Sida 93 av 239
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 13 aug 2022 08:34
av Tars
danni skrev:Dafro skrev:larsw skrev:MWall skrev:Legato skrev:
Absolut. För de som vågar köra sin 1,5 miljonersbil utan försäkring. Skulle gissa att max 1 av 100 sålda Plaid S kommer köras på bana. Men har man de planerna så visst.
S är också poänglös om man inte kör bana. Många förstår inte det och köper en ändå för bragging rights. För kom igen, hur kul är det att gasa med en tung klump som ändå är uppe i farter där körkortet ryker på några sekunder? Finns inget ljud eller nåt annat som ger nåt mervärde heller.
Räcker gott som mervärde att dra 0-50 eller 0-70 när man står först vid rödljus på en del klassiska ställen, och se BMW-, Audi-, Mercedes- och Porscheförare stå kvar vid övergångsstället när man själv redan är borta. Och extra bonus är när de sedan känner sig tvungna att bryta hastighetsgränsen för att köra ikapp och om långt senare.
Iaf finner jag det mervärdet värt på en vanlig S100D. Alltid undrat dock om det känns för de bilarna som att de står stilla när de ser en sticka iväg.
Dom kanske är vuxna så dom inte bryr sig det minsta.

Åh, det finns många vuxna som gillar att leka

Jag är nog i alla fall nästan vuxen och jag tycker det är skoj. Ibland vill andra vara med och leka också. Jag drog en Audi e-tron vid ett par trafikljus i rad i stan förra året och efter ett par gånger tog han ner rutan och ville prata. Han bara asgarvade och var helt lyrisk över hur snabbt min bil stack iväg

Jag säger såhär, när det kommer till bilar så kommer jag va fortfarande den lekfulla 20-åring som jag är i sinnet.

Är 40+.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 13 aug 2022 12:11
av improwise
Dafro skrev:Får väl erkänna att även jag hade gasat lite vid rödljusen om jag hade haft den prestandan, nu kan man bara köra ifrån lite ICE. Är väl inte heller vuxen än, kanske vid 50.

Är det inte förbjudet att säga gasa och gaspedal när det gäller elbilar?

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 13 aug 2022 12:26
av Pontus
Är det någon risk att priset ökar för Plaid?
Model S Plaid kostar i USA ca 137.500 dollar x 10,20 (cirka kurs) x 1,1 (tull) x 1,25 (moms) = 1.930.000 sek eller 23% över det svenska priset.
Model 3 P kostar ca 64.500 dollar x 10,20 (cirka kurs) x 1,1 (tull) x 1,25 (moms) = 905.000 sek eller 19% över det svenska priset.
I och för sig bara 4% skillnad med ändå 60.000 kr med dom där priserna.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 13 aug 2022 12:38
av Sofie
Räcker gott som mervärde att dra 0-50 eller 0-70 när man står först vid rödljus på en del klassiska ställen, och se BMW-, Audi-, Mercedes- och Porscheförare stå kvar vid övergångsstället när man själv redan är borta. Och extra bonus är när de sedan känner sig tvungna att bryta hastighetsgränsen för att köra ikapp och om långt senare.
Iaf finner jag det mervärdet värt på en vanlig S100D. Alltid undrat dock om det känns för de bilarna som att de står stilla när de ser en sticka iväg.[/quote]
Åh, det finns många vuxna som gillar att leka

Jag är nog i alla fall nästan vuxen och jag tycker det är skoj. Ibland vill andra vara med och leka också. Jag drog en Audi e-tron vid ett par trafikljus i rad i stan förra året och efter ett par gånger tog han ner rutan och ville prata. Han bara asgarvade och var helt lyrisk över hur snabbt min bil stack iväg

[/quote]Jag säger såhär, när det kommer till bilar så kommer jag va fortfarande den lekfulla 20-åring som jag är i sinnet.

Är 40+.[/quote]
Tror inte att man kan bli för gammal för att tycka att det är skoj att vid dubbelfiliga trafiksignaler dra ifrån någon som tror hen har en pigg bil. Svärmor är +80 och tycker fortfarande att det är skoj att dra ifrån bilar vid trafiksignalerna, hon berättade om en gång då flickvännen satt och asgarvade och gjorde tummen uppi i bilen brevid, vid trafiksignalen efter medans pojkvännenen såg rasande ut i sin trimmade bil.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 13 aug 2022 13:22
av AAKEE
Pontus skrev:Är det någon risk att priset ökar för Plaid?
Model S Plaid kostar i USA ca 137.500 dollar x 10,20 (cirka kurs) x 1,1 (tull) x 1,25 (moms) = 1.930.000 sek eller 23% över det svenska priset.
Räknar du inte snett?
Nybilsmomsen i USA är runt 6% i snitt (varierar 3-8% med stat, men aldrig 25%)
135.990$ med original 19” stod det i förrgår när jag var in i butiken sist.
Det blir ca 146300 i USA med sales tax?
1.49Mkr.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 13 aug 2022 13:39
av spacecoin
AAKEE skrev:Pontus skrev:Är det någon risk att priset ökar för Plaid?
Model S Plaid kostar i USA ca 137.500 dollar x 10,20 (cirka kurs) x 1,1 (tull) x 1,25 (moms) = 1.930.000 sek eller 23% över det svenska priset.
Räknar du inte snett?
Nybilsmomsen i USA är runt 6% i snitt (varierar 3-8% med stat, men aldrig 25%)
135.990$ med original 19” stod det i förrgår när jag var in i butiken sist.
Det blir ca 146300 i USA med sales tax?
1.49Mkr.
Pontus menar väl hur USA-priser skulle påverka svenska priser framöver? Så tolkar jag det i alla fall.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 13 aug 2022 15:42
av Bjelke
improwise skrev:Dafro skrev:Får väl erkänna att även jag hade gasat lite vid rödljusen om jag hade haft den prestandan, nu kan man bara köra ifrån lite ICE. Är väl inte heller vuxen än, kanske vid 50.

Är det inte förbjudet att säga gasa och gaspedal när det gäller elbilar?

Näe, alla fattar vad man menar och alternativen känns mest krystade ändå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 13 aug 2022 16:41
av Dafro
improwise skrev:Dafro skrev:Får väl erkänna att även jag hade gasat lite vid rödljusen om jag hade haft den prestandan, nu kan man bara köra ifrån lite ICE. Är väl inte heller vuxen än, kanske vid 50.

Är det inte förbjudet att säga gasa och gaspedal när det gäller elbilar?

När du säger det så, men vad ska man säga, men kollar man synonymer så nämns accelerera, öka, axa och tillta. Så vad ska man säga med en elbil?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 13 aug 2022 16:49
av Tellus
Dafro skrev:improwise skrev:Dafro skrev:Får väl erkänna att även jag hade gasat lite vid rödljusen om jag hade haft den prestandan, nu kan man bara köra ifrån lite ICE. Är väl inte heller vuxen än, kanske vid 50.

Är det inte förbjudet att säga gasa och gaspedal när det gäller elbilar?

När du säger det så, men vad ska man säga, men kollar man synonymer så nämns accelerera, öka, axa och tillta. Så vad ska man säga med en elbil?
Fartpedal?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 13 aug 2022 16:53
av Dafro
Tellus skrev:Dafro skrev:improwise skrev:Dafro skrev:Får väl erkänna att även jag hade gasat lite vid rödljusen om jag hade haft den prestandan, nu kan man bara köra ifrån lite ICE. Är väl inte heller vuxen än, kanske vid 50.

Är det inte förbjudet att säga gasa och gaspedal när det gäller elbilar?

När du säger det så, men vad ska man säga, men kollar man synonymer så nämns accelerera, öka, axa och tillta. Så vad ska man säga med en elbil?
Fartpedal?
Att fartpedala känns sådär.

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 13 aug 2022 21:38
av Fredrik j
Gasa är ju ett vedertaget uttryck för att öka på.
Vi har ju sällan handskar i handskfacket eller hattar på hatthyllan heller.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 13 aug 2022 22:07
av AAKEE
Håller med Fredrik J i sak.
Eftersom Plaid omfattas av tråden skulle jag nog säga [Fortpedal].

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 13 aug 2022 23:01
av Bjelke
Fredrik j skrev:Gasa är ju ett vedertaget uttryck för att öka på.
Vi har ju sällan handskar i handskfacket eller hattar på hatthyllan heller.
Exakt

varför krångla till det liksom...
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 14 aug 2022 07:46
av [JM]
Effektpedal.
Till varje given vinkel som pedalen trycks ner så finns det en associerad effekt som motorerna förväntas leverera.
Upplevs enklas i en gammal svag bensinare.
Håll jämn gas på platt mark.
Kommer till uppförsbacke, håll samma pedalvinkel, och farten sjunker pga att det krävs högre effekt för att hålla samma hastighet uppför än på platten.
Nedförsbacke och farten ökar pga det motsatta.
/Tråkiga ingenjören
Edit: Sen bidar ju pedalen med en massa andra effekter
Arga BMW, Audi, Porsche -ägare vid rödlysen.
Tjutande pipljid från oanande medpassagerare.
Indragna körkort eller böter.
Snabbare däcksbyten.
Dvs en väldigt effektfull pedal.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 14 aug 2022 08:11
av Gustafsson
Ta bort P
E-dalen i mattan typ.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 14 aug 2022 08:12
av Gustafsson
Någon som sett något jämförande test S LR refresch jfrt tidigare (Raven) ?
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 14 aug 2022 08:58
av Gustafsson
Laddkurvan har nog nämnts tidigare, men om inte så kommer den + lite nörderi här.
Tyvärr påfrestande mycket prat!. Börja mitt i och scrolla! Annars står det man vill veta i texten.
https://insideevs.com/news/549335/three ... -analysis/
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 14 aug 2022 09:04
av Zalman3
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 14 aug 2022 09:05
av Tellus
Gustafsson skrev:Någon som sett något jämförande test S LR refresch jfrt tidigare (Raven) ?
https://m.youtube.com/results?sp=mAEA&s ... s+vs+plaid
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 14 aug 2022 11:54
av Pontus
Zalman3 skrev:Screenshot_20220814-090337_Gallery.jpg
25% med 250 kW är alltså ca 25 kWh på 6 min eller ca 15 mil på 6 min. Då kommer man Stockholm Göteborg med ett laddstopp på mindre än 10 min ä en om man håller bra fart

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 14 aug 2022 12:24
av Gustafsson
Skulle vilja veta hur mycket tystare refresh är t.ex.
Vore kul att se prestandatest på LR också, Den bör väl kunna mäta sig med tidigare P modeller? Dock inte P100D eller raven performance.
Försöker motivera varför jag ska byta bort min som ju har billig laddning…
Edit: Hoppas förstås att det ska finnas bilar att prova innan man måste bestämma sig..
Körde Linköping- Lillehammer häromdagen på en laddning (53 mil), så den bättre räckvidden i refresh är inte jättemycket värd, däremot lockar den snabbare laddningen och dragkroken.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 14 aug 2022 13:51
av bjornnilsson
Gustafsson skrev:
Skulle vilja veta hur mycket tystare refresh är t.ex.
Vore kul att se prestandatest på LR också, Den bör väl kunna mäta sig med tidigare P modeller? Dock inte P100D eller raven performance.
Försöker motivera varför jag ska byta bort min som ju har billig laddning…
Edit: Hoppas förstås att det ska finnas bilar att prova innan man måste bestämma sig..
Körde Linköping- Lillehammer häromdagen på en laddning (53 mil), så den bättre räckvidden i refresh är inte jättemycket värd, däremot lockar den snabbare laddningen och dragkroken.
Om jag jämför min MSP -21 så är prestanda-siffrorna i jämförelse med Plaid inget som för mig motiverar ett byte. Det är t.o.m. kortare räckvidd på Plaid. Men snabbare laddning och (laglig) dragkrok är helt klart plus i kanten.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 14 aug 2022 14:24
av MWall
Gustafsson skrev:
Skulle vilja veta hur mycket tystare refresh är t.ex.
Vore kul att se prestandatest på LR också, Den bör väl kunna mäta sig med tidigare P modeller? Dock inte P100D eller raven performance.
Försöker motivera varför jag ska byta bort min som ju har billig laddning…
Edit: Hoppas förstås att det ska finnas bilar att prova innan man måste bestämma sig..
Körde Linköping- Lillehammer häromdagen på en laddning (53 mil), så den bättre räckvidden i refresh är inte jättemycket värd, däremot lockar den snabbare laddningen och dragkroken.
Jag funderar på en MYP istället för min 100D med fri SuC. Inte ens nu när vi körde ner till Spanien så kom jag över 10 tusen. Det är ju mindre än vad jag skulle spara på billigare försäkring.
Det som framförallt gör att jag funderar på att byta är dock att få en fyra år nyare bil med garantier. Min bil har även rullat över 12000 mil. Är ju bara att vänta på dryga reparationskostnader. Luftfjädring, bärarmar, drivaxlar, strålkastare... Plus då den dyra försäkringen. Värde av fribSuC bleknar..
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 14 aug 2022 18:12
av Gustafsson
Ja det tål att tänka på, helt klart.
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Postat: 14 aug 2022 18:33
av Niclas
Gustafsson skrev:
Skulle vilja veta hur mycket tystare refresh är t.ex.
Vore kul att se prestandatest på LR också, Den bör väl kunna mäta sig med tidigare P modeller? Dock inte P100D eller raven performance.
Försöker motivera varför jag ska byta bort min som ju har billig laddning…
Edit: Hoppas förstås att det ska finnas bilar att prova innan man måste bestämma sig..
Körde Linköping- Lillehammer häromdagen på en laddning (53 mil), så den bättre räckvidden i refresh är inte jättemycket värd, däremot lockar den snabbare laddningen och dragkroken.
Prestandamässigt om man ser på 0-100 så gör ju gamla P100D sprinten på 2,7s inkl rollout som de envisas med att ange på performance/pläd. Dvs utan rollout-avdra så gör den 0-100 på ca 3 s blankt.
Nya model s är specad 0-100 på 3,2s och det är utan rollout-avdrag
Så i princip är du nya model s lika snabb som P100D men sannolikt snabbare än den i högre hastigheter.