deal med Ionity.
Och ganska enkelt val för alla som har en elbil och en fossilare, man tar fossilloket på semesterresan... skitbra... not.mati skrev:Därför att det finns en smärtgräns. Att köpa en dyr bil är en sak, men så länge det är billigt att köra den är det fortfarande okej. Men när det plötsligt blir svindyrt att ta en långtur är det inte roligt längre. Det tar längre tid, det är krångligare och nu är det också dyrare än att åka dieselbil.Verdi skrev:[
4000:-/år är småpengar i sammanhanget. Jag förstår hur du känner dock. Det blir avigt, det blir det. Fast du har ju gjort betydande ekonomiska uppoffringar tidigare för att få köra på el. Varför är just detta så jobbigt?