Sida 92 av 605

Re: Aktien TSLA

Postat: 25 jul 2019 22:55
av granlundii
Legato skrev:

Tror inte beräkningen av marginalen i sig är några konstigheter. Dock kan man ju definitivt argumentera för att kostnaderna för SUC är en förutsättning för att kunna sälja bilarna. Alltså... Om man inte hade haft SUC-nätverket och tagit förluster för det i "Service and Other" så hade man rimligtvis tvingats sälja bilarna billigare och därmed fått lägre bruttomarginal.

Förvånad att du trodde Q2 skulle bli bäst då det dels inte är vad Tesla kommunicerat, och dels var ett kvartal när man rensade ut "pre-Raven"-bilar till rea-pris.
Det finns nog en viss potential till att bruttomarginalen kommer att vända något uppåt - som du säger påverkades resultatet i q2 säkert en del av reorna. Någon större uppgång räknar jag ändå inte med. Åtminstone borde medelpriset per såld Tesla börja stabilisera sig nu (efter att ha rasat under det senaste året).

Vad Tesla kommunicerat fäster jag inte mycket vikt på... Ser inte på vilket sätt försäljningen eller marginalerna drastiskt skulle förbättras före Kina eller Model Y tar fart.

Re: Aktien TSLA

Postat: 25 jul 2019 23:01
av Legato
granlundii skrev:
Legato skrev:

Tror inte beräkningen av marginalen i sig är några konstigheter. Dock kan man ju definitivt argumentera för att kostnaderna för SUC är en förutsättning för att kunna sälja bilarna. Alltså... Om man inte hade haft SUC-nätverket och tagit förluster för det i "Service and Other" så hade man rimligtvis tvingats sälja bilarna billigare och därmed fått lägre bruttomarginal.

Förvånad att du trodde Q2 skulle bli bäst då det dels inte är vad Tesla kommunicerat, och dels var ett kvartal när man rensade ut "pre-Raven"-bilar till rea-pris.
Det finns nog en viss potential till att bruttomarginalen kommer att vända något uppåt - som du säger påverkades resultatet i q2 säkert en del av reorna. Någon större uppgång räknar jag ändå inte med. Åtminstone borde medelpriset per såld Tesla börja stabilisera sig nu (efter att ha rasat under det senaste året).

Vad Tesla kommunicerat fäster jag inte mycket vikt på... Ser inte på vilket sätt försäljningen eller marginalerna drastiskt skulle förbättras före Kina eller Model Y tar fart.
Tror inte försäljningen kommer öka drastiskt, men antagligen en aning. De höll fast vid sin prognos om 340-400k bilar under 2019 och då krävs det bra fart i Q3 och Q4.

Jag tror dock ASP kommer öka lite och kostnaderna tror jag minskar löpande (både pga effektivitetsförbättringar och pga att råvarorna blir billigare, framförallt batterier), så marginalerna tror jag kommer fortsätta uppåt (de var högre i Q2 än i Q1 egentligen, det var bara minskade ZEV-krediter som gjorde att de såg lägre ut på pappret).

Gällande vinst och kassaflöde så tycker jag att man har kommunicerat/prognosticerat hyfsat bra de senaste kvartalen. Förstår inte varför man skulle kommunicera förlust i Q2 men vinst i Q4 och sedan leverera motsatsen, finns ingen uppsida i det.

Re: Aktien TSLA

Postat: 26 jul 2019 13:56
av Sabbe
Tesla kan ju när som helst börja generera vinster om man hade velat, men det skulle vara på bekostnad av att man inte kan växa lika snabbt. Istället har man bestämt sig att växa och sänka priserna för att sätta press på övriga tillverkare att antingen börja producera elbilar eller gå i konkurs. Att försätta vissa tillverkare i konkurs skulle snabba på processen att få bort bensin/dieselbilar från vägarna.

Re: Aktien TSLA

Postat: 26 jul 2019 15:16
av Jordad
Om man lyssnar till Elon så verkar det som att Tesla kommer göra de största investeringarna i ny produktion under Q1-Q2 även nästa år så man bör förvänta sig förluster även där. 2018-19-20 kommer se ganska lika ut. Investeringar i produktion och förlust under första två kvartalen och sedan vinst under sista två kvartalen. Det följer ju även säsongsvariationer för försäljning i bilbranschen så det är väl en vettig strategi.

Re: Aktien TSLA

Postat: 26 jul 2019 15:47
av Legato
Jordad skrev:
Om man lyssnar till Elon så verkar det som att Tesla kommer göra de största investeringarna i ny produktion under Q1-Q2 även nästa år så man bör förvänta sig förluster även där. 2018-19-20 kommer se ganska lika ut. Investeringar i produktion och förlust under första två kvartalen och sedan vinst under sista två kvartalen. Det följer ju även säsongsvariationer för försäljning i bilbranschen så det är väl en vettig strategi.
Det är väldigt liten del av investeringarna i produktion som landar som Capex (och man upprepade prognosen om relativt låg Capex). Nästan allt skrivs av över tid. Kostnaderna för de fabriker som byggs påverkar resultat 30-50 år framåt (ej koll på avskrivningstakt på byggnader enligt GAAP.

Re: Aktien TSLA

Postat: 26 jul 2019 17:21
av bylund
Precis, visst finns det kostnader relaterade till att växa, men investeringar i sig är inte kostnader.

Att bygga en fabrik för två miljarder ett kvartal innebär inte en kostnad på två miljarder det kvartalet, även om man för två miljarder mindre på bankkontot.

Re: Aktien TSLA

Postat: 26 jul 2019 17:31
av granlundii
Sabbe skrev:
Tesla kan ju när som helst börja generera vinster om man hade velat, men det skulle vara på bekostnad av att man inte kan växa lika snabbt. Istället har man bestämt sig att växa och sänka priserna för att sätta press på övriga tillverkare att antingen börja producera elbilar eller gå i konkurs. Att försätta vissa tillverkare i konkurs skulle snabba på processen att få bort bensin/dieselbilar från vägarna.
Har inte sett några bevis på att Tesla kan generera vinster. Bedömer snarare att det som Tesla gör just nu inte är lönsamt. Också de kinesiska elbilstillverkarna verkar ha det svårt. Kanske ser det annorlunda ut om 2-3 år, men idag är det inte de stora biltillverkarna (Toyota, Volkswagen m.fl) som har dålig lönsamhet, utan elbilstillverkarna - även om en del elbilsfantaster försöker påstå det omvända. Men visst håller jag med om att det kommer att vara en viss utmaning att ställa om till eldrift om några år för de stora spelarna.

Re: Aktien TSLA

Postat: 26 jul 2019 17:34
av Sabbe

Re: Aktien TSLA

Postat: 26 jul 2019 17:37
av taliz
granlundii skrev:
Sabbe skrev:
Tesla kan ju när som helst börja generera vinster om man hade velat, men det skulle vara på bekostnad av att man inte kan växa lika snabbt. Istället har man bestämt sig att växa och sänka priserna för att sätta press på övriga tillverkare att antingen börja producera elbilar eller gå i konkurs. Att försätta vissa tillverkare i konkurs skulle snabba på processen att få bort bensin/dieselbilar från vägarna.
Har inte sett några bevis på att Tesla kan generera vinster. Bedömer snarare att det som Tesla gör just nu inte är lönsamt. Också de kinesiska elbilstillverkarna verkar ha det svårt. Kanske ser det annorlunda ut om 2-3 år, men idag är det inte de stora biltillverkarna (Toyota, Volkswagen m.fl) som har dålig lönsamhet, utan elbilstillverkarna - även om en del elbilsfantaster försöker påstå det omvända. Men visst håller jag med om att det kommer att vara en viss utmaning att ställa om till eldrift om några år för de stora spelarna.
Mercedes/Daimler gjorde just en förlust på 1,6 miljarder euro. Volvos och Fords resultat minskar kraftigt. Ford sparkar 12000, Nissan sparkar 12500.... osv.
Kort sagt verkar en stor del av branschen gå knackigt nu.
Ska de dessutom tvingas ställa om till eldrift mitt i detta kommer det bli väldigt svårt att få det att gå ihop.
Tesla har ju noll omställningskostnader. Och det är bara att titta på hur liten förlusten är relaterat till omsättningen för att se att de definitivt kan gå med vinst.

Re: Aktien TSLA

Postat: 26 jul 2019 17:58
av Pontus
Sabbe skrev:
Intressant.
Men fråga som då dyker upp är vad skilde sig i de poster han nu nämnde mellan senaste Q4 och Q2 där vi hade en vinst resp förlust?

Re: Aktien TSLA

Postat: 26 jul 2019 19:09
av granlundii
Biltillverkning är ingen guldgruva, och säkert kommer en och annan av de traditionella tillverkarna att gå under inom de närmaste 10 åren. Men också Tesla kan gå under...

Överlag blir det väldigt intressant att se vad som händer de närmaste åren, personligen tycker jag det är svårt att bedöma vilka som kommer att gå stabilt och vilka som hamnar i kris. Tror i alla fall att de större tillverkarna har bättre möjligheter att klara av sämre ekonomiska tider än några av de mindre.

Oavsett hur det går så är det mycket spännande att följa med Teslas fortsättning. Ibland känns det som att nästan alla gissar fel :D (denna gång hade bears fel gällande produktion och bulls fel gällande vinsten).

Re: Aktien TSLA

Postat: 26 jul 2019 20:44
av Olof Borjesson
Det är intressant att se hur olika experter ser på Teslaaktien. I dag kan man läsa på Avanza att Argus sänker riktkursen till 333 dollar (385) och upprepar köp medan Vertical Group sänker riktkursen till 45 dollar (54) och upprepar sälj. Någon bör ha fel eftersom värderingarna skiljer sig nästan en tiopotens.

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 jul 2019 10:13
av Jordad
granlundii skrev:
Har inte sett några bevis på att Tesla kan generera vinster. Bedömer snarare att det som Tesla gör just nu inte är lönsamt. Också de kinesiska elbilstillverkarna verkar ha det svårt. Kanske ser det annorlunda ut om 2-3 år, men idag är det inte de stora biltillverkarna (Toyota, Volkswagen m.fl) som har dålig lönsamhet, utan elbilstillverkarna - även om en del elbilsfantaster försöker påstå det omvända. Men visst håller jag med om att det kommer att vara en viss utmaning att ställa om till eldrift om några år för de stora spelarna.
Tesla gick ju med vinst under Q3+Q4 2018. Sedan tjänade man 614m usd i Q2 i år men rapporterade en förlust på papperet.

Om Tesla hade 10% tillväxt som anses fantastiskt för bilindustrin så hade man nog kunnat gå med vinst varje kvartal. Vid 60-70% tillväxt är det mycket svårare att gå med vinst pga investeringarna som krävs. 2018 ökade Tesla produktionen med 145%. 2019 kanske 70% men då bygger man samtidigt en fabrik i Kina.

Vilka kinesiska tillverkare av elbilar har det svårt? Tänker du på Nio som inte tillverkar sina bilar själva utan betalar någon annan att göra det? Ja, det kommer inte funka för Nio i längden men andra tillverkare i Kina som BYD går bra.

Det finns bara en elbilstillverkare utanför Kina som tillverkar sina bilar. De traditionella biltillverkarna köper färdiga paket som de sätter i sina chassi. LG som tillverkar flera av elbilarna gör säkert bra vinst med tanke på de priser som billtiltverkarna får betala. Undantaget är väl Bolt där LG av någon anledning gick med på sälja hela paketet med förlust. GM lyckas även gå med förlust på chassit hur de nu lyckas med det?

Traditionella biltillverkare som VW och Toyota har dåliga marginaler och låg tillväxt. Det är därför deras aktier värderas så lågt. De är dåligt rustade för att klara en omställning vilket är anledningen till att de drar ut på det vilket i sin tur gör omställningen ännu svårare. Deras strategi när det gäller elbilar är dessutom som sagt att låta något annat företag tillverka 60-70% av bilen. Företag som LG och CATL med flera kommer få stora delar av vinsten. Skillnaden för Tesla är att de tillverkar verkligen allt i sina bilar så all eventuell vinst behålls i företaget.

Re: Aktien TSLA

Postat: 27 jul 2019 23:30
av Geni87
Jordad skrev:
granlundii skrev:
Har inte sett några bevis på att Tesla kan generera vinster. Bedömer snarare att det som Tesla gör just nu inte är lönsamt. Också de kinesiska elbilstillverkarna verkar ha det svårt. Kanske ser det annorlunda ut om 2-3 år, men idag är det inte de stora biltillverkarna (Toyota, Volkswagen m.fl) som har dålig lönsamhet, utan elbilstillverkarna - även om en del elbilsfantaster försöker påstå det omvända. Men visst håller jag med om att det kommer att vara en viss utmaning att ställa om till eldrift om några år för de stora spelarna.
Tesla gick ju med vinst under Q3+Q4 2018. Sedan tjänade man 614m usd i Q2 i år men rapporterade en förlust på papperet.

Om Tesla hade 10% tillväxt som anses fantastiskt för bilindustrin så hade man nog kunnat gå med vinst varje kvartal. Vid 60-70% tillväxt är det mycket svårare att gå med vinst pga investeringarna som krävs. 2018 ökade Tesla produktionen med 145%. 2019 kanske 70% men då bygger man samtidigt en fabrik i Kina.

Vilka kinesiska tillverkare av elbilar har det svårt? Tänker du på Nio som inte tillverkar sina bilar själva utan betalar någon annan att göra det? Ja, det kommer inte funka för Nio i längden men andra tillverkare i Kina som BYD går bra.

Det finns bara en elbilstillverkare utanför Kina som tillverkar sina bilar. De traditionella biltillverkarna köper färdiga paket som de sätter i sina chassi. LG som tillverkar flera av elbilarna gör säkert bra vinst med tanke på de priser som billtiltverkarna får betala. Undantaget är väl Bolt där LG av någon anledning gick med på sälja hela paketet med förlust. GM lyckas även gå med förlust på chassit hur de nu lyckas med det?

Traditionella biltillverkare som VW och Toyota har dåliga marginaler och låg tillväxt. Det är därför deras aktier värderas så lågt. De är dåligt rustade för att klara en omställning vilket är anledningen till att de drar ut på det vilket i sin tur gör omställningen ännu svårare. Deras strategi när det gäller elbilar är dessutom som sagt att låta något annat företag tillverka 60-70% av bilen. Företag som LG och CATL med flera kommer få stora delar av vinsten. Skillnaden för Tesla är att de tillverkar verkligen allt i sina bilar så all eventuell vinst behålls i företaget.
Stora överdrifter åt bägge håll i det inlägget, även om det finns vissa poänger. ;)

Re: Aktien TSLA

Postat: 02 aug 2019 09:31
av Jordad
Geni87 skrev:
Stora överdrifter åt bägge håll i det inlägget, även om det finns vissa poänger. ;)
Vad var det som var överdrivet?

Re: Aktien TSLA

Postat: 06 aug 2019 15:11
av Zalman3
Our bull case assumes that #Tesla loses one-third of its 17% global EV market share during the next five years and that its autonomous strategy succeeds, in which case our five- year price target is $4,000-$6,000.
ARK Invest tror på att Tesla aktien går upp till 6000 dollar.

Re: Aktien TSLA

Postat: 06 aug 2019 15:32
av Verdi
Zalman3 skrev:
Our bull case assumes that #Tesla loses one-third of its 17% global EV market share during the next five years and that its autonomous strategy succeeds, in which case our five- year price target is $4,000-$6,000.
ARK Invest tror på att Tesla aktien går upp till 6000 dollar.

Jo, fast autonomin går ju antagligen åt helsike.

Re: Aktien TSLA

Postat: 06 aug 2019 16:03
av Zalman3
Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Our bull case assumes that #Tesla loses one-third of its 17% global EV market share during the next five years and that its autonomous strategy succeeds, in which case our five- year price target is $4,000-$6,000.
ARK Invest tror på att Tesla aktien går upp till 6000 dollar.

Jo, fast autonomin går ju antagligen åt helsike.
En miljon robotaxis 2020 är inte möjligt.
Men det blir mycket intressant att höra vad Elon har att säga på "Battery and Powertrain Investor Day" nästa år.

Från dagens 28GWh till 1000GWh! Det motsvarar 36 nya Gigafactories!
Just to give the right dimension to what that represents, the Gigafactory 1, in Nevada, produces 28 GWh worth of battery cells per year. Tesla wants to produce 1,000 GWh in the same period, or 972 GWh more. Our definition of ambition has been upgraded...
Elon Musk said in the presentation of Tesla's Q2 2019 financial results that a "Battery and Powertrain Investor Day" will probably happen by February or March 2020 with a clear roadmap to achieve that goal.
https://insideevs.com/news/361954/tesla ... ery-cells/

Re: Aktien TSLA

Postat: 07 aug 2019 00:50
av Geni87
Zalman3 skrev:
Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Our bull case assumes that #Tesla loses one-third of its 17% global EV market share during the next five years and that its autonomous strategy succeeds, in which case our five- year price target is $4,000-$6,000.
ARK Invest tror på att Tesla aktien går upp till 6000 dollar.

Jo, fast autonomin går ju antagligen åt helsike.
En miljon robotaxis 2020 är inte möjligt.
Men det blir mycket intressant att höra vad Elon har att säga på "Battery and Powertrain Investor Day" nästa år.

Från dagens 28GWh till 1000GWh! Det motsvarar 36 nya Gigafactories!
Just to give the right dimension to what that represents, the Gigafactory 1, in Nevada, produces 28 GWh worth of battery cells per year. Tesla wants to produce 1,000 GWh in the same period, or 972 GWh more. Our definition of ambition has been upgraded...
Elon Musk said in the presentation of Tesla's Q2 2019 financial results that a "Battery and Powertrain Investor Day" will probably happen by February or March 2020 with a clear roadmap to achieve that goal.
https://insideevs.com/news/361954/tesla ... ery-cells/
Ja det blir intressant. Tesla lär ju inte vilja släppa hela den kakan till Panasonic som de hittills har gjort så det blir kul att höra vad de har för planer, om det är något konkret som kommer ut.

Re: Aktien TSLA

Postat: 07 aug 2019 07:06
av LarsL
Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Our bull case assumes that #Tesla loses one-third of its 17% global EV market share during the next five years and that its autonomous strategy succeeds, in which case our five- year price target is $4,000-$6,000.
ARK Invest tror på att Tesla aktien går upp till 6000 dollar.

Jo, fast autonomin går ju antagligen åt helsike.
Det är bara en tidsfråga innan det är löst, tekniskt.

Sedan om det är en bra affär eller inte det vet jag inte.

Re: Aktien TSLA

Postat: 07 aug 2019 11:07
av Jordad
LarsL skrev:
Det är bara en tidsfråga innan det är löst, tekniskt.

Sedan om det är en bra affär eller inte det vet jag inte.
Förare är det vanligaste yrket på jorden. Att skapa en teknik som ersätter vanligaste yrket leder till stora inkomster för de företag som lyckas.

Tesla kommer nästa år ha producerat 1 miljon bilar som är redo att vara robottaxis den dagen som mjukvaran är färdig. Det är oerhört försprång jämfört med andra företag som satsar på självkörning.

Att ta fram mjukvaran och få den godkänd kommer ta några år. Tesla hoppas att de kan släppa alla funktioner som krävs som tex skyltigenkänning innan årets slut. Men även om all funktionalitet snart är tillgänglig så kommer det tid innan alla funktioner är mogna nog för att bilen ska vara självkörande.

Re: Aktien TSLA

Postat: 07 aug 2019 11:42
av Zalman3
Jordad skrev:
LarsL skrev:
Det är bara en tidsfråga innan det är löst, tekniskt.

Sedan om det är en bra affär eller inte det vet jag inte.
Förare är det vanligaste yrket på jorden. Att skapa en teknik som ersätter vanligaste yrket leder till stora inkomster för de företag som lyckas.

Tesla kommer nästa år ha producerat 1 miljon bilar som är redo att vara robottaxis den dagen som mjukvaran är färdig. Det är oerhört försprång jämfört med andra företag som satsar på självkörning.

Att ta fram mjukvaran och få den godkänd kommer ta några år. Tesla hoppas att de kan släppa alla funktioner som krävs som tex skyltigenkänning innan årets slut. Men även om all funktionalitet snart är tillgänglig så kommer det tid innan alla funktioner är mogna nog för att bilen ska vara självkörande.
Man kan ju tänka sig att det kommer i delsteg, först bara för vissa vägar.
Sedan att bilarna pratar med varandra, vilket skulle kunna innebära att bil 1 har en person som kör, medans bils 2,3,4 osv, låser på bil 1 och kör i konvoj.
Man kan också tänka sig att vägar måste bli "godkända", i praktiken i Teslas fall, har 1000 Teslor kört sträckan med AP och ingen förare har ingripit, då är den godkänd för självkörning.
Men kommer man till en sträcka som inte är godkänd för självkörning, då kan kanske en fjärrpilot via 5G kan köra sträckan oavsett omständigheter.

Allt detta kommer att prissättas, billigt blir det att "låsa" på framförvarande bil och åka tex Umeå-Stockholm.
Dyrare blir det om distansförare måste användas. Men det är kanske mycket korta sträckor, så det blir inte så dyrt i alla fall.

Re: Aktien TSLA

Postat: 07 aug 2019 12:57
av Surfaren
Zalman3 skrev:
Man kan också tänka sig att vägar måste bli "godkända", i praktiken i Teslas fall, har 1000 Teslor kört sträckan med AP och ingen förare har ingripit, då är den godkänd för självkörning.
Detta hoppas jag att vi slipper. Att 1000 bilar har passerat utan att ingripa säger ingenting om hur den självkörande bilen klarar att hantera situationen då bil 1001 passerar och en traktor gör en U-sväng och samtidigt tappar två stora höbalar som tumlar runt på vägen.

Re: Aktien TSLA

Postat: 07 aug 2019 13:42
av Zalman3
Surfaren skrev:
Zalman3 skrev:
Man kan också tänka sig att vägar måste bli "godkända", i praktiken i Teslas fall, har 1000 Teslor kört sträckan med AP och ingen förare har ingripit, då är den godkänd för självkörning.
Detta hoppas jag att vi slipper. Att 1000 bilar har passerat utan att ingripa säger ingenting om hur den självkörande bilen klarar att hantera situationen då bil 1001 passerar och en traktor gör en U-sväng och samtidigt tappar två stora höbalar som tumlar runt på vägen.

Att 1000 bilar passerat utan att någon förare behövt ingripa visar ju att de vita linjerna är hyfsat synliga. Inget annat dock.

För det är stor skillnad på stad och land!

På en liten grusväg har jag själv mött en traktor med stort släp med massor av rundbalar på flaket.
Ser att det svajar betänkligt!
Han har sidobalkar mot vägen på släpvagnen, men inga balkar mot diket.
I backspegeln ser jag hur en bal ramlar av och faller i diket!

Efter samma väg har jag en annan gång, sett på håll nåt märkligt som rör sig.
När jag kommer närmare ser jag att man flyttar en buske/träd!

Det man gjort är att man grävt upp busken med rötter och jord.
Satt ett spännband runt roten, och sen helt sonika kört iväg!

Så en personbil drar denna buske på rötterna!
Busken far hit och dit, tar hela vägen i anspråk!

Hade jag kört på busken så hade det blivit en rolig skadeanmälan.
"Jag anser att busken/trädet höll en hastighet av 20km/h vid krocken" :lol:

Re: Aktien TSLA

Postat: 07 aug 2019 14:04
av Legato
Zalman3 skrev:
Surfaren skrev:
Zalman3 skrev:
Man kan också tänka sig att vägar måste bli "godkända", i praktiken i Teslas fall, har 1000 Teslor kört sträckan med AP och ingen förare har ingripit, då är den godkänd för självkörning.
Detta hoppas jag att vi slipper. Att 1000 bilar har passerat utan att ingripa säger ingenting om hur den självkörande bilen klarar att hantera situationen då bil 1001 passerar och en traktor gör en U-sväng och samtidigt tappar två stora höbalar som tumlar runt på vägen.

Att 1000 bilar passerat utan att någon förare behövt ingripa visar ju att de vita linjerna är hyfsat synliga. Inget annat dock.

För det är stor skillnad på stad och land!

På en liten grusväg har jag själv mött en traktor med stort släp med massor av rundbalar på flaket.
Ser att det svajar betänkligt!
Han har sidobalkar mot vägen på släpvagnen, men inga balkar mot diket.
I backspegeln ser jag hur en bal ramlar av och faller i diket!

Efter samma väg har jag en annan gång, sett på håll nåt märkligt som rör sig.
När jag kommer närmare ser jag att man flyttar en buske/träd!

Det man gjort är att man grävt upp busken med rötter och jord.
Satt ett spännband runt roten, och sen helt sonika kört iväg!

Så en personbil drar denna buske på rötterna!
Busken far hit och dit, tar hela vägen i anspråk!

Hade jag kört på busken så hade det blivit en rolig skadeanmälan.
"Jag anser att busken/trädet höll en hastighet av 20km/h vid krocken" :lol:
Japp! Svanshändelser som Elon skulle säga ;)

Tycker det var väldigt, väldigt tydligt på autonomi-dagen som Tesla hade att man fått en helt ny insikt/respekt för hur svårt det är att hantera alla svanshändelser. Jag tror tyvärr det ligger långt, långt fram i tiden till man kan hantera allt sånt här korrekt. Vet faktiskt inte hur de tänker sig en temporär lösning, kanske att bilen kör in till kanten och meddelar att en förare tyvärr måste ta över?

Det är ju inte så svårt att föreställa sig "omöjliga" situationer om man försöker kombinera alla komplexa faktorer... Vi kan tex ta din grusväg ovan, och addera snöstorm och mörker. Jag undrar hur många här inne som på fullt allvar tror att Tesla har den situationen löst inom något år.

Personligen tror jag autonomi-satsningen är Teslas största misstag någonsin. Hade man fortsätt att köpa in lösningen från Nividia/Mobileye och istället lagt alla 100-tals miljoner på tex bättre kvalitetskontroll, snabbare utrullning av Model Y, snabbare expansion av SC osv så tror jag man hade varit ett betydligt mer välmående företag idag.

Det är dock alltid j-ligt lätt att vara efterklok.