Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

joel80 skrev:
Jag ser parkeringsbegränsningarna som ett jätteproblem.

Mailade Daniel Heldén om det idag. När jag besäker Stockholm är det oftast för jobb. Jag kan tyvärr inte åka kollektivt både p.g.a tidsåtgång (krångliga byten för mig och svårpassade tider) samt att jag oftast har mer utrustning med än jag kan bära.

Jag jobbar normalt under hela dagen, och behöver alltså parkera under dagen. Jag har vid nått tillfälle chansat och ställt mig 7-8h på de nya laddgatorna för att kunna köra utan diesel hem, men funderar på hur jag ska göra sen när dom kanske blir lite bättre på att lappa och jag skaffar elbil. Jag frågade Daniel om jag ska behöva ta andrabilen med bensin eller diesel de gånger jag ska till Stockholm då jag inte kommer kunna ladda under dagen. (Ja, jag skulle kunna snabbladda på vägen hem, men det tar emot när det nu ändå ska finnas laddplatser i stan och det finns gott om timmar för mig att långsamladda under dagen.)

Destinationsladdare bör fungera ungefär på samma sätt som vanliga parkeringsplatser! Man kank kanske sätta 12h-gräns eller nått så att det inte blir långtidspakering, men 3h eller änve 6h är för lite.
Fick svar av Daniel. :)

Men vad sjutton är det för regler/lagar han pratar om? Betyder det att där det står "endast laddande fordon" idag inte är riktigt?
Screenshot_20171101-182743.png
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inlägg av Kulingen »

joel80 skrev:
joel80 skrev:
Jag ser parkeringsbegränsningarna som ett jätteproblem.

Mailade Daniel Heldén om det idag. När jag besäker Stockholm är det oftast för jobb. Jag kan tyvärr inte åka kollektivt både p.g.a tidsåtgång (krångliga byten för mig och svårpassade tider) samt att jag oftast har mer utrustning med än jag kan bära.

Jag jobbar normalt under hela dagen, och behöver alltså parkera under dagen. Jag har vid nått tillfälle chansat och ställt mig 7-8h på de nya laddgatorna för att kunna köra utan diesel hem, men funderar på hur jag ska göra sen när dom kanske blir lite bättre på att lappa och jag skaffar elbil. Jag frågade Daniel om jag ska behöva ta andrabilen med bensin eller diesel de gånger jag ska till Stockholm då jag inte kommer kunna ladda under dagen. (Ja, jag skulle kunna snabbladda på vägen hem, men det tar emot när det nu ändå ska finnas laddplatser i stan och det finns gott om timmar för mig att långsamladda under dagen.)

Destinationsladdare bör fungera ungefär på samma sätt som vanliga parkeringsplatser! Man kank kanske sätta 12h-gräns eller nått så att det inte blir långtidspakering, men 3h eller änve 6h är för lite.
Fick svar av Daniel. :)

Men vad sjutton är det för regler/lagar han pratar om? Betyder det att där det står "endast laddande fordon" idag inte är riktigt?
Screenshot_20171101-182743.png
Det står inte "endast laddande fordon" utan endast fordon som kan laddas. Det borde stå "Batterifordon som ladd kabeln är inkopplad till"
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Precis, laddbara fordon som försöker ladda borde det vara.

Problemet är att det är lätt att se om en bil är behörig eller inte, svårare att vara säker på att man laddar eller försöker ladda. Det vore ju dumt om man fick böter två minuter efter att man laddat klart, eller p g a av något tekniskt fel.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

DN:s Jaques Wallner ser Teslas svaga Q3-rapport som en möjlighet att dissa hela bolaget:

https://www.dn.se/ekonomi/storsta-forlu ... for-tesla/

Största förlusten hittills för Tesla
Amerikanska elbilstillverkaren Tesla gjorde den största förlusten hittills under det tredje kvartalet; en förlust om 619 miljoner dollar. Det var mer än analytikerna räknat.

Jacques Wallner

Per aktie innebar det en förlust om 3,7 dollar. Analytikerna hade i genomsnitt räknat med en förlust om 2,3 dollar per aktie.

Detta trots att försäljningen steg till nästan 3 miljarder dollar (2,3 miljarder dollar kvartal 3, 2016).

Tesla har stora problem med att ta steget mot massproduktion av Model 3. Svårigheterna att få fart på produktionen av det som är avsett att bli Teslas massmarknadsbil beskrivs som ”flaskhalsar”.

Lägg därtill att Tesla anser att det är osäkert när dessa flaskhalsar i produktion kan elimineras. Möjligen kan produktion nå upp till 5.000 bilar i veckan i slutet av första kvartalet 2018, tror bolaget.

Bland erfarna bilindustrialister är det här inget som överraskar - Tesla har underskattat svårigheterna att gå över till massproduktion.

För att få Model 3-produktionen att lyfta ska Tesla minska produktionen av de dyrare bilarna Model S och Model X med tio procent. Det är ett märkligt besked; rimligtvis borde de dyrare bilarna har en högre vinstmarginal.

Aktiemarknaden var kritisk under dagen (resultatet presenterades först efter börsernas stängning); teslas aktiekurs sjönk med nästan 10,5 dollar till 321 dollar. Det finns analytiker som anser att den kan rasa 100 dollar till.

Lägg därtill Teslas problem med att företaget lovat för mycket självkörande av sina bilar vilket resulterat i olyckor och stämningar.

Teslachefen Elon Musk är medveten om att den dagen kommer när investerarna kräver att få se en rejäl vinst för att aktiekursen ska försvaras. Med tanke på att de stora bilkoncernerna i världen utlovar massor av nya elbilsmodeller (batteri- och vätgas/bränslecellsdrivna) inom de närmaste åren ser det ut som om tiden snabbt håller på att rinna ut för Tesla. "
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Det är väl i sak rätt skrivet. Det finns goda skäl att vara skeptisk, även om jag personligen tror att Tesla kommer att lyckas med modell 3. Att aktien har varit övervärderad utifrån företagets resultat är uppenbart för alla. Enda sättet att få tillbaka förtroendet är ju att börja producera modell 3 i stor mängd och att den sen landar bra bland ägarna. Kommer produktionen igång kan nog aktien slå nya rekord. Å andra sidan kan ju pengarna ta slut och då....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Gustafsson skrev:
Det är väl i sak rätt skrivet. Det finns goda skäl att vara skeptisk, även om jag personligen tror att Tesla kommer att lyckas med modell 3. Att aktien har varit övervärderad utifrån företagets resultat är uppenbart för alla. Enda sättet att få tillbaka förtroendet är ju att börja producera modell 3 i stor mängd och att den sen landar bra bland ägarna. Kommer produktionen igång kan nog aktien slå nya rekord. Å andra sidan kan ju pengarna ta slut och då....
Nja, "Lägg därtill att Tesla anser att det är osäkert när dessa flaskhalsar i produktion kan elimineras." är ju fel om man ska tro rapporten och Tesla själva och de borde väl veta vad de själva anser:
We continue to make progress resolving early bottlenecks related to these issues, and there remain no fundamental problems with our supply chain or any of our production processes.
Märks att han inte är objektiv i sin rapportering men det är väl sällan journalister nu för tiden men det finns undantag.

Jag ska dock kanske passa mig för att ha annan åsikt än Wallner, vill ju inte ha en kniv i ryggen...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Men ändå så är det mindre svartmåleri än vad brukar vara. En ganska så realistisk bild tycker jag, trots att den är vinklad. Man kan inte bara bortse från att Tesla har en del problem. Även om de säkert går att lösa. Jag delar hans åsikt i stort sett.

Fast det är såklart bra att undvika knivar i ryggen. :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Ska de minska försäljningen av S och X med 10%? Höja priserna?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Jerka

Inlägg av Jerka »

Det jag inte håller med om är att de andra biltillverkarna håller på att komma ifatt. Det anser jag inte är sant; tvärtom drygar Tesla ut försprånget. De bygger ut batterifabriken, ökar produktionstakten på Model 3, lanserar snart en lastbil, fortsätter bygga ut sitt laddnätverk osv. Vad gör de andra? Konceptbilar, bränsleceller, hybrider och utspel.

Problemet är att ingen annan biltillverkare har något trovärdigt svar på frågan hur de ska få tag i tillräckligt med batterier för att tillverka miljoner elbilar. Fram till den dag de har det, och några år till (för att få fabriken på plats) så kommer Tesla bara fortsätta dra ifrån.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerka skrev:
Det jag inte håller med om är att de andra biltillverkarna håller på att komma ifatt. Det anser jag inte är sant; tvärtom drygar Tesla ut försprånget. De bygger ut batterifabriken, ökar produktionstakten på Model 3, lanserar snart en lastbil, fortsätter bygga ut sitt laddnätverk osv. Vad gör de andra? Konceptbilar, bränsleceller, hybrider och utspel.

Problemet är att ingen annan biltillverkare har något trovärdigt svar på frågan hur de ska få tag i tillräckligt med batterier för att tillverka miljoner elbilar. Fram till den dag de har det, och några år till (för att få fabriken på plats) så kommer Tesla bara fortsätta dra ifrån.
Ja, det stämmer iofs. Än så länge är det bara en massa snack och lite verkstad från de andra tillverkarna. Men å andra sidan tror jag att de ligger faktiskt i startgroparna. Det lär dröja några år till, men sen smäller det, och då kommer alla samtidigt med bra elbilar. Stora tillverkare som VW har de finansiella musklerna att bygga egna batterifabriker utan att gå omkull på det. Samtidigt som de redan vet hur man massproducerar bilar som håller ihop. Det har Tesla inte lärt sig ännu. Visst ligger Tesla före på just batteribiten, men det försprånget behöver inte vara långlivat. Deras enda ess är SuC-nätverket, men hur det står sig när alla Model 3 ska ladda där återstår att se.
Den dagen Tesla får konkurrens blir det riktigt tufft för dem. Och det är väl det Wallner vill uttrycka.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Problemet med de andra är att de underskattar efterfrågan på rena elbilar. Därför bygger de inte tillräcklig kapacitet för batterier och därför bygger de bilar som klarar flera drivlinor på samma plattform.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Sono Motors finansdirektör (CEO) Martin Sabbione sammanfattar de etablerade tillverkarnas problematik jämfört med nya biltillverkare på ett rätt bra sätt tycker jag. Även om han här framhåller just Sono Motors konkurrensfördelar så tycker jag att detta gäller alla nya biltillverare som satsar direkt på elbilstillverkning:
[...]anses tyska tillverkare som VW eller BMW inte vara direkta konkurrenter. Dessa företag utvecklar elbilar, men hos Sono anser vi att utvecklingen är långt efter vad gäller utbud, pris och innovation. Vidare är dessa OEM bundna till mycket långa perioder när det kommer till att utveckla och införa ändringar i sina produktportföljer, bland annat med tanke på deras komplicerade och långa beslutsprocesser.

Ur deras perspektiv kan det framstå som ett stort steg för dessa organisationer att presentera verkliga innovationer från 2022 till 2025, men inte ur ett större perspektiv. Marknaden växer snabbt, och dessa företag kommer att sakna fördelarna de har i den nuvarande marknadssituationen.

[...]

När de befintliga tillverkarna väl presenterar sina innovationer, kommer de att återfå marknadsandelar, men fram till dess är det fritt fram för snabbteknologiska nystartade företag som Sono Motors att förvärva betydande marknadsandelar.

[...]

Generellt sett har större OEM-tillverkare flera begränsningar som minskar deras förmåga att ändra sin produktportfölj:

1. När det gäller affärsprocesser står de inför mycket större tröghet vad gäller beslutsfattande, resursfördelning eller finansiering.
2. När det gäller produktdesign/marknadsföring är sådana företag ofta beroende av produktigenkänning för sina fordon, det vill säga utseendet och kännetecknen kan inte justeras under en innovationsprocess.
3. När det gäller tillverkning är dessa företag ofta bundna av att använda ledig teknik- och tillverkningskapacitet, för att maximera resursomställningen och minimera investeringarna.

För Sono gäller ingen av dessa saker, det vill säga att vi är fria att använda vilken teknik som helst, ändra designen om vi anser att det är nödvändigt och omedelbart bestämma om det behövs några ändringar.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare

Inlägg av rockard »

Svenssons skrev:
Gustafsson skrev:
Nja, "Lägg därtill att Tesla anser att det är osäkert när dessa flaskhalsar i produktion kan elimineras." är ju fel om man ska tro rapporten och Tesla själva och de borde väl veta vad de själva anser:
We continue to make progress resolving early bottlenecks related to these issues, and there remain no fundamental problems with our supply chain or any of our production processes.
Märks att han inte är objektiv i sin rapportering men det är väl sällan journalister nu för tiden men det finns undantag.

Jag ska dock kanske passa mig för att ha annan åsikt än Wallner, vill ju inte ha en kniv i ryggen...
Också från deras utlåtande:
"While we continue to make significant progress each week in fixing Model 3 "bottlenecks, the nature of manufacturing challenges during a ramp such as this makes it difficult to predict exactly how long it will take for all bottlenecks to be cleared or when new ones will appear"

Håller också med om det mesta han skrev. Om man inte ser att de håller på att bli omsprungna har man inte sett Ionic, E-Golf, Leaf2 m. fl.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

Jerka skrev:

Exakt så. Jag menar, hur många Bolt hade GM inte kunnat sälja i Europa? Nu har det gått ett år sen säljstart, och den görs fortfarande i en takt mindre än 30 000 exemplar om året. En takt Tesla hoppas och planerar att Model 3 ska ha i mars nästa år - per vecka! Och hur många Leaf kan Nissan bygga?

Nja, tre månaders försening är en piss i Mississippi, som man säger. Ett års försening, då kan vi börja snacka kris.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

rockard skrev:
Håller också med om det mesta han skrev. Om man inte ser att de håller på att bli omsprungna har man inte sett Ionic, E-Golf, Leaf2 m. fl.
Som jag skrev tidigare, att provköra e-Golfen var någon slags ögonöppnare för mig. Det första jag sa när jag körde iväg med den var nånting i stil med "o fan". Lite snopet att man kör en bil som kostar nästan tre gånger så mycket. Och då får man inte glömma att VW egentligen inte vill sälja e-Golfen, dvs de har troligen avsiktligt gjort den lite sämre än vad den skulle kunna vara. De kan mycket bättre om de vill. Så fort de vågar bygga en e-Passat är Tesla illa ute. Det lär dröja två år kanske, men det kommer att ske. Garanterat.
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

mati skrev:
rockard skrev:
Som jag skrev tidigare, att provköra e-Golfen var någon slags ögonöppnare för mig. Det första jag sa när jag körde iväg med den var nånting i stil med "o fan". Lite snopet att man kör en bil som kostar nästan tre gånger så mycket. Och då får man inte glömma att VW egentligen inte vill sälja e-Golfen, dvs de har troligen avsiktligt gjort den lite sämre än vad den skulle kunna vara. De kan mycket bättre om de vill. Så fort de vågar bygga en e-Passat är Tesla illa ute. Det lär dröja två år kanske, men det kommer att ske. Garanterat.
En bra bil räcker inte nu,ska man komma ifatt Tesla måste man ha ett lika smidigt laddnätverk, laddade i Hedemora igår bara få igång gratis stolpen med supporten tog 30 min och jag fick byta stolpe till en 2km bort sen tog 10mil 2 timmar helt klart sämsta elbilsdagen i mitt liv!

Jag har alldrig köat på SUC dom har alltid startat så en elpassat med ångest varje gång man har brottom och ska ladda, aldrig i livet.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

rockard skrev:

Har sagt det förut, Teslas framtid ligger inte i att producera elbilar. När de andra bilmärkena börjar producera elbilar som är jämförbara med Teslas så har Tesla kommit ett steg närmare deras mål. Lagom till dess kommer Tesla ha hoppat in på lastbils och bussmarknaden. Under tiden detta sker så blir Tesla en allt viktigare aktör på energimarknaden, en marknad som är större än bilmarknaden.

Misstaget som många biljournalister gör är att enbart tro att Tesla är ett bilföretag. När väl världen ställt om till elbilar så lär lösningar med solceller och batterier inte vara mindre viktiga...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Sidan som visar beräknad leverans avslutas med följande...

Överlägsen prestanda och räckvidd med Model S
Se bilar i lager
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Optimala kombinationen:

Tesla -konstruerar bilarna i stort

Traditionella biltillverkare -tar över därefter och produktionsanpassar och bygger bilarna med den kvalitet och effektivitet som de är duktiga på.

Ungefär som Apple?
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Glöm inte att Tesla gynnas om andra börjar bygga bra elbilar. Det kommer finnas mer efterfrågan än tillgång under många år.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Glöm inte att Tesla gynnas om andra börjar bygga bra elbilar. Det kommer finnas mer efterfrågan än tillgång under många år.
Precis, när de stora bilmärkena kommer med elbilar så kommer definitivt isen för elbilar att vara bruten och det är de där 98% med avgasbilar som kommer att känna av konkurrensen som mest. Teslas marknad som de agerar inom är ju inte 1-2% av totala bilmarknaden utan 100% av bilmarknaden plus energimarknaden.

Idag har Tesla en stor andel av de där 1-2%, kanske 15% av världsmarknaden för rena elbilar. Skulle Tesla gå under ifall de hade 1,5% av 90% av totala bilmarknaden? De skulle ju då behöva producera kanske 5 gånger så mycket mot hur många bilar de producerar idag.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Exaktemente!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Smutt skrev:
mati skrev:
rockard skrev:
En bra bil räcker inte nu,ska man komma ifatt Tesla måste man ha ett lika smidigt laddnätverk, laddade i Hedemora igår bara få igång gratis stolpen med supporten tog 30 min och jag fick byta stolpe till en 2km bort sen tog 10mil 2 timmar helt klart sämsta elbilsdagen i mitt liv!

Jag har alldrig köat på SUC dom har alltid startat så en elpassat med ångest varje gång man har brottom och ska ladda, aldrig i livet.
Aha, det var dig som jag mötte alltså! Tråkigt att höra att det strulade så för dig. Det är ju helt löjligt att en gratis stolpe kräver inloggning/tagg. Hade som sagt gärna lånat ut min för aktivering, men det hade inte varit så bra om ni fastnade där med sladden. Det blir alltid krångligt så fort dom tar in något betalmedel känns det som; jämfört med alla laddarna och laddstolparna här omkring Falun-Borlänge och uppåt Siljan och Sälen som är gratis och som alltid fungerar på en gång.

Nu har vi inte använt publika laddare så jättemycket, men har haft strul endast en gång, i Geiranger i sommras skulle vi ladda på Fortums snabbladdare, men dess internetuppkoppling var död så även om laddaren var helt fungerande så gick det inte att få den att ladda ens via supporten.

I alla fall så håller jag helt med. SuC fungerar "alltid", gör den inte det eller om den är full så syns det i bilen, och destinationsladdning från Tesla krånglar aldrig. Utöver SuC så kommer ju ingen ha en chans mot Tesla med sina gigafabriker förrens man bygger egna. Än sen om dom blir månader försenade; vad spelar det för roll om tio eller hundra år?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
Alla har olika preferenser. Jag skulle nog byta bort min Model S mot en el-Passat (helst med drag) ganska så omgående om det hade funnits en sådan. Jag hade definitivt inte väntat på att leasingavtalet på Teslan går ut. Jag funderar allvarligt på att vår blivande e-Golf faktiskt ska bli vår första bil istället för Teslan. Antingen så behåller vi då bensinbilen ett tag till eller så blir det en mindre elbil som blir vår andrabil. Jag använder SuC-nätverket så sällan att jag faktiskt skulle klara mig utan. Å andra sidan värdesätter jag närheten till märkesverkstaden (som man troligen inte behöver uppsöka så ofta) mycket högre än risken att eventuellt behöva vänta vid en laddstolpe ett par gånger om året. Sambon har tröttnat helt på Teslan och vill helst bli av med den så fort som möjligt.
Men det är som sagt bara funderingar hittills.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

mati skrev:
Sambon har tröttnat helt på Teslan och vill helst bli av med den så fort som möjligt.
Men det är som sagt bara funderingar hittills.
Vad är det som gör att hon tröttnat helt på Teslan?
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar